המפתח לארץ ישראל

בשלוש מילים מעניק לנו דוד המלך ע"ה את המפתח לארץ ישראל. שלוש מילים המקפלות בתוכן מסר עצום!

4 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

בשלוש מילים מעניק לנו דוד המלך
ע"ה את המפתח לארץ ישראל. שלוש
מילים המקפלות בתוכן מסר עצום!
 
 
בפסוק תמים בן שלוש מילים, מעניק לנו דוד המלך את המפתח לארץ ישראל, הפותח את כל השערים לקוממיות אמיתית על אדמת ארצנו הקדושה: "צדיקים ירשו ארץ" (תהלים לז, כט). בליקוטי הלכות (הלכות ברכות התורה, א), מזכיר לנו רבי נתן מברסלב על פי הזוהר, ש"צדיק" הוא זה ששומר את הברית. לכן, ירושת הארץ תלויה בעיקר בשמירת הברית.
 
והנה, רבי נתן אומר בפירוש (שם, הלכות סעודה, הלכה ד), שעיקר ההתגברות על המונעים מקדושת ארץ ישראל היא התורה, ועל ידי תיקון הברית זוכים לתורה. לפי היסוד הזה, ניתן להבין איך יעקב אבינו זכה לקנות את חלקת האדמה בשכם – כי היה "שלם בגופו שלם בתורתו ושלם בממונו" (שבת לג, ע"ב). על ידי שלמותו – הן בתיקון הברית והן בתורה, יכל לאחוז בשכם.
 
אם לא טעיתי, יעקב אבינו למד מאברהם אבינו, סבו הקדוש, שהעיר שכם היא המפתח לארץ ישראל. האלשיך הקדוש מסביר (ראה פירושו על בראשית יב, ו-ח), שהקב"ה לא נתן לאברהם אבינו את מתנת הארץ עד שלא הגיע למקום שכם, שהוא יותר מחצי שיעור כל אדמת הקודש מצפונה של ארץ ישראל, שנכנס משם עד שכם. ושכם, ומקום אלון מורה הסמוכה לה, הוא המקום המעותד לקבלת ישראל את התורה באלה ושבועה, כדבר שנאמר שם (דברים יא, כט-ל): "ונתת את הברכה על הר גריזים וכו' הלא המה בעבר הירדן וכו' אצל אלוני מורה". ודווקא שם, בשכם עצמה, התחילו המניעות לקדושה מצידם של העמים הכנענים יושבי הארץ.  
 
יעקב אבינו הוא תכלית הקדושה, שלא ראה טיפת קרי מימיו (ראה רש"י על בראשית מט, ג). לכן הוא זה המסוגל לכבוש את ארץ ישראל, כי תורתו שלמה וקדושתו שלמה.
 
הבא נתקדם שלב נוסף: מכל בניו, יוסף נקרא "בר חכים" (ראה אונקלוס על בראשית לז, ג), כלומר מי שקיבל את חכמת אביו, שמכל האחים, יוסף היה התלמיד המובהק של יעקב אבינו. ועוד, יוסף גם זכה לתכלית המדרגה בקדושה בעמידתו האיתנה בניסיון אשת פוטיפר, וזכה להיות הסמל של מידת היסוד, שהוא התיקון הכללי אשר עליו עומדת כל הקדושה. אמר לי בפירוש הגה"צ כבוד קדושת האדמו"ר ממעליץ שליט"א, שמסורת בידיו מאבותיו הקדושים עד הבעל-שם-טוב זי"ע, שהמפתח לארץ ישראל הוא הקדושה, כלומר תיקון הברית אצל הגברים וצניעות אצל הנשים. עיקרון זה מסביר את כל המלחמה נגד יעקב אבינו ונגד יוסף הצדיק דווקא בשכם, עד היום הזה.
 
נאט במקצת את המהלכים ונסביר את השתלשלות האירועים, שלב אחר שלב:
 
1. אברהם אבינו מגיע עד לשכם ואלון מורה הסמוכה, ושם הקב"ה מבטיח לו את ארץ ישראל.
 
2. יעקב אבינו יודע במסורה מסבו הקדוש, שכיבוש ארץ ישראל תלוי בכיבוש שכם, שעתיד כלל ישראל לקבל את התורה באלה ובשבועה בשכם. לכן מתיישב שם בחזרתו מבית לבן וקונה שם חלקת אדמה בכסף מלא. חלקה זאת, המוצבת בין הר גריזים להר עיבל, היא מקום קבורתו של יוסף (יהושע כד, לב).
 
3. הטומאה לעולם מתנגדת לקדושה, על כן שכם בן חמור החוי (חוי בארמית הוא "נחש", דהיינו היצר הרע) חוטף את דינה בת יעקב ומטמא אותה (ראה בראשית פרק לד).
 
4. שמעון ולוי נוקמים ומחסלים את שכם ותושבי העיר שכם, כאשר יעקב אבינו מעניק להם מטריה רוחנית בתפילתו ובבקשותיו (ראה רש"י ואונקלוס על בראשית מח, כב).
 
5. בשכם נמכר יוסף (ראה רבנו בחיי על בראשית לז, יד), שזה בעצם תחילתה של גלות מצרים.
 
6. יעקב אבינו הוריש ליוסף את העיר שכם (בראשית מח, כב ופירוש רש"י שם), כי ידע שתידרש קדושתו של יוסף כדי לאחוז במקום.
 
7. כשם ששכם היא המפתח לכיבוש ארץ ישראל, ההיפך הוא גם הנכון: שכם היא לעולם מזומנת לפורענות, כי בשכם נחלקה מלכות בית דוד בימי ירבעם (ראה רד"ק על מלכים א' י"ב, א), שזה בפירוש תחילתה של גלות עשרת השבטים.
 
שכם היא מקום ה"חוי", הנחש, שהוא היצר הרע המנסה לעולם לטמא את קדושת ישראל. בלי לעקור אותו משכם, אין כיבוש ארץ ישראל יכול להתקיים. אם המפלה של מלכות בית דוד החלה בשכם דווקא, אזי חייבים לומר שהקמת מלכות בית דוד גם מוכרחה להתחיל בשכם.
 
תמיד שאלתי את עצמי מזה שמונה שנים, מאז שבני בליעל רמסו והרסו את קבר יוסף באוקטובר 2000, מדוע הממשלה וכוחות צה"ל לא נקפו אצבע כדי להציל את קבר יוסף? אפילו בהתאם להסכם אוסלו האומלל, קבר יוסף היה אמור להישאר בידי ישראל. אלא, היות וזאת לא ממלכת קדושה ושלטון המנהיג על פי התורה, אין קבר יוסף מהווה חשיבות עבורם.
 
הבא נשים לב לתופעות נוספות בשטח: מאז שצה"ל התקפל מקבר יוסף, הוא גם התקפל מדרום לבנון ואפשר לחיזבאללה להשתלט על המקום, דבר שהביא להרס רב בצפון הארץ בעת מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006.
 
אין זה מקרה שלאחר שקבר יוסף נהרס (רק חיצונית, ברוך השם), 8,600 תושבי גוש קטיף גורשו מבתיהם, והיום איום הגירוש מרחף על עוד רבע מיליון יהודים הדרים ביהודה ושומרון. שליטים חסרי אמונה בקדשי ישראל גם רוצים לחלק את ירושלים לחצי, ואין זה הכל – עוצו עצה ותופר, הלוואי אמן.
 
גאולת מצרים לא יכלה להתחיל בלי עצמות יוסף, לכן משה רבינו עזב את הכל וטיפל בעצמות יוסף.
 
אי אפשר להמעיט בערכו של ארונו של יוסף, שכל זמן שהיו בני ישראל במדבר, ארונו של יוסף היה סמוך לארונם של לוחות הברית, דהיינו ארונה של שכינה. אומר המדרש (תנחומא, בשלח): "ועם ארונו של יוסף עלו השכינה והארון והכהנים והלויים ושבעה ענני כבוד וארונו של יוסף מהלך עם ארון העדות במדבר, ואומות העולם אומרים: 'מה טיבן של שני ארונות אלו?' וישראל אומרים: 'זה ארון המת וזה ארון חי העולמים', והן אומרים: 'וכי דרכו של מת מהלך עם ארון חי העולמים?' והן משיבין: 'ואומרים להן המת המונח בארון קיים כל מה שכתוב בזה'".
 
יוסף הצדיק הוא המקשר את הכל ביחד – תורה, קדושה, וארץ ישראל. לכן, כל ההתנגדות מכוונת נגדו ונגד הקדושה. לא נוכל לגאול את ציונו הקדוש עם כוח הזרוע אלא רק על ידי קדושה. כל גבר ששואף לתיקון הברית וכל אישה המשפרת את צניעותה תורמים במישרין לגאולה ולכיבוש הארץ.
 
הסוד של יוסף הצדיק ומקום קבורתו בשכם נרמז בפסוק "חיל בלע ויקאנו" (איוב כ, טו). שכם, כאמור, היא הגרון של הסיטרא-אחרא, מקום המועד תמיד לפורענות. יוסף צדיק יסוד עולם הוא ומקום קבורתו הם כמו עצם בגרונה של הסיטרא-אחרא, המכריח אותו להקיא את כל הקדושה שהוא בלע. יסוד זה מופיע במקומות רבים במשנתנו של רבינו נחמן ורבי נתן בהרחבה (ראה ליקוטי מוהר"ן בתרא, תורה ח', וליקוטי הלכות, הלכות נזקי שכנים, הלכה ד).
 
לאור כל הנ"ל, צו השעה של כל כלל ישראל הוא לחזק את עניין תיקון הברית וחומת הצניעות והקדושה. זהו כל עניינו של יוסף הצדיק, שהוא ומקום קבורתו הם המפתח לגאולה העתידה, במהרה בימינו, אמן.
 
 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה