המרוץ למיליארד

אתם מיליארדים, ואני לא מגזים. למה קשה לנו להאמין? כי אנחנו אוהבים לחשוב כמו תפרנים ולהרגיש כמו עניים וממש לא אוהבים לראות את מה שכבר יש לנו. אז נסו את זה!

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 14.03.21

כל טלפון מהבנק הכניס את ירון ללחץ גדול. אם לבור יש תחתית, אז ירון היה מתחת לתחתית. הוא החליף בית כנסת בגלל שהיה חייב כסף ליותר מדי אנשים שם, וכבר היה נמנע ככל יכולתו מלצאת לרחוב מהפחד שמא יפגוש אי מי מהנושים. לא פעם היה נאלץ להתחבא כשעברו ברחוב "מכרים" שלו. פעמים רבות גמגם בטלפון עוד תירוץ עלוב ועוד בקשת סליחה.

 

מה שירון לא ידע זה שדודתו העשירה והערירית שנפטרה לפני כמה חודשים העבירה את כל רכושה לרשותו. אבל איך הוא אמור לדעת? אף אחד לא טרח להודיע לו. וכך, במשך חודשים ארוכים ירון הסתובב רדוף, שפל רוח ושפוף קומה, מבויש ומושפל. הטלפון שקיבל מעורך הדין שסוף סוף "התפנה" להודיע לו על עושרו המופלג שם קץ לשנים של סבל…

 

אומנם עד שהכסף הגיע לרשותו בפועל, היה על ירון לעבור כמה תהליכים בירוקרטיים מייגעים וזה לא קרה ביום אחד, אבל הרוח החדשה שפיעמה בו זקפה את קומתו והחזירה את הברק לעיניו. הוא כבר דיבר עם הנושים בלב בוטח כשווה אל שווים והביטחון ננסך בעצמותיו.

 

חשוב ומעניין לשים לב לכך שעצם הידיעה שהוא בעליו של רכוש רב ושדאגות הפרנסה ממנו והלאה – כבר "הרימה" את הרגשתו מבירא עמיקתא לאיגרא רמה. אם כן, הסיבה והגורם לכל אותם חודשי סבל וצער שעבר הם רק חוסר הידיעה, שהרי גם אז הוא כבר היה עשיר גדול מאוד בפוטנציאל אבל הרגיש "סמרטוט". נמצא שחוסר הידיעה מעושרו מנע ממנו את כל האושר והרגשת הרווחה שהעושר הזה היה יכול להסב לו.

 

למעשה, כולנו "עובדים" בדיוק כך: אם אנחנו חושבים שאנחנו עניים, כלומר שאנחנו לא מודעים לעשירות שלנו לכן אנו חושבים, מרגישים ומתנהגים כמו עניים. אבל אם אנו מודעים לעובדה שאנחנו עשירים מופלגים כפי שמיד נלמד – או אז, מפעמת בנו רוח של עשירות ואנחנו חושבים ומרגישים כמו עשירים. ומדובר כמובן בעשירות בנכסים רוחניים.

 

בהמשך נסביר שכל אדם, ולו הפשוט ביותר, הוא ממש מיליארדר, אך למרות זאת רבים וטובים חושבים ומרגישים כמו "תפרנים". כאשר היצר הרע חובט בנו ומראה לנו את האומללות שלנו – אנחנו מסכימים עם כל מילה ונופלים בדעתנו ומרגישים "לא שווים", מה שגורם לנו להתרשלות כללית ומונע מאיתנו לעשות גם את מה שאנחנו כן יכולים לעשות. לעומת זאת, כאשר אדם מודע לעושר הרוחני שלו – אז כל הניסיונות של היצר הרע להלם בו נראים בעיניו כבדיחות לא מוצלחות והוא לא מתייחס ברצינות לכל הטענות והמענות, כי הוא יודע שהיצר הרע הוא בסך הכל שקרן שמציג מצג שווא, אבל האמת היא שיש לו אוצרות נצחיים שהולכים וגדלים בכל רגע ורגע.

 

מאמרים נוספים בנושא:

אין תחליף לעבודה

שמחה בלי תנאים

עשרת הדיברות לחיים מאושרים

עניין של גישה

בחנו את עצמכם

שלוש סיבות לחייך

הכי קשה זה להיות שמח

איזוהי שמחה?
הסוד הכי שמח
איך נהיה שמחים?

שנים חיפשתי אותה
כנסו לתמונה
לשמחה שלי שלושה עמודים

 

חשבון פשוט

 

כדי שהאדם ירגיש את העשירות שלו וישמח בחלקו הרוחני הגדול ולא ירגיש מסכן ועלוב, עליו להתבונן בהצלחות וב"נכסים" הרוחניים שלו שבחיי היומיום הוא לא שם לב אליהם, ולספור את המצוות לפי חשבון של רגעים וימים ואז להעלות את הדברים על הכתב ולהוסיף ולחשב ולראות את הכמות העצומה של המצוות שבבעלותו, ואז לשמור את הדברים קרוב לליבו שיהיו לנגד עיניו תמיד.

 

לא צריכים לעשות את זה בכל יום, אבל לפחות פעם בחיים לעשות חשבון רציני, ועדיף יותר אחת לכמה זמן. למרות שאין לנו כלים להעריך ולשער את ערך המצוות, כי צריכים ללמוד "אלגברה רוחנית" שמחשבת את המצוות לפי הערך האמיתי והאינסופי שלהן, בכל זאת, גם המספרים ה"יבשים" מספיקים כדי להחדיר לתודעה שלנו את העשירות הבלתי נתפשת של כל אחד מאתנו.

 

קחו, למשל, שבת אחת פשוטה של אדם ועשו חשבון: כל שנייה של שמירת שבת היא מצווה ששקולה לכל התורה, אם נכפיל שישים שניות בשישים דקות בעשרים וחמש שעות – נקבל סכום של תשעים אלף שניות בשבת אחת! כלומר, שבשבת אחת יש לכם 90,000 מצוות שכל אחת מהן היא כמו כל התורה כולה. לצורך העניין, בעשר שנים יש לכם 45 מיליון מצוות כאלה.

 

על זה צריכים להוסיף את הציצית והזקן והפאות שהן לפחות שמונה מצוות (גם לאלה שלא מאריכים את הזקן והפאות, כל עוד הם שומרים על תספורת על פי גדרי ההלכה). ואל תשכחו גם את הכיפה, וכבר כל שנייה מאותן מיליוני שניות שווה פי עשרה מצוות. תוסיפו גם את התפילות, שבהן כל מילה היא מצווה בפני עצמה, ובכל שבת ישנן אלפי מילים בתפילה. תוסיפו גם את הברכות. גם הסעודות, השהייה בבית הכנסת, כל עונג שבת – הכל נחשב למצווה בפני עצמה.

 

 

החשבון פשוט אבל התוצאות יראו בפירוש שאתם נמצאים ברשימת עשירי העולם…

 

בסוף תגלו שרק מהשבתות של העשור האחרון בלבד יש לכם כבר חצי מיליארד! מצוות מדאורייתא ומדרבנן, ועוד לא הגענו אפילו לחצי החישוב של השבתות עצמן ולא הכפלנו את זה בכל החיים.

 

ועוד לא דיברנו בכלל על המצוות של כל השבוע…

 

ועוד נקודה מחזקת מאוד לכל מי שרוצה להיות "רואה חשבון רוחני" מקצועי: בחשבונאות רגילה עושים מאזן של הכנסות מול הוצאות, אם כך אפשר לטעות ולחשוב שגם כאן עלינו לחשב מצוות כנגד עבירות, אך לא כך הם פני הדברים.

 

חוקי החשבונאות הרוחניים מייצגים תמונת מצב אחרת לחלוטין: לעבירות אין קיום כי לכל אדם ישנן הזדמנויות רבות למחילת עוונות, כמו ביום הכיפורים ובברית מילה ובכל הרהור תשובה וכן בכל שמירת שבת, אז כל העבירות נמחקות ונעלמות. אבל המצוות, לעומת זאת, נצחיות ואין דבר שיבטל אותן לנצח נצחים, כך שהמאזן יהיה תמיד לטובתנו.

 

כיפת ברזל!

 

לכן, בפעם הבאה שהיצר הרע אומר לכם שאתם לא שווים כלום, שאתם לא יוצלחים ושאין לכם תקנה ועוד טענות כאלה ואחרות, דעו את האמת ואל תתבלבלו: אתם מיליונרים! והוא שקרן.

 

היצר הרע נלחם. והוא נלחם חזק מאוד. כל המלחמה שלו היא מלחמה פסיכולוגית לשבור ולייאש את האדם, חלילה, בטענה השקרית שהוא עני מרוד ושאינו שווה כלום. אבל ברגע שהוא מחזיק בידו פנקס החשבון המדוקדק הזה, שהוא למעשה "ספרי הבנק" שלו – הוא רואה את המצב האמתי בבהירות: לעבירות אין קיום כי אני עושה תשובה מדי פעם, והמצוות שלי הן מיליארדים.

 

בדרך זו ניתן לדחות את היצר הרע בקלי קלות! 'בלבולי המוח' וכל ה'ניגונים' הרעים שלו כבר לא ידברו אליכם. פנקס החשבונות הזה הוא המגן המושלם מפני כל ההתקפות של היצר הרע, כיפת הברזל הרוחנית שלנו.

 

קצת חשבון לא יזיק, כמו שאומרים, וכמו שאתם זוכרים מבית הספר, במקצוע הזה העיקר הוא התרגול. אני מקווה שתתרגלו מדי פעם את חוקי האלגברה הרוחנית ועל ידי זה נפנים את העובדה שאנחנו עשירים, וכמובן לא ניתן ליצר הרע פתחון פה לייאש ולהחליש אותנו לעולם. כך נמשיך עם שמחת הפורים שעבר לכל השנה כולה!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה