המשחק שיעשה לכם את פסח

פעילות מהנה לכל המשפחה בחג הפסח? יש ויש! זה משחק מאחד עם מלא ערכים נפלאים, הוא גם מעסיק אך בעיקר – מאתגר! הרב שלום ארוש עם המשחק שיעשה לכם את פסח.

5 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 14.03.21

מחפשים פעילות מהנה לבני המשפחה לחג הפסח? מחפשים חוויה מאחדת ומשמחת שתעסיק ותאתגר את הילדים וגם תקנה להם ערכים ותרומם ותאיר לכם את שולחן החג והשבת? מחפשים משחק עם משמעות שדרכו תוכלו להעביר לילדיכם את החוויות הרוחניות שלכם מתוך עולמכם הפנימי? מחפשים משהו שמתאים לכל גיל?

 

הפתרון נמצא במאמר הזה.

 

אתם עומדים להיות מופתעים!

 

אני אוהב לדבר על השמחה, ובעיקר על השמחה במצוות, ועל הצורך הבסיסי לכל אדם לחשב ולכתוב לעצמו את כמות המצוות שהוא מקיים מדי יום ביומו ולרשום לפניו במחברת בפועל ממש. המספרים שתראו לנגד עיניכם ידהימו אתכם וישנו לכם את כל ההסתכלות על התורה והמצוות ועל עצמכם. והחידוש שבמאמר זה הוא שהדרך הזו היא ממש מתנה בכל הנוגע לחינוך הילדים, כפי שנראה בהמשך.

 

כידוע, הרווח שלנו כמבוגרים מעצה זו הוא חיזוק גדול מאוד כנגד היצר הרע, שמראה תמיד לאדם רק את הצדדים הרעים שלו ומשדר לו שהוא רשע ורחוק חלילה, אך כאשר האדם סופר וכותב ומתבונן במיליוני המצוות שהוא מקיים באופן קבוע – גם אם הוא היהודי הפשוט ביותר – אז הוא מתחיל להבין ולהפנים כמה עושר רוחני יש לו, וטענות היצר מסתתמות.

 

פדיון יומי של אֵיל־הון

 

הנה המחשה על קצה המזלג של ההיקף האדיר בחישוב המצוות: אם נערוך חשבון יומי של המצוות הבסיסיות: כל שנייה שבה אדם נמצא בבית כנסת זו מצווה, וכן בנוגע לציצית – ארבע מצוות בכל שנייה, כיפה, זקן – חמש מצוות, פיאות – שתי מצוות, כל מילה בתפילה ובברכות, כל שנייה עם טלית ותפילין וישנן עוד מצוות תמידיות כמו מצוות האמונה. בהתחשב בעובדה שביממה יש קרוב לתשעים אלף שניות, אם נכפיל את זה רק באחת עשרה מצוות זה כבר קרוב למיליון מצוות ליום אחד בלבד. כאשר מכפילים את זה בחודשים ובשנים מגיעים בקלות למיליארדים. תרשמו ותראו. אצל נשים זה הרבה יותר. הצניעות היא לא מצווה כללית, אלא מצווה של כל שנייה ושנייה, וכל טפח וטפח שאישה מכסה הוא מצווה בפני עצמה. כל אישה "עטופה" מידי יום בעשרות אלפי מצוות, חוץ מכל רגע שבו היא טורחת בגידול הילדים שזה כולל את כל הטיפול בבית ועוד.

 

מאמרים נוספים בנושא:

הלילה שמאיר את החיים

רק אתם!

היד הנסתרת

הסדר של אלוקים

ארבע כוסות אל החופש

לקרוע את ים סוף לגזרים

רק ככה נצא מזה

צעדים אל החופש

עבדים היינו… ועכשיו?!

15 סגולות לפסח

מכות, על שום מה?

תרגישו שאוהבים אתכם

 

לתת ולעשות את ההבדל! – הזמנה להיות שותפים במפעל הנתינה של הרב שלום ארוש!

 

על זה אפשר להוסיף את השבתות שבהן יש עוד 90 אלף שניות בכל שבת, ובשבת עצמה ישנן לפחות שתי מצוות מהתורה בכל שנייה, וכל מצווה היא כנגד כל התורה כולה. תמשיכו את החשבון ותגיעו למספרים אדירים. על זה תוסיפו את החגים ואת כל המצוות הבאות לפרקים. ימי הפסח לבדם הם למעלה משש מאות אלף שניות שבהן מקיימים כמה וכמה מצוות בכל רגע, וכן הימים הטובים, ראש השנה ויום הכיפורים. כל שקל שנתת לצדקה כל החיים ועוד.

 

אז אתם מבינים שכל אחד מאיתנו הוא מולטי מיליארדר!!!

 

ואם נסתכל יותר לעומק נגלה שאפילו חיוך ומילה טובה, אפילו כשאנו מנקים את עצמנו, כשאנו אוכלים ושתים כדי שיהיה לנו כוח לצמוח ברוחניות שלנו, כל שכן אכילה בשבתות ובחגים, וכן הטורח בחינוך הילדים, בהשקעה בשלום בית ובזוגיות, בשלום בין אדם לחברו ועוד… ואתם מבינים שאין לדבר הזה סוף, נכון?

 

עכשיו באמת ניתן להבין את המשנה "רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל". כאשר מתבוננים בדברים אלה זה מאוד מפתיע ומעודד, ומכאן אפשר להבין בעוד היבט נפלא כמה הקב"ה רחמן וכמה הוא אוהב אותנו ורוצה בסך הכל לזכות אותנו. הנה, כמעט בלי להתאמץ, האדם זוכה למיליארדים. ואלה לא מיליארדים של שקלים, אלא מיליארדים של יהלומים שאין להם מחיר, שהרי כל מצווה היא "חתיכה" של אינסוף, כל מצווה היא דבר נצחי שלא יתבטל לעולם, חיבור נצחי עם הקב"ה ועונג נצחי לעולם שכולו טוב וכולו ארוך.

 

החיסון המושלם

 

והאור הנפלא הזה לא יכול להישאר בגדר נחלתנו בלבד. אלא, חייבים להעביר אותו לילדים. אסור שהילדים ירגישו חלילה כאילו כל התורה והמצוות הן רק מגבלות ואיסורים ורק סיבה להרגיש לא טוב חלילה, או להרגיש שאתה לא מספיק צדיק ולא מספיק משתדל. חשוב שכבר מגיל צעיר הם יקבלו את הרושם הנכון שהמצוות הן זכות אדירה, שהם עטופים במצוות ומקיימים מצוות בכל רגע ושהם קרובים אל בורא עולם ושזו האמת וזו המציאות שלהם, ושבסך הכל אנחנו מרוויחים בלי סוף מעצם היותנו יהודים כמעט בלי להתאמץ. חשוב שכבר מגיל צעיר הם יבינו את הזכות הגדולה שבקיום מצוות, בקשר עם הבורא ובזה שביהדות.

 

אנחנו נמצאים בדור שבו החיסון היחיד שאנחנו יכולים לתת לילדינו כנגד כל הרוחות הזרות והסחיפות הוא – רק הרגשת "אשרינו ומה טוב חלקנו", רק שמחה וסיפוק בתוך הקדושה והרגשת נועם בעול המצוות. לכן, כמו שזה חשוב שנתבונן ברמה האישית במיליארדי הזכויות שלנו ולא ניתן ליצר הרע להחדיר בנו את הדימוי העצמי השלילי – כך ויותר מכך חשוב להעביר את זה לילדים. זה ממש היסוד של החינוך שלהם. שולחן החג ושבת הם המקום האידיאלי לעשות זאת.

 

 

תנו לילדים כיוון והם כבר יצאו למסע החיפושים אחרי המספרים שמשנים את החיים…

 

איך עושים את זה? אל תגידו לילדים את כל המספרים האלה, כמובן. תנו להם רק דוגמה וכיוון כללי, ובקשו מהם "לחפש" מצוות ולספור בעצמם: כיפה, ציצית, צניעות, מנהגים, כמו לבישת הבגדים והנעליים בסדר הנכון, צדקה, פסיעות לדבר מצווה ועוד. תנו להם לספור כמה קריאות שמע הם מקיימים בשנה וכמה מילים יש בחשבון האדיר הזה, כך שכל ילד יספור כמה מילים הוא אומר בתפילה בכל יום לפי הגיל שלו.

 

אתם יכולים לכוון אותם להתבונן בסדר היום, ובסדר מעגל השנה או בספרי מצוות למיניהם. אפשרו להם לחפש, ללמוד ולהתלהב "הנה, מצאתי עוד מצווה!" ו"הנה, אני מחשב ורואה שיש כאן אלפים ורבבות של זכויות!". כך הילדים יגלו אלפי מצוות שהם עושים בכל יום והם בכלל לא מרגישים… מידי פעם שתפו אותם עם עוד מושג כמו: "אתם יודעים שלהתרחץ ולקצוץ ציפורניים לכבוד שבת זו גם מצווה?" כל מושג שנותנים לילדים הוא כיוון בשבילם והם ימשיכו לחשוב לבד ולפתח את זה למצוות נוספות שלא חשבתם עליו.

 

גאוות יחידה

 

הפעילות הזאת היא כמובן מעסיקה ומשמחת את כל המשפחה. כל ילד בכל גיל, לפי הרמה ולפי ההבנה שלו, יכול למצוא מצוות שאותן הוא בעצמו מקיים, ואתם תראו שגם הילדים הקטנים ביותר יפתיעו אתכם. חוץ מזה, הילדים לומדים ומכירים מושגים חדשים ומצוות חדשות שלא תמיד נמצאות במודעות שלהם. חשוב מאוד שהם יִסְפְּרו בעצמם. אם זה בחול המועד – הם יכולים לחשב את זה במחשבון, ואם זה בשבת ובחג אפשר לחשב בעל פה. שוחרי החשבון גם ירוויחו כאן רווח חישובי קטן.

 

אבל העיקר הוא שבכך הילדים יקבלו "גאוות יחידה" חיובית, בבחינת "ויגבה לבו בדרכי ה'", שהם יתחילו להתפעל מהמציאות. זאת המציאות. לא סתם אומרים לילד "אתה צדיק", אלא מוכיחים לו חד וחלק שעמך כולם צדיקים ושאפילו ריקנים שבישראל מלאים מצוות כרימון. כל הילדים יקבלו גישה והסתכלות נכונה ובריאה על הזכות העצומה שנפלה בחלקנו כיהודים שומרי תורה ומצוות, ופשוט יהיו שמחים בתורה ובמצוות שזה הלב והנשמה של התורה והמצוות.

 

ושמחת – בחגיך!

 

וכל זה נכון תמיד ובעיקר בחגים כמו שאומר רבי נחמן מברסלב: "ועיקר השמחה הוא מן המצוות, כמו שכתוב: 'פיקודי ה' ישרים משמחי לב'. ועיקר השמחה הוא בלב, כמו שכתוב: 'נתת שמחה בליבי'. והלב של כל השנה הם השלוש רגלים… והשמחה של כל המצוות שעושין בכל השנה, הוא מתקבץ אל הלב, שהם השלוש רגלים. ועל כן הם ימי שמחה, כמו שכתוב: 'ושמחת בחגך'. ואז מאיר הפנים על ידי השמחה, בבחינות: 'לב שמח ייטיב פנים'. בשביל זה נצטווינו 'שלוש פעמים בשנה ייראה כל זכורך את פני ה' אלוקיך', בשביל לקבל אור הפנים".

 

במשחק הזה לא רק מעבירים מסר חינוכי לילדים, אלא גם מקיימים את עיקר מצוות שמחת החג, כמו שאומר רבי נתן מברסלב על התורה הזו (בקיצור ליקוטי מוהר"ן): "וצריך כל אחד להתגבר מאוד להמשיך על עצמו השמחה הקדושה הזאת של המצוות, שהוא שמחת יום טוב בכל השנה כולה. מכל שכן וכל שכן ביום טוב קודש בעצמו שאז חייבים לשמוח מאוד".

 

כך מקיימים גם את עיקר המצווה לראות את פני השם שנבצר מאתנו לקיים בזמן הזה, ובזכות זה נזכה למאור פנים בתורה ובמצוות לנו ולזרענו בכל השנה כולה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה