המתנה המושלמת לראש השנה

השנה החדשה ממש כאן ואם אתם מתלבטים איזו מתנה לתת לעצמכם או לסובבים אתכם, לרב שלום ארוש יש הצעה מקורית ומיוחדת בשבילכם.

5 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 15.03.21

ראש השנה, שהוא יום הדין, כבר כמעט כאן ואת כולנו מטרידות כמה שאלות: איך יוצאים זכאים בדין? איך מבטלים גזירות רעות וקשות? ויותר מכל – כיצד נזה בשנה טובה ומתוקה? את התשובה, מן הסתם, כולנו גם יודעים: "ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזרה". ואם כך, למה אנחנו לא עושים את הדבר הפשוט הזה שנקרא "תשובה".

 

ובכן, רבים מאיתנו לא ממש יודעים איך בכלל עושים תשובה. המשימה נראית בעיניהם קשה מדי, גדולה עליהם בכמה מידות. לא פעם הם גם שואלים את עצמם, 'האם זה בכלל מציאותי לעשות תשובה על כל העבירות של כל השנה?! אני אפילו לא זוכר מה אכלתי אתמול בבוקר אז איך אזכור מה עשיתי כל השנה? כל החיים?!?…'

 

אלה סוג המחשבות שגורמות לאנשים לראות את התשובה סוג של 'משימה בלתי אפשרית'. הם מסתפקים בכמה הרהורי תשובה פה ושם, או ממלמלים וידויים קבועים וקצרים שלא מגרדים את קצה ערימת החטאים שלהם. המובאים בפּוֹסקים: וידוי מפורט, חרטה, וקבלה לעתיד – נראים בעיניהם מוגזמים ולא מציאותיים.

 

חדשות טובות? בבקשה, אפילו נפלאות: תרשמו לעצמכם – זה דווקא קל, מאוד קל, לעשות תשובה! התורה מגלה לנו בצורה הכי ברורה שמצוות התשובה קרובה אלינו מאוד, פשוטה וקלה ומעשית לכל אדם, וכך היא אומרת: "ושַבתָ עד ה' אלוקיך ושמעת בקולו… בכל לבבך ובכל נפשך… ומל ה' אלוקיך את לבבך ואת לבב זרעך…" ובסיום הציווי על התשובה מסכמת התורה ואומרת: "כי המצווה הזאת אשר אנוכי מצווך היום לא נפלאת היא ממך ולא רחוקה היא. לא בשמים היא לאמור מי יעלה לנו השמימה וייקחהָ לנו וישמיענו אותה ונעשנה, ולא מעבר לים היא לאמור מי יעבור לנו אל עבר הים וייקחהָ לנו וישמיענו אותה ונעשנה, כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו".

 

על פי הרמב"ן ומפרשים נוספים, במילים אלה התורה מתארת את מצוות התשובה כמצווה קלה וקרובה לכל אחד בפיו ובליבו. רבים נמנעים מהתשובה בגלל שהם רואים אותה כמשימה קשה, אבל התורה מעידה שזו טעות. אם כן עלינו לחפש את הדרך הנכונה והקלה לקיום מצוות התשובה.

 

עצה נוחה ואטרקטיבית

 

הפתרון עצמו מונח בפסוקים אלה: "בפיך ובלבבך לעשותו" – כל מה שאתה צריך זה רק לדבר עם בורא עולם דיבורים פשוטים מתוך הלב. וכן, זה כן בידיים שלכם. אלא מה, אנחנו לא יכולים לזכור הכל? כאן נכנס רבי נחמן מברסלב לתמונה ונותן לכולנו עצה טובה, פשוטה ושווה לכל נפש: אל תחכו לערב ראש השנה או לעשרת ימי תשובה, חלקו את התשובה לתשלומים – בכל יום עשו תשובה על אותו היום. כך יהיה לך קל מאוד לזכור כל מה שעשיתם לפרטי פרטים, ולפחות תזכרו את רוב ועיקרי הדברים.

 

מאמרים נוספים בנושא:

תחזיק לי את היד

ראש ולא התחלה

כולם רוצים שנה טובה

תחילת שנה במחשבה תחילה

ארבעה צעדים להתחלה

חיים מתוקים

פותחים דף חדש

ההזדמנות הגדולה

שתי ציפורים

 

ולמעשה: קבעו פגישה יומית של לפחות שעה עם בורא עולם. ובפגישה זו ספרו לו כל מה שעשיתם מהפגישה הקודמת (של אתמול) ועד לפגישה הנוכחית. אמרו לו תודה על כל הדברים הטובים שהוא נתן לכם, בקשו סליחה על הדברים הלא טובים, בקשו את עזרתו והצלחה ליום הבא – שתזכו להתפלל יותר בכוונה, לעשות חסדים, לעבוד מידות הנפש שמשפיעות על כל תחום בחיינו – האישי, החברתי, בשלום בית, בחינוך הילדים וכן הלאה. כך תזכו לעשות תשובה בכל יום על היום האחרון ולהתפלל על היום הבא. בזה אתם אוחזים במידת התשובה כל ימי חייכם. קל, נכון? בערב ראש השנה יישאר לנו לעשות תשובה רק על היום האחרון. פשוט, לא?

 

תלמידו המובהק של רבי נחמן – רבי נתן מברסלב, אמר שמשה רבינו נתן לנו את התורה, אבל רבי נחמן נתן לנו את העצות כיצד לקיים את התורה. משה רבינו אומר לנו לעשות תשובה, ורבי נחמן מלמד אותנו איך לעשות תשובה שלמה ומקיפה בצורה הפשוטה והקלה ביותר. כאשר אדם עושה תשובה בכל יום הוא רגוע ונינוח, הוא לא נבהל ולא מתבלבל משום דבר. הוא עושה את שלו בצורה הטובה ביותר ומקיים ביסודיות את המצווה החשובה ביותר השקולה כנגד כל המצוות (כדברי בעל הטורים על המקום).

 

הצדיק רבי לוי יצחק בנדר זצ"ל היה מספר על אחד מחסידי ברסלב שקרבו ימיו למות. כיוון שראו שהוא עומד להסתלק מן העולם, קראו אליו את החברה קדישא. אנשי החברה קדישא פנו לחסיד ואמרו לו להתוודות ולעשות תשובה כנהוג, כדי לצאת מן העולם מתוך תשובה. אמר להם החסיד בשלווה ומתוך צלילות ויישוב הדעת: "וכי אפשר לעשות תשובה בכמה רגעים על כל החיים?! אתם חושבים שחיכיתי לכם? לא ולא. כבר קמתי בחצות ועשיתי תיקון חצות ולאחר מכן עשיתי התבודדות של תשובה על כל היום האחרון כפי שאני נוהג בכל יום ויום, וכעת אני מוכן ומזומן לעבור לעולם שכולו טוב". הוא חייך, אמר קריאת שמע והסתלק כאחד מגדולי הצדיקים.

 

מה שהיה היה, העיקר להתחיל מהתחלה!

 

ועכשיו, שאנו ממש במרחק נגיעה מראש השנה ומצוות היום היא מצוות התשובה, אסור לנו להסתכל על מה שהיה. מה שהיה היה. העיקר הוא להתחיל עכשיו התחלה חדשה. עיקר המאמצים שלנו צריכים להיות שבאמת מהיום והלאה לא נזלזל במצוות התשובה, שלא ניתֵּן לעוד שנה לעבור עלינו בלעדיה ושוב ניזכר בערב ראש השנה הבא.

 

אם אתם רוצים שנה טובה ומתוקה קיימו את העצה הפשוטה והמקסימה הזו של מצוות התשובה, בקשו סליחה מהבורא על שלא הגעתם לפגישה היומית, או שכן אך לא הקפדתם לעשות זאת כל יום, על מנת לנקות את השולחן, וקבלו על עצמכם שמיום זה ואילך תהיה לכם שעה מיוחדת במהלך היום להתבודדות של תשובה כל יום, חוק ולא יעבור! למה? מכיוון שזו הקבלה החזקה ביותר שאפשר לקבל ערב ראש השנה. ואין לנו תשובה גדולה מזו משום שבפעולה זו אנו מקבלים על עצמנו לעסוק בדבר הכי יקר – מצוות התשובה. והתורה אומרת לנו שאין לנו בכלל מה לדאוג מכיוון שזה דבר קל מאוד לעשות.

 

המתנה הגדולה ביותר

 

ומעבר לכך שזו העצה הטובה ביותר, זו גם המתנה הגדולה ביותר! אילו חיים נפלאים ויפים יש למי שמקיים אותה! רבי נחמן מברסלב אומר שזו המעלה העליונה והגדולה מן הכל. כן, יותר מהכל! כשאני מתפלל על עם ישראל אני מבקש מבורא עולם, "ריבונו של עולם, אתה הרי אוהב את הילדים שלך, אתה רוצה שיהיה להם רק טוב, תן להם את המתנה הגדולה ביותר שאפשר לקבל בעולם הזה – זַכֵה אותם לעשות לפחות שעה התבודדות בכל יום ויום".

 

וכשזוכים במתנה הנפלאה הזו – שעת התבודדות בכל יום – אין הבדל בין ימי אלול, עשרת ימי תשובה, תקופת השובבי"ם, ימי הספירה, לבין שאר ימות השנה. בכל יום עושים תשובה. בכל יום מבקשים סליחה ומבקשים קרבת הבורא מחדש.

 

וזו העצה העיקרית והבסיסית ביותר של רבי נחמן מברסלב, כמו שכותב במפורש רבי נתן בכמה וכמה מקומות וכמו שהתפרסם במכתב המעורר שכתב רבי יצחק ברייטר הי"ד, שבעצה זו תלויים כל התיקונים של רבי נחמן מברסלב.

 

ועכשיו, בערב ראש השנה כשרבבות יהודים עומדים בארץ ובכל רחבי העולם ובפרט באומן, כשליחים של כל עם ישראל כדי לזכות לתיקונים הנפלאים של רבי נחמן, צריכים לדעת שרבי נחמן בוודאי יעשה את שלו, אבל גם אנחנו צריכים לעשות את החלק שלנו. רבי נחמן רוצה שנעשה כלים לכל התיקונים הנפלאים שלו, ואין כלי יותר חשוב ויסודי מאשר שעת ההתבודדות של תשובה בכל יום. זה נכון לכל יהודי באשר הוא, איש ואישה, נער ונערה, בכל גיל. צריכים ללמד גם את הילדים הקטנים ולהרגיל אותם מדין חינוך, שיתרגלו לקיים את המצווה הקדושה הזו – לאחוז במידת התשובה.

 

אמנם זו עצה פשוטה וקלה וכל אחד באשר הוא יכול לקיימה, אך כולנו צריכים עוד חיזוקים ועוד לימוד כדי להרגיל ולחנך את עצמנו לקיים זאת בצורה קבועה בלי הנחות של יום כן ויום לא. ומי שרוצה להבין יותר ולדעת כיצד מקיימים את העצה הזאת למעשה, מומלץ לו מאוד ללמוד את סִפרִי בשדי יער, שם פירטתי וחיזקתי עד היכן שידי הגיעה כפי מה שחנן אותי הבורא ברחמיו, ואלפי תלמידים מכל רחבי העולם אמרו לי שהספר הזה שינה להם את החיים וגרם לעצה הנפלאה הזו להפוך לחלק בלתי נפרד מהחיים שלהם.

 

אז בואו נקבל על עצמנו עכשיו, בערב ראש השנה, שעת התבודדות של תשובה כל יום, ובוודאי נזכה לשנה טובה ומתוקה אנו ובכל בית ישראל, ובוודאי נהיה שותפים נאמנים במאמצים של כלל ישראל להטות את כף הזכויות ולהכריע את כל העם ישראל והעולם לזכות ולכתיבה וחתימה טובה.

 

שנה טובה ומבורכת לכל עם ישראל.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה