הנקודה הכי חשובה- קאוצינג מפרשת פנחס

מהי שמירת היסוד? מהו יסוד היסודות של עם ישראל?! מהי אותה נקודה הכי חשובה, מהותית וקריטית אצל עם ישראל? קאוצינג מפרשת פנחס.

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 13.07.22

  “בריתי שלום” – קאוצינג מפרשת פנחס

  “לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם: וְהָיְתָה לּוֹ וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו בְּרִית כְּהֻנַּת עוֹלָם”

בפרשה הקודמת דברנו על “קנאה חיובית” שהפועל היוצא שלה, הביטוי ההתנהגותי הינו עשיה חיובית ולפעמים כנגד המוסכמות, כנגד החשיבה הנורמטיבית של הכלל; לקום ולעשות מעשה שיש בו עזות דה קדושה.

אחד מהביטויים של עזות דה קדושה היא שמירת היסוד, מאחר והוא מחייב מסירות נפש ממש, עבודת וזיכוך המידות, התמדה ועקשנות ללא פשרות עם מטרה וכיוון חד משמעי של רצונות להיטהר ולהתקדש. מעבר לביטוי עצמו היסוד הזה הוא מהות ותכלית החיים, לכן גם נדבך מהותי בחיינו. 

שמירת היסוד!

1.מהי שמירת היסוד? מהו יסוד היסודות של עם ישראל?!

2.מהי אותה נקודה הכי חשובה, מהותית וקריטית אצל עם ישראל?

3.מהו אותו יסוד שגורם לאדם להתעלות במדרגות רוחניות בל סוף ולהיפך להידרדר לתהום עלי שחת?

4.מה קורה אם פגמנו, קלקלנו – איך וכיצד ניתן לתקן ומשם להתרומם?

5.מעשים רעים מחריבים עולם! אני רוצה לבנות חיים – איך וכיצד?!

“בריתי שלום”

בספרו הקדוש, מסביר לנו מו”ר הרב שלום ארוש שליט”א את יסוד היסודות של ההצלחה והחיים הבריאים והטובים של עם ישראל. הרב הוציא שתי מהדורות אחד לרווקים והשני לנישואים בשל השוני בין הסטטוסים.

“מי שיודע בעצמו שפגם בטפי מוחו..” פגם הברית מתחיל במוח.. שהרי גם הטיפות יוצאות מן המוח ועליו לקדש את מוחו/מחשבותיו ובעיקר להימנע ממראות אסורות שהן מולידות תאוות אסורות. שהרי עיקר הניאוף תלוי בעיניים כפי שמסביר רבי נחמן ← ומצוות ציצית שמירה לזה.

הרבה רע בא מזה…!!

עיקר יצר הרע להחטיא את האדם זה ע”י התאווה הזו כי “תאוות הניאוף הוא רע הכולל”, כפי שמסביר רבי נחמן, שלכל 70 האומות אחיזה ברע מיוחד וספציפי ששייך רק לו, אולם הניאוף הוא רע כולל של כל האומות כולן. ואנו צריכים להיות מובדלים מהגויים ומתאוותיהם, שהרי רוממנו מכל לשון. ועיקר קדושת ישראל שאנו פורשים עצמנו מהניאוף! ועוד מעודד אותנו רבי נחמן באומרו, “כי יש כוח באדם להסיח דעתו מתאווה זאת ולשברה, וזה עיקר קדושתנו” (ליקוטי עיצות, ערך ברית).

ע”י ניאוף נפסק הנשימה שהוא עיקר חיות האדם, וע”י זה נתייבשין לחות הגוף, וע”י זה נתקלקל המוח והשכל, כי עיקר השכל ושמנים שבגוף. ועל כן אומר רבנו הקדוש, כל המשוגעים נעשין ע”י ניאוף כידוע. כלומר תאוות הניאוף משגעת את האדם וגומרת למחלות נפש קשות ביותר. וכן שאר האנשים שאינם מושגעים ממש, מוסיף רבי נחמן, אבל יש בהם חסרון ובלבול הדעת הרבה, והכל בא ע”י ניאוף. כי הוא מיבש את הלחות ושמנים שבגוף, שהוא מקלקל את השכל! וגם בפאן הגשמי באים לידי עניות!

עיצה טובה נותן רבי נחמן כיצד לשבור את תאוות הניאוף הנוראית והקשה, ולא רק היא אלא כל התאוות. ומהי ההעיצה?

1.       התבודדות. “עיקר הכנעת ושבירת כל התאוות , ובפרט תאוות ניאוף.. דהיינו ע”י ריבוי הדיבורים הקודשים שהם תורה ותפילה, ושיחה בינו לבין קונו..” כלומר בכוחה של ההתבודדות, התפילה האישית שלך במילים ובשפה שלך אל בורא העולם יכולה לשבור עולמות, וכן תאוות קשות!! ראו כמה כוח יש לדיבור של היהודי להגיע לתיקון ולתכלית בשלמות. 

2.       תיקון הכללי. שהוא תיקון הברית ואז נתרומם המוחין שעיקר תיקון הדעת כפי תיקון הברית. וזה מקרב לקב”ה והדבר תלוי בשמירת הברית.

3.       טבילה במקווה. וטוב מאד להרגיל עצמו טבילה יום יום.

4.       ע”י יראה , כלומר מורא שמיים, ומורא רבך ומורא אב ואם – ניצולין מיופי הנשים, ומחן של שקר, וזוכים לעשירות.

כמה טובות יש משמירת הברית:

  1. על ידי תיקון הברית יש לו פרנסה בלי טורח. ורואים אנשים שעובדים מצאת החמה עד צאת הנשמה, וכל היום בחובות ומגלגלים כספים או כאלו שמרוויחים יפה אבל במינוס גדול. לעומתם אחרים שמשתכרים דיי לפרנסתם וחיים בנחת וברווח נאה.
  2. ע”י תיקון הכללי יכול לדבר בדיבורים אשר מאירים מן התורה הקדושה.
  3. על ידי תיקון הברית נתרפא מחלואת הנפילה
  4. על ידי שמירת הברית מקיים את האמונה
  5. כל הנהגות הגלגלים, הנהגת העלם, כל הברכות וההשפעות, הכל תלוי בשמירת הברית
  6. מי שמשבר את תאוות הניאוף אזי בקל יכול לשבר כל התאוות, וגם יש לו זיכרון טוב והוא ביישן
  7. מתן בסתר הוא תיקון למקרה לילה
  8. עיקר פגם הברית הוא ע”י עצבות ומרה שחורה, להיפך – עיקר שמירת הברית הוא ע”ע שמחה

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה