הספר של דוד המלך

הכל טוב ויפה וההסבר נשמע באמת נחמד, אבל מה הקשר בין הספר של דוד המלך – התהלים, לפתיחת שערים?

3 דק' קריאה

אברהם שאלתיאל

פורסם בתאריך 06.04.21

הכל טוב ויפה וההסבר נשמע
באמת נחמד, אבל מה הקשר בין
הספר של דוד המלך – התהלים,
לפתיחת שערים?

מדברים על תשובה, עושים תשובה, חושבים תשובה – אבל מה זה אומר? ומה זאת בכלל תשובה?

תשובה, היא להחזיר את הדבר למקום שממנו נלקח. להשיב אותו למקומו המקורי. התשובה, אם כך, נועדה להחזיר את נשמתנו למצב בו הייתה בתחילה – נקייה וטהורה. עכשיו, כאן בעולם הזה, היא התלכלכה (בעוונות) ואנו צריכים לנקות אותה ולהחזירה לקדמותה. זה נקרא לעשות תשובה.

טוב, אתם בטח אומרים: הכל טוב ויפה וההסבר נשמע באמת נחמד, אבל איך עושים את זה?

את התשובה לשאלת הרת-גורל זו אנו מוצאים בספרו הגדול של רבי נחמן מברסלב – "ליקוטי מוהר"ן (חלק ב, תורה ע"ג): "מִי שֶׁרוֹצֶה לִזְכּוֹת לִתְשׁוּבָה, יִהְיֶה רָגִיל בַּאֲמִירַת תְּהִלִּים". אתה רוצה לזכות לחזור בתשובה? תהיה רגיל כל יום לקרוא תהילים.

למה? מה כבר יש בספר התהלים שדווקא אמירתו בקביעות תוכל לזכות אותי בתשובה?

על כך משיב רבי נחמן: "כִּי אֲמִירַת תְּהִלִּים מְסֻגָּל לִתְשׁוּבָה, כִּי יֵשׁ נוּן שַׁעֲרֵי תְּשׁוּבָה ומ"ט שְׁעָרִים יָכוֹל כָּל אָדָם לִכְנס בָּהֶם וּלְהַשִּׂיגָם, אַך שַׁעַר הַחֲמִשִּׁים הוּא בְּחִינַת הַתְּשׁוּבָה שֶׁל הַשֵּׁם יִתְבָּרַך בְּעַצְמוֹ, כִּבְיָכוֹל, כִּי גַּם אֶצְלוֹ יִתְבָּרַך מָצִינוּ בְּחִינַת תְּשׁוּבָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "שׁוּבוּ אֵלַי וְאָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם".

"וְהִנֵּה הַכּל חֲפֵצִים לְיִרְאָה אֶת שְׁמֶך" – באמת כל עם ישראל רוצים לחזור בתשובה, "וְאַף עַל פִּי כֵן לָא כָּל אָדָם זוֹכֶה לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה". וכל זה למה? הרי אם אדם רוצה לעשות תשובה, למה הוא לא מצליח?

רבי נחמן נותן לנו שלוש סיבות:

הראשונה: "כִּי יֵשׁ אֶחָד שֶׁאֵין לוֹ הִתְעוֹרְרוּת כְּלָל לִתְשׁוּבָה" – כאשר אדם ער הוא יכול לעשות הרבה דברים. אבל אם הוא ישן, הוא לא יכול לעשות כלום. כמו בגשמיות כך ברוחניות – יש אנשים שישנים שינה רוחנית ובאמת בתוכם הם רוצים לחזור בתשובה, אבל כאשר אדם במצב כזה הוא לא יכול לעשות דבר.

השנייה: "וַאֲפִילּוּ מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ הִתְעוֹרְרוּת לִתְשׁוּבָה, אֵינוֹ זוֹכֶה לְהַגִּיעַ אֶל הָאוֹת וְהַשַּׁעַר שֶׁל תְּשׁוּבָה הַשַּׁיָּך לו" – לכל אחד יש שער ואות שמיוחדים אך ורק לו, ואפילו אם הוא התעורר מהשינה הרוחנית והוא רוצה לחזור בתשובה, הוא לא יודע לאיזה שער להיכנס.

השלישית: "וַאֲפִילּוּ אִם מַגִּיעַ לְשָׁם, יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁהַשַּׁעַר שֶׁל תְּשׁוּבָה סָגוּר" – אפילו אם אדם התעורר ויודע לאיזה שער להיכנס – יכול מאוד להיות שהוא יהיה סגור, ואז לא תהיה לו אפשרות לעשות תשובה.

"וּמֵחֲמַת כָּל זֶה אֵין הָאָדָם זוֹכֶה לִתְשׁוּבָה" – וזה בגלל הקושי הגדול לחזור בתשובה, שמצריכה התעוררות ורצון, ואחר כך להגיע לשער השייך לנו ולבוא בדיוק בזמן שהוא פתוח.

אז מה עושים?

"וְעַל יְדֵי אֲמִירַת תְּהִלִּים", נותן לנו רבי נחמן את התשובה לתשובה, "אֲפִילּוּ מִי שֶׁאֵין לוֹ שׁוּם הִתְעוֹרְרוּת לִתְשׁוּבָה הוּא מִתְעוֹרֵר לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה וְגַם זוֹכֶה עַל יְדֵי תְּהִלִּים לְהַגִּיעַ אֶל הַשַּׁעַר וְאוֹת הַשַּׁיָּך לוֹ וְלִפְתּחַ הַשַּׁעַר נִמְצָא שֶׁזּוֹכֶה עַל יְדֵי תְּהִלִּים לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה"!

כאן רבי נחמן מגלה לנו סוד עצום! תהיה רגיל באמירת תהלים ותוכל לפתור את הבעיות שהוצגו לעיל. אבל לא רק הקריאה לבד היא זאת שפותחת לנו את כל השערים, אלא הרגילות – "מִי שֶׁרוֹצֶה לִזְכּוֹת לִתְשׁוּבָה, יִהְיֶה רָגִיל בַּאֲמִירַת תְּהִלִּים".

אם עדיין לא הבנתם איך בעזרת אמירת תהלים אנו זוכים לתשובה וכיצד מזמורים אלה מעוררים ומכוונים אותנו לשער שלנו, וגם פותחים אותו, הדברים הבאים יסבירו לנו זאת היטב:

כתוב (שמואל ב, פרק כ"ג פסוק א): "וּנְאֻם הַגֶּבֶר הֻקַם עָל וכו’ וּנְעִים זְמִרוֹת יִשְׂרָאֵל". ומסביר רבי נחמן מהי כוונת הפסוק: "וּנְאֻם הַגֶּבֶר הֻקַם עָל וכו’" כמו שדרשו חז"ל (מסכת מועד קטן טז:) שהקים דוד המלך עולה של תשובה. ואיך עשה זאת? על ידי "’וּנְעִים זְמִרוֹת יִשְׂרָאֵל’. כִּי עַל יְדֵי בְּחִינַת נְעִים זְמִירוֹת יִשְׂרָאֵל, דְּהַיְנוּ סֵפֶר תְּהִלִּים שֶׁיָּסַד עַל יְדֵי זֶה הוּקַם עֻלָּהּ שֶׁל תְּשׁוּבָה כִּי עַל יְדֵי תְּהִלִּים זוֹכִין לִתְשׁוּבָה כַּנַּ"ל, כמו שאמרו חז"ל (מסכת עבודה זרה ד, ע"ב): "לא היה דוד ראוי לאותו מעשה אלא כדי להורות תשובה ליחיד וכו’". דוד המלך לקח את אשת אוריה החיתי – בת שבע, באיסור. אבל באמת, אנסו משמים את דוד המלך לעבור את אותה עבירה כדי שעם ישראל יראו איך עושים תשובה. וממשיך רבי נחמן ואומר: "נִמְצָא שֶׁעִקָּר הוֹרָאַת הַתְּשׁוּבָה עַל יְדֵי דָּוִד הַמֶּלֶך וְעִקָּר הַתְּשׁוּבָה שֶׁל דָּוִד הַמֶּלֶך הוּא סֵפֶר תְּהִלִּים שֶׁאֲמָרוֹ בְּהִתְעוֹרְרוּת גָּדוֹל מְאוד וּבְרוּחַ הַקּדֶשׁ, עַד שֶׁכָּל אֶחָד וְאֶחָד כְּפִי מַה שֶּׁהוּא יָכוֹל לִמְצא אֶת עַצְמוֹ בְּתוֹך סֵפֶר תְּהִלִּים וְלִזְכּוֹת לִתְשׁוּבָה עַל יְדֵי אֲמִירַת תְּהִלִּים כַּנַּ"ל".

ספר התהלים הוא ההתבודדות של דוד המלך (ליקוטי מוהר"ן ח"א תורה קנ"ו) והוא בעצם התשובה של דוד המלך על מעשה בת שבע. לכן כל מי שרגיל לקרוא בספר הקדוש הזה, יכול להתעורר בתשובה ולהגיע לשער השייך לו ויפתחו לו אותו בדיוק כמו לדוד מלך ישראל.

וסיפר רבי נתן (ליקוטי מוהר"ן ח"ב תורה קכ"ה): "מֵעִנְיַן אֲמִירַת תְּהִלִּים דִּבֵּר עִם אֶחָד (רבי נחמן דיבר עם אחד מחסידיו) וְאָמַר לוֹ, שֶׁעִקָּר אֲמִירַת תְּהִלִּים לוֹמַר כָּל מִזְמוֹרֵי תְּהִלִּים עַל עַצְמוֹ, לִמְצא אֶת עַצְמוֹ בְּתוֹך כָּל מִזְמוֹר וּמִזְמוֹר". כי עיקר אמירת התהלים שמביאה לתשובה שלמה – היא דווקא למצוא את עצמנו בתוך ספר התהלים.

"וְשָׁאַל אוֹתוֹ (אותו חסיד את רבי נחמן) זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה: אֵיך?, וּפֵרֵשׁ לוֹ רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, קְצָת, כִּי כָל הַמִּלְחָמוֹת שֶׁבִּקֵּשׁ דָּוִד הַמֶּלֶך עָלָיו הַשָּׁלוֹם, שֶׁיַּצִּילֵהוּ הַשֵּׁם יִתְבָּרַך מֵהֶם – הַכּל צְרִיכִין לְפָרֵשׁ לְעַצְמוֹ עַל מִלְחֶמֶת הַיֵּצֶר הָרָע וְחֵילוֹתָיו".

כל הכוונה שאנו צריכים באמירת התהלים היא לזכות לתשובה, וכל המלחמות שדוד המלך ע"ה מתאר בספר זה – הן בעצם המלחמות שלנו והמצבים שאנו חווים בחיים מול היצר הרע במלחמה הפרטית שלנו, אותה נמצא בכל מזמור ומזמור ואת הדרך להתמודד איתה.

יהי רצון שנזכה להיות רגילים! באמירת תהלים ונזכה לחזור בתשובה שלמה, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה