הסתכלות אומללה אחת

אנשים מלאים פחדים ולחצים – בחינם. שום פרס לא יקבלו על הדאגות הללו. אחד מפחד מן החיזבללה והשני מן החמאס. עוד מישהו אחר רועד מפחד כשמזכירים לו את מס הכנסה...

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

אנשים מלאים פחדים ולחצים – בחינם. שום
פרס לא יקבלו על הדאגות הללו. אחד מפחד מן
החיזבללה והשני מן החמאס. עוד מישהו אחר רועד
מפחד כשמזכירים לו את מס הכנסה ומישהו אחר
מקבל פיק ברכיים מהפקידים בביטוח לאומי.
 
 
הקדמת המלקט לאור המצב המיוחד של כלל ישראל בימים קשים אלה:
 
כששאלתי את הרב שלום ארוש שליט"א, מהו חיובו של כל יהודי לסייע בידי כוחות הבטחון ולהמליץ טוב על כלל ישראל? ענה בהחלטיות, "שעת התבודדות ליום! זה מה שנחוץ לעזור לכלל ישראל!"
 
* * *
 
ישנם כאלה שמחפשים חיים נוחים. אז מה הם עושים? במקום לערוך קניות יום שלם, להתגלגל בין המכולת לדייג, מהדייג לקצב, ומהקצב אל הירקן, לסחוב סלים ולהזיע בדרכים, ולבסוף עובר יום שלם ועוד לא הכינו מאומה לשבת, אזי הולכים לסופרמרקט. שם, האוירה נעימה, יש אפילו מוסיקה ברקע, ותחת קורת גג אחת ניתן לקנות הכל – את הבשר, הדגים, היין והחלות, ואפילו פירות וירקות. ואם צריך פמוטים לשבת או מגבת למקווה, גם אותם פריטים ניתן למצוא בסופרמרקט. מסיימים את הקניות בנוחיות ובמהירות יחסית, ואף מקבלים משלוח הביתה. זאת אומרת, החיים נוחים ונעימים כאשר הכל תחת קורת גג אחד.
 
הבא נראה מה קורה לנו היום. ישנם כאלה המייחסים חשיבות לכל מוצא פה של איזה גוי בחוץ לארץ שאינו יודע להנהיג את עצמו, כל שכן שאינו יודע להנהיג מדינה גדולה. כשאותו גוי מאיים על ישראל, מיודעינו המייחס חשיבות למאמרו נכנס ללחץ. מדוע מקשיב לתקשורת במקום ללמוד תורה? האם גוי מנהיג אותו? האם גוי קובע מה יהיה?
 
אנשים מלאים פחדים ולחצים – בחינם. שום פרס לא יקבלו על הדאגות הללו – אדרבה, ייענשו. זה מפחד מן האמריקאים, והשני מפחד מן הערבים. אחד מפחד מן החיזבללה והשני מן החמאס. עוד מישהו אחר רועד מפחד כשמזכירים לו את מס הכנסה ומישהו אחר מקבל פיק ברכיים מהפקידים בביטוח לאומי. ישנו סוג נוסף של אנשים – רוב הציבור, לדאבון הלב, שמפחדים מכולם.
 
יראת שמים דומה לקניה בסופרמרקט מודרני ומרווח – הכל תחת קורת גג אחת. מי שמפחד מן הקב"ה לא צריך מפחד משום דבר בעולם – לא טילים, לא מחבלים, ולא מס הכנסה. ובדומה לקניה במקום ממוזג עם המוזיקה השקטה ברקע, יראת שמים היא חיים נוחים ויפים. אפשר להשליך את כל הדאגות אל השם יתברך. השם יתברך ידאג לתקציב המשפחה, לבריאות המשפחה, לשידוכים, להוצאות לימוד ולבגדים עבור הילדים, ובודאי לכרטיס טיסה לאומן. הכל תחת קורת גג אחת ולא צריך לפחד מאף אחד, כי מי שבוטח באחד – אינו מפחד מאף אחד. זהו הכלל הפשוט ביותר והחשוב ביותר בחיים והמפתח לחיים טובים ונעימים.
 
מי שבוטח בשם יתברך יודע שהכל לטובה. הוא לא צריך להתעניין בשום דבר שקורה מחוץ לכותלי ביתו, לכותלי בית המדרש, או לאותה מסכת שהוא אוחז בה. והבוטח בשם יתברך גם שמח בחלקו.
 
כדי לבנות אמונה ולהגיע לדרגה שמתגברים על כל היראות הנפולות, עד שמרכזים את כל היראה בקדוש ברוך הוא, צריך הרבה מאוד תורה, תשובה, ושיחה בינו לבין קונו. שום דבר אחר לא צריך – לא חכמות חיצוניות, לא עיתונים, ובטח שלא רדיו, כי עצם הבל פיו של קריין רשע שפיו מלא ליצנות ואפיקורסות הורס כל חלקה טובה של יראת שמים.
 
היראה באחד דומה לאהיל קריסטל משובח שהזגג בונה אותו במשך חודשים של עבודה מייגעת ומדוקדקת, אך בתנועה אחת לא זהירה האהיל היקר נופל ארצה ומתנפץ למיליון רסיסים.
 
היה פעם אברך שלמד בכולל. הוא הרוויח מה שהרוויח, ובערב לימד שיעורי עזר לילדים והרוויח עוד כמה שקלים. זוגתו טיפלה בשני תינוקות, ויחד עם הביטוח לאומי, הם הסתדרו ללא חובות. לא רק שתמיד היה להם כל טוב בשולחן שבת, אלא אף זכו להכניס אורחים איכשהוא, ללא הסבר טבעי, תמיד היו בגדים לימים טובים, תכשיט חדש לאשה בפסח, ונעליים לילדיהם.
 
יום אחד, האברך ישב בחדר המתנה של מרפאת שיניים וראה עיתון חילוני. היצר של הסקרנות התגברה עליו, ובמקום לעיין בש"ס – פנינים שבידו, עיין בכותרות העיתון. הוא "גילה" לתדהמתו, שמי שאין לו הכנסה חודשית של 6,200 ₪ לחודש עם שלושה ילדים נקרא עני, ואפילו ממש מתחת לקו העוני. חשכו עיניו. הוא עשה חשבון מהיר של הכנסותיו והכנסות רעייתו, ובקושי הגיע ל- 4,100 ₪. הוא התחיל להזיע – "הרי ארד מדחי אל דחי! אשקע בחובות עצומים! לא אוכל להתקיים יותר! איך אלמד תורה? ילדיי ימותו מרעב!"
 
בהסתכלות אחת אומללה, חרב עולמו של האברך. קרסה אמונתו, שלמפרע התברר שלא היתה מספיק חזקה בלאו הכי. הוא לא לקח בחשבון שהרבה שלוחים למקום ועם ישראל הוא מעל לכוכבים. שום משרד ממשלתי או שום לישכה לסטיסטיקה לא יקבעו אם אברך יוכל פטמים מפוטמים וכל מיני מעדנים בשבת או לא. הם לא קובעים מי הוא עני ומי הוא עשיר.
 
בפרט בימים אלה, אסור להסתכל בעיתונים או לשמוע רדיו. היצר הרע מנסה לנצל את המצב כדי להכשיל משפחות בטומאה, אשר בזמנים כתקנם, לא היו מעיזים להכניס הביתה. מי שבוטח באחד לא צריך לפחד מאף אחד. כל מה שהשם יתברך עושה הוא לתכלית הטובה הנצחית של כל כלל ישראל, השם ירחם עלינו ויגאל אותנו בקרוב ממש, אמן.
 
 
 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה