העפר של האמונה

איך מגיעים לדרגה כזו של אמונה, כשאנו עטופים בה מבפנים ומבחוץ, עד שהעפר והלכלוך של החיים הופכים ליהלומים? פשוט, כשלא נפחד משום דבר! כנסו וגלו עוד!

3 דק' קריאה

הרב ניסן דוד קיוואק

פורסם בתאריך 15.03.21

אנחנו חייבים לשלב את האמונה בכל מה שאנו עושים, כך מלמד אותנו רבי נתן מברסלב. ולא רק שאנחנו חייבים לחיות עם אמונה, אלא גם להיות עטופים בה.

 

אדם אוכל. יכול להיות שהוא עושה את זה עם כוונה טובה – הוא רוצה לשבוע, לחזק את הגוף שלו, להיות חזק ובריא לצמיחה הרוחנית ולעבודת השם שלו. אבל אם הוא מאמין שהאוכל ייתן לו את הכוח, זה אומר שהוא מאמין בגורם, באמצעי המקשר. ואז האכילה עצמה לא משרתת את המטרה העיקרית – עבודת השם. האכילה נועדה להעלות ניצוצות שנפלו לעולם הזה. הקב"ה הוא היחיד שנותן את הכוח. הסתכלו על זה עמוק יותר, דבקו בו. ביטחו בבורא עולם שהוא שם אתכם, בשולחן. הוא זה שנתן לכם את האוכל הספציפי הזה שאתם אוכלים, דבר שהופך את השולחן למיני מזבח שמכפר לנו.

 

עסקים – אל תסמכו על המאמצים וההשקעה שלכם. נכון שהם חשובים, אבל הביטחון צריך להיות בבורא עולם ורק בו. זה משנה את התמונה לגמרי. האמינו שיש בכל דבר שאתם עושים פעולה חשובה שנקראת – תיקון לנשמה. כן, גם בעסקים שאתם עושים. כשאתם סוגרים עסקה אמרו לעצמכם, 'הקב"ה כאן איתי!". וגם כשדברים נראים תוך כדי העסקה מעורפלים – דעו שהכל לטובה.

 

מכירים את נחום איש גם זו, נכון?

 

נחום איש גמזו האמין שהכל לטובה, לכן היה אומר על כל דבר 'גם זו לטובה'.

 

יום אחד נחום איש גמזו הביא מתנה למלך. התיבה הייתה מלאה בזהב, אבל שבדרך שודדים גנבו ממנו את כל הזהב ומילאו את התיבה בעפר. וכשהתיבה נפתחה לפני המלך, וכשהוא ראה את העפר, נחום איש גם זו לא התבלבל בכלל. הוא מיד ידע ש"גם זו לטובה!". האמונה שלו הייתה כל כך חזקה עד שהוא זכה שהעפר שימש את המלך בצורה יקרה יותר מכל הזהב שהיה בה. כשאנו עטופים באמונה כזו גדולה, ולא רק מבחוץ אלא גם מבפנים, ה'עפר' בחיים שלנו יכול להיות לא רק זהב, אלא גם יהלומים יקרים מאוד!

 

איך מגיעים לדרגה כזו של אמונה – כשאנו עטופים בה מבפנים ומבחוץ, עד שהעפר והלכלוך של החיים הופכים ליהלומים? פשוט, כשלא נפחד משום דבר! אנחנו חייבים להאמין ולבטוח בבורא עולם בלבד. רק בו! כי רק הוא איתנו. אנחנו לא מפחדים משום דבר. ואם חלילה נרגיש פחד, נתפלל לבורא עולם שיעזור לנו לבטוח בו עוד ועוד.

 

זו המשימה שלנו כאן – לדעת שבורא עולם איתנו כאן תמיד!

 

מאמרים נוספים בנושא:

עפר הקסם

המיליון הראשון שלכם

אסטרטגיית ההצלחה של רבי נחמן

צעד ראשון להצלחה

כל ההתחלות קשות

נקודת ההתחלה

אנשים שמחים

החוקים של השמחה

21 נקודות לשמחה

האלף-בית של החיים

למה הם כאלה שמחים?

אנשים שמחים זורחים

 

אברהם אבינו היה המאמין הראשון. הקב"ה אמר לו שהוא יירש את ארץ ישראל, ושכולם יחיו בה עם אמונה ושמחה. אבל אברהם אבינו רצה לדעת איך יכול להיות שפע כזה של אמונה ושמחה. איך יכול להיות שכולם יצליחו לתקן הכל עם אמונה? האם באמת כולם יכולים לחיות עם אמונה, תורה ותפילה? אברהם אבינו שאל איך יתאפשר לבני אדם לחיות כך. לכן, במקום לעלות בדרגות הרחמים ולהפוך את כל זה למציאות, הוא שאל מה ששאל, ואנחנו ירדנו למצרים. עכשיו זה נהיה תלוי בנו – לגלות ולבנות את האמונה.

 

כולנו חווים מועקות ולחצים בחיים, משל היינו לחוצים בתוך ז'קט קטן יותר מהמידות שלנו. אלה האתגרים והמבחנים שאנחנו חייבים להתמודד איתם. אבל אנחנו ממשיכים לנסות כל יום. רבי נחמן מברסלב אומר לנו לרשום לעצמנו כל הזמן כל מעשה קטן שאנחנו עושים.

 

והוא אומר שיעקב אבינו ובניו, שמסמלים את 12 שערי התפילה, ירדו למצרים, לגלות. למה רבי נחמן לא אומר שהתפילה ירדה לגלות?

 

הנקודה היא שאנחנו זקוקים להרבה מאוד דברים בחיים – רחמים, בריאות, פרנסה, שלום בית והרשימה עוד ארוכה. אדם יכול להתפלל שלוש פעמים ביום, אבל כשזה מגיע לבקשה מבורא עולם של מה שהוא באמת צריך, הוא לא יכול לעשות את זה. למה לא? כי יש לו שאלות. 'התפללתי על זה הרבה, ושום דבר לא קרה'. או יכול להיות שהוא מרגיש שזה יותר מדי 'ילדותי' לדבר עם בורא עולם ולבקש ממנו את מה שהוא צריך. אבל רבי נחמן לימד אותנו שני דברים נפלאים: פשטות ותמימות. בקשו הכל מבורא עולם, אפילו כפתור חדש לבגד אם אתם צריכים. ההתקשרות לבורא עולם הרבה יותר פשוטה ממה שאנו חושבים.

 

 

איך הופכים את הלכלוך והעפר של החיים ליהלומים? עם פעולה פשוטה שכל אחד מאיתנו יכול לעשות!…

 

כשאנחנו מאפשרים לאמצעים להיכנס באמצע, כמשהו המפריד בינינו לבין בורא עולם, אנחנו לא יכולים לדבר עם הקב"ה. מצרים – אלה הם הצער והדאגות. מי יכול לתת לנו חיים? אנחנו יכולים לדבר על אמונה, לעבוד איתה, אבל היא מתנה אמיתית שקיבלנו מהצדיקים האמיתיים. כי הצדיקים הם אלה שגילו את האמונה. משה רבינו הוציא אותנו ממצרים ונתן לנו אמונה. אברהם אבינו היה המאמין הראשון. לפניו, אף אחד לא ידע שום דבר מעניין האמונה. כמו היום – בלי הלימוד הנפלא של רבי נחמן אנשים לא יודעים איך לחיות עם אמונה.

 

להתפלל על מה שבאמת מטריד אותנו – זה מה ש-12 השבטים מייצגים, וזו מתנה מהצדיק. זה הנשק היחיד שיש לנו בעזרתו נצליח להתגבר על הכל האויבים שלנו וייתן לנו אמונה אמיתית. להאמין שאנחנו יכולים לתקן כל מה שאנחנו צריכים!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה