הפיתרון לכל הבעיות

בחיים יש הרבה התמודדויות. הרבה רעל מצופה בשוקולד, ספקות ובלבולים ארוזים בחבילות מתעתעות. איך נתמודד? מה הפיתרון לכל הבעיות הללו?

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

בחיים יש הרבה התמודדויות. הרבה
רעל מצופה בשוקולד, ספקות ובלבולים
ארוזים בחבילות מתעתעות. איך נתמודד?
מה הפיתרון לכל הבעיות הללו?

בשדי יער – פרק 50

כל אדם צריך להרגיל את עצמו לדבר עם השם יתברך בכל עת ובכל שעה, והעיקר שיהיו אלה דיבורי אמת, בשפה שלו ומתוך ליבו, עד שירגיש שהוא מתבייש מהשם יתברך על שחטא כנגדו כל כך. לכן צריך להרבות בתפילות כדי לבטל את התאוות.

התאוות, כידוע, הן עונש לאדם. כל תאווה היא כמו רעל המצופה בשוקולד שנראה לאדם כדבר מתוק ונעים, אך האמת היא שזהו רעל. התאוות מנתקות את האדם מבורא עולם ומרחיקות אותו מהנועם והמתיקות האמיתיים, שהם נועם ומתיקות השם. זאת, משום שהתאווה מרמה את האדם בנועם ומתיקות מדומים, לכן על האדם לעמוד כגיבור חיל כנגד התרמית הזאת.

אבל איך אפשר לעמוד בזה? הלא בזמן הניסיון המתיקות והנועם הללו מושכים את האדם מאוד, אין לו כוח לעמוד בפיתוי כלל. הוא נופל פעם אחר פעם ברשתו של היצר הרע. ולמרות שלאחר מעשה הוא מגלה את התרמית ומרגיש את מרירותו של הרעל שאכל, למרות הכל, הוא נופל שוב ושוב, התאוות מושכות אותו כבכבלי קסם והוא מאבד שליטה וכל השכל שלו נעלם. מה יעשה הנער ולא יחטא?

העצה האחת והיחידה – התבודדות. לבקש כל יום מבורא עולם, בתחנונים ממש, שיבטל ממנו את התאוות והמידות הרעות. כי כשם שהתאוות הן עונש נורא כך המידות הרעות הן ייסורים נוראים ומהן כל הסבל של האדם עלי אדמות. ולא רק שהאדם סובל מזה בעצמו אלא אף הסובבים אותו. הכלל האומר, שאדם מאבד את כוח השכלי לגמרי בזמן ניסיון תקף לתאוות ולמידות הרעות גם יחד. לכן העצה היחידה לכך היא התפילה האישית, ההתבודדות, שאדם עושה בכל יום.

דיבורים מהשמים

רבי נחמן מברסלב אומר, שכאשר אדם זוכה לפרש שיחתו בטענות ובקשות ורוצה כביכול לנצח את הקב"ה, לשכנע אותו שישמע את תפילתו וימלא את רצונו ובקשתו, יש לקב"ה תענוג ושמחה. יש לו נחת מכך שמנצחים אותו כביכול, לכן הוא בעצמו שולח לאדם דיבורים בפיו כדי שיוכל לנצח אותו. כי בלי רצון הבורא בעצמו שינצחו אותו – מי יכול לנצחו? לכן, את הדיבורים כדי לנצח את השם, לרצותו ולפייסו, מקבלים מהשם בעצמו, והדבר היחיד שתלוי באדם הוא רק הרצון – לרצות כביכול לנצח את הבורא בטיעונים שלו, לשכנע אותו שיקרבו לעבודתו ויבטל ממנו את כל התאוות והמידות הרעות וכל הדברים המרחיקים אותו ממנו יתברך, ואז הבורא עוזר לו והאדם זוכה לפעול בתפילתו.

דבר נוסף שאנו צריכים לדעת הוא, שהדיבורים שהשם מדבר עם השם יתברך הם בחינת רוח הקודש, כי כשנכנס לזה ומכריח ומכין את עצמו לדבר לפני השם יתברך אז השם יתברך שולח לו דיבורים בפיו, שהם בחינת רוח הקודש, וצריך לדעת תמיד לחדש בתפילה, לבקש בכל עת דברי ריצוי ופיוס חדשים. לזה זוכים על ידי טהרת הלב, ולטהרת הלב זוכים על ידי קדושת שבעת הנרות – כאשר אדם מקדש את שתי עיניו מראות ברע, את שתי אוזניו משמוע רע, את פיו מדבר רע, ואת חוטמו מכעס. וכפי שישמור האדם את שבעת הפתחים הללו שבראשו כך יזכה לטהרת הלב, בעזרתה זוכה האדם בכל פעם לדיבורים חדשים.

על ידי השיחה שבין האדם לבוראו, כאשר מוציא את הכיסופים והרצונות הטובים שלו ומבקש מהשם להתקרב אליו ומשתוקק להתרחק מהרע, על ידי זה האדם מוציא את הנפשות הטובות מהכוח אל הפועל. כי על ידי הכיסופים בלבד נעשים נפשות בכוח, ועל ידי הדיבור, שמבטא את הכיסופים, אז נגמרים ויוצאים מהכוח אל הפועל כל הנפשות וזוכה לפעול בקשתו, לצייר את אותיות התורה לטוב, להחיות ולקיים הכל ולהמשיך טובה וברכה בכל העולמות. ולא רק, אלא לעורר לתשובה עוד נפשות על ידי הדיבורים שלו עם השם, כי עניין הכיסופים יקר מאוד וצריך כל אדם להרגיל עצמו לעסוק בזה. כך אפשר להחזיר את כל העולם למוטב.

לכן, קורא יקר, חשוב שתדע, שעל ידי ההתבודדות פשוטה כזו אפשר לזכות לתיקונים גדולים – לעצמך ולכלל ישראל.

מלחמת עמלק

ישנם כמה סוגים של חלישות הדעת בעניין התפילה. למעשה, כל סוגי חלישות הדעת הם קליפת עמלק המטיל ספק בכוחה של התפילה. וכאשר אדם זוכה להתגבר ומאמין בכוח התפילה, זו למעשה נקראת מלחמת עמלק והכנעתו – לחימה בספקות המתעוררים על האמונה.

כתוב בתורה בעניין מלחמת עמלק, שמשה רבינו – שהיה כולו אמונה והיה לו כוח אדיר בתפילה – כל זמן שהיה מרים את ידיו למעלה היו ישראל מתגברים, וכשחס ושלום היה מוריד אותן, מיד "וגבר עמלק".

חז"ל ביארו, שכאשר משה היה מתפלל היו ישראל מיד מרימים את עיניהם למעלה. אך ברגע שהפסיק קצת, אף ישראל היו מיד מפסיקים להרים עיניהם למעלה, ואז "גבר עמלק" – חילותיו של עמלק הרשע היו מתגברים על עם ישראל. אם כן, משה, שהוא הצדיק, הוא בעל הכוח למשוך את ליבותיהם של עם ישראל אל האמונה והתפילה, וכך לנצח את עמלק.

לכן עלינו לדעת, שבכל פעם שפוקדת צרה כלשהי את עם ישראל, לא עלינו, זה נקרא "וגבר עמלק", כי אם ישראל היו דבקים בתפילה לא היו צרות, לכן עיני כל העם צריכות להיות תמיד נשואות כלפי מעלה וכך נינצל מהצרות הנוראיות ומהאויבים הרבים שיש לנו מבית ומחוץ. דבר זה שייך גם לאדם כפרט ולכל עם ישראל ככלל. דבר נוסף שחשוב לציין הוא, שאף אם בדרך הטבע נראה כי אין מוצא מהבעיה, נדע ונאמין שהתפילה היא הפתרון לכל הבעיות.

(מתוך בשדי יער מאת מחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה