הפסקת תה

תמיד היה התה משקה פופולארי, אולם כיום המודעות הבריאותית למשקה הולכת וגדלה. איך משלבים אותו בחיינו ולא רק בכוס זכוכית מהבילה?

3 דק' קריאה

דבי בראל

פורסם בתאריך 06.04.21

תמיד היה התה משקה פופולארי, אולם כיום המודעות הבריאותית למשקה הולכת וגדלה. מהן באמת סגולותיו הבריאותיות של התה, ואיך משלבים אותו בחיינו ולא רק בכוס זכוכית מהבילה?

מאז ומעולם יוחסו לתה סגולות בריאותיות רבות. התה שימש לריפוי מחלות זיהומיות, הצטננויות, להקלה על מערכת העיכול ומערכת העצבים כבר לפני מאות ואלפי שנים. עם התרחבות היקף המחקר המדעי בתחום, הצטברו עדויות רבות המצביעות על קיומו של קשר בין צריכת תה קבועה להקטנת הסיכויים ללקות במגוון רחב של מחלות, בכללן סרטן, מחלות לב וכלי דם.

יתרונו המרכזי של התה טמון בכך שהוא מוצר טבעי לחלוטין, שאינו מכיל תוספים כמו חומרי טעם וצבע או חומרים משמרים. כמו כן, תה ללא תוספת של סוכר, דבש או חלב, הוא משקה נטול קלוריות ובו בזמן משמש מרכיב חיוני בשמירה על איזון הנוזלים בגוף.

מחקרים רבים גילו כי בעלי התה קיימת תכולה גבוהה של פוליפנולים, שהם נוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים) וכי צריכה קבועה של כחמש כוסות תה ביום תורמת לשמירת רמה גבוהה שלהם בדם.

האנטיאוקסידנטים, פועלים לנטרול רדיקלים חופשיים. הרדיקלים החופשיים הם מולקולות מחמצנות שקיימות בגוף האדם באופן טבעי ובלתי מזיק, אולם הן מצטברות גם כתוצר לוואי של תהליכים פיזיולוגיים, כמו חילוף חומרים, ונמצאות גם בגורמים סביבתיים כמו אוויר מזוהם, פסולת רעילה ועשן של סיגריות. הרדיקלים החופשיים מכבידים על המערכת החיסונית: הם תוקפים את רקמות הגוף ופוגעים בתאים, מובילים להתפתחותן של מחלות כרוניות וקשורים לתהליכי הזדקנות.

סגולותיו הבריאותיות של התה הירוק נתמכות באין ספור מחקרים. בין היתר נמצא, כי שתיית תה ירוק מקטינה את הסיכויים ללקות בסרטן, טרשת עורקים, מחלות מעיים זיהומיות ודלקות בכבד. כמו כן, תה ירוק מסייע להורדת רמת הכולסטרול, לירידה במשקל ולחיזוק יכולות קוגניטיביות.

תה ירוק ידוע בהשפעתו המרגיעה על הגוף והנפש. מחקרים גילו כי לאפקט המרגיע אחראית חומצת אמינו בשם L-Theanine המצויה בעלי תה ירוק. חומצה זו פועלת על מערכת העצבים המרכזית, גורמת לשחרור חומרים המשפיעים על יצירת תחושת אופוריה, אופטימיות ורגיעה ומנטרלת את העוררות המתלווה לצריכת הקפאין בתה.

תה מגן בפני עלייה של הומוציסטיאן, שידוע כגורם סיכון חשוב ומשמעותי למחלות לב וכלי דם, הודות לתכולת החומצה הפולית בתה. נוכחות חומצה פולית, שהיא ויטמין מקומפלקס B, תורמת לפעילות המגנה בפני סרטן ויש לה חשיבות רבה גם בבריאות מערכת העצבים, העיניים ומערכות אחרות. מחקרים אפידמיולים מראים כי אצל מי ששותה תה בכמויות גדולות, קיים סיכון נמוך יותר לחלות בסוגי סרטן מסוימים.

התגלה בטעות…

כמו כל המצאה גאונית, גם התה התגלה באופן מקרי. האגדה מספרת שקיסר סיני אהוב ובעל שיעור קומה, הבין שכדי להגן על בריאות נתיניו חשוב להרתיח את מי השתייה. באחד מטיוליו בממלכתו עצרה שיירתו למנוחת צהריים. לפתע נחתו מספר עלים משיח סמוך לתוך סיר בו הורתחו מים לשתייה. הקיסר הסתקרן וטעם את המים המהבילים שנצבעו בחום, וחש תחושה מרעננת ומרגיעה. מאותם צהריים עבר התה תלאות וגלגולים שונים, עד שמצא את מקומו על המדף בכל מרכול. בתחילה הופץ התה על יד אנשי הדת בסין וביפן, שהאמינו שסגולותיו טובות למדיטציה. התה הפך לתרבות בפני עצמה, וביפן עדיין נוהגים לבצע טקס המחייב שתיית תה בתפאורה מסוימת ובכללים קפדניים. במאה ה-17 הגיע התה לאירופה, אולם בגלל מחירו הגבוה הוא אומץ על ידי המעמדות העשירים בלבד. רק מאוחר יותר הפך התה למשקה עממי…

תה לכל מכאוב

צמח הקמומיל – בבונג: צמח הקמומיל בעל תכונות וסגולות רפואיות רבות, חליטה בתוספת קמומיל תסייע במקרים של בעיות שינה, לחץ נפשי והרגעת כאבי בטן.

צמח הבורגמוט: צמח זה נכלל בפירות ההדר ועל כן עשיר בוויטמין C. עושים ממנו את תה הארל-גריי והוא מסייע בהורדת חום ושיכוך גזים. מסייע בהשמדת תולעי מעיים, משכך ומכייח.

ורד: הוורדים עשירים בוויטמין C ועל כן חליטת ורד מסייעת לטיפול במקרים של התקררות ושפעת.

זעתר – אזוב מצוי: שימוש בעלי הזעתר כחליטה עוזרת בחיטוי, הרגעה של דרכי העיכול, עידוד הזעה וגם מכייח. במקביל, תה בתוספת זעתר מועיל גם לטיפול בדלקת חניכיים.

לואיזה לימונית: הלואיזה לימונית מתאימה כשתייה חמה ו/או קרה ומועילה במקרים של גזים במעיים, הרגעת מתחים נפשיים, מרגיעה את הקיבה והמעיים ומורידה חום.

ג'ינג'ר – זנגביל: השפעתו של צמח הזנגביל על כלי דם דומה להשפעתו של השום. הזנגביל עושה את טסיות הדם פחות צמיגות ולמעשה מדלל את הדם. מקטין את נטיית הטסיות להתגבש כמו בקרישת דם ועל כן מקטין את הסיכון ללקות בטרשת עורקים. במקביל, שתייה של חליטה עם זנגביל תסייע במקרים של מגרנה, שיעור ומניעת בחילות.

קינמון: צמח הקינמון מפיג ריחות רעים מהפה בזכות השמדת החיידקים שגורמים לריח. במקביל, הקינמון מוריד את הגלוקוז ועל כן מתאים לחולי סוכרת.

רוזמרין: צמח הרוזמרין מכיל חומרים בעלי תכונות אנטי-בקטריאליות ואנטי-אוקסיד. שתיית חליטת רוזמרין תקל על כאבי ראש ומגרנה, תחזק את השרירים, תשפר את הזיכרון והמחשבה ובמקביל, תסייע בעצירת דימומים ותותיר לחץ דם. שטיפת השיער בתה רוזמרין תסייע לסובלים מקרקפת שומנית וקשקשים.

מרווה: חליטת מרווה תעזור במקרים של הורדת חום, הפחתת יתר לחץ דם, הסדרת פעילות המעיים וחיטוי. שטיפת השיער בתה מרווה תטפל בבעיית הקשקשים. שטיפת הפה בתה עשיר במרווה תסייע בטיפול בפצעי פה, דלקת בפה ודלקות חניכיים.

מליסה: תה עלי מליסה משמש כמטפל במקרים של ברונכיט, כאבי ראש, הצטננות וחום. במקביל, מסייע במקרים של יתר פעילות של בלוטת המגן.

שומר: תה שומר יועיל במקרים של כאבי בטן בגלל גזים – יתאים במיוחד לתינוקות ובמקביל, יסייע במקרים של צרבת וברונכיט. גרגור תה שומר יסייע במקרים של דלקות גרון.

פטל אדום: שתיית חליטה עשירה בפטל אדום תסייע בטיפול בשלשול חריף כמו גם בכאבי גרון עקב הצטננות.

פלפל שחור: שתיית תה המכיל פלפל שחור כדוגמת צ'אי תסייע במקרים של סחרחורת – ורטיגון, וגם בהקלה על דלקת פרקים.

רימון: חליטת רימון עוזרת במניעת הקאות, דיזנטריה, הרחקת פרזיטים מהמעיים וגם במקרים של שלשול.

לימון: תה או חליטת לימון תטפל בהצטננות, תקל על יובש בפה וגרון ותדרבן את פעולת בלוטת הרוק. שטיפת השיער בחליטת לימון תסייע בהרגעת הקרקפת ותוסיף ברק.

(באדיבות מגזין "משפחה" – "בריא יותר" מגזין בריאות ורפואה ברוח היהדות)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה