הרגלים, חובה לשנות!

הרגלים, חובה לשנות! את זה כולנו יודעים, אבל מה אנחנו עושים בשביל זה? ובכלל, איך משנים הרגלים? הרב שלום ארוש מסביר.

2 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 17.03.21

הרגלים, חובה לשנות! את זה
כולנו יודעים, אבל מה אנחנו עושים
בשביל זה? ובכלל, איך משנים
הרגלים? הרב שלום ארוש מסביר.
 
 
אחד היסודות החשובים ברפואה ובבריאות הוא, שעל האדם לשנות את הרגלי חייו והאכילה המזיקה לו.
 
כשמדברים על כך שהרפואה היא רק מהבורא, ושעיקר הרפואה על ידי תשובה ותפילה, אנשים נוטים לחשוב בטעות שאם הכל מהבורא כולל הבריאות אז למה בעצם צריך לשמור על הבריאות? הרי הכל ביד שמים?!?
 
על הטעות הזו כבר אמרו חז"ל לפני הרבה מאוד שנים: "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים וצינים פחים".
 
'צינים פחים' – זוהי ההצטננות. וכך רמזו חז"ל, על אף שבאמת הכל בהשגחה הפרטית של הבורא – הן ברוחניות והן בגשמיות – אולם על האדם לעורר את עצמו בשני תחומים: להתנהג כפי כוחו על פי השכל הישר, הן ברוחניות – לעורר את עצמו ככל יכולתו ליראת שמים, ואם עשה כך אז באמת יסמוך על הבורא ולא ייפול בדעתו אפילו שמעשיו אינם עולים יפה כפי רצונו. והן בגשמיות – האדם חייב לעשות כמיטב יכולתו לשמור על בריאותו על פי השכל הישר. ואז, אם חלה חלילה, עליו לדעת שזה מהשם.
 
וחשוב לדעת, שכאשר אדם משנה הרגלים רעים שמזיקים לו והופך אותם להרגלים נכונים, גם פעולה זו נקראת 'תשובה'. כי 'תשובה', פירושה, לחזור לדרך הישר, לדרך השכל. ברוחניות, לחזור לאמונה, למידות הטובות וכדומה. בגשמיות, להפסיק לעשות את הדבר שנוגד את השכל הישר ומזיק לנו. למשל, העישון מזיק מאוד לבריאות, ואדם שרגיל לעשן ומפסיק נקרא כמי שעשה תשובה. ויחד עם שינוי הרגל זה ראוי שאף יתוודה ויבקש סליחה מהבורא. וכך הוא הדבר לגבי כל דבר מזיק, אם רגיל לשתות משקאות אלכוהוליים או ממותקים – תשובתו שיפסיק להזיק לעצמו ויבקש סליחה מהבורא על שזלזל בגוף שנתן לו כדי לקיים את התכלית שלו בעולם הזה. והגוף, כידוע, הוא הלבוש של הנשמה, לכן יש לו חשיבות גבוהה, שהרי גוף חולה מקשה על הנשמה לקיים את המשימה שלה בעולם הזה.
 
למרות שמדובר כאן בדברים פשוטים וברורים לכל בר דעת, אני מוצא את עצמי אומר אותם שוב ושוב לאנשים. וזה מדהים, כי בפועל, האנשים האלה – שידועים כרציניים והגיוניים בתחומים רבים, וחלקם אפילו יראי שמים ומדקדקים במצוות, אבל כשזה מגיע לשמירת הגוף והנפש הם מתנהגים בשיגעון שאי אפשר לתאר וממשיכים לאחוז בהרגלים המזיקים. איך יכול להיות?
 
מסיבה אחת. תחום שמירת הגוף והנפש מפני דברים מזיקים לא מוגדר מספיק אצלם. מה גם, שהוא השתנה מאוד בדורות האחרונים. למשל, ישנה תעשיית מזון מסועפת ושפע של מוצרי מזון שאנחנו לא מבינים כיצד עובדו ומה הם מכילים ועד כמה הם מזיקים, אבל אנחנו אוכלים אותם. מאכלים שמוצעים לנו השכם והערב באמצעי הפרסום הרבים, ולכן גם בספרות ההלכה המסורתית אין התייחסות רבה לעניין, לכן אין גם מודעות גדולה לזה.
 
אל תחשבו שאם עושים תשובה על דברים רוחניים נצפה להיות בריאים, אם אנחנו מזיקים לעצמנו במו ידינו – הרגלי אכילה, שתייה לא נכונים ולא בריאים בעליל. כל שכן, בל נחשוב שנטילת תרופות למחלות מסוימות תעזור לנו אם אנחנו ממשיכים לפגוע בגוף ולהזיק לעצמנו.
 
הטעות הנפוצה היא, שאנשים לא מתבוננים על השורש הרוחני שגורם למחלות שלהם, כל שכן על מה שהם מכניסים לפה ולגוף. זו אחת הסיבות לכך שהטיפול הקודם והנכון מתחיל בחרטה של האדם על מעשיו ובשינוי הרגלי חייו, ולאו דווקא בריצה לרופאים וקבלת מרשמים רבים של תרופות.
 
חשיבה בריאה ושינוי הרגלים הם הרפואה הגדולה לאדם מכל הבחינות.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה