השם החדש שלך

הרבה אנשים לא מרוצים מהשם שקיבלו מהורים מכל מיני סיבות. אבל בשורה התחתונה, השם של האדם זה החיים שלו. הרב ברוידא על 'תווית הזיהוי' של האדם.

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 17.03.21

הרבה אנשים לא מרוצים מהשם
שקיבלו מהורים מכל מיני סיבות.
אבל בשורה התחתונה, השם של
האדם זה החיים שלו. הרב ברוידא
על 'תווית הזיהוי' של האדם.
 
 
אחת השאלות שאנשים שואלים אותי לא פעם היא, האם הם יכולים לשנות את השם שלהם. התלונות לא מעטות והטיעונים כמעט מוצדקים.
 
"זאת לא אשמתי שלסבתא שלי קראו… למה ההורים שלי היו צריכים לקרוא לי כך? מה, הם לא חשבו מה יעבור עלי? ואיך שם כזה ישמע בתקופה מודרנית יותר?…"
 
נמרוד, בחור גבוה וחסון, נולד וגדל באחד הקיבוצים בגליל. במלחמת לבנון השנייה, ב-2006, כדור של מחבל חיזבאללה חדר את הקסדה שהייתה על ראשו, ובנס של ממש לא חדר לראש אלא פגע בו חיצונית בלבד, דבר שהצריך מספר תפרים ותו לא. סנטימטרים ספורים הפרידו בינו לבין המוות. המחשבה על מה שאירע לו הדהדה בראשו תקופה ארוכה, הוא החל לשאול, לחפש עד שהפך לבעל תשובה. אבל, מבחינתו, הוא הבין שהשם שלו – נמרוד, צריך להישאר מאחור, שהרי נמרוד כמו שמספרת לנו התורה היה האדם הראשון שמרד בבורא עולם.
 
מאמרים נוספים בנושא:
הרבה יותר ממזל
כל אחד והחבילה שלו
מעל הכוכבים והמזלות
 
הרבה אנשים לא מרוצים מהשם שהוריהם העניקו להם מכל מיני סיבות. אבל בשורה התחתונה, השם של האדם זה החיים שלו, ואנשים רוצים לעשות בחיים את מה שמשמח אותם. לא פעם הגיעו אלי מקרים של הורים שכל אחד מהם העדיף שם כזה או אחר, ואני חשבתי למה הילד צריך לגדול עם שם שיכול להפוך אותו לאדם אומלל? לא פעם את השמות המועדפים על ההורים אפשר להוסיף כשם שני של הילד ובזה לפתור את העניין ולמנוע לא מעט מחלוקות, ובעתיד עוגמת נפש לילד שלא מרוצה מהשם שלו.
 
שמו של האדם הוא האדם עצמו, החיים שלו, התכלית שלו. מה המשמעות של שינוי השם ואילו השלכות יש לפעולה שכזו?
 
התורה מספרת לנו ששינוי שמו של האדם משפיע לטובה על האדם ומזלו. לאברם ושרי לא רק שלא היו ילדים, אלא שהם היו עקרים! בורא עולם שינה את שמם לאברהם ושרה וכך הפכו הורים למיליוני צאצאים, ואנחנו ההוכחה החיה לכך!
 
מה טמון בשם שלכם?
 
מכיוון ששמו של האדם משפיע על טבע נשמתו, אדם שמשנה את שמו מקבל נשמה חדשה. בדרך כלל, חייו מקבלים תפנית אדירה לטובה. וכאן המקום להזכיר עד כמה שינוי השם הוא דבר משמעותי שלא עושים אותו על דעת עצמנו, אלא עם הכוונה והדרכה רוחנית-תורנית של אדם הבקיא בשמות, שמודע היטב להשלכות המתלוות לפעולה שכזו, ולכן גם יכול לעזור לאדם לבחור את השם הנכון והראוי לו.
 
שמו של האדם הוא, למעשה, ה"תווית" של נשמתו, הוא מספר על אופיו ותכונותיו, לכן חשוב להבין שאת השם לא משנים סתם כך, בטח לא לשם חסר משמעות. הנה כמה פרמטרים שיש לקחת בחשבון כשרוצים לעשות שינוי בשם:
 
* יש לבחור שם של אדם צדיק, עדיף מהתורה ושיהיה שם עברי, מכיוון שלשם העברי יש קדושה מיוחדת וקדושה היא כלי לשפע האלוקי.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
הדרך הקלה החוצה
במקום שהשכל נגמר
 
* אין לבחור שם של מלאך, אלא אם כן הוא שם שהרבה אנשים משתמשים בו כמו – מיכאל, רפאל, גבריאל.
 
* אל תיתנו לעצמכם או לילדיכם שמות נוכריים 'טרנדיים', כאלה שיכולים להיות שמות משעשעים לקוקטיילים אך הרסניים לנשמה, מכיוון שהם נובעים מצד הטומאה ואין בהם ברכה.
 
* אל תשנו את שמכם לשם של אדם שנפטר צעיר או מת מוות טראגי, קל וחומר שאין לתת אותו לתינוק שנולד.
 
* בחרו שם שתאהבו, שאתם מרגישים נעים ורגוע איתו, הכי טוב שיכול לתאר אתכם ואת פועלכם בעולם.
 
כשאדם לא מרגיש טוב עם השם שלו עליו לפנות לאדם הבקיא בשמות ולבקש לשנות אותו. לשינוי השם יש יתרונות רבים. חז"ל אומרים ששינוי שמו של האדם משנה את מזלו של האדם וממתיק מעליו דינים. הזוהר הקדוש אומר שעל ידי שינוי השם מוחלים לאדם על עבירותיו, שהרי הוא אדם חדש, והרמב"ם מלמד אותנו ששינוי שמו של האדם עוזר לו לפרוץ את המחסומים והדברים המונעים ממנו להתקדם.
 
בכל מקרה, שינוי השם הוא דבר חשוב ורציני מאוד! אל תזלזלו בזה, אל תשנו את השם אם לא צריך ובטח לא לשם שיכול להזיק לכם חלילה. שמות לא מחליפים כמו שמחליפים בגדים, שינוי השם הוא שינוי זהותו של האדם, דבר שיכול להתלוות עם משברים אם השם לא ראוי ונכון. שוב – שינוי השם צריך להיעשות על ידי אדם שמבין בנושא!
 
לפני כמה חודשים הלכתי להחליף את הטלפון הסלולארי שלי. מנהלת החנות, בחורה צעירה, שאלה אותי אם אני רב. אחרי שהשבתי בחיוב היא ביקשה ממני שאברך אותה שתזכה להתחתן. היא סיפרה לי שהיא בת 28 ומחפשת את החצי השני שלה אבל זה לא הולך לה. היא בחורה טובה, הגיעה למשרה עם הכנסה טובה, בעלת תואר שני ומלאת חן. "מה לא בסדר איתי, כבוד הרב? מה עוצר את הרכבת?" ביקשה לדעת. כדי לברך אותה שאלתי לשמה, והיא אמרה לי שקוראים לה לילית. פקחתי את עיניי והיא שאלה מה לא בסדר. הסברתי לה שהשם "לילית" הוא השם של אשת הסמך-מם, הידוע בשם שטן. ההורים שלה רצו שם "מודרני" אבל לא ביקשו לדעת מה המשמעות שלו… בכל אופן, היא ביקשה שאחליף את שמה ואני הסכמתי. ביום שבת, אחרי הוצאת ספר התורה, החלפתי את שמה של "לילית" ל"לאה בת מנחם", שאחרי שלושה חודשים כבר הייתה בריצות והכנות לחתונה המיוחלת…
 
שם נכון וטוב מעניק לאדם שלווה ורוגע פנימיים, חופש משעבוד רגשי. היו זהירים כשאתם בוחרים את השם החדש שלכם ואל תעשו את זה מתוך אימפולסיביות. הדרכה נכונה תעניק לכם את השלווה שאתם מחפשים. והכי חשוב, היו כנים עם עצמכם. יהי רצון שנזכה להיות תמיד מבורכים וכלים לאורו של בורא העולם, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. סיגל

ד' אייר התשע"ד

5/04/2014

החלפת שם שלוםלכבוד הרב אני בת 43 חזרתי בתשובה לפני 20 שנה ,לא זכיתי להתחתן ותאמת שום דבר לא מסתדר לי בחיים..אני מרגישה שהחיים עוברים דרכי הייתי מעוניינת לשנות את שמי

2. Anonymous

ד' אייר התשע"ד

5/04/2014

שלוםלכבוד הרב אני בת 43 חזרתי בתשובה לפני 20 שנה ,לא זכיתי להתחתן ותאמת שום דבר לא מסתדר לי בחיים..אני מרגישה שהחיים עוברים דרכי הייתי מעוניינת לשנות את שמי

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה