השערות או הארות?

תקופה ארוכה ששנת 2012 נמצאת בכותרות. זאת השנה, על פי תחזיות המנחשים שצצו בקרבנו, בה יבוא משיח. האמנם? האם אלו השערות או הארות?

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 05.04.21

תקופה ארוכה ששנת 2012 נמצאת
בכותרות. זאת השנה, על פי תחזיות
המנחשים שצצו בקרבנו, בה יבוא משיח.
האמנם? האם אלו השערות או הארות?
 
 
השערות וספקולציות על מה יהיה בשנה הקרובה – שנת 2012, הן משהו שתופס הרבה אנשים. כולם מדברים על זה. אסונות הטבע הקשים ברחבי העולם, המהפכות השונות, המשבר הכלכלי העולמי ומזג האוויר השונה והלא מוכר משנים קודמות, הם בעצם סימנים מהגמרא לבואו של משיח בקרוב.
 
נראה שכולם מתעסקים בנושא הזה של משיח. כולם כותבים ומדברים עליו. מגישת תוכנית הרדיו בערוץ 7 – תמר יונה (אופרה ווינפרי הישראלית, רק שהיא יותר טובה) שאלה אותי במהלך ראיון שלי איתה את דעתי בעניין זה. התשובה שלי הייתה כמו להניח ספוג לח על ההתלהבות של כל מנחשי הגעת המשיח למיניהם: הגמרא מתייחסת בצורה חד משמעית לכל המנחשים בצורה חמורה: "ויפח לקץ" – תיפח נפשו של מחשב הקץ (סנהדרין צז, ב). אלו הן מילים בהחלט קשות שיצאו מהפה של חכמי התלמוד.
 
מילים קשות? הרמב"ם מאגד את הקללה הזו, המופנית אל כל מנחי ההשערות והספקולציות, לחוקים (ראה הליכות עולם יב, ב). וב"שלושה עשר עיקרי האמונה" המפורסמים שלו, הוא כותב שעלינו להאמין בביאת משיח באמונה שלמה, אפילו אם הוא מתמהמה. הן על פי המסורת הליטאית (תלמידיו של הגאון מוילנא) והן על פי המסורת החסידית (תלמידיו של רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש), אנו חייבים להמתין בסבלנות למשיח עם אמונה פשוטה וטהורה. תורה, תפילה, ומעשים טובים – הם הדברים להם זקוקה הנשמה, ולא לכל מיני חוזים וצופים למיניהם, במיוחד בעניין נשגב שכזה – מתי משיח יבוא.
 
לאורך כל ההיסטוריה היהודית, בכל פעם שמשיח שקר 'נראה באופק', או תאריך צפוי ל"ביאת המשיח", הדבר התגלה כאכזבה גדולה. כתוצאה מכך, הרבה אנשים איבדו את הסבלנות, את ליבם בעבודת השם, ובסופו של דבר את האמונה.
 
פעם שמעתי בדיחה בעניין. חברות הטבק מממנות את התנועות המשיחיות, כי בכל פעם שאחת מתנועות אלה טעתה – בין אם "המועמד" אכזב ולא הציל את העולם, ובין אם התאריך המיוחל עבר חלף לו בלי משיח באופק – אז רבים מחברי הקבוצה, שומרי שבת לשעבר, התחילו לעשן בשבת, ומכירות הטבק (הסיגריות) הרקיעו לשחקים…
 
האדמו"ר ממעליץ פעם סיפר לי סיפור: בשנת 1860 שמועות על הגעתו של משיח בשנה זו פרצו כמו אש בשדה קוצים. (שנת 1860 על פי הלוח היהודי היא שנת התר"כ, ו-תר"כ (620) בגימטרייא זה כתר, שמתייחס למשיח ולמלכות דוד). בבית מדרשו של צדיק חסידי גדול, רבי יחזקאל משינובה, בנו של רבי חיים מצאנז, כל החסידים דיברו והתלחששו ביניהם, בזמן התפילה, על משיח שצריך להגיע. רבי יחזקאל הלם באגרופו על השולחן ושאג: "אני מבטיח לכם – משיח לא יבוא השנה!". שאגה זו, שנשמעה כמו נהימה של דב גריזלי, כל מטרתה הייתה לעצור את כל הספקולציות, ההשערות, ההנחות, וכל ה'אוליים' למיניהם, במיוחד בזמני התפילה.
 
ספקולציות על ביאת משיח יכולות להפוך את כל משחקי ההימורים בלאס וגאס למשהו מעניין יותר, אבל זה לא תורם שום דבר לאהבתו של כל אדם לבורא עולם, יראת השם, לימוד התורה, תיקון המידות, מודעות רוחנית או אמונה. אז מה אתה מרוויח? למה לנחש? למה לך לשבור את ליבך בגלל תאריך שכולם מדברים עליו, שבו יבוא המשיח, ואז תתאכזב כמו שבחיים שלך לא התאכזבת? רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שהדרך היחידה לעבור את הזמן הזה, בו אנו נמצאים עכשיו, הכי טוב ובטוח, הוא רק עם אמונה פשוטה ותמימה. ואני מציע שכולנו נשתמש בעצה שרבי נחמן נתן לנו.
 
ושוב, סליחה על הספוג הלח שצינן למישהו מהקוראים את ההתלהבות, אבל חייבים לכבות את האש שבוערת במקום הלא נכון. נר קטן של אמונה פשוטה עדיף על אש הניחושים וההשערות של מתי משיח יבוא, כי לרוע המזל, השערות אלו הורסות כל מה שנמצא בדרכן.
 
עם כל הדיבורים על שנת 2012, אנו חייבים להזכיר לעצמנו שאנו צריכים להתפלל על הגאולה וביאת המשיח, ולצפות בהתלהבות רבה לשניהם מתי שהם יבואו! המתנה עם חשיבה ועשייה כזו היא מאוד רחוקה מכל הניחושים וההימורים על היום בוא הם יגיעו. והיא גם הרבה יותר עדיפה, כפי שחז"ל מלמדים אותנו.
 
והנה החדשות הטובות (את הטובות שומרים תמיד לסוף): רבי ומורי הרב שלום ארוש שליט"א, אמר לי שלמרות שההשערות לביאת משיח אסורות בהחלט, ההארה של משיח כבר כאן, כך שכולם יכולים ליהנות. איך?
 
ידוע, שהמשיח ילמד את כולנו אמונה, במיוחד איך להיות בקשר עם השם – לדבר איתו ולהודות לו. לשיעורים אלה אין צורך לחכות עד שמשיח יבוא. הם כבר כאן. תוכלו ללמוד אותם בספר בגן האמונה ובספר שעריו בתודה, מאת הרב שלום ארוש.  ואם כך, מה יועילו כל הניחושים והספקולציות? עדיף שנימנע מהם ככל האפשר. אנו יכולים להתענג ממש מהאור הבוהק והזוהר הזה ממש עכשיו. למה לחכות?
 
ואם אנחנו באמת רוצים לזרז את הגעתו של משיח, וזה משהו שיש ביכולתנו לעשות – בואו נחזק את האמונה שלנו ונפיץ אותה בכל העולם.
 
 
* * *
אתם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס

כתבו לנו מה דעתכם!

1. חוזר

ג' תמוז התשע"א

7/05/2011

יחיעם, דווקא כן מדברים על שנה זו כשנה שבה יבוא המשיח. ולא אדם או שניים, אלא הרבה. גם על חורבן ומלחמות ושזה מתקשר למשיח, על פי החישובים שלהם כמובן. אבל כמו שהרב כתב, המעשים, התפילות והמצוות הם אלה שיעזרו לנו ולא מחשבי קיצים למיניהם.

2. חוזר

ג' תמוז התשע"א

7/05/2011

שבה יבוא המשיח. ולא אדם או שניים, אלא הרבה. גם על חורבן ומלחמות ושזה מתקשר למשיח, על פי החישובים שלהם כמובן. אבל כמו שהרב כתב, המעשים, התפילות והמצוות הם אלה שיעזרו לנו ולא מחשבי קיצים למיניהם.

3. יחיעם

ג' תמוז התשע"א

7/05/2011

שנת 2012 אני קורא באהבה ובשקיקה את דרשותיו ומאמריו של כבוד הרב ברוידא ובדרך כלל מסכים איתו. לגבי שנת 2012 – מחשבי הקיצים לא מדברים על ביאת המשיח אלא על חורבן העולם התרבותי לפי חזונם של נוסטרדמוס ןחכמי המאיה.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה