התחזקות

שיחה - "העני הזה נתן את כל רכושו, תנו גם אתם כפי יכולתכם". בזמן מאוחר יותר שיבח רבי נתן את העני ואמר: "עם שני הרובלים שלו בניתי את הקלויז!"...

2 דק' קריאה

מערכת ברסלב ישראל

פורסם בתאריך 07.04.21

עצה
 
אמר רבי נחמן מברסלב: מעלה גדולה היא כשיש עדיין יצר הרע לאדם, כי אז יכול לעבוד את השם יתברך עם היצר הרע דווקא. כלומר, להתגבר מתוך חמימות היצר הרע, להמשיך ממנו לתוך איזו עבודה מעבודתו יתברך. ואם אין יצר הרע לאדם, אין עבודתו נחשבת כלל. ובשביל זה מניח השם יתברך ליצר הרע שיתפשט כל כך על האדם, וביותר על מי שחפץ באמת להתקרב אליו. אף על פי שעל ידי התפשטותו והתגברותו כל כך הוא מביא את האדם למה שמביא, לכמה עוונות ופגמים גדולים, למרות הכל כדאי אצלו יתברך בשביל תנועה טובה, מה שבתוקף התגברותו של היצר הרע מתגבר עליו האדם באיזו תנועה ובורח ממנו, ודבר זה יקר מאוד אצל השם יתברך, יותר ממה שיעבוד אותו האדם אלף שנים בלי יצר הרע. כי כל העולמות לא נבראו כי אם בשביל האדם, שכל מעלתו וחשיבותו היא מחמת שיש לו יצר הרע כזה והוא מתחזק כנגדו. על כן כל מה שהוא מתפשט ביותר ויותר, כך נעשה הדבר יקר ביותר אצל השם יתברך, והקב"ה בעצמו עוזר לאדם בזה, ככתוב: "ה’ לא יעזבנו בידו".
 
 
מים עמוקים עצה בלב איש ואיש תבונות ידלנה.
 
 
שיחה
 
הקלויז
 
כשנסע רבי נתן לאחר פטירת רבנו אל העיירות שהיו פזורים בהם אנשי שלומנו, כדי לעוררם לעניין רבנו, ביקר אצל אחד מעניי אנשי שלומנו שגר סמוך לעיר אומן. כשדיבר העני עם רבי נתן, אמר לו: "רבי נתן! אם אתה לא בונה בית כנסת מיוחד "קלויז" עבור אנשי שלומנו – לא עשית כלום".
 
רבי נתן הבין שהעני צודק בדבריו, ומזה נתעורר לבנות את הקלויז, ותיכף אמר לעני: "אם כך הדבר, תתחיל אתה במצווה זו ותן ראשון את הכסף עבור בנייתו". העני נתן מיד את כל כספו בסך שני רובל, כי היה עני מרוד, ובזה התחיל רבי נתן לאסוף כסף לבניית הקלויז.
 
כשהיה אחר כך רבי נתן אצל הגברים בעיירה טשערין, סיפר להם זאת והפציר בהם באומרו להם: "העני הזה נתן את כל רכושו, תנו גם אתם כפי יכולתכם".
 
בזמן מאוחר יותר שיבח רבי נתן את העני ואמר: "עם שני הרובלים שלו בניתי את הקלויז!".
 
יופיו של רבנו
 
פעם אמר רבי נתן לאנשי שלומנו: "הנכם צריכים להשגיח שהגדלות שלכם לא תסתיר את יופיו של רבנו. וצריכים אתם להיזהר שהקטנות שלכם לא תסתיר ותעלים את יופיו של רבנו השורה עליכם!".
 
הנהגותיו של רבי נתן:
 
רבי נתן היה לומד עם אחרים שיעורים קטנים, כגון משניות וכדומה. אולם את שיעוריו הגדולים בגמרא ובשולחן ערוך שנעשו בעיון רב, היה לומד לבד.
 
אחד משעוריו הקבועים של רבי נתן היה לימוד של כמה פרקי משניות בכל יום.
 
רבי נתן נהג לרקוד בכל יום – רבי נתן נהג בפורים לשתות לשכרה, והיה מקיים בפשיטות את ציווי חכמינו ז"ל שאמרו: "חייב אדם לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי".
 
רבנו ציווה על רבי נתן שישתדל לחדש איזה חידוש בכל יום, וכך נהג רבי נתן כל ימי חייו. וסיפר רבי נתן שהיה ערב שבת אחד שלא התחדש לו שום חידוש, "ויצאתי מחוץ לעיר והתפללתי לקב"ה על דבר זה, וסחטתי חידוש מהאצבע הקטנה".
 
         
ושיחותיו הן אפילו לא טיפה מן הים הגדול,
רק שיראו לקחת מהן מוסר ויזכו להתעוררות גדולה. 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה