וארבעה בנים שיודעים לאכול

אילו ארבעה בנים יש בהגדה כולנו יודעים, אבל מה הם אוכלים? שואלת הגר דוויג'י, מאמנת מוסמכת, ומעלה את הקושיה החמישית שלא העזנו לשאול בשולחן ליל הסדר.

2 דק' קריאה

הגר דוויג'י

פורסם בתאריך 17.03.21

כנגד ארבעה בנים דיברה התורה – חכם, רשע, תם ושאינו יודע לשאול. וארבעה בנים אלה נמצאים בכל אחד ואחת מאיתנו, תלוי בזמן ובסיטואציה. וכשמתבוננים על כל אחד מהם, אפשר בהחלט לדעת איזה בן אנחנו ממש לא רוצים להיות…
 
בין כל הדברים שמעסיקים אותנו לקראת פסח ובמהלך החג בעצמו, יש דבר שמעסיק אותנו מאוד – האוכל. זה נושא שבהחלט כדאי לתת עליו את הדעת. היום אתם יכולים למצוא תפריטי הכנה לפסח, לערב פסח, לאחר הפסח… רק תבחרו איך אתם רוצים לענות את עצמכם יותר.
 
אפילו ראיתי פרסום שאומר: 'פסח = פה סגור חזק!' – ההיפך המוחלט מהמהות האמיתית של פסח = פה-סח, כלומר התפילה והדיבור שבזכותם אפשר להגיע להישגים עצומים ברוחניות ובגשמיות.
 
אז השנה לא נכנסים לבלבולים ולא שוקעים בגלות, השנה אנחנו בוחרים להיות חכמים, בני חורין שיזכו בגאולה השלמה של הגוף והנפש.
 
מאמרים נוספים בנושא:
יש מה  להפסיד
לא רק גוף  בריא
הרמב"ם ממליץ
 
הקואצ'ר הראשון – רבי נחמן מברסלב, מלמד אותנו דבר מאוד חשוב: "צריך להיזהר מאוד שלא לאכול יותר מן הצורך, כי אכילה מרובה מזיקה מאוד לאדם ברוחניות ובגשמיות" (עצות  מבוארות).
 
כאשר אוכלים יותר מהצורך האמיתי זה מזיק לגוף ולנפש:
 
בגוף –נוצרת השמנה ותחלואים המגיעים בעקבותיה.
 
בנפשצער, כאב, חרטה, האשמה עצמית ועוד… וזה מתכון בטוח לביטול שפע עתידי וקיים, ההיפך מאושר ושמחה, מה שמכניס את האדם למעגל קסמים כואב של דיאטות מייאשות, שהן ממש לא הפיתרון המתבקש למצב. כדי לכבות את השריפה של היום שאחרי – צריך למנוע אותה מראש!
 
איך עושים את זה? ראשית, צריכים לטפח הרגלים בריאים ומקדמים, בגוף ובנפש, אותם אפשר ליישם ולהתחיל בכל רגע נתון.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
מצה  באהבה
ארבע כוסות אל החופש
 
טיפ מדהים לדרך:הרמב"ם מלמד אותנו שבאותיות מאכל טמונות ארבע שאלות שכל אחד צריך לשאול את עצמו לפני האכילה:
 
מתי אני אוכל/ת?
איך אני אוכל/ת?
כמה אני אוכל/ת?
למה אני אוכל/ת?
 
פסח הוא זמן נפלא ומצוין להתבונן על ארבע שאלות אלה במקביל לארבעת הבנים ולעשות בחירה טובה – איזה בן אני רוצה להיות? אילו הרגלים אני רוצה לשנות ממודעות פנימית גבוהה? 
 
חכםהבוחר נכון, יודע מתי, איך וכמה לאכול, ובעיקר למה הוא אוכל – האם מתוך רעב או מכל סיבה אחרת.
 
רשעהמתעלל בעצמו, יודע שאם יאכל יותר מדי הוא יצטער על זה, אך בכל זאת אוכל. הוא יודע שמאכלים מסוימים מזיקים, אך בכל זאת אוכל אותם. הוא אותו קול פנימי שיפרט את כל הסיבות וישכנע אותנו למה כן צריך לוותר לעצמנו.
 
תםהאכלן התמים, אוכל מכל הסיבות התמימות כי המארחת הציעה, כי צריך לסיים מהצלחת, כי יש עוגה ליד הקפה, כי לא נעים כי…. וכדומה.
 
שאינו יודע לשאול – האכלן האדיש, לא יודע ממה מורכב האוכל, האם הוא מזין ובריא או מזיק ולא נחוץ, ולמה בכלל צריך את כל הבחירות הטובות בהרגלים בריאים וכדומה.
 
כולם רוצים להיות חופשיים, לא לספור קלוריות, להפריד פחמימות וחלבונים… חירות של ממש. אולם חירות אמיתית מתחילה בבחירה – לבחור נכון. להיות חכמים ולדעת את החוזקות והחולשות ולהתקדם בהתאם לכוחה של הנפש שלנו. אולי אנחנו לא מלאכים בהרגלים שלנו, אבל יש לנו אפשרות להתעלות ולבחור את המאכלים הבריאים שיקדמו אותנו ברוחניות ובגשמיות.
 
פסח כשר ושמח, ועכשיו בהחלט אפשר להוסיף טעים ובריא!
 
 
* * *
הגר דוויג'י – מאמנת מומחית (MCI) קואצ'ינג אישי וזוגי-משפחתי, מוסמכת על ידי איק"א – האיגוד הישראלי לקואצ'ינג, מנחת סדנת שפע וערבי הפרשת חלה מיוחדים. לפרטים:Hagar.coach@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה