זה הכרחי, כושר רוחני

עשו מחקרים על אנשים שזכו בלוטו, לדעת מה קורה איתם אחרי כמה שנים מרגע הזכייה הגדולה. רוב הזוכים לא היו שמחים! ומה הקשר לחדר כושר רוחני? ד"ר זאב בלן מסביר.

5 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 17.03.21

עשו מחקרים על אנשים שזכו בלוטו,
לדעת מה קורה איתם אחרי כמה שנים
מרגע הזכייה הגדולה. רוב הזוכים
לא היו שמחים! ומה הקשר לחדר כושר
רוחני? ד"ר זאב בלן מסביר.

כדי לראות את השינוי המיוחל, כדי להרגיש את התוצאות להן אני מצפים – צריך לשנן את מה שאנו עושים, לחזור עליו שוב ושוב עד – שהשינוי יקרה. כשאדם הולך לחדר כושר ומבצע פעולות מסוימות במשך תקופה, ללא ספק, הוא יראה תוצאות. וזה יכול להיות חיזוק השרירים ועיצוב הגוף, ירידה מבוקרת במשקל (בנוסף לדיאטה בריאה) – הכל תלוי במטרה שהציב לעצמו.
 
תהליך, זה הדבר היחיד שגורם לך להרגיש שאתה חי. תהליך, או אם תרצו 'צמיחה', זה אושר עילאי לכל בן אנוש. הוא גורם לנו להרגיש טוב. אבל אנחנו חייבים לרצות את הכלים הטובים והאסטרטגיות הנכונות, מטרה שלשמה נפעל עם כל הכוח, אם אנחנו רוצים לעשות שינוי, להיות בתוך התהליך.
 
כושר רוחני מתחיל באותה דרך שכושר פיזי טוב מתחיל. ועם אילו מכשירים פועלים בחדר הכושר הרוחני? הראשון והעיקרי הוא – לדבר עם אלוקים. כן, ממש כך, בשפה שלך. שיחה בשניים – למילים הללו (שנקראות תפילה אישית) יש עוצמה אדירה ויכולת לשנות אותך יותר מכל פעולה רוחנית אחרת שתעשה.
 
קבע לך מטרה
 
לפני שנחליט לקבוע מטרה, אנחנו צריכים קודם כל להאמין במטרה אותה אנו רוצים להשיג: שהיא יקרה, מחייבת, ומעוררת השראה. שהיא מושכת אותנו לפעול ולעשות את הפעולות שלנו בראש ובראשונה מתוך נקודה חיובית.
 
לצורך המחשת העניין, בואו ניתן את הדעת על אדם שרוצה להיגמל מעישון. ברגע שהוא מחליט שהוא כבר לא רוצה לעשן יותר, זה לכשעצמו שינוי גדול מאוד. הוא כבר לא אותו אדם שהיה לפני קבלת ההחלטה לא לעשן. ורק מעצם ההחלטה לעשות את זה הוא כבר 'חותך' את עצמו מהסיגריות. זה בעצם ניתוק מדפוס חשיבה והתנהגות כאחד, שהרי 'סוף מעשה במחשבה תחילה', הכל מתחיל בראש…
 
שימו לב, אפשר למצוא מכנה משותף בין המילים "החלטה" ו"חתך". כשאדם מחליט לעשות שינוי, כשהוא מקבל על עצמו החלטה אמיתית, דברים בהחלט משתנים, זזים. הוא מנתק את עצמו, 'חותך' בעקבות ההחלטה הרגלים ודפוסי התנהגות ומחשבה שהפריעו לו בתהליך ההתקדמות. יש פעמים שהחיתוך בא בעקבות ההחלטה, ויש פעמים שההחלטה מקדימה את החיתוך. ומה זאת החלטה אמיתית?
 
יש פעמים שהצצה על הצד-שכנגד, כלומר על החלטה לא אמיתית, מובילה לתשובה הנכונה. אז הנה כמה החלטות לא אמיתיות:
 
'אני באמת מקווה לנסות…'
'אני באמת רוצה לעשות תפנית ב…'
'באמת שהייתי רוצה ל…'
 
בסדר, אלה רצונות, כיסופים לעשות משהו, והם בהחלט התחלה טובה. יש כאן פוטנציאל טוב. אבל אלה לא החלטות אמיתיות. התחלה טובה יש, אבל צריך להתקדם הלאה.
 
עושים תנאי
 
קבוצת מדענים עשו ניסוי: הם לקחו קוף וקשרו לו את הידיים חוץ מאצבע אחת. במהלך הניסוי הם הזיזו לקוף את האצבע הזו למעלה ולמטה במשך 10,000 פעמים. כשהם שיחררו את ידיו של הקוף, אותה אצבע המשיכה לעלות ולרדת. פעולה זו מכונה "התניה".
 
הישנות הפעולה שוב ושוב הכשירה את הקוף להמשיך להתנהג כך.
 
וזה דבר שקורה גם לנו, לטוב ולרע. בכל פעם שאנו חוזרים על פעולה מסוימת, מחשבה או התנסות כלשהי, הישנות זו יוצרת חוט מטפיזי בין תאי העצב (הנוירונים) לבין המוח. בכל פעם שהמדענים הזיזו את האצבע של הקוף למעלה ולמטה, פעולה זו יצרה 10,000 "חוטים" כאלה במוחו של הקוף.
 
השלב הבא של הניסוי אף הוא הניב תוצאות מעניינות, גם לנו בני האדם. הם חזרו על החלק הראשון של הניסוי עם האצבע, אלא שהפעם הם עוררו את "מרכז התענוגות" במוחו של הקוף כשהאצבע שלו זזה. ובמקום לעשות את הפעולה הזו 10,000 פעמים, האצבע חזרה על הפעולה רק 24 פעמים.
 
זה מאוד מתאים למה שרבי שנחמן מברסלב מלמד אותנו על עבודת השם עם שמחה. כשאנו עושים את הפעולות הרוחניות שלנו מתוך שמחה ותענוג, כשהן גורמות לנו להרגיש טוב ולקיים את רצון השם עם חיוך על הפנים, אנחנו מרגישים טוב במוח ובגוף שלנו.
 
הרב שלום ארוש מלמד, שאנחנו חייבים להיות במצב רוח מסוים לפני שאנו עושים פעולה רוחנית כלשהי. למשל, לימוד, מצווה, חסד או קבלת החלטה. כי אם לא נהיה במצב רוח כזה, לא נוכל להמשיך הלאה. ומהו אותו 'מצב רוח מסוים'? השמחה.
 
רוצים לקבל החלטות טובות ולדבוק בהן? אז חייבים לשמוח, לשיר ואפילו לרקוד, לעשות כל מה שעושה לנו מצב רוח טוב.
 
ולפני שאנחנו מקבלים החלטות, אנחנו חייבים תחילה להאמין בהן, מה שמוביל אותנו לשאלה הבאה: איך נדע במה אנחנו באמת מאמינים?
 
זה אולי יפתיע אתכם, אבל במוח שלנו כבר קיימות מספר אמונות ש"הושתלו" במהלך הילדות שלנו, גם אם לא הרגשנו שזה קורה. גם אם איננו מודעים "לאמונות" הללו, תת המודע שלנו תמיד קורא אותן ואומר לנו מה לעשות, במה להאמין, ומה אנחנו מסוגלים לעשות.
 
"תהיה רופא".
"תהיה מורה".
"תהיה כבאי".
"תהיה רב".
 
לשאיפות שלנו בחיים יש קשר גדול ועמוק עם מה שאנחנו מאמינים על עצמנו.
 
החדשות הטובות (לרובנו) הן, שאנחנו לא חייבים להישאר תקועים עם האמונות "המושתלות" הללו, במיוחד עם אלו שלא עושות לנו טוב. אנחנו יכולים 'לתכנת' את עצמנו. זה בדיוק מה שטיפול ואימון בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג) עושים לנו בלב ובנפש. הם מאפשרים לנו לתקן את עצמנו, לבנות את עצמנו מחדש, 'להתאים' לעצמנו מידות טובות איתן נצעד במסלול החיים, ומאידך – להיפטר מאלו שמציקות וגורמות לנו נזקים, כמו כעס, שנאה וכדומה.
 
אנחנו יכולים לשנות את מערכת האמונות הפנימית שלנו בעזרת השיחה עם אלוקים, בחלק בו אנו מבקשים ממנו שיעזור לנו להאמין במה שאנחנו באמת רוצים להאמין. כולנו צריכים למצוא דרך להאמין שההשראות שלנו יקרות ובעלות ערך עצום, שהן חשובות, ושאנחנו באמת ראויים ויכולים להשיג ולממש אותן.
 
לא פעם, אני שומע אנשים שנוהגים לומר 'השם יכול לעשות הכל!' – אכן, מדובר כאן במערכת אמונה בעלת עוצמה אדירה. וכך הדבר הוא גם עם התפילה – בעזרתה אפשר להשיג הכל. על נקודה חשובה זו מרבה לדבר ולהסביר רבי נחמן מברסלב בספרו ליקוטי מוהר"ן (ולענייננו, תורה ע"ה).
 
אני חייב לעבוד חזק ולהשריש את האמונה הזו, להאמין בה באמת, תוך כדי השיחה עם אלוקים בכל יום ויום. 'השם, עזור לי להאמין שזאת האמת היחידה בשבילי! השם, עזור להאמין שאני לא מבזבז זמן בלנסות לשנות, בתפילות להשתפר, גם אם אני לא רואה את התוצאות כאן ועכשיו. עזור לי להאמין שהשיחה איתך באמת עובדת ושאני צריך להמשיך ולא לוותר".
 
אם בני ישראל היו מקיימים את התורה הראשונה שמשה רבינו הוריד מסיני, היינו חיים בעולם שכל דבר היה קורה כבר מהפעם הראשונה, ולא היינו שוכחים מה אנחנו רוצים או שואפים אליו בחיים שלנו. אבל זה לא קרה! ואנחנו צריכים לעבוד קשה כדי להשיג כל דבר שאנו רוצים. אך בכנות, זה מרגיש הכי טוב והכי נפלא להתאמץ ולהשתדל על מנת להשיג את מה שאנו רוצים או שואפים להגיע אליו.
 
קראתי מחקרים על אנשים שזכו בלוטו, שעניינם היה לבדוק מה קורה עם הזוכים אחרי כמה שנים מרגע הזכייה הגדולה. התוצאות היו מעניינות מאוד: רוב הזוכים לא היו שמחים! כן, קראתם נכון. היה להם הרבה כסף, בתים מפוארים, רכבים מנקרי עיניים… אבל הם לא טרחו והשתדלו להשיג את הכסף הזה, הם לא ביקשו אותו מהשם, לכן לא הרגישו שמחה, את אותה שמחה שמלווה אותנו אחרי שהתאמצנו והשקענו מאמצים. כסף שבא בקלות לא גרם להם לשמוח בסכום האדיר שנפל בחלקם ביום בהיר אחד.
 
להשתדל, להתאמץ, להשקיע – זה דבר נפלא וטוב. נכון, אנחנו לא רוצים קשיים וניסיונות בחיים, אבל אנחנו מקבלים אותם אם נרצה או לא. וכאן אנו עומדות בפנינו שתי אפשרויות: או שנתלונן ונתבכיין על הקשיים בחיים, או שנאמין שהם באמת לטובתנו ונשתמש בהם כקרש קפיצה להיות הורה/חבר/בן אדם טוב יותר.
 
נראה לי שהאפשרות השנייה הרבה יותר קורצת ומועילה. מה אתם אומרים?
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים. ד"ר בלן הוא חסיד ברסלב שמטפל גם על פי משנתו של רבי נחמן מברסלב, אותה הוא שואב מבית מדרשו של הרב שלום ארוש – "חוט של חסד" בירושלים. מאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג). על פעילותו בתחום הפסיכותרפיה קיבל הסכמה מגדולי הדור וביניהם הרבי מניקלשבורג – הרב יצחק פגלסטוק שליט"א והרב שלום ארוש שליט"א. אתם מוזמנים לבקר בבלוג החדש של ד"ר בלן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה