זה חדש, זה ניסן וזה נחמן

כשאנו מתמקדים במשימה שיש לנו עכשיו על הפרק, כשאנחנו מישירים את המבט קדימה - הדברים נראים אחרת. למה? כי זה חדש, זה ניסן וזה נחמן.

5 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

אתם יודעים מה מדהים בחודש ניסן? במיוחד ביום א' בניסן? זה לא רק יום ההולדת של רבי נחמן מברסלב, זה היום הראשון של החודש הראשון בלוח השנה העברי בתורה, כמו שכתוב: "הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם …" והוא אחד מארבעת ראשי השנה היהודים המתואר במשנה.
 
אין זה צירוף מקרים שרבי נחמן נולד בחודש הזה. כי החודש הראשון מסמל התחלה, עליה מדבר רבי נחמן שוב ושוב – שצריך כל אדם להתחיל מהתחלה. כן, אינספור התחלות. לעשות תמיד התחלות חדשות. זה גם כל עניין הניקיון וההכנות לחג הפסח הבא עלינו לטובה – לעשות התחלה חדשה. גם אם אדם חטא אלפי פעמים והוא חושב שבורא עולם אף פעם לא ימחל לו – אל לו להתייאש! בכל רגע נתון הוא יכול לומר, כן אפילו בקול רם, שהוא עושה התחלה חדשה. ומרגע זה ואילך יתחיל הכל מחדש, ממש כמו תינוק שזה עתה נולד. רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו, שלבורא עולם יש נחת עצומה ושמחה גדולה לאין שיעור דווקא מאותם שהיו רחוקים, ופתאום מתקרבים ומבקשים את קרבתו של הבורא.
 
כישלון? נסיגה? אף אחד מאלה הם לא סיבה 'מספיק טובה' להתייאש. אדרבה, הכישלונות, אם מסתכלים עליהם בעין נכונה – בעין האמונה, הם קרש קפיצה להשקעה ומאמצים חדשים שאנו מגייסים מתוכנו, כל זמן שאדם תמיד עם הפנים להתחלה חדשה. וככל שנרבה לעשות התחלות חדשות, המכשולים לא יהוו מניעות ולא ישפיעו על חיינו. כי יש דבר הרבה יותר גרוע ממכשול – היצר הרע שמפתה אותנו תמיד להיכנע וליפול לזרועות הדיכאון והייאוש שבאים בעקבות הכישלון. כך, היצר הרע גורם לאדם להיות מוגבל, לאבד את כוח הרצון להמשיך הלאה. אך ככל שיש לאדם יותר אמונה, וככל שהוא מחזק אותה יותר ויותר עם ההתחלות החדשות שהוא עושה, כך הוא פחות פגיע ורגיש לפיתויי היצר, לדיכאון ולייאוש.
 
המלחמה נגד היצר הרע וכוח הכבידה, הכוח שבאופן טבעי מושך את האדם למטה, לעצבות עמוקה ואיומה – היא המאבק המתמשך שאדם מנהל בחייו – להיות שמח, להמשיך הלאה, להתחיל בכל פעם מחדש! לכן אנחנו צריכים תמיד לחדש ולחזק את מידת האמונה שלנו, להאמין ולהבין שהכל, אבל הכל, מהשם, ולהימנע מהעצלנות והאיטיות שנובעות מהנפילות והכישלונות שלנו. פשוט, לקום על הרגליים ולהתחיל מחדש.
 
מי כאן הזקן?
 
למושג "זקן" או "זקנה" בהיבט הרוחני אין שום קשר עם הגיל של האדם. אדם בן עשרים יכול להיות זקן מאוד, לעומת אדם בן 89 מלא חיות ושמחה. התחדשות תמידית שומרת על הרעננות שלנו, על היותנו צעירים תמיד. שלמה המלך מכנה את היצר הרע "הזקן הכסיל" משום שהוא כל הזמן מנסה למנוע מהאדם להתחדש, וכך מנטרל אותו עם ראיה פסימית מייאשת. אל תיפלו למלכודת שלו. התחדשות תמידית תגרום לכם להישאר צעירים ולצמוח ברוחניות. וברגע שאדם אומר, כן גם בקול רם, שהוא עושה התחלה חדשה, היצר הרע שלו נופל ל… ייאוש! כי אם לא תאפשרו לטעויות העבר להפיל אתכם, אלא ההיפך – להמשיך קדימה עם התחלה חדשה, היצר הרע מאבד את כוחו והשפעתו עלינו. במיוחד, כאשר הוא כל הזמן מזמזם לנו באוזן, כמו יתוש מעצבן, ונותן לנו אלף סיבות ועצות לדאוג ולחשוש מהעבר. תעיפו אותו, אל תיתנו לו צ'אנס לספר לכם אפילו על עצה אחת. אדרבה, ספרו לו שאתם אנשים חדשים, תינוקות שזה עתה נולדו. אז על מה הוא מדבר בכלל? איזה עבר? ולמה לדאוג? הרגע הגעתי, אני אדם חדש. אני שמח!
 
הדבר היחיד שיכול להרוס, ממש כך, את האדם – הן המחשבות על העבר. לבזבז זמן, אנרגיות ורגש יקר על משהו שכבר לא כאן, על משהו שאין לנו עליו שליטה, לא חבל?
 
שנים רבות אני מייעץ לאנשים. אתם יודעים כמה אנשים מובסים, מדוכאים ומיואשים פגשתי בחיי? אתם יודעים על כמה מהם היה נראה ששום דבר לא יעזור להוציא אותם מהבוץ המייאש בו הם שקעו? הם לא יכלו, או לא רצו, להאמין שבורא עולם ימחל להם על טעויות העבר. אתם יודעים מה עשיתי? אמרתי להם שאני מוכן לחתום להם על נייר עם שני עדים, שאני לוקח אחריות על טעויות העבר שלהם בתנאי אחד – שהם יעשו התחלה חדשה וישכחו מהעבר. ואתם בודאי שואלים – איך היה לי אומץ לעשות דבר כזה, נכון? לקחת אחריות על העבר של אנשים כאילו הייתי צדיק עם כוחות מיוחדים? לא. ידעתי בפשיטות ובתמימות שאם אדם עושה התחלה חדשה באמת, כמו שהשם רוצה, העבר שלא נמחק כלא היה.
 
בורא עולם יודע שהייאוש והדיכאון מנטרלים את האדם. מי שנמצא בירידה רוחנית אין לו את הכוחות והרצון להקים את עצמו מהמיטה בבוקר, לצאת לעיסוקים של היום החדש, להתפלל, ללמוד, לקיים מצוות, לאכול ועוד. לכן הדבר הכי יקר שבורא עולם רוצה מהאדם במצב כזה הוא לומר, כן גם בקול רם – אני עושה התחלה חדשה! משום שהרצון הזה ייתן לו את הכוח והאנרגיות להתחיל מחדש, לשמוח בנקודה החדשה בחייו. לכן כל אדם צריך לומר שהוא עושה התחלה חדשה ולהחליט שמרגע זה ואילך שהוא אדם חדש לגמרי, ובאמת ינסה לעשות כל שביכולתו להתקרב אל השם. אל תחששו לומר שאתם עושים התחלה חדשה ממש כל רגע, כל שנייה. כל הכרזה שכזו מנטרלת את הנשק של היצר הרע.
 
רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שההתחלות נותנות את הטון על ההמשכיות של הדרך. כשהתחלה טובה כזה יהיה ההמשך. וכן להיפך חלילה. זה עיקרון שאפשר לראות סביבנו כל הזמן. למשל בבניית בניין. אם היסודות חזקים, איתנים, בנויים היטב – הבניין הזה יטפס לגבהים.
 
אתם בודאי אומרים עכשיו, 'אבל ההתחלה שלנו לא הייתה מי יודע מה אופטימית'. ואני אומר לכם שאין שום בעיה עם זה. פשוט, תכריזו שוב על התחלה חדשה. ואל תחשבו שההתחלה החדשה הזו לא טובה כמו הקודמת. כי בכל פעם שאנו מכריזים מחדש על התחלה חדשה אנו זוכים ביתרון והרווח שיש לנו מהניסיון, לעוד מודעות ולדרך להימנע מטעויות שעשינו בעבר, לעוד סיכויים גבוהים יותר להצליח. הכל בתנאי שלא ניתן לעבר להשפיע עלינו. לתפוס אותנו ולהפיל אותנו לייאוש. התמדה בהתחלה החדשה, וברצון להתחיל בכל פעם מחדש, תעלה אותנו על המסלול המצליחים.
 
ההתחלה החדשה היא בדיוק מה שבורא עולם רוצה מאיתנו. שלמה המלך ע"ה, החכם באדם, אומר (משלי כד, טז): "כי שבע ייפול צדיק וקם, ורשעים ייכשלו ברעה". בדבריו, אומר לנו שלמה המלך שאין זה משנה אם אדם דתי/צדיק נופל, אלא אם הוא קם על רגליו – אומר ועושה התחלה חדשה, כי אז הוא נקרא צדיק. לעומת זאת, החולשה שגורמת לאדם להרגיש רפוי, כישלון, כבד ומיואש – מובילה אותו למצב בו הוא מנוטרל מבחינה רוחנית, ואפילו גשמית. זו הסיבה שירמיה הנביא מציב לצד ההתחלה החדשה התמידית את האמונה.
 
רבי נחמן מברסלב מעיד שההצלחה שלו בעבודת השם הייתה לאור העובדה שהוא תמיד התחיל מחדש. לא משנה מה עבר עליו, במה נכשל או נפל – הוא מיד עשה התחלה חדשה. עצה נפלאה זו יכולה לפעול גם עבורנו, כי זה בדיוק מה שהשם רוצה שנעשה.
 
התורה מספרת לנו על עם ישראל שקיבלו את ציווי הבורא כשמשה רבינו אמר להם: "הסכת ושמע ישראל, היום הזה נהיית לעם ה'…" (דברים כז, ט) . ומסביר רש"י, "היום הזה נהיית לעם – בכל יום יהיו בעיניך כאילו היום באת עימו בברית".והמסקנה הברורה מדברים אלה היא, שאנחנו צריכים לחיות כל יום כאילו היה זה היום הראשון שלנו בעולם, בחיים ובעבודת השם. לכן אנו צריכים לומר לעצמנו, כן בקול רם – "היום אני מתחיל מחדש. היום אני בן אדם חדש". דפוס חשיבה כזה הוא המשמעות האמיתית של ראיית הנולד, שמשמעה להסתכל קדימה, ולא אחורנית. קל מאוד להבין שאיננו יכולים לתפקד בחיינו אם נביט כל הזמן לאחור, במקום קדימה אל הווה בו אנו נמצאים, אל העתיד המחכה לנו. כשאנו מתמקדים במשימה שיש לנו עכשיו על הפרק, כשאנחנו מישירים את המבט קדימה, התפקוד שלנו רק משתבח ומתעצם. הווה מתוקן ומשופר מוביל לעתיד טוב ומאיר יותר. הווה מתוקן מגרש את החושך של העבר. את השינוי של "כאן ועכשיו" אני יכול להבטיח לכם רק אם תאמרו שאתם עושים התחלה חדשה, ואכן תעשו אותה.
 
ומתי כן אפשר להתבונן על העבר? רק בחלק מסוים של היום: בזמן התפילה האישית שלנו (ההתבודדות) בה אנו עושים חשבון נפש, בודקים ואומדים את מעשינו. זה הזמן הראוי והטוב ביותר להסתכל לאחור ולבדוק מה עשינו ב-24 שעות האחרונות, לבקש את עזרתו וסליחתו של הבורא, את הפתרון לבעיות, את העצות מהחבר הכי טוב שלנו – אבא שבשמים. ומרגע זה ואילך, אנחנו אנשים חדשים עם זווית ראיה חדשה על החיים.
 
התחלה חדשה, כאן ועכשיו – אל תחכו. חייכו ובורא עולם יברך אתכם בכל מה שתעשו.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה