זה לא שחור לבן

העולם האמיתי הוא לא שחור לבן. אפשר לקבל בו ישועה גם בלי לקבל ישועה ממשית הנראית לעינך ולעיני כל. אז איך אפשר לקבל משאלה אמיתית מבלי לראות את מה שקיבלנו זה מכבר?

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 23.02.20

משאלת הלב העמוקה ביותר

 

העולם האמתי הוא לא שחור לבן. בעולם האמתי אפשר לקבל ישועה גם בלי לקבל ישועה, כלומר זה אפשרי שמשאלות ליבך יתמלאו ויהיה לך טוב, למרות שבפועל הן עדיין לא התמלאו.

אתם בוודאי שואלים למה אני מתכוון? איך אפשר לקבל ישועה בלי לקבל ישועה?

 

אז אני רוצה להסביר לכם נקודה מאוד עמוקה בנושא שמעסיק כל אדם בעולם הזה שהוא נושא הסבל והאושר. הסבל והאושר הם לא דברים מוחלטים, מה שגורם לך סבל יכול מאוד להיות שלמישהו אחר זה יגרום אושר וגם להיפך. יש אחד שנגנב לו הרכב ועולמו חרב עליו, ויש אחד ששמח מכך שיקבל את כספי הביטוח וזה עדיף לו על מכירת הרכב, ועוד אינספור דוגמאות לדבר.

 

בכל אופן, משאלת הלב העמוקה ביותר היא לא שֶׁיִקְרֶה כך או אחרת, אלא משאלת הלב העמוקה של כולנו היא להפסיק לסבול ולהתחיל להיות מאושר.

 

אנחנו נוטים לקשר את הסבל ואת האושר שלנו עם תנאי חיים כאלה ואחרים כמו מצב כלכלי, אבל זה רק דמיון שלנו. זה שעושר לא מביא אושר זו מציאות. יוצא, שמאוד יכול להיות שאתה סובל כתוצאה מסיבה מסוימת, ואתה מצפה שעל ידי כך שהסיבה תיעלם, גם הסבל שלך ייעלם. אבל משמים מחליטים להושיע אותך דווקא על ידי זה שהסיבה נשארת, אבל אתה מפסיק לסבול ממנה. האושר חוזר אליך למרות שתנאי החיים לא השתנו והסיבה נשארה.

 

לחבק את החיסרון

לדוגמה: בחורה שלחוצה להתחתן בגלל לחץ מהסביבה וסובלת סבל רב מהעיכוב – משמיים יכולים להושיע אותה לא על ידי שנותנים לה את הזיווג, אלא על ידי כך שהיא מקבלת דעת להבין שהיא בעצם לא מוכנה כעת לזיווג בגלל הלימודים שלה או בגלל חוסר בשֵׁלוּת, ובמקום זה היא נכנסת למדרשה או למהלך אחר של לימודים ובנייה אישית לקראת הקמת הבית. מאותו שלב שהיא זוכה לְדַעַת – היא כבר לא סובלת מהעיכוב, אלא רואה בו דבר מבורך והיא שמחה על כך שלא הקימה את ביתה מתוך לחץ ופזיזות, והיא שמחה על ההזדמנות שיש לה שקט נפשי ותנאים נאותים לבנות ולהכין את עצמה להקמת הבית.

 

אז נכון שהסבל שלה בעבר נבע מהעיכוב בזיווג, והזיווג המיוחל עוד לא הגיע – אבל הסבל נפסק והאושר הגיע בלי שהזיווג יגיע. ובדרך הזו ,גם הזיווג בפועל יגיע, אבל כשהוא יגיע הוא יגיע בצורה טובה ומבורכת בעיתה ובזמנה, אבל האושר יגיע הרבה לפני כן!

 

השורש של הסבל והאושר

עכשיו ניכנס קצת פנימה לתוך איך זה עובד. למרות שכל אחד חושב שהוא סובל בגלל סיבה שונה, האמת היא שלכל הסבל בעולם יש רק סיבה אחת. הסיבה היא העוונות. אין ייסורים בלא עוון. רבי נחמן אומר הרבה יותר מכך: לא זו בלבד שהעוונות הם סיבה לייסורים, אלא שמצד הנשמה – העוונות הם בעצמם הייסורים הגדולים ביותר שלה, למעשה הסבל היחיד שיש בעולם הוא העוון!

 

והתוצאה הישירה מכך היא שגורם האושר הגדול ביותר בעולם הוא מחילת העוונות. ולכן כל פעולה שמביאה למחילת עוונות היא הנטרול המושלם לסבל והגורם הראשי לאושר. אנשים עסוקים כל ימי חייהם בטיפול בסיבות שלדעתם גורמות להם סבל, והם לא יודעים שלמעשה הם רק מחליפים סבל בסבל כי הם לא מטפלים בסיבה העיקרית של הסבל.

 

חטא העגל הוא האב־טיפוס לכל החטאים ומכוח זאת הוא גם הסיבה השורשית לכל הסבל של עם ישראל בכל הדורות, כמו שאומרים חז"ל שבכל צרה וצרה של עם ישראל מעורב בה גם חטא העגל. ומה התיקון של חטא העגל? התיקון הוא בניין המשכן ומאוחר יותר בית המקדש. מדוע? כי המקדש מסמל יותר מכל את מחילת העוונות כמו שאומרים חז"ל שתמיד של שחר היה מכפר על כל העוונות של הלילה ותמיד של בין הערביים מכפר על כל העוונות של היום. ומכיוון שהעוונות נמחלו, החיים של היהודים בזמן בית המקדש בתפארתו היו חיי אושר נטולי סבל.

 

ישועות בימינו

יוצא שאחת המטרות העיקריות של בית המקדש היא נטרול הסבל ודאגה לרווחה הנפשית של כל עם ישראל. זאת אומרת שבית המקדש הוא שורש האושר ומקור הישועה האמתית, הישועה שהיא מעבר למילוי משאלות הלב, אלא הישועה שמסלקת כל צער וסבל מהחיים בלי קשר לתנאי החיים.

 

וגם היום שאין לנו בית מקדש, השאיר לנו הקדוש ברוך הוא "פינות חמד" של מחילת עוונות. אחת מהעצות העוצמתיות ביותר למחילת עוונות היא האמונה, כמו שאומר רבי נחמן בספר המידות: "על ידי אמונה הקדוש ברוך הוא יסלח לך על כל עוונותיך".

 

וכמו שהרחבתי והעמקתי בספרים "שעריו בתודה", "אמרתי תודה ונושעתי" ו"נפלאות התודה", האמונה העמוקה ביותר היא ההודיה על הצרות והקשיים. יוצא, שכאשר אדם מודה על הקשיים הוא תמיד נושע, כי כאמור הישועה היא לצאת מסבל לאושר, ועל ידי ההודיה האדם גם זוכה לישועה כפשוטו, וגם אם עדיין לא זכה לישועה בפועל, כבר בשלב הראשון הוא מפסיק לסבול, הסבל נעלם. וזו הישועה הראשונה שהיא הישועה שמגיעה גם בלי להיוושע בפועל.

 

כי לפעמים ישנם חשבונות שמים כאלה ואחרים מדוע הישועה בפועל מתעכבת. אנחנו לא יודעים ולא מבינים כל דבר. ויש דברים שצריכים לקחת זמן או שחסרות תפילות כדי לקבל אותם בפועל. אבל כל זה לא מעכב את הישועה האמתית שהיא האושר שלך.

 

כלל ברזל

לכן "על ידי התודה מתבטלות כל הצרות" – זה כלל ברזל, כי הישועה תמיד באה, גם אם היא לא מגיעה בדיוק כמו שאתה מצפה, אבל היא תמיד תביא את האושר לחיים שלך.

 

תשאל רווק או רווקה: מה הייתם מעדיפים – להתחתן ולחיות חיי סבל עם בן או בת הזוג או להמתין עוד קצת ולהיות שמחים ומאושרים גם עכשיו וגם בנישואים העתידיים בקרוב בעזרת ה'?

 

כל אחד מבין שלא העיקר להתחתן אלא העיקר הוא לחיות חיים מלאים ובריאים חיי אושר ורווחה נפשית אמתית.

 

כתוב בפרשת השבוע "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". הקדוש ברוך הוא רוצה לשכון בינינו. אין אושר גדול מזה בעולם. אבל כל זה תלוי בנו, שאנחנו נהיה ראויים. כל עוון מסלק את השכינה, כמו שכתוב: "פן יראה בך ערוות דבר ושב מאחריך". והמשכן משכין את השכינה בינינו על ידי זה שהוא גורם לנו למחילת עוונות ואז ה' יכול לשכון בתוכנו.

 

אבל החידוש הגדול כאן הוא שגם כיום ישנה אפשרות למחילת עוונות. כי גם כיום ה' רוצה ויכול לשכון אצל כל אחד בלב, בבית, ובחיים. ועל ידי אמונה שלימה והודיה לה' בכל מצב אתה תזכה למחילת עוונות, ואתה תזכה שה' ישכון בלבך, שזה אומר שאתה תחיה חיי אושר אמתיים בעולם הזה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה