זהירות, מילה פוגעת – פרשת השבוע קרח

פרשת השבוע קרח - מדהים הדבר שלמרות שמשה דבק בה' לאורך כל הדרך, אך מילה אחת שהייתה חריפה מידי ומיותרת "עלתה לו" במחיר כה כבד.

1 דק' קריאה

הרב יוסף ברוק

פורסם בתאריך 06.04.21

מדהים הדבר שלמרות שמשה דבק
בה' לאורך כל הדרך, אך מילה אחת
שהייתה חריפה מידי ומיותרת "עלתה
לו" במחיר כה כבד.
 
 
פרשת קרח
 
"וַיְדַבֵּר [משה] אֶל קרַח וְאֶל כָּל עֲדָתוֹ לֵאמר …. וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר יִבְחַר ה' הוּא הַקָּדוֹשׁ רַב לָכֶם בְּנֵי לֵוִי"
 
בסערת המחלוקת הקשה שבה קורא קרח תגר על מנהיגותו של משה ועל אמיתות כל התורה כולה, מופיע משפט אשר ללא הרגישות והעדינות של חכמינו, לא היינו מתייחסים אליו כלל.
 
כאשר משה משיב לקרח ואנשיו, ומוכיח אותם על טענותיהם, הוא אומר: הרי אתם גם נבחרים. לפני חטא העגל היה שבט לוי שבט ככל שאר השבטים, ואילו עבודת הקודש והקרבנות הייתה מוטלת על הבכורים, ובמקומם שבט לוי נבחר לעבודה. אם כן האין לכם בזה די, כלשונו: "וּבִקַּשְׁתֶּם גַּם כְּהֻנָּה"? והוא מתבטא:  "רַב לָכֶם בְּנֵי לֵוִי".
 
חכמים ראו במילים אלו פגיעה מיותרת, וכך אמרו: כאשר משה מתחנן אל הקב"ה, ומבקש להיכנס לארץ ישראל (פרשת ואתחנן), עונה לו הקב"ה: "רַב לָךְ אַל תּוֹסֶף דַּבֵּר אֵלַי עוֹד בַּדָּבָר הַזֶּה" (דברים ג', כ"ו). חכמינו הצביעו על צורת התגובה של הקב"ה: "רב לך" כנגד ה"רב לכם בני לוי"!!!
 
מדהים הדבר שלמרות שמשה דבק בה' לאורך כל הדרך, אך מילה אחת שהייתה חריפה מידי ומיותרת "עלתה לו" במחיר כה כבד, לאמור: אל תוסף להתפלל כי נגזרה הגזירה.
 
[המעיין יוכל למצוא מקבילה לכך מלשון חכמים. ב"הכר נא" בישר יהודה לאביו: "הַכֶּר נָא הַכְּתֹנֶת בִּנְךָ הִוא אִם לֹא" (בראשית ל"ז, ל"ב), וב"הכר נא" בישרוהו בפרשת תמר: "הַכֶּר נָא לְמִי הַחֹתֶמֶת וְהַפְּתִילִים וְהַמַּטֶּה הָאֵלֶּה" (בראשית ל"ח, כ"ה)].
    
להעיר לב האדם על זהירות בדיבורו עם הזולת ושמירה על כבודו בכל מצב.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה