זהירות זה מסולף – פרשת כי תישא

פרשת כי תישא - וזהו הערבוב של הערב-רב שמבלבלים אותנו בדעות מסולפות, מכיון שלא מבוטלים לצדיק בתכלית הביטול ויש להם דעות משלהם, לכן "ערב רב" בגימטריא זה "דעת", כי הם קליפת הדעת...

2 דק' קריאה

הרב שמואל שטרן

פורסם בתאריך 06.04.21

פרשת כי תישא
 
"וירא העם כי בֹשש משה לרדת מן ההר"
 
 
רש"י מפרש ש"בֹשש" זה מלשון איחור, ואומרים חז"ל שבֹשש זה מלשון שש שעות, "בשש" – באו שש שעות ומשה עדיין לא הגיע.
 
אנו רואים עד כמה הצדיק האמת מחזיק את עם ישראל, כי מאחר שעזבו את משה כמה שעות, התעורר היצר הרע והערב-רב להחטיא את ישראל, כי "הערב רב" מלשון מעורבב, שמעורבבים מטוב ורע, כי מצד אחד רצו לצאת עם ישראל ממצרים, אולם לא היו שלמים עם הדרך של הצדיק שמוליך אותם.
 
וזהו הערבוב של הערב-רב שמבלבלים אותנו בדעות מסולפות, מכיון שלא מבוטלים לצדיק בתכלית הביטול ויש להם דעות משלהם, לכן "ערב רב" בגימטריא זה "דעת", כי הם קליפת הדעת, ומאחר שיש להם דעות משלהם ולא מבוטלים לגמרי לצדיקי האמת, וכאשר הצדיק לא נמצא שם בפועל ומשגיח עליהם, מיד הם סוטים לדעות המסולפות וחוטאים ומחטיאים את הרבים, כי יש להם דעות חיצוניות.
 
בעניין זה כותב רבי נתן בליקוטי הלכות (או"ח ברכת המזון, ה"ה) את הדברים הבאים: שהטעו את ישראל בסברות רעות ובלימודים רעים שנמשכין מזוהמת עצת הנחש, עד שהכניסו בהם התנגדות גדול על משה רבנו עד שבאו לכפירות, כי נפלו לחקירות, והם העומדים נגד הכשרים והיראים הרוצים להתקרב ולהדבק בצדיקי האמת, ועל ידם נגרמים כל החורבנות והגלויות, שהם, אותם אנשים, המפקפקים באמיתות הצדיקים ופגומים באמונה בצדיק והולכים לפי דעותיהם וסברותיהם המסולפות, ונראים כלפי חוץ מעם ישראל על ידי החן של שקר שיש בהם, אולם באמת הם נמצאים בקליפת הדעת, שהם הדעות המסולפות שמכניסים בתוך קהל אמוני שלומי ישראל.
 
כי עיקר קליפת הדעת נכנס לעם ישראל על ידי הערב-רב, שהם דעות כוזבות ומסולפות המבוססות על התורה הקדושה, כמו מעשה העגל שהיה ברצונם שיהיה להם כח הנהגה כנגד "שור שבמרכבה" ונכנסו לדעות כוזבות, שהוא, הכוח הזה, ילך לפניהם, כמו שאמרו לאהרן: "עשה לנו אלהים אשר ילכו לפנינו", כי הכניסו דעות זרות ומסולפות בעם ישראל שיש תחליף לצדיק על ידי הכוח הזה וכוחות אחרים, חס ושלום, שאינם בקדושה ורואים שכוחם כל כך חזק, שאפילו אחר מתן תורה והנסים המופלאים שהיו לעם ישראל, עדיין יכולים היו לטעות את העם ולהסירו מן הדרך, והכל בדרך של שקר האחוזה באמת "נעשה אלהים אחרים אשר ילכו לפנינו" – כי הכניסו דעות מסולפות.
 
לכן משה רצה לתקנם, כי בחינת משה מבחינת הדעת, ועל כן דורו נקרא דור דעה, והם קליפת הדעת היוצאת ממצרים האחוזה בדעת אשר בעורף, ומשה רצה לתקנם ולא הצליח.
 
על כן, בכל דור ודור צריכים להיזהר מכל אותם אשר מכניסים דעות מסולפות נגד צדיקי האמת, ומבססים את השקר שאומרים על האמת ומערבבים את הדעות האמיתיות עם הדעות המסולפות באופן של "ערב ערב", עד שרבים מבני אחינו ועמינו טועים אחריהם באומרם שזו דרך אמת, רח"ל.
 
לכן, שומר נפשו ירחק מהם וילך רק אחרי הצדיקים האמיתיים ואחרי אותם המאמינים האמיתיים, שהם בחינת שבט לוי אשר לא חטאו בעגל והיו דבוקים במשה.
 
ובאופן אחר, צריכים להסיר את הערב רב שבלב המנסה להחליש בכל אחד את האמונה בצדיק ובדעות האמיתיות ולערבב, חס ושלום, את דעתו ולהכניס בליבו דעות כוזבות, חלילה.
 
להינצל מזה אפשר על ידי הדבקות בצדיקים האמיתיים, שהם המעירים מאיתנו את הערב רב המעורבב בנו, טוב-ורע, ומבררים בתוכנו את הטוב מתוך הרע. לכן צריך וחשוב להתבטל ולשמוע לחכמים האמיתיים, כי על ידי זה מסירים את הערב רב כנ"ל ונשארים באמונה השלימה והאמיתית.
 
על זה כותב רבנו הקדוש (ליקו"מ ח"ב, ט):
 
"יש רשעים שהם בחינת ערב רב, וכשהם נופלים על הלב, דהיינו על ישראל, זה גם כן בחינת עפרוריות שעל ידי זה אין (הלב) יכול לבעור. ועל כן צריכים מנהיגי הדור לנפח העפרוריות מן הלב, דהיינו מכל אחד מישראל…וחוזר ובוער להשם יתברך".
 
יהי רצון שנינצל תמיד מן הערבוב הרב של הערב-רב, ונזכה לדעת שבקדושה אמיתית ובדבקות בצדיקים האמיתיים.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה