חוסן נפשי

כשהחיים מספקים לנו משברים, מתחים, לחצים ודאגות, זה הדבר הכי מתבקש מאיתנו: להפגין חוסן נפשי. איך עושים את זה? גדליה פנסטר עם העצות לבניית הכלי האגדי.

2 דק' קריאה

גדליה פנסטר

פורסם בתאריך 15.03.21

שוב פעם לעשות את הצעד הזה, ועוד בלי פחד?

 

ככה זה כשאתגרי החיים מתדפקים על דלת חיינו ומעניקים לנו מגוון מעניין של משברים, לחצים ומתחים.

 

זמן קצר אחרי שבני ישראל עזבו את מצרים הם מצאו את עצמם לכאורה במצב בלתי אפשרי. ים סוף לפניהם, הצבא המצרי במרדף לוהט אחריהם והמדבר על כל החיות שבו מהצדדים, מוקפים מכל עבר במלכודת שאין מוצא ממנה. בורא עולם מנחה אותם להמשיך הלאה במסע, אבל הם לא רואים שום דרך או פתח ממנו יגיעו ליעד שלהם. איש בשם נחשון בן עמינדב קופץ לתוך ים סוף ללא שום היסוס, באומץ ובנחישות מאין כמותן – הבנויים מהאמונה שלו, וכך למעשה הוא מתחיל את מה שהופך להיות הנס בהא הידיעה של עם ישראל קריעת ים סוף!

 

כל אחד מאיתנו מתמודד עם ים סוף הפרטי שלו, עם מצבים שנראה כי אין בהם בדל של תקווה. המניעות הללו, הנסיבות שגורמות לנו להרים ידיים ולוותר, הן הזמנים שאנחנו צריכים להישאר בפוקוס על המשימה שלנו ולהמשיך הלאה אל עבר מטרות חיינו. זו תגובה חשובה ויקרת ערך ברגעי הכאוס והחושך בהם יש לנו הזדמנויות לבנות כלי לאור שיאיר דרכו.

 

חוסן נפשי הוא יכולת איכותית המאפשרת לנו לקום אחרי הנוקאאוט שמפיל אותנו. הוא היכולת להשתמש בנפילה בתחומים בהם אנו חוששים להתקדם, אך בעיקר  נועד לחזק את האמונה ברגעים בהם המצב נראה אבוד.

 

חוסן נפשי נבנה ברגע שאנו משתלטים על המחשבות ומשנים דפוסי התנהגות וחשיבה שלא משרתים אותנו. וזאת, על מנת ליישב ולסדר את הפנימיות שלנו כדי לשנות את ההרגלים ודפוסי ההתנהגות שלנו, וכדי להבין שכאשר אנו משנים את המשמעות שאנו נותנים למצב – אנו יכולים לשנות את התוצאה שלו.

 

כל אדם הוא מיקרוקוסמוס של העולם הגדול, שנשלט על ידי חוקים שמכתיבים את החשיכה שתגיע לפני האור והכאוס שלפני ההרמוניה. אך אם נחייך אל מול המניעות שמאיימות להפיל אותנו ונעריך את רגעי החושך – יום חדש ומואר שיתחיל לא יהיה עוד קלישאה, אלא הדבר האמיתי.

 

מאמרים נוספים בנושא:

לשלוט במחשב הפנימי

עשרה צעדים לצמיחה מהקשיים

שאיפות, התבלין של החיים

האלף-בית של החיים

האבנים הגדולות של החיים

לגעת בשמים

כיף לקום בבוקר

מחליפים משקפיים

לעשות מהלימון לימונדה

בוקר לא רע, אחרי הכל

פשוט, לזרוק את השכל

במקום שהשכל נגמר

 

אותו דפוס קורה כאשר אדם מתקדם בצמיחה הרוחנית או המקצועית שלו. לפני שעולים לשלב הבא, יהיו מניעות שיגרמו לאדם ליפול. מניעות אלה קורות רק כדי לבחון את המוטיבציה וכוח הרצון שלנו. כל פעם שאנו נופלים אנו מכינים את הכלי שאנו צריכים להמשך הדרך.

 

זה קורה לרוב במצבי חושך – אז אנו חייבים לבטוח בבורא עולם שיעזור לנו להתמודד, ולהתעקש להמשיך הלאה ולא לוותר. עלינו לעשות את הצעד הראשון ללא פחד כשאנו נפגשים עם האתגרים. נחשון פעל על פי האמונה שלו למרות לא נראה שום פתרון הגיוני למצב, ורק אז בורא עולם חצה את הים.

 

את החלק שלנו – להתגבר על הקשיים או האתגר שעל הפרק – אנו חייבים לעשות, לבקש מהקב״ה לחצות את ים סוף הפרטי שלנו ולדעת שלמרות המצב בו אנו נמצאים, ולא משנה כמה פעמים ניפול, הוא יהיה שם תמיד לעזור לנו ולהקים אותנו מחדש.

 

ואחר כך מגיע הבונוס הגדול – ליהנות מהחיים ולשמוח שהפכנו את הבלתי אפשרי לאפשרי.

 

 

*    * *

גדליה פנסטר, יזם עסקים ומרצה בנושאי הגשמה אישית המתגורר במיאמי, פלורידה ארה"ב. מנכ"ל ומייסד המרכז העממי לתביעות ביטוח. הקים גם את מרכז ברסלב במיאמי, שם הוא מרצה ומעביר שיעורים שבועיים. האתר של גדליה – www.gedalefenster.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה