חוק השלוש שניות

כאשר אתה נמצא במצב של 'תחת אש' בבית, עצור! קח נשימה עמוקה, חייך ופעל מתוך אמונה, אהבה וכבוד. נשימת-השלוש-שניות תציל את חיי הנישואין שלך.

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

כאשר אתה נמצא במצב של ‘תחת
אש’ בבית, עצור! קח נשימה עמוקה,
חייך ופעל מתוך אמונה, אהבה וכבוד.
נשימת-השלוש-שניות תציל את חיי
הנישואין שלך.

ערך ועיבד: הרב אליעזר רפאל ברוידא

סוד השלום – פרק 3

נקודת ההתחלה של הענקת כבוד לאישה תלויה בעובדה שהבעל מחליט, בזה הרגע ממש, להפסיק לבקר את אשתו. גם אם האישה הגישה לבעלה ארוחת צהריים שאינה לטעמו, עליו לדעת שזה רצון השם. לא פעם מבקשת האישה מבעלה שיחווה את דעתו (על הארוחה או כל דבר אחר), אולם הוא מחליט באותו רגע להפוך למלאך האמת עלי אדמות (פתאום הוא דבק באמת בכל נימי נשמתו) וחווה דעה שלילית וביקורתית. אולם בטרם יעשה זאת, עליו לחשוב על השם ועל שלום-הבית שלו. אם ברצונך לומר דבר-מה לאשתך שטון ביקורתי טמון בו – השלך את הביקורת הצידה ואמור זאת קודם כל, ורק, עם המון אהבה. אמור תודה והחמא לה על כל הדברים שהיא עושה בשבילך. האר לה באור אהבה וכבוד, כך תסיר את אפילת הביקורת וההערות השליליות.

עיקרון נוסף לשלום בית הוא – לעולם לא לנהוג בצורה אימפולסיבית – זהו ‘חוק השלוש שניות’ כנגד היצר. ברגע שתיקח נשימה עמוקה לריאותיך – תנצח את היצר. תגובות כעסניות ומידיות רק ‘ממלאות את הבטן’ של הצד השני. עלינו לחשוב עם המוח בו ניחנו ולא עם הקרביים. הגמרא והזוהר הקדוש מלמדים אותנו, שכאשר אדם כועס הוא עובד עבודה זרה. לכן, כשבעל מפגין כעס כלפי אשתו, הוא בהחלט חסר אמונה. כאשר אתה נמצא במצב של ‘תחת אש’ בבית, עצור! קח נשימה עמוקה, חייך ופעל מתוך האור – מתוך אמונה, אהבה וכבוד. נשימת-השלוש-שניות תציל את חיי הנישואין שלך.

רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו, שברגע שהבעל דן את אשתו לכף זכות, אזי זוכה להוציא ממנה את הטוב ביותר, מכיוון שכאשר דנים את הזולת לכף זכות אנו מעלים אותו למקום רוחני גבוה, לכף זכות ממש. רבי נחמן מלמד אותנו דבר נוסף – שתחילתו של ניאוף מתחיל בעיניים! הסתכלות על נשים אחרות היא כמו לעבור על איסור ‘לא תנאף’ מבחינה רוחנית.

הגמרא מלמדת אותנו, שאנו יכולים לדעת ולהבין, בהתבוננות על שלום-בית בבית מסוים, באיזו מדרגה נמצאת הנוכחות האלוקית בבית זה. כבוד האישה הוא תנאי מקדים לשלום-בית, ואם כך, כבוד האישה הוא תנאי מקדים לנוכחות אלוקית בבתים שלנו.

שלמה המלך ע"ה מלמד אותנו (בספרו משלי), שכאשר השם שמח באדם, אז את הגרוע שבאויביו הוא ייתן בידיו, כלומר יגרום לו להתפייס איתו. לעיתים, ולא פעם אני נתקל בזה, בעלים מסתכלים על הנשים שלהם כעל האויב מספר אחד שלהם. אך האמת היא, שהאישה היא חברתו הטובה ביותר של הבעל, למרות, שלא פעם, היא ‘מפציצה’ אותו בטענות וכו’, אולם היא פשוט מראה לו שיש לו עוד הרבה על מה לעבוד מבחינה רוחנית.

רבי נחמן מלמד אותנו שכאשר שורים דינים על אדם, זהו מדד למידת הגאווה בה אוחז האדם. לכן, כאשר ישנם דינים הגורמים לסבל וייסורים בבית, זוהי רחמנות משמים, זהו מסר עבורנו: עלינו ללמוד ולדבוק במידת הענווה ולהשליך מעלינו את מידת הגאווה.

מכל הסיבות שהוזכרו לעיל, ברור שגבר שאינו נשוי לא יכול להתחיל בכלל לעבוד על מידות הנפש שלו, או להשיגן, כך גם לגבי עבודת השם. מדוע? מכיוון שאין לו מראה! גבר ללא מראה יכול לחיות בתוך בועה דמיונית שהוא נראה טוב ו… ו… אך במציאות הוא שקוע בביצת הדמיונות והאשליות. האישה היא מתנה יקרה, יהלום ממש, מראה שהשם נתן לבעל. האין זה הגיוני שנכבד מתנה כה עצומה שהעניק לנו הבורא? כאשר הבעל מכבד את אשתו, הוא ועוד בעלים רבים שנוהגים כך, הופכים את העולם לגן של הרמוניה ולמקום שהחיים בו הופכים לתענוג עילאי. יתירה מזו, כשהבעל מכבד את אשתו הוא מחזק את הקשר שלו עם השם.

פעם שאל אותי אדם: "אתה מצפה ממני שאשקר לאשתי? אומר לה שהיא יפה כשהיא בעצם מכוערת?!". על כך מספרת הגמרא את הסיפור על רבי אלעזר בן שמעון, שפעם אחת נלכד במידת הגאווה כשהרגיש קצת טוב עם עצמו. הוא פגש אדם קטן ומכוער מאוד מאוד, ואמר לו: "כמה מכוער אתה!" ובאמת, הוא אמר רק את האמת. האיש הקטן השיב לו: "לך אל האמן האלוקי שיצר אותי, והתלונן בפניו עד כמה מכוערות הן הבריות שלו!" רבי אלעזר בן שמעון הבין שהוא חטא, כי עם הערה זו הוא גרם לחילול שם שמים. כשהבין זאת, הוא זחל על ארבע גפיו והתחנן בפני האיש הקטן שיסלח לו.

כאשר בעל מבין שאשתו נוצרה על ידי השם, ושהיא ממש החצי השני שלו, היא הופכת לאישה הכי יפה בשבילו עלי אדמות. יותר מזה, אומרת לנו הגמרא, שהאישה היא מקור הברכה והשמחה של הבעל. אז גם אם אתה לא רוצה לומר לאשתך שהיא יפה, תוכל לומר לה שהיא "הברכה שלך", "השמחה שלך".

נתאר מצב בו מגיע הבעל הביתה, ובמקום להלום באגרופיו ו’להודיע’ בדרך זו שהוא רעב מאוד – כאילו היה איזה איש מערות – הוא פשוט מחייך, נותן לאשתו פרח או חפיסת שוקולד, ואומר לה: "אני כל כך שמח לראות אותך, אשתי, את הברכה בחיי…" היא פשוט תימס. כניסתו של הבעל לבית מעידה על הכבוד שהוא רוחש לאשתו!

הערה נוספת וחשובה מאוד – לעולם אל תשווה את אשתך לשום אישה שבעולם, אפילו לא למישהי קרובה אליה. אישה מרגישה שמחה אמיתית כאשר היא יודעת שבעלה מסתכל רק עליה ולא נותן את עיניו באישה אחרת, וכמובן מכבד אותה. היא מרגישה שהיא נמצאת במקום הראשון אצלו. אולם ברגע שהוא נותן לה להרגיש, ולו במעט, שהוא מעדיף מידה מסוימת בה הבחין באישה אחרת, היא תתמלא בכעס, כאב וקנאה, גם אם הוא יגלה מידה זו באחותה או באמה.

אחד הסימנים הגדולים המעידים על אהבה וכבוד הוא, כאשר הבעל מוכן להעניק לאשתו הכל! מסיבה זו, בעל קמצן אף פעם לא יכול להיות בעל אוהב או מכבד. אם, מצד שני, המצב הכלכלי לא מאפשר למלא את בקשותיה של האישה, אל לבעל לומר לאשתו בצורה מפורשת "לא!", אלא להבטיח שברגע שהשם ייתן לו שפע ורווחה כלכלית, הוא ישמח למלא את מבוקשה. דבר זה גורם לאישה להרגיש אהובה ויקרה בעיני בעלה.

וכמובן שאין לשכוח את הקשר הפיזי בין בני הזוג. כאשר אישה מרגישה חוסר כבוד ואהבה מצד בעלה בנושא זה, הדבר מעציב ומענה אותה ממש. לכן, אחדות אמיתית בין בני הזוג לעולם לא תתקיים, אלא אם כן הבעל נוהג עם אשתו בכבוד מושלם.

על ידי כיבוד האישה, אנו, הבעלים, מביאים שלום לעולם, ועם תוספת שלום זה, אנו הופכים את העולם הזה למקום ראוי לנוכחות הבורא עמנו. כאשר אנו מבצעים את המוטל עלינו כבעלים אנו זוכים שבתינו יהיו מקדש מעט, ומזרזים את בניית בית המקדש, שיבנה בירושלים השלמה והבנויה, במהרה בימינו, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. רינה

י"ב כסלו התשס"ט

12/09/2008

סוד השלום 3

בס"ד מאוד הזדהתי עם המאמר יישר כח, הוא ממצה את מה שאנחנו עוברים בחיי היום יום בחיי הזוגיות. כל מה שציינת במאמר על כל סעיפיו בעלי לא מקיים ואפילו לא סעיף אחד נתחיל מקדושת העיניים שזה מקור הבעיות שלי איתו אני דתייה והוא לא, הוא לא מפסיק להסתכל על בחורות הוא פוגע בי ומזלזל,  היצר הרע תמיד איתו אין לי שום מגע פיזי איתו, אני מתענה הוא לא מכבד אותי אפילו שאני מכבדת אותו ומתנהגת אליו כמלך הוא מזלזל יותר. מבקשת כלים וסיוע. הוא מושפע מאמא שלו,  לפעמים אני מרימה ידיים, מבקשת תפילות על יוסף בן שרה שוורץ.

2. Anonymous

י"ב כסלו התשס"ט

12/09/2008

בס"ד מאוד הזדהתי עם המאמר יישר כח, הוא ממצה את מה שאנחנו עוברים בחיי היום יום בחיי הזוגיות. כל מה שציינת במאמר על כל סעיפיו בעלי לא מקיים ואפילו לא סעיף אחד נתחיל מקדושת העיניים שזה מקור הבעיות שלי איתו אני דתייה והוא לא, הוא לא מפסיק להסתכל על בחורות הוא פוגע בי ומזלזל,  היצר הרע תמיד איתו אין לי שום מגע פיזי איתו, אני מתענה הוא לא מכבד אותי אפילו שאני מכבדת אותו ומתנהגת אליו כמלך הוא מזלזל יותר. מבקשת כלים וסיוע. הוא מושפע מאמא שלו,  לפעמים אני מרימה ידיים, מבקשת תפילות על יוסף בן שרה שוורץ.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה