חושך לאור

הפעם אני רוצה לתת לכם מתנה אמתית. מתנה לחיים. נקודה עמוקה מאוד שיכולה ממש לשנות את החיים שלכם ואת החיים של הילדים שלכם.

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 02.01.20

לזהות את הפוטנציאל

הפעם אני רוצה לתת לכם מתנה אמתית. מתנה לחיים. נקודה עמוקה מאוד שיכולה ממש לשנות את החיים שלכם ואת החיים של הילדים שלכם.

 

אחד ההבדלים הגדולים בין מצליחן למפסידן, אם לא הגדול שבהם, זה היכולת לנצל הזדמנויות. איזהו חכם? הרואה את הנולד. זאת אומרת, החכם רואה מציאות אפוֹרָה שעל פניה לא מבטיחה גדולות ונצורות, והוא מזהה בתוכה פוטנציאל אדיר, ויודע איך להפוך אותה להצלחה מסחררת.

 

ישנן הזדמנויות פז כאלה בחיים שלנו כהורים, שאם נדע לנצל אותן נכון, נרוויח רווח אגדי בל ישוער.

 

ההזדמנויות האלה הן המעידות והנפילות והכישלונות של הילדים שלנו.

 

לא זורקים אבן אחר הנופל

נכון, כל הורה מצפה לשמוע על הילד רק דברים טובים ולקצור נחת. אף אחד לא מחכה למעשים רעים או להתנהגות רעה מצד הילדים. כשזה קורה, זה תמיד תופס אותנו כהפתעה לא נעימה ואנחנו מגיבים בהתאם, כפי הצער שהצטבר בתוכנו וכפי לחץ החיים.

 

אבל אם רק תדעו כמה אור אתם יכולים להפיק מהכישלונות של הילדים שלכם – אתם תתייחסו אליהם אחרת לגמרי.

 

נסביר למה הכוונה, ונתחיל דווקא עם הדוגמה השלילית. לצורך הדוגמה נדבר על אמא ובן והדברים נכונים כמובן גם לאב וגם לבת.

 

בואו ונדבר על אמא שאומרת לילד שלה מילים טובות כמו 'אתה חמוד, צדיק, חכם' וכדומה. ויום אחד היא מקבלת טלפון מהמורה שהילד התנהג בצורה איומה. הילד נמצא בפחד מהתגובה של האימא שלא מאחרת לבוא, והיא צועקת ומטיחה בו: 'אתה טיפש, אתה רשע מרושע, ילד רע…'

 

עכשיו הילד בתוך תוכו, באופן בלתי מודע מנסה להבין מה אימא באמת חושבת עליו, 'האם היא חושב שאני צדיק או רשע, חכם או טיפש?'

 

והמסקנה של הילד פשוטה מאוד. הדברים שנאמרים בשעת הכעס יוצאים בתוקף ובלב חם, ולעומת זאת המחמאות והמילים הטובות לא נאמרו בכזה להט ובאש יוקדת, וממילא העלבונות והביזיונות מקבלים משקל הרבה יותר גדול אצל הילד, והוא "זורק" ושוכח לגמרי את כל עשרות ומאות המחמאות ומילות ההערכה ומגיע למסקנה שהאימא חושבת שבאמת הוא רשע וטיפש.

 

יוצא שבזמני הנפילה של הילד אנו יכולים להרוס את כל מה שבנינו. חוץ מזה שזה מזעזע כשלעצמו, זו גם צלקת עמוקה ונוראה בנפשו של הילד. ודרך אגב גם נלמד מכאן שכאשר אנחנו אומרים לילד מילים טובות – זה צריך להיות אמתי, זה צריך לצאת מעומק הלב, זה צריך להיות בדיבורים לוהטים, ברגש כֵּן וחם.

 

מידה טובה מרובה

אבל אני לא רוצה לדבר על ההפסד. אני רוצה לדבר על מה שאפשר להרוויח במצבים כאלה.

 

ברגע שהילד חרד למוצא פיכם, עליכם קודם כול לשקול היטב את המילים. יש לכם כעת הזדמנות חינוכית ממדרגה ראשונה. כהקדמה, נַסּוּ לחשוב מה עובר על הילד.

 

ומה באמת עובר על הילד? מה שעובר על כל אדם, רק בעוצמה ובהדגשה גדולה יותר.

 

בשבועות האחרונים הארכתי בנושא האמונה בעצמך, הדימוי העצמי, האמונה שאתה טוב וישר במהותך, האמונה שאתה בעל כוחות נפלאים. כל אדם נקרע בין הדימוי העצמי השלילי וחוסר האמונה בעצמו שהיצר הרע מנסה להחדיר בו כדי לייאש אותו; לבין קול הדעת והשכל, הקול של הצדיקים, שמלמדים שכל אדם יקר וחשוב, שכל אדם במהותו טוב וישר, ושלכל אדם ישנם הכוחות והאפשרויות להגיע לכל מעלה.

 

ולכן בכל אירוע בחיים העבודה שלנו עם עצמנו היא לדחות את כל ה"פרשנויות" של היצר הרע שמנסה לשדר לנו שאנחנו רעים ושאנחנו כישלון; ולהזכיר ולחדד לעצמנו את האמת הפשוטה שאנחנו טובים במהותנו, ושכל הרע שאנחנו רואים בעצמנו הוא רק מצד היצר הרע אבל לא שייך לנו באמת.

 

ודעו לכם, שגם הילדים שלנו עומדים בדיוק באותה דילמה. אבל להם אין את האפשרות לפרש הכול באופן חיובי, הם תלויים בפרשנות שלנו. ובנוסף, אצל הילדים זה ממש קריטי כי הם כמו שתילים רכים. אם הם מתעקמים בגיל צעיר – זה עיקום לכל החיים. ואם הם מתיישרים בגיל צעיר, זה אומר שהם יצמחו באופן ישר ומבורך.

 

מילה בונה מילה הורסת

עכשיו נחזור אל המציאות שלנו. הילד סרח והוא כרגע מפחד מהתגובה של ההורים. ברגעים אלה הוא נקרע בין האמונה בעצמו לבין הייאוש. אתם חייבים להבין שאם ברגע זה אתם תשברו אותו ותדכאו אותו, אתם דוחפים אותו בידיים לתוך תהום מסוכנת; אתם מעקמים אותו לכל החיים. אתם ממש השליחים של היצר הרע להרוס לו את יסודות הנפש. אני בטוח שאתם לא רוצים להיות במקום הזה!

 

אבל אם אתם חכמים אתם מבינים שיש כאן הזדמנות נפלאה ואתם מנצלים אותה כדי להעביר לילד את המסרים הנכונים של הצדיקים, המסרים הנכונים של האמונה כפי שמיד נסביר – ואז אתם למעשה בונים אותו לכל החיים. אתם מעניקים לו יציבות וחוסן נפשי בנקודה העמוקה ביותר בנפשו.

 

דברים היוצאים מן הלב

לכן נראה איך מדברים עם ילד שסרח, על פי הגישה הנכונה ואז נחזור לראות מהם הרווחים העצומים שמרוויחים כשהולכים בכיוון הזה. כשאתה מדבר עם הילד, תאמר לו כך:

 

"בני היקר, תדע לך שאתה ילד טוב. יש לך נשמה טובה. אני יודע שהמעשה הרע הזה – זה לא אתה, אתה לא שמח בהתנהגות הזו ולא רוצה אותה. אתה ילד טוב והמעשה הרע הזה הוא מצד היצר הרע. הרע זה לא אתה.

 

"אני יודע שאתה רוצה להתגבר, ושהָיִיתָ הרבה יותר שמח אם זה לא היה קורה. לכן תדע לך שאני אוהב אותך ומעריך אותך גם עכשיו. אני מאמין בך שאתה יכול להתגבר. רבי נחמן כותב שיש לך כוח גדול, ואם תדע מכוחך תוכל לנצח את היצר הרע בקלות.

 

"בני היקר, היצר הרע רוצה שתחשוב שבגלל שנכשלת זה אומר שאתה רע, אבל רבי נחמן מגלה לנו את האמת שה' אוהב אותך תמיד ומאמין בך תמיד ורוצה אותך תמיד, והוא יודע שאתה באמת טוב וישר". זו צריכה להיות רוח הדברים.

 

אסור כמובן להגיד לילד שאתה שמח במעשה הרע, או שהמעשה הרע הוא טוב. המעשה הרע הוא רע, ואנחנו לא מסכימים בשום פנים ואופן עם התנהגות רעה כזו. אבל אנחנו מביעים  אמון בילד ואומרים לו שהמעשה הרע לא אומר שהילד רע. אנחנו עושים הפרדה ברורה בין המעשה הרע ששייך ליצר הרע, לבין הילד שהוא טוב במהותו.

 

אין צורך להאריך ולהסביר מה מרוויחים ברגעים כאלה. במצבים אלו הילד כל כך מופתע מהתגובה הזאת, עד שהלב שלו פתוח לקבל והדברים שתאמרו יחדרו לעומק נשמתו.

 

בניסיון כזה הילד מבין שכל מה שאמרתם לו עד היום שהוא צדיק וחכם – באמת התכוונתם לכל מילה, והדימוי העצמי שלו מתחזק, האמונה שלו בעצמו מתחזקת.

 

תיקון מושלם

ובהזדמנות כזאת אתם "קונים" את הנפש של הילד. הוא נותן בכם אמון. הוא מרגיש שאתם באמת לצדו. אין לכם מושג כמה כוח זה נותן לילד וכמה זה מחזק את מערכת היחסים העדינה והחשובה שבינכם לילדכם.

 

בפרשת השבוע אנחנו רואים את התיקון המושלם לחטא מכירת יוסף. אנחנו רואים את יהודה עומד לצדו של בנימין למרות שבנימין לכאורה סרח. האחים היו במתח נורא, וההתנהגות האצילית של יהודה דווקא ברגע המשבר העידה על האחריות העמוקה שהוא חש כלפי בנימין למרות הכול, וזה מה שתיקן את הקרע של השנים.

 

אנחנו חייבים להבין שחובתנו כהורים היא לבנות את נפש הילד וזו משימת חיינו. עלינו קודם כול לבנות את עצמנו ולהאמין בעצמנו, וכך נוכל להאמין גם בילדינו ולעמוד לצידם בשעות קשות ולבנות את החוסן הנפשי שלהם דווקא מתוך הכישלונות והמשברים. זה לא דורש מאתנו מאמץ גדול, אלא הבנה ורגישות, ועבודה נכונה וחכמה. כך נבנה את דור העתיד, כך נבנה ילדים בריאים בנפש וחזקים ברוחם שיגדלו להיות אילנות מפוארים בכרם בית ישראל.

 

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה