חיי נישואין על הגל הנכון

אין דבר יותר מתסכל מזוג שלא מצליח להסתדר. כי או שבני הזוג חיים בהרמוניה והשכינה הקדושה שוכנת בביתם, או שהם חיים 'תחת אש' תמידית. אין אופציה שלישית.

4 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

אין דבר יותר מתסכל מזוג שלא
מצליח להסתדר. כי או שבני הזוג
חיים בהרמוניה והשכינה הקדושה
שוכנת בביתם, או שהם חיים 'תחת
אש' תמידית. אין אופציה שלישית.

אין דבר יותר מתסכל מזוג שלא מצליח להסתדר, במיוחד אם הבעל או האישה לא מצליחים להצביע על בעיה מסוימת. הם אוהבים אחת את השני הרבה יותר ממה שאפשר לתאר, ועדיין, מוצאים עצמם רבים כל הזמן. שלום-הבית עולה לכותרות השכם והערב. הם מתווכחים כל הזמן כאילו אווירה שלא ניתן להסביר אותה מרחפת בחלל הבית.

שאלתי את רבי ומורי הרב שלום ארוש, השם יברך אותו, איך אפשר להתמודד עם הבעיה שתוארה בפסקה לעיל. הרב שלום אמר לי ש"אווירה שלא ניתן להסביר אותה מרחפת בחלל הבית", היא בעצם תוצאה של חטאי העבר. כלומר, שישנם עדיין דינים קשים העומדים ותלויים בשמים נגד בני הזוג, שמפריעים לזוג בחיי הנישואין שלהם.

מגוחך לחשוב ששלום הבית יחמוק לו כך סתם מבין האצבעות. הרי הויכוחים הקטנים האלה – שלא נבדקו ונבחנו – יכולים להחריף ח"ו. אבל כיוון נכון יעזור להעלות את החיי הנישואין על הגל הנכון.

המתקת הדין

בכל יום אדם נשפט בבית דין של מעלה על כל מחשבה, דיבור ומעשה שלו.

בכל יום, כל אחד מאיתנו נשפט על כל תחום בחייו. וכאשר אדם נמצא אשם, בגלל עבירותיו, הדין ניתן לו בהתאם. הוא יגרום לעצמו סבל וייסורים ש'מעוצבים' כקריאת התעוררות, וכל זה על מנת לאפשר לו לעשות הערכה-עצמית ותשובה על העבירה שעבר.

ברגע שהדין נפסק, חלק מהבריאה – מים, צומח, חי או אדם – מהווה שליח הפורע את הדין שמתלבש בייסורים.

כתוצאה מדין זה, שנשלח לאדם מלמעלה, משפחות רבות חיות 'תחת אש' – ויכוחים, ריבים, עצבים, מתחים וכן הלאה. בבתים כאלה, הבעל או האישה תוהים לא פעם: "הרי רק אמרתי מילה אחת! איך זה הגיע לטונים הצורמים האלה?!"… הסיבה שנושאים קטנים מגיעים לממדים כאלה גדולים היא, שבית דין של מעלה שלח את הדינים-ייסורים לביתם והם גורמים לעניינים שגרתיים ויומיומיים להפוך לויכוחים וסבל. ושוב, זאת ה"אווירה שלא ניתן להסביר אותה והמרחפת בחלל הבית".

כל עוד יש לבני הזוג "כביסה רוחנית מלוכלכת", במילים אחרות – מעשים שלא כיפרו עליהם עדיין, הבעל או האישה יחוו זמנים קשים ולא יצליחו להסתדר, מכיוון שהשכינה הקדושה לא נמצאת בביתם. וכל זמן שהם לא מבינים שעליהם להמתיק את הדינים הקשים המרחפים מעליהם, שום דבר לא יחזיר את השכינה לביתם. לכן, שום יועץ נישואין לא יעזור אם הבעל או האישה לא יעשו תשובה על החובות הרוחניים שלהם.

או – שבני הזוג חיים בהרמוניה והשכינה הקדושה שוכנת בביתם, או שהם חיים 'תחת אש' תמידית של ריבים וויכוחים. אין אופציה שלישית. זוג נשוי לא יכול לנהוג כשני זרים ש'במקרה' גרים ביחד, בלי השכינה הקדושה בביתם. זוג נשוי זה חסד, אהבה ויחס של כבוד והערכה אחת לשני. זוג נשוי זה חיבור של שני הפכים מוחלטים – ברוחניות ובגשמיות, ובלי עזרתו ונוכחותו של השם בביתם, הם לא יוכלו לסבול את העובדה ששניהם גרים תחת אותה קורת גג.

חכמינו ז"ל מונים מספר עבירות שגורמות לשכינה הקדושה לעזוב את ביתו של האדם. רשימה זו היא עזרה ממשית להערכה עצמית המאפשרת לנו לזהות את הפגמים ולתקן אותם, לכוון את חיי הנישואין ועל ידי זה להחזיר את השכינה הקדושה לבית.

חוסר צניעות – כדי שהשכינה הקדושה תשכון בין בני הזוג, הבעל והאישה חייבים להיות צנועים וקדושים. התורה אומרת (דברים כג, ט"ו): "… ולא יראה בך ערוות דבר ושב מאחוריך". אם אישה רוצה שהשכינה הקדושה תשכון בביתה, עליה להתלבש בצניעות גם כשהיא לבד בבית. השם מקיים את תורתו הקדושה, לכן הוא מתרחק ממקום שאין בו צניעות.

חנופה – אין הכוונה לתת מחמאה אלא לומר שרע הוא טוב, וזה כמובן דבר שגוי וצריך להיזהר מזה מאוד.

חוסר יושר – השכינה הקדושה שוכנת רק במקום של אמת.

לשון הרע ורכילות – השם מתעב דיבורים מהסוג הזה, מכיוון שכוח הדיבור שלנו ניתן למטרות קדושת כמו התפילה.

ליצנות – השם אוהב כל אדם! לכן, גם במקרה זה, הוא מתעב מקומות בהם אנשים צוחקים על אנשים אחרים ומדברים דברי ליצנות.

עצבות – השכינה הקדושה לא נמצאת במקום שבו אין שמחה.

כעס – ה"ראשית חכמה" מלמד אותנו שהכעס הוא הסיבה העיקרית להסתלקות השכינה מביתו של אדם. אם בני זוג רוצים שלום בית אמיתי ושהשכינה תשכון בביתם, עליהם לעבוד על מידות הנפש שלהם ולהיזהר מאוד לא לכעוס.

חוסר סיפוק – לא משנה מהן הסיבות, בני זוג חייבים לעשות כל מאמץ שנדרש ולשמוח בחלקם. התורה מזהירה (דברים כח, מז), שפורענות באה בגלל "תחת אשר לא עבדת את ה' אלוקיך בשמחה ובטוב לבב מרוב כל".

בכיינות ותלונות – אחד הדברים העיקריים שגורמים לדינים קשים על אדם הוא בכיינות ותלונות, מכיוון שתכונה זו מעידה על כך שהאדם לא מכיר טובה, או שוכח, מכל הטובות והשפע שהשם משפיע לו.

כל בני הבית צריכים לבדוק ולבחון היטב כל יום את מעשיהם, ולוודא שאינם אשמים בעבירות הנ"ל.

הכל תלוי במודעות של בני הזוג ובמאמצים לשנות דרכם. אף אחד מבני הזוג לא מורשה לשקר, לדבר לשון הרע ורכילות, או לנבל את פיו. עליהם להימנע מכעס ועצבות בזמן שהם מפתחים את רוחניותם, שמחתם ואהבתם למצוות השם.

התשובה לא רק שממתיקה את הדינים, אלא מאפשרת לאדם קשר עם השם. ברגע שאדם מחובר להשם חייו נעשים מתוקים וחלקים יותר. בלי התשובה, חייו הופכים לשביל קוצני מלא בסבל וייסורים. ללא עזרה משמים, אפילו הדבר הקטן ביותר נעשה קשה ולא מוצלח. והחיים, כבר אין צורך להזכיר, מלאים במרירות וסבל.

בלי שעת התבודדות, שממתיקה את הדינים הקשים המשתרגים על צווארו של אדם, ולענייננו – בני הזוג, שום עצה או הדרכה לא תועיל. בספרים "בגן האמונה" ו"בשדי יער" הרב שלום ארוש מסביר באריכות על חטאי העבר והפתרון להם: לתקן ולשנות להבא, ועל ידי זה בני הזוג, או כל אדם, משוחרר מהדין של מעלה. וכשיש דין למטה אין דין למעלה.

הייסורים שאנשים מקבלים נועדו רק כדי לעודד אותם לכפר על מעשיהם. כאשר אנשים בודקים ובוחנים את מעשיהם, ומכפרים עליהם, להשם אין שום צורך לשלוח להם ייסורים בצורת 'קריאות התעוררות', מכיוון שהם כבר מתעוררים בכל יום. לכן, שום דבר לא יכול להעלות את חיי הנישואין על הגל הנכון כמו מעט תשובה בכל יום.

* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס", ב- http://www.lazerbrody.net/

כתבו לנו מה דעתכם!

1. חסויה

י"ב תמוז התשע"א

7/14/2011

שאלה לרב וגם לגולשות נשואות מנוסות הכל טוב ויפה, והעבודה הזאת באמת טובה – אבל כאשר אין אהבה בין בנ הזוג, אפילו אם רק לאחד אין אהבה, אז אין אמון בקשר, ואין אמון בתיקונ ו, ואין רצון לתקנו. ואז כל העבודה הזאת זה כמו עץ בלי שורשים. מה עושים אז? רק גירושים עולים במחשבות. לא כיף לחיות חיים בלי חיות ושמחה, כי כשאין אהבה זה מה שיש. חוסר חיות וחוסר רצון לעשות עבודה של תשובה ועבודה זוגית. אשמח לעצה… 🙁

2. חסויה

י"ב תמוז התשע"א

7/14/2011

הכל טוב ויפה, והעבודה הזאת באמת טובה – אבל כאשר אין אהבה בין בנ הזוג, אפילו אם רק לאחד אין אהבה, אז אין אמון בקשר, ואין אמון בתיקונ ו, ואין רצון לתקנו. ואז כל העבודה הזאת זה כמו עץ בלי שורשים. מה עושים אז? רק גירושים עולים במחשבות. לא כיף לחיות חיים בלי חיות ושמחה, כי כשאין אהבה זה מה שיש. חוסר חיות וחוסר רצון לעשות עבודה של תשובה ועבודה זוגית. אשמח לעצה… 🙁

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה