חירות והתחדשות – חלק א

רבי נחמן מברסלב נותן לנו עצה נפלאה, וכל מי שמקיים אותה נותן ליצר הרע מכה ניצחת – "נוק אאוט". ואז, שוב אין ליצר שום גישה לאדם הזה. מומלץ לנסות!

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

רבי נחמן מברסלב נותן לנו עצה
נפלאה, וכל מי שמקיים אותה נותן
ליצר הרע מכה ניצחת – "נוק אאוט".
ואז, שוב אין ליצר שום גישה לאדם
הזה. מומלץ לנסות!
 
 
אחת העצות החזקות והנפלאות ביותר שיש, כדי לעבור את העולם הזה בשלום והצליח בו, היא העצה של ההתחדשות – וכל מי שילך איתה שום דבר בעולם לא יוכל להפיל אותו, כמו שכתוב בליקוטי מוהר"ן (בתורה רס"א):
 
"כְּשֶׁנּוֹפֵל אָדָם מִמַּדְרֵגָתוֹ יֵדַע שֶׁמִּן הַשָּׁמַיִם הוּא, כִּי הִתְרַחֲקוּת תְּחִלַּת הִתְקָרְבוּת, עַל-כֵּן נָפַל, שֶׁיִּתְעוֹרֵר יוֹתֵר לְהִתְקָרֵב לְה’ יִתְבָּרַךְ, וַעֲצָתוֹ שֶׁיַּתְחִיל מֵחָדָשׁ לִכָּנֵס בַּעֲבוֹדַת ה’ כְּאִלּוּ לא הִתְחִיל עֲדַיִן כְּלָל מֵעוֹלָם! וְזֶה כְּלָל גָּדוֹל בַּעֲבוֹדַת ה’ שֶׁצְּרִיכִים מַמָּשׁ בְּכָל יוֹם לְהַתְחִיל מֵחָדָשׁ! וְעַיֵּן עִנְיָן זֶה עוֹד בְּכַמָּה מְקוֹמוֹת בְּסִפְרֵי רַבֵּנוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה כַּמָּה צָרִיךְ הָאָדָם לְהִתְחַזֵּק בַּעֲבוֹדַת ה’ וְלִבְלִי לִפּל מִשּׁוּם דָּבָר שֶׁבָּעוֹלָם, רַק לְהַתְחִיל בְּכָל פַּעַם מֵחָדָשׁ, עַיֵּן הֵיטֵב בְּעִנְיָן זֶה, וְיֶעֱרַב לְךָ לָעַד".
 
האדם נמצא בעולם הזה במלחמה רוחנית – מלחמת היצר הרע, שהיא מלחמה שלא נגמרת. ויש ליצר הרע שתי דרכים עיקריות להפיל את האדם ברשת שלו, והן: א. הכסילות ב. הזקנה. ושתי דרכים אלו של היצר הרע, מרומזות בשם שלו: מלך זקן וכסיל.
 
כסילות – פירושה שהאדם כרוך אחר תאוות ומידות רעות, שהן כולן כסילות. כמו שכל אחד מבין, שלא צריכים להיות גאונים בשביל לכעוס או להתגאות וכדומה, וגם לא צריכים להיות פרופסורים על מנת לשקוע בתאוות אכילה או בתאוות ניאוף וכו’, אלא אדרבה, ככל שהאדם יותר כסיל, כך הוא יותר שקוע בתאוות והמידות רעות. וכל שכן אדם שחוטא ועובר עבירות, בודאי אין כסיל גדול ממנו. וכי אדם שיש לו שכל יעבור על רצון הבורא? לכן, בכל ספר משלי לא מוזכרת המילה "רשע", אלא שלמה המלך מכנה את מי שלא הולך בדרך האמת – "כסיל".
 
זקנה – פירושה שהאדם הולך עם הרגשה שהוא לא מסוגל והוא לא מוצלח, כאשר חושב שהנה הוא ניסה ולא הלך לו והוא הפסיד את החיים שלו, שהוא כבר אבוד ואין לו תקנה וכו’ וכו’, והוא כבר מיואש מלנסות לעשות את רצון ה’, וגם אם הוא עושה משהו הוא עושה זאת בחולשה, כמו זקן תשוש כוח.
 
והעיקר לעניינינו הוא הזקנה. עד כמה קשה המחלה של הזקנה, ניתן ללמוד ממקרה שהיה לי, לא מכבר. בא אלי בחור צעיר שנפל מאוד ברוחניות שלו. אותו בחור סיפר לי על נפילתו וחולשתו. אמרתי לו: אתה בחור צעיר. כל החיים לפניך. בוא ותעשה התחלה חדשה, תתחיל עכשיו מחדש! אמר לי הבחור: איך אפשר? הלא עשיתי ככה וככה, וכבר ניסיתי ונפלתי וכו’… ועוד כיוצא בזה דיבורי ייאוש מוכרים. אמרתי לו: טוב בסדר, עברת את מה שעברת, זה נורא, אבל, תניח לזה עכשיו. תשכח מזה ותתחיל התחלה חדשה.
 
אבל הבחור הזה, למרות שהיה בחור צעיר מאוד, כבר נפל כל כך ברשת הזקנה של היצר הרע עד שהוא לא היה מוכן לשמוע לי, ולא הייתה לי עצה איך לחזק אותו, כי אי אפשר לעזור לאדם שנפל לזקנה. אבל אם היה לו את העניין של ההתחדשות, אפשר ואפשר היה לעזור לו להתגבר על הכל! ובאמת, לא צריכים לחכות לנפילה כדי להתחדש, כי אז זה יותר קשה. אלא, האדם צריך להרגיל ולחנך את עצמו להתחדש כל הזמן, לכן האדם צריך להחליט בכל פעם שעכשיו הוא נולד! וכך יהיה לו תמיד את הכוח לשכוח מהעבר שלו ולהתחיל התחלה חדשה.
 
ודע, ברגע שהאדם חושב מחשבה מעין זו – של התחלה חדשה – היצר הרע מקבל דיכאון, הוא לא יכול לזוז ולא לנשום מרוב דיכאון. מדוע? משום שכבר אין לו גישה לאדם זה, כי כל הגישה שלו אליו היא על ידי דיבורים כמו: ‘תראה מה עשית! תראה מה עברת! אין לך תקנה! אתה אבוד!’ אבל כשהאדם אומר לו: ‘רגע רגע! על מה אתה מדבר? אני נולדתי הרגע!’ – אז כבר אין לו שום פתחון פה. כי מה יאמר לאדם שנולד בזה הרגע? שהוא עבר עבירות? הוא יגיד לו: ‘אני?! מה פתאום?! אני רק הרגע הגעתי לכאן! הרגע נולדתי!’
 
כל מה שיכול להפיל את האדם אלו הן רק המחשבות על העבר שלו. כי מה זאת זקנה למעשה? שהאדם מרגיש: אני כבר עברתי, וכבר אין לי כוח, וכבר אין לי יכולת, וניסיתי ולא הצלחתי, וכבר אין לי סיכוי וכו’ – זאת נקראת זקנה. העצה לזה: שיעשה התחלה חדשה! וכשהאדם אומר: אני מתחיל הרגע התחלה חדשה – זה גומר את היצר הרע לגמרי! אדם כזה פשוט אין לו יצר הרע. כי מה שישדר לו היצר הרע, שהנה, המציאות הוכיחה שאין לו תקנה וכו’, הוא יאמר לו: מדוע אין לי תקנה? ברגע זה אני מתחיל. ואם היצר הרע יאמר לו: תראה מה עשית! אין לך עולם הבא! הוא יענה לו: למה לא? אני מתחיל מעכשיו. ואם היצר הרע יאמר לו: אתה אבוד! הוא יענה לו: למה אבוד? הרגע התחלתי. הרגע נולדתי… וכן על זו הדרך.
 
וזה מה שאמרתי לו, לאותו אברך צעיר שנפל: אתה צעיר! החיים לפניך! אבל הוא לא היה מוכן לשמוע. ואמר: לא. אתה לא יודע מה עברתי, ואתה לא יודע כמה ניסיתי. אני כבר אבוד וזהו זה. ושוב אמרתי לו: טוב. שמעתי הכל, אבל תשתחרר! תתחיל מעכשיו! אתה צעיר. אולם שום דבר לא עזר. הוא לא היה מוכן להשתחרר מהעבר שלו. כשאדם מגיע למצב כזה – זה נקרא שהיצר הרע ניצח אותו. לכן בא רבי נחמן מברסלב ונותן את העצה הנפלאה של ההתחדשות – וכל מי שמקיים אותה נותן ליצר הרע מכה ניצחת – "נוק אאוט", ושוב אין לו שום גישה לאדם הזה.
 
לא פעם קרה לי, שהגיעו אלי אנשים מיואשים ומדוכאים וראיתי שאין לי שום עצה עבורם כדי לעזור להם. זאת, משום שהם לא מצליחים להשתחרר מהמועקות שעברו בחיים. מה עשיתי? חתמתי להם על דף שאני לוקח על עצמי את כל העבירות שהיו להם עד לאותו הרגע, בתנאי שיסכימו לעשות התחלה חדשה. פשוט ראיתי, שבלא צעד זה הם לא יהיו מוכנים לשכוח את מה שהיה ולהתחיל מחדש.
 
ואם תשאלו: איך יכולתי לקחת אחריות כזאת? וכי יש לי כוח לקחת את עבירות של מישהו? בודאי שלא. אלא, ידעתי שזהו רצון ה’ – שהאדם הזה יחליט שהוא מתחיל מחדש, כי ה’ יודע שהוא נמצא בכזה ייאוש ומרגיש שכל חייו אבודים, עד שהוא לא מוכן לזוז יותר. ובאמת, רצון ה’ הוא שישכח הכל ויעשה התחלה חדשה, וממילא כשיעשה התחלה חדשה, בלי עצבות וייאוש, הוא יעשה הרבה מצוות ומעשים טובים, ויזכה לתשובה, יתחזק וכו’, ובדרך זו יתקן את כל העבר. אבל אם הוא יישאר בייאוש שלו, הוא אבוד. לכן ידעתי שה’ מסכים אתי, שאני אחתום לו, כדי שיהיה לו משהו שנותן לו כוח לעשות התחלה חדשה ולא להזדקן ולהתייאש.
      
לכן כל אחד צריך להחליט: אני מתחיל מהרגע הזה. והלוואי שכל אחד יכניס את הדיבור הזה לליבו, ויישם את העצה הזאת, ויחליט שבכל יום הוא יעשה כמה וכמה פעמים התחלות חדשות, ויחשוב: אני לא מזדקן! אני לא מתייאש! וכך, מריבוי ההתחלות, בסופו של דבר הוא יזכה לעשות תשובה שלמה והרבה מצוות ומעשים טובים ויצליח!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה