חליל המרפא של הרב לייזר ברוידא

הרב אליעזר רפאל ברוידא גילה את החליל האינדיאני-אמריקאי ועמו הלחין 11 ניגונים נפלאים. בדיסק חדש – "מי מנוחות", הוא מוכיח שכדי לנגן בחליל מתוך הנשמה לא תמיד צריך ללמוד...

4 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 05.04.21

הרב אליעזר רפאל ברוידא, יד ימינו של הרב שלום ארוש שליט"א, חקר את האינדיאנים בארה"ב וגילה כי הם צאצאים של שבט זבולון. הסדרה שהפיק זיכתה אותו בפרס האמריקאי, אך הפרס האמיתי שזכה לו בעקבות המחקר הוא החליל האינדיאני-אמריקאי, אותו גילה, ועמו הלחין 11 ניגונים מופלאים. באלבומו "מי מנוחות" הוא מוכיח שכדי לנגן בחליל מתוך הנשמה לא תמיד צריך ללמוד – צריך בסך הכל להתבודד.

הרבה פרסים על מפעלי חיים יכול לקבל הרב אליעזר (לייזר) רפאל ברוידא, אבל את אחד מהם הוא כבר קיבל. לפני כשלוש שנים הוא קיבל מארה"ב את פרס האינטרנט היהודי על סדרה בת 5 פרקים שיצר, ועסקה בשבט האינדיאנים בארה"ב.

הרב ברוידא, מה לאינדיאנים ולפרס על יהדות?

"הם הולכים עם שתי צמות – המזכירות פאות תימניות, בבגד שלהם יש פתילים על החולצה – כמו ציצית, חלק מהמילים שלהם דומות לשפה העברית, ופעם בחודש הנשים שלהם אפילו הולכות לישון באוהל נפרד, בדומה למצוות הטהרה ביהדות" מונה הרב ברוידא חלק מהמשותף שמצא בין האינדיאנים ליהודים. "השוויתי בין ההתנתקות בעזה לבין זה שהאינדיאנים גם הם נזרקו מהאדמות שלהם על ידי האמריקאים".

הרב ברוידא החל להתחקות אחר מוצאם והגיע למסקנה המפתיעה: האינדיאנים, ובייחוד שבט הצ’רוקי, הם לא פחות ולא יותר, אלא צאצאים של שבט זבולון שברחו מסנחריב, עוד בימי בית המקדש הראשון.

לסדרה המוצלחת שיצר קרא בשם "שביל הדמעות", על שם אותו השביל שעברו בו האינדיאנים כשגורשו מאדמותיהם על ידי האמריקאים. 75% מהם – מתו בדרך.

אך לא אותה הסדרה היא הטריגר לכתבה, אלא מה שצמח ממנה – אלבום שלם של הרב ברוידא, של ניגונים שהוא עצמו מנגן בחליל האינדיאני-אמריקאי ש"ייתכן בהחלט שמקורו בהרי יהודה ובבית המקדש של ירושלים". את נגינת החליל לא למד הרב ברוידא קודם לכן, אך אין זה ניכר בניגוניו, שכן, להאזנה לאלבום יש בהחלט כוח מרפא ומרגיע, בדיוק כפי שנכתב על גבי אריזתו.

"באמריקה שונאים את האינדיאנים, הפכו אותם לפושעים, אבל יש להם תרבות – יש להם חליל. וכששמעתי את צליל החליל שלהם לראשונה, הוא הקסים אותי, ממש כבש אותי" מספר הרב ברוידא בהתרגשות. "שמתי לב לדבר מעניין, יש להם שני סוגי חלילים – אחד עם 5 חורים ואחד עם 6 חורים. מיד נזכרתי במשנה שבמסכת סוכה: "החליל, חמישה או שישה". המפרשים ייחסו זאת לכמה ימים מנגנים בחליל בסוכות, אך כשראיתי זאת חשבתי שאולי יש כאן גם רמז לסוג החליל". הרב ברוידא ניגש לרב יהושע כהן, הגאון בגמרא, שהשיב לו כי אכן יכול להיות שיש כאן רמז לסוג החליל.

"בית המקדש זה מקור המוסיקה וזה היה בשבילי עוד ראייה שהם באו מאיתנו. אמרתי לעצמי – לא יכול להיות שזה יישאר רק בידיים שלהם, חייבים לעשות עם זה משהו".

הרב ברוידא לא היסס, התחקה אחר מקור החליל ולבסוף מצא אינדיאני אחד במרכז ארה"ב שמוכר את סוג החליל הזה. למרות מחירו היקר, הוא הזמין את החליל וכך התחיל לנגן.

היום יש לרב ברוידא 6 חלילים שונים. "זה התיקון שלהם" הוא מסביר בחיוך, "נעלה אותם בקודש. נשתמש בהם להתבודדות".

ואכן זה מה שעשה הרב ברוידא – הוא היה יוצא עם החליל להתבודדות ותוך כדי שיח הנשמה מחבר ניגונים נפלאים. "כל הניגונים באלבום הם תוצאה של התבודדות, ומי שמעמיק בהם ורגיל בהתבודדות גם כן יכול ממש להבחין בכך. לא פעם אומרים לי – את הניגון הזה חיברת כשהתבודדת בים, ואת האחר – כשהתבודדת במדבר".

"רבי נחמן מברסלב כותב בתורה י"א בליקוטי מוהר"ן, שכשאדם מתבודד בשדה – אז כל העשבים מצטרפים לשירתו ולתפילתו. ההתבודדות בשדה, עד שהיא מגיעה ועולה לכסא הכבוד – זו כבר סימפוניה. רק שאנחנו לא יכולים לשמוע אותה".

מצבא הגנה לישראל לצבא הפצה לישראל

עברו של הרב ברויידא עשיר וכך גם ההווה שלו, אך הוא מעדיף להגדיר את עצמו כ"איש שדה".

"זה הרקע שלי, עסקתי בחקלאות ויש לי גם תואר ראשון בתחום, בגלל זה היה לי מאוד קל להתחבר לרבינו".

הוא עסק בציור, צילום ושירת ביחידה מובחרת בצה"ל. לאחר מכן, חזר בתשובה, התחבר לרב שלום ארוש שליט"א בכל נימי נפשו ונשמתו, והפך לתלמידו המובהק. "יש לי כלפיו אהבת נפש, אני מעריץ שלו".

מאז, כבר 13 שנה הוא משמש כ"פה האנגלי" של הרב ארוש, שכולל תרגום ספריו והרצאותיו של הרב לאנגלית, והתאמת המסרים לאוכלוסייה האמריקאית, והעברת שיעורי אמונה וחיזוק באנגלית בכל רחבי העולם. לפני כן, הוא כיהן כראש הכולל של הרב ארוש בעיר אשדוד, שם הוא מתגורר. ואף שימש, על אף חזותו העדינה, כרב של כלא רמלה, "שם עברתי סטאז’ לכל הקשור לבעיות נפשיות" הוא מגלה בחיוך, מה שמאפשר לו להוות היום מענה ותמיכה לרבים המבקשים עצה, חיזוק והדרכה רוחנית, גם באופן אישי. והוא מקבל עשרות פניות ביום.

באופן הרשמי הוא נושא בתפקיד המשגיח הרוחני של ישיבת "חוט של חסד", אך הוא עושה הרבה מעבר לכך, בארץ ובחו"ל. בנוסף, יש לו אתר פופולארי באנגלית, "קרני לייזר", המתפקד כבלוג יומי והוא עורך אתר "ברסלב ישראל" באנגלית. הרב ברוידא לא משך ידו גם מהכתיבה והוא כתב את הספרים "נפשי תדום"- מדריך להתמודדות עם בזיונות, "הנתיב אל השלווה" (באנגלית) – איך להתגבר על כעס, ו"פי הבאר" – ביאור על חמישה חומשי תורה עם מסרים מיוחדים לבעלי תשובה.

בימים הקרובים תעלה לאוויר תוכנית חדשה בערוץ שבע באנגלית, בהנחייתו. "יהיו שם אמונה, שמחה, שירים וחיזוק. בלי שום פוליטיקה".

הניגונים באלבום, מלווים בקטעי הסבר, אך רק מי שמקשיב באמת, וגם אז – לא בטוח, יוכל להרגיש מעט את עומקם ואת הרקע האישי שהביא להלחנתם. "לכל ניגון יש סיפור על מה התפללתי לפני כן, כך רוב הניגונים נולדו. יש שם את טביעות האצבעות של רבינו באופן מובהק".

תן דוגמא איך ניגון נולד.

"את "מי מנוחות" למשל חיברתי בים, בין הגלים. הייתי בחוף הים והיה לי נושא ממש כואב שהעסיק אותי אז, ממש חתך בבשר החי. אני מוריד נעליים ונכנס אל החוף הרטוב והגיע פתאום גל גדול ששטף אותי, עם הבגדים. הרגשתי כאילו הוא שטף את כל הצרות שלי יחד והחזיר אותם יחד איתו לים. כאילו הוא לקח את כל הצרות איתו, לים, רחוק. התחלתי לבכות ולדבר עם השם. זה ריפא אותי ממש מהכאב שלי. הניגון הזה הוא משם. רצתי הביתה והקלטתי את הניגון".

השיר "חופמי" למשל הוא כדור נגד עצבות. "אי אפשר לשמוע אותו ולהמשיך להיות עצוב. חופמי זו ציפור, יש לו גוף שמן קצת ורגליים דקות, הוא לא הכי יפה והקול שלו צורמני. אבל – הוא מבסוט ושמח כל הזמן. פעם הייתי בחוף הים וראיתי חופמי. בדרך כלל הם בורחים מבני אדם אבל הוא לא התייחס אלי בכלל. באותו יום היה לי משהו כבד על הלב, ובנוסף קיבלתי באותו היום הרבה מכתבים עם בעיות של אנשים, וזה הכאיב לי.

ראיתי את החופמי רץ מפה לשם, שמח ממה שהשם נותן לו, רק הסתכלתי עליו – וכבר הפכתי שמח, ועלתה לי לראש המנגינה".

לגבי שיר נוסף, "נעל משולשת", שהרב ברוידא קורא לו בחיבה "ניגון התם", הוא מספר כי זהו סיפור החיים שלו. "בתור ילד הייתי ‘בוק’ ושמן ואף אחד לא רצה לשחק איתי. אם היו אומרים לי פעם שלייזר ברוידא יהיה רב, מחבר ספרים, קריין ברדיו וישרת ביחידה מובחרת בצה"ל – זה היה לא סביר".

בפתיחה לשיר "זאב מדבר" נשמעות הקריאות המסורתיות של האינדיאנים, אלא שבעיבודו של מנחם הרמן וג’ף הורוויץ, מהגדולים בתחום, הקריאות הפכו ל"היה-הווה-ויהיה" ודומות באופן מפתיע לקריאות האינדיאנים המוכרות.

כל ניגון והסיפור המיוחד לו, וההתבודדות והתפילה המיוחדות לו, שבראו אותו. זהו אלבום מרגיע ועמוק מיני ים, שנעים להאזין לו. "אלו ניגונים שבאו מהתבודדות ובודאי יכולים לפתוח את הלב. ומה שיוצא מן הלב – יש לו כוח להיכנס אל הלב", מסכם הרב ברוידא ומוסיף כי "לכל אחד יש את הניגון המיוחד שהשם נתן לו".

צפו בסרטון קצר על הדיסק החדש.

מי מנוחות

עץ חיים

לרכישת הדיסק של הרב ברוידא בחנות האתר לחץ כאן

כתבו לנו מה דעתכם!

1. יהודה שוורץ

י"ט אלול התשע"ח

8/30/2018

ואם ככה אז מי יכול לשער מי זה הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א רבו של הרב שלום ארוש

2. יהודה שוורץ

י"ט אלול התשע"ח

8/30/2018

ק”ו בן בנו של ק”ו

ואם ככה אז מי יכול לשער מי זה הגה"צ הרב אליעזר ברלנד שליט"א רבו של הרב שלום ארוש

3. רועי

ט' אדר א' התשע"ד

2/09/2014

מדהיםםםםםם !!!!!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה