חלק ב- תורה עח- המשך

ליקוטי מוהר"ן תנינא - תורה עח - המשך - אך דע, כי הצדיק האמת מחיה עצמו באותו הזמן שהוא איש פשוט כנ"ל מהדרך של נסיעת ארץ ישראל. כי דע, כי כל אלו הפשוטים...

2 דק' קריאה

מערכת ברסלב ישראל

פורסם בתאריך 07.04.21

ליקוטי מוהר"ן תנינא
 
 
תורה עח – (המשך)
 
אך דע, כי הצדיק האמת מחיה עצמו באותו הזמן שהוא איש פשוט כנ"ל מהדרך של נסיעת ארץ ישראל. כי דע, כי כל אלו הפשוטים, דהיינו זה הלמדן בשעה שבטל מן התורה, שאז הוא איש פשוט כנ"ל, וכן יש איש פשוט ממש, שאינו למדן כלל ואעפ"כ הוא איש כשר וירא שמים, ובודאי מקבל חיות מן התורה, וכן אפילו הנמוכים למטה יותר, ואפילו אומות העולם, גם הם מקבלים בודאי גם כן חיות מן התורה. וכל אלו הפשוטים צריכין שיהיה עליהם איש פשוט גדול, שכולם יקבלו על ידו חיות, כי כל הפשוטים הנ"ל, כולם צריכין לקבל איזה חיות מהתורה, שהיא עיקר החיים, ובאמת הם רחוקים מהתורה, כי הם אנשים פשוטים (שקורין פראסטאקיםס), על כן צריכין שיהיה עליהם איש פשוט גדול, שעל ידו הם מקבלין חיות מהתורה:
 
כי דע, כי כל הפשוטים הנ"ל, הן למדן שהוא עוסק בתורה לשם שמים, (כי כשעוסק בתורה שלא לשמה, אינו מועיל בלימודו לישוב העולם, כי שלא לשמה הוא נצרך רק בשביל עצמו, וגם בזה יש בחינות, רק כשעוסק לשמה, שזהו עוסק בישוב העולם), כשמבטל מלימודו, שאז הוא בחינת איש פשוט ממש כנ"ל, הן שאר הפשוטים – כל אחד ואחד כפי אחיזתו בהתורה כן הוא מחיה עצמו בעת פשיטותו מבחינת קיום העולם קודם קבלת התורה. כי קודם קבלת התורה היה העולם מתקיים רק בחסדו, כי לא היה עדיין תורה ושום עשיה של מצוה, שעל ידו יתקיים העולם, והיה עיקר קיום העולם ע"י חסדו לבד. והצדיק בעת פשיטותו, בשעה שבודל מן התורה, הוא מקבל חיות מבחינת זו.
 
וזה בחינת אוצר מתנת חינם, כי יש אוצר של מתנת חינם, שמי שאין לו שום זכות כלל מקבל משם. (מ"ר תשא פ’ מה), ובודאי אין זה האוצר מוכן בשביל רשעים, כי אם כן הרשע הוא גדול מן הצדיק, כי הרשע בודאי אין לו שום זכות כלל, וכי יזכה בשביל זה לקבל מאוצר מתנת חינם. אך באמת הרשע בודאי אינו מקבל משם, רק זה האוצר מתנת חינם הוא בשביל הצדיק לבד, היינו בשעה שהצדיק הוא איש פשוט כנ"ל, אזי הוא מקבל מזה האוצר מתנת חינם, שזהו בחינת קודם קבלת התורה, שהיה מתקיים העולם בחסד חינם לבד, בבחינת: כי לעולם חסדו, הנאמר על קודם מתן תורה, כמובא [בגמרא פסחים (קיח): הני עשרים ושישה כי לעולם חסדו (תהלים קלו) כנגד מי? כנגד עשרים ושישה דורות וכו’]. כי אז לא היה שום תורה, והיו עוסקין רק בישוב העולם ובדרך ארץ, כמו שאמרו רז"ל במדרש (רבה צו פ"ט): גדולה דרך ארץ, שקדמה לתורה עשרים ושישה דורות, ואז היה עיקר קיום העולם ע"י חסד חינם לבד. ובאמת גם קודם קבלת התורה, בודאי גם אז היתה התורה במציאות, כי התורה היא נצחית. אמנם אז, קודם מתן תורה, היתה התורה בהעלם ובהסתר, היינו כי כל התורה כלולה בעשרת הדברות, ואז, קודם מתן תורה, היו העשרת הדברות נעלמין בעשרה מאמרות שבהם נברא העולם.
  
 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה