טבעי שזה נטורופתיה

מתוך כלי ריק לא ניתן לערות לאחרים. במילים פשוטות, אנחנו לא פעם מגיעים למצב שבו צריך למלא את המצברים, להקדיש מקום וזמן לעצמנו, וכמובן, לאכול אוכל מזין. איך נעשה זאת?

4 דק' קריאה

רחל שפץ

פורסם בתאריך 05.04.21

מתוך כלי ריק לא ניתן לערות לאחרים. במילים פשוטות, אנחנו לא פעם מגיעים למצב שבו צריך למלא את המצברים, להקדיש מקום וזמן לעצמנו, וכמובן, לאכול אוכל מזין. איך נעשה זאת?
 
 
האישה היא כלי המשפיע ברכה לכל הבית, כלי שתפקידו להעניק באופן תמידי ככל יכולתו לכל המשפחה. כדי שיהיה לנו ממה להעניק למשפחה, עלינו למלא את הכלי, הרי לא ניתן לערות לאחרים מתוך כלי ריק… במילים פשוטות יותר, קוראים לזה למלא את המצברים – להקדיש מקום וזמן לעצמנו, לאכול אוכל מזין, לדעת להאט כאשר העומס מאיים להטביע אותנו ולדעת להתאוורר ולהתמלא גם ברמות הרוחניות והנפשיות.
 
שמירה על הבריאות היא חלק מעבודת הבורא: קיבלתי גוף בריא מתפקד ותקין כדי למלא את תפקידי בעולם ולעבוד את השם, לכן הצטוויתי לשמור עליו ואני מזינה אותו באוכל בריא, חושבת מחשבות שעושות לי טוב ולא גורמת לעצמי נזק מיותר.
 
איך באמת נוכל להיטיב עם הגוף שלנו?
 
תזונה כהלכה
 
תזונה נכונה היא בסיס משמעותית לבריאות מיטבית, וכמו שכולנו יודעות – דורשת לא מעט עבודה על יצר האכילה שבנו. אבל חשוב להבין, שכל שינוי לטובה מקדם אותי ואפשר להתחיל ממשהו קטן שאינו מקשה עלי ביותר.
 
מספר כללים בסיסיים שיעזרו לנו להתחיל:
 
אין כניסה למזיקים! את רוצה להימנע מצריכה של אוכל המזיק לך? פשוט אל תכניסי אותו הביתה.
 
ארוחה ערוכה. איך שהוא, כאשר יושבים ליד השולחן ואוכלים ארוחה בצורה מסודרת, זה מגביר את המודעות לגבי מה שנכנס לפה.
 
ביתי הוא מסעדתי. להעדיף תמיד אוכל ביתי על פני אוכל מוכן.
 
נאה ומשובח. לחתוך מגש יפה של ירקות ולהניח על השולחן וכך לאכול יותר ירקות.
 
מסע (ללא דילוגים). לא לדלג על ארוחות, כדי לא להשלים את החסר בארוחה הבאה.
 
חשוב לדעת: בשעה טובה ומעייפת… לעיתים נשים מרגישות חולשה משמעותית לאחר לידות רצופות וניתן לחזק את הגוף ולהחזיר לו את החיוניות והמרץ. לעיתים מספיק לחזור לאכול טוב על מנת למלא את המצברים בגוף, ולעיתים יש צורך בצמחים שיתנו דחיפה משמעותית להתחזקות.
 
מה כדאי לאכול?
 
פחמימות מורכבות – עשירות בסיבים תזונתיים גורמות לתחושת שובע ולעלייה מתונה ברמת הסוכר, מכילות ויטמינים ומינראלים. מוצרים מקמח חיטה מלא, אורז מלא, קינואה, שיבולת שועל – קוואקר, שיפון מלא, דוחן, כוסמת, פת אורז מלאה, קרקרים מקמח מלא, קוסקוס מלא, גריסה פנינה.
 
ירקות ופירות – מלאים בסיבים תזונתיים, בויטמינים ומינראלים, בסוכר איכותי יותר. לא להגביל את כמות הירקות, 4-6 פירות ליום. לגוון ולהגיע לכמות של לפחות 5-6 ירקות ליום.
 
שומנים רוויים – אבני הבניין לכל תקופה של בנייה בחיי האישה – לפני לידה ולאחריה, נמצאים בבשר, עוף, דגים, שילוב נכון של קטניות עם דגן מלא, למשל אורז מלא עם עדשים, מוצרי חלב, ביצים, אבוקדו, אגוזים, שקדים, טחינה.
 
סידן – צריכה מספקת של סידן במשך כל השנים תמנע מצבי בריחת סידן מהעצמות בגילים מבוגרים. סידן נמצא בטחינה, שקדים, מוצרי חלב בעיקר יוגורט-ביו וקוטג', סרדינים. נשים לפני ואחרי לידה לרוב צריכות לקחת תוספת בכדור.
 
חשוב לדעת: מעבר קל… בגיל המעבר עולה הסיכון לחלות במחלות כגון אוסטיאופורוזיס. חשוב לעשות את השינוי באופן נכון לגוף. חשוב לאכול מאוזן, וניתן להיעזר בצמחים על מנת להקל על סימפטומים אופייניים לתקופה זו.
 
ברזל – בעל תפקיד משמעותי בהובלת החמצן בגוף. לנשים יש נטייה מולדת לחוסר בברזל, במיוחד בתקופות של לפני ואחרי לידות ולעיתים יהיה צורך לקחת כתוסף. ברזל בצורה נוזלית ייספג טוב יותר בגוף ולא יצור בעיות במערכת העיכול בעת נטילתו. הברזל נמצא בירקות: ירוקי עלים: חוביזה, כוסברה, סלרי, פטרוזיליה, ראשד, סרפד, כובע הנזיר, ריג'לה, חסה, עירית, תרד, בזיליקום, אפונה ירוקה, ארטישוק, סלק אדום, ברוקולי, נבטי אלפאלפא. אצות: ארמה, וואקמה, היג'יקי (בכמוסות: סירולינה, כלורלה, אצה כחולה ירוקה). יש לבדוק את נושא הכשרות!!!
 
פירות: תות שדה ותותי עץ, פטל, משמש מיובש, דבילים, שזיף יבש, צימוקים, תמרים, דובדבנים, ענבים אדומים, אוכמניות, רימונים. זרעים ואגוזים: אגוזי לוז, שומשום מלא, טחינה מלאה, גרעיני דלעת וחמניות, שקדים, פיסטוקים, קשיו, בוטנים.
 
מן החי: כבד בקר, ביצה.
 
דגנים וקטניות: דוחן, פתיתי סויה, נבט חיטה, עדשים, חומוס, שעועית לבנה, שמרי בירה, מולסה, מרמייט.
 
דברים המגבירים ספיגה – ויטמין Cהנמצא בפירות הדר (מיץ לימון), תות שדה, קיווי, פלפל, ברוקולי, עגבנייה, נבטי אלפאלפא, סרפד (כתה).
 
דברים המפחיתים ספיגה – תה, קפה, שוקו, קקאו, מוצרי חלב, ספיקת שומן לקויה.
 
אבץ – לאבץ תפקידים רבים בגוף, בין התפקידים הבולטים הוא איזון ברמות ההורמונים בגוף. לפני לידה הגוף צורך אבץ יותר מהרגיל ומשתמש בו לבנייה של החומר התורשתי בתאים. בדרך כלל, נשים שצורכות תזונה עתירת ברזל מקבלות מספיק אבץ מהתזונה.
 
מים – למים תפקידים חשובים בניקוי הגוף ובהוצאה של פסולת החוצה. חשוב לשתות כשצמאים, ולא לשבור את מנגנון הצמא על ידי התעלמות מהנורית האדומה שמצפצפת עד שהיא נכבית לחלוטין. חשוב לוודא שצבע היציאה בהיר ללא ריח.
 
חשוב לדעת: וישמן ישורון… חשוב להבין שעודף משקל הוא לא בעיה אסטטית אלא גם בעיה בריאותית. משקל גבוה מעלה את הסיכון לחלות במחלות לב ולסבול מהתסמינים האופייניים: עלייה ברמות השומנים בדם, עלייה ברמות הסוכר בגוף, כאבי גב ועוד. כשבוחרים סוג של דיאטה, רצוי לבדוק קודם אם הגיוני לעמוד ב'משטר' הזה לאורך זמן, שאם לא כן תהיה ירידה במשקל, אך לאחר הפסקת הדיאטה ישוב המשקל לקדמותו. מצב זה מסוכן מאוד ומכניס את הגוף למתח רב. כשפונים לטיפול נטורופתי על מנת לרדת במשקל, העבודה מתרחשת באופן של קניית הרגלי אכילה נכונים שניתן לעמוד בהם לאורך זמן, תוך מתן תפריט מאוזן שמותאם לצרכי האישה ובשילוב עם כלים נוספים שיכולים לחזק את התהליך ברמה הנפשית והגופנית שלו, כגון צמחי מרפא, פרחי באך, רפלקסולוגיה ועוד.
 
צמחים, לחיצות, איזון
 
אל התזונה המשמשת כפועלת מרכזית בשמירה על בריאות הגוף מצטרפים צמחי המרפא, הרפלקסולוגיה, איזון הורמונאלי ועוד.
 
צמחי מרפא – נטילת הצמחים מעודדת את הפעילות הגופנית התקינה, והמטרה הסופית של לקיחתם היא לגרום לגוף לתפקד טוב בלעדיהם. בשונה מהתרופות שכשמפסיקים אותן האיזון נפסק, הצמחים מעודדים את הגוף לפעול בעצמו ומונעים התמכרות. לצמחים השפעה רבה וצריך להיזהר בנטילתם. על מנת שלא לגרום נזק, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע קודם נטילת צמחי מרפא בכל נושא שהוא.
 
רפלקסולוגיה – הרפלקסולוגיה הינה כלי טיפולי ואבחוני עדין שמתאים לשלבים שונים בחיים. יש שייהנו מעצם המחשבה שהן עושות משהו טוב לעצמן באופן יחידני, ונשים אחרות ייהנו מעצם הפינוק והטיפול. אני מוצאת את הרפלקסולוגיה ככלי מדהים לליווי נשים לקראת לידה, במהלכה ולאחריה, וכן ככלי טיפולי. מבחינת בעיות שניתן לתת עליהן מענה ברפלקסולוגיה היד נטויה לכל הכיוונים, כמעט ואין תחום שאי אפשר לגעת בו – בעיות עיכול, בעיות נשימה, בעיות עור, כאבי ראש, פצעי בגרות ועוד.
 
לשם האיזון – מערך ההורמונים בגוף הינו בין הדברים היותר מדויקים שקיימים. כשנתקלים בחוסר דיוק או בחוסר סדר הורמונאלי, חשוב להבין שזהו איתות על כך שמשהו בגוף השתנה וצריך לטפל ולאזן מחדש. בפנייה לנטורופת הוא ישאל על הבעיה, מתי היא התחילה, ממה היא מוחמרת ומה מקל עליה וכך יוכל להתאים פיתרון אישי לכל מטופל/ת. הטיפול יהיה בדרך ככל באמצעות תזונה, התאמה של פורמולת צמחים וכן טיפול כגון רפלקסולוגיה או דיקור.
 
ישנם מספר סימפטומים, מלבד הידועים, העשויים להעיד על חוסר איזון ברמות ההורמונים בגוף: נשירת שיער, חולשה כללית, פצעי בגרות, שיעור יתר, חילוף חומרים מהיר מדי ועוד. כל סימפטום שכזה מאותת לי להקשיב לגוף שלי, מעיד על חוסר איזון ומצריך טיפול.
 
איזון הורמונאלי ייעשה בדרכים הבאות: תפריט מאוזן שאינו מכיל הורמונים ומפריעים לתפקוד ההורמונים התקין בגוף. צמחי מרפאה המאזנים את מערך ההורמונים באופן עדין יותר מהתרופות, והניתנים בהתאמה אישית – דבר שמצמצם את תופעות הלוואי. תוספי מזון המזינים את ההורמונים בגוף ומאפשרים תפקוד תקין שלהם, כגון אומגה 3 וברזל. טפולים כמו רפלקסולוגיה או דיקור סיני המשפיעים באופן ישיר על המערכת ההורמונאלית.
 
 
(מתוך "בריא יותר", מגזין הבריאות מבית "משפחה")

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה