טיפול שורש בהרגלי חיים לקויים

הרבה מאתנו יודעים מה צריך כדי לנהוג אורח חיים בריא, אך לא פעם אנו מוצאים את עצמנו עושים בדיוק את מה שנוגד לכללי הבריאות. למה זה קורה לנו?

3 דק' קריאה

הרב אברהם יהושע גרינבוים

פורסם בתאריך 06.04.21

הרבה מאתנו יודעים מה צריך
כדי לנהוג אורח חיים בריא, אך לא
פעם אנו מוצאים את עצמנו עושים
בדיוק את מה שנוגד לכללי הבריאות.
למה זה קורה לנו?


בקו הבריאות – פרק 5

הגוף אין לו קיום בלי הנפש! גם אם אנו מאמצים הרגלי בריאות גופניים, יש לדאוג במידה שווה, ואפילו יותר, לבריאות הנפש כדי לקיים אורח חיים תקין. בריאות הנפש ניכרת על ידי השמחה, ובעצם היא התמריץ לשאוף לחיים איכותיים יותר.

הרבה מאתנו יודעים מה צריך כדי לנהוג אורח חיים בריא: מה טוב לאכול ומה מזיק, כמה חשובה פעילות גופנית, כמה מסוכן העישון… ובכל זאת, לא פעם אנו מוצאים את עצמנו עושים דווקא את מה שנוגד לכללי הבריאות. אוכלים מה שמזיק לגוף ויותר מדי, בוחרים בחיים נוחים במקום להתאמץ, נוסעים במקום ללכת ברגל, מעשנים…

למה???

"ושיבחתי אני את השמחה" – שמחה של מצווה. "ולשמחה מה זה עושה" – זו שמחה שאינה של מצווה, ללמדך שאין שכינה שורה לא מתוך עצבות ולא מתוך עצלות ולא מתוך שחוק ולא מתוך קלות ראש ולא מתוך שיחה ולא מתוך דברים בטלים, אלא מתוך דבר שמחה של מצווה, שנאמר: "ועתה קחו לי מנגן והיה כנגן המנגן ותהי עליו יד ה’" (שבת ל, ע"א). "קחו לי מנגן" – מצווה היא להשרות עליו שכינה" (רש"י שם).

הדחף לכך נובע, במקרים רבים, מתחושות נפשיות של מתח, לחץ וחוסר ביטחון, חרדה עצבנות ורוגז, עצבות, שעמום, עייפות ועוד. במצבים אלה נעוצה לא פעם הרגשת הצורך להמשיך לאכול למרות ששבענו, לאכילה בין הארוחות, לעישון ולכל היתר. מצבים נפשיים כאלו יכולים להיות גם הסיבה לפזיזות וחוסר זהירות מסכנות, דיכאון וייאוש יכולים לגרום להזנחה גופנית, ולאיבוד הרצון להשתדל ולשמור על הבריאות.

אם אנו רוצים לקנות הרגלי חיים טובים כדי לנהל אורח חיים בריא, עלינו בראש ובראשונה לטפל בשורש המניעים הדוחפים אותנו להרגלי חיים לקויים.

היום יש שפע של שיטות האמורות לטפל במצבים נפשיים שונים כמו הרפיה וביו-פידבק, תרופות וצמחי הרגעה, הומיאופתיה ועוד. הגם ששיטות אלה יכולות להועיל, היסוד לבריאות הנפש צריך להיות השיטה העתיקה ביותר, שהוכיחה את עצמה לאורך ההיסטוריה כולה, והיא חיזוק האמונה בהשם יתברך. כשאדם מאמין שיש לו למי לפנות בשעת צרה, ושהשם יתברך משגיח עליו, יש לו גם חוסן נפשי, שמחזק בו את הרצון להמשיך ולהשתדל לשפר את חייו.

מי כמונו היהודים, מאמינים בני מאמינים, היכולים להעיד על כך, ולהוכיח זאת במציאות! כשיש בנו אמונה, שבורא העולם משגיח עלינו כל רגע ורגע, והוא הוא המספק לנו את כל צרכינו, אין לנו סיבה לדאוג ולהתאמץ יותר מדי, המעט שאנו עושים, הוא בבחינת ההשתדלות גרידא. המאמץ שנדרש מאתנו, הוא בקיום התורה והמצוות, שמצוות "ונשמרת לנפשותיכם" היא חלק מהן, כפי שהורונו חז"ל.

אם עשינו זאת, אנחנו יכולים להיות שלווים ובטוחים, שהשגחתו של הקב"ה לא תסור מעלינו לרגע, "והבוטח בה’ חסד יסובבנו".

גם בחינוך הילדים לאורח חיים בריא, עלינו ההורים לדעת שפיתוח גישה חיובית, המבוססת על אמונה וביטחון בהשם יתברך, הוא היסוד להקניית הרגלי בריאות. מה שילמדו בקטנותם, יקבע את יחסם בעתיד למצוות "ונשמרתם לנפשותיכם" ולשמירה על בריאותם, בנפש ובגוף. "חנוך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה". עלינו להחדיר בילדים את האמונה והביטחון, שהבורא יתברך אינו מפסיק להשגיח עלינו, והוא שהבטיח לנו: "ועבדתם את ה’ אלוקיכם וברך את לחמך ומימיך והסירותי מחלה מקרבך". אמן!

"עבדו את ה’ בשמחה" (תהלים ק, ב). השמחה באה לאדם מחמת רוב שלווה בליבו בלי פגע רע. ואדם המשיג תאוותו ולא יארע לו דבר המעציב אותו, בזה יהיה שמח ותדיר, ויאורו פניו, וזיוו מבהיק, וגופו בריא, ואין זקנה ממהרת לבוא עליו, כמו שנאמר "לב שמח ייטיב גהה" (אורחות צדיקים, שער השמחה).

טיפים לשמחת חיים

החיפוש אחר הטוב – כדאי תמיד להשתדל ולחפש את הצד החיובי בכל דבר. כשנוצרת בעיה, צריכים להאמין שהכל מאת השם יתברך ו"כל דעביד רחמנא לטב עביד" – הכל לטובה! יש להתפלל, ולבקש סיוע, שנזכה לראות את הטוב. בנוסף, יש לחפש את הצדדים החיוביים ואת הנקודות הטובות שבתוכנו, במקום להתרכז בחסרונות ובמה שאין בנו.

גישה מציאותית – כשיש בעיה, עדיף להודות בקיומה, מאשר להעמיד פנים כאילו היא אינה קיימת. מאידך, במקום להגזים בממדי הבעיה, כדאי להשקיע כוח ומחשבה במציאת מוצא ממנה. יש להסתכל קדימה!

צעדים קטנים – הישגים ממשיים קטנים עדיפים על כישלונות הבאים כתוצאה משאיפות מוגזמות. כשהמטרה גדולה וחשובה, כדאי להסתפק בהתקדמות איטית ומדודה. המעט, שאנו משיגים היום, טוב יותר מתוכניות גדולות לעתיד, הנשארות בגדר המחשבה. עלינו להתרכז במה שאנו יכולים לעשות עכשיו, ולהתייחס לכל יום כמטרה בפני עצמה.

סבלנות – ככל שערכן של מטרותינו בחיים גדול יותר, הקשיים להשיג אותן עלולים להיות גדולים יותר. עם זאת, אסור להתייאש, וגם אסור לדחוק את קץ.

להתחיל מחדש – אנו צריכים להיות מוכנים ללמוד ולהשתנות, לשכוח את העבר ולהסתכל קדימה. נכשלנו, לא נורא! "שבע יפול צדיק וקם". בעזרת השם, נתחיל מחדש וכל מאמץ קטן מקרב אותנו לתכלית!

בהצלחה!

(מתוך המשך בריא מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה