טיפול שורש בשבת

היה זה ביום שבת. השן מאוד כאבה לי והצד, בו הייתה השן הכואבת, התנפח מאוד. מה עשיתי? טיפול שורש. אה, אבל איך עושים טיפול שורש בשבת?

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

היה זה ביום שבת. השן מאוד
כאבה לי והצד, בו הייתה השן
הכואבת, התנפח מאוד. מה עשיתי?
טיפול שורש. אה, אבל איך עושים
טיפול שורש בשבת?


בשדי יער – פרק 65

אנשים רבים שואלים, כיצד הם יכולים לדעת על מה לעשות תשובה? התשובה לכך היא, שתחילה, על האדם להאמין באמונה שלמה שהוא סובל בגלל העוונות שלו. דבר זה צריך להיות בראש סדר התשובה, לדעת בוודאות שאם אני סובל ממשהו סימן שיש לי מה לתקן. השם רוצה ממני משהו. אין אפשרות אחרת!

כאשר אדם מאמין בזה, זה מתבטא ביכולת שלו להתחנן שעות לפני בורא עולם ולומר לו: ‘ריבונו של עולם, תראה לי מהו העוון שבגללו נתת לי את הייסורים הללו… רחם עלי, אני מתחנן לפניך שאזכה לעשות את רצונך, הראה לי מה באתי לתקן, למה שלחת לי את הייסורים האלה, אני רוצה לעשות תשובה….’ וכן הלאה. וכך צריך לבקש שעות! ואדם שחפץ בזה באמת, בסופו של דבר יגיע לאמת ויבין מה השם רוצה ממנו. וכשיבין, בו במקום ייוושע!

טיפול שורש בשבת

את הסיפור הבא אני מספר כבר עשרות שנים. זהו סיפור שממחיש את דבריי לעיל.

היה זה ביום שבת. השן מאוד כאבה לי והצד, בו הייתה השן הכואבת, התנפח מאוד. אין צורך לומר שהכאב היה נורא עד מאוד. מה עשיתי? טיפול שורש. איך עושים טיפול שורש בשבת? מתבודדים. מדוע כואבת לי השן? כי יש כאן עוון שצריך לתקן. ואם אעשה תשובה, כבר לא יהיו כאבים או נפיחות.

התבודדתי. הייתה זו התבודדות של שעתיים בהן אמרתי להשם: "ריבונו של עולם, תראה לי מהו העוון שבגללו אני סובל כך עם השן. אולי דיברתי לשון הרע? אולי אמרתי דיבורים לא טובים? אני רוצה לעשות תשובה. תזכיר לי. אולי אכלתי משהו לא ראוי? אולי חטאתי במה שקשור לנשים? שהרי ‘נָשִׁים’ זה אותיות ‘שִׁנַּיִם’. וכך חיפשתי וחיפשתי עד שמצאתי, ועשיתי תשובה. וראו איזה פלא! הנפיחות ירדה בו במקום! נעלמו הכאבים! כאלה ניסים ראיתי עוד המון פעמים בכל תחומי החיים. עשיתי תשובה ומיד ראיתי ניסים.

וזה דבר פשוט. השם יתברך רוצה בכל הייסורים שהוא נותן לאדם רק דבר אחד: שישוב בתשובה. הוא מחכה לאדם שיחזור בתשובה. וברגע שאדם עושה את זה, השם מיד מוציאו מבית האסורים של הייסורים וגם… מקבל ממנו המחאה של מאה אלף דולר – שכר על התשובה שעשה. המחאה זו באה לידי ביטוי כבר בעולם הזה – השמחה והאמונה, הן אמונה שלמה בהשם יתברך שאין שום טבע ושום חוקיות וכן הלאה, והן אמונה בכוח התשובה של עצמו – אמונה בכוח התפילות, שמחה גדולה וטעם לחיים. הרוחניות פשוט גדלה. הפרנסה בקלות. שלום-הבית נפלא וכן הלאה.

כי אם לא יעשה אדם תשובה בכל יום, שולחים לו ייסורים שמתלבשים בעיקר בתוך ביתו, ואז יש מריבות וכדומה. כל זה קורה כבר בעולם הזה, ועיקר ההמחאה נשאר לעולם הבא.

אז למה אדם ממשיך ונשאר בבית הסוהר? קשה לו לדבר עם השם? זה הרי דבר לא קשה כלל. זה קל מכיוון שגם על הדיבור עצמו מבקשים מהשם: ‘ריבונו של עולם, תן לי דיבורים’. לכן זה קל מאוד. כל דבר מבקשים מהשם – "תן לי", והוא נותן. לכן, הכל קל עם השם. אדם לא צריך כלום מעצמו מכיוון שהכל מאת השם, לכן זה הדבר הקל ביותר שישנו.

אם משהו היה צריך לבוא מהאדם, אז זה היה באמת קשה. אולם, מכיוון שהכל מאת השם, זה קל. לכן התפילה גם כן צריכה להיות פשוטה ונעימה: ‘ריבונו של עולם, תן לי אמונה, תן לי דיבורים, תן לי מחשבות נכונות, רחם עלי, תן לי את השכל הנכון, קרב אותי, אני הבן/בת שלך… בראת אותי כדי להיטיב אתי, לעזור לי….’ וכן הלאה.

אין השגה ברחמנות של השם

בסדרת מאמרים זו, המטרה היא לקבל כלים שיעזרו לנו לחיות חיים יפים בעולם הזה. והכלים הם – התשובה! אמנם אנו מנסים להבהיר עד כמה קשה לתפוס ולהבין את גודל הרחמנות של הקב"ה, אבל ברור שאי אפשר לתפוס בשכל ולהשיג בכלל בלב הקטן שלנו את הרחמנות האינסופית של הבורא. וכבר למדנו, שכאשר אדם עושה תשובה – השם משחרר אותו מבית הסוהר, מוחל לו ולכל העולם, וכל זה בזכותו.

אמר רבי נחמן מברסלב פעם לתלמידיו: מדוע אתם מניחים לקב"ה לגזור גזירות? התלמידים הסתכלו זה על זה בתמיהה. וכי אדם קטן יכול למנוע גזירות? אמר להם רבינו: כן. כאשר האדם הכי קטן בעולם עומד לפני הקב"ה ומדבר איתו, באותה שעה הבורא לא גוזר שום גזירות, מכיוון שהוא ברא את כל העולם הזה רק בשביל זה – רק בשביל השיחה שלנו איתו.

כאשר אנחנו מדברים עם הקב"ה הוא אומר לכל פמליה של מעלה: צאו החוצה, אף אחד לא נשאר פה, אף אחד לא מתערב בשיחה שלי עם בני/בתי. כך כתוב בזוהר הקדוש. לכן אי אפשר באמת להבין את הרחמנות של הקב"ה! ועד כמה היא עצומה.

(מתוך בשדי יער מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

1. שמעון הוכמן

ט"ז טבת התשע"ג

12/29/2012

המאמר מאפשר להבין מספר נושאים שלא היו ברורים ביחסים בין דתיים לחילוניים. אני יהודי חילוני. צם ביום כיפןר. מכבד, ככל הניתן, את הזולת. החיים שלי, בסך הכל, בסדר. יש דברים שהייתי רוצה ואין לי ויש דברים שלא הייתי רוצה ויש לי. אבל זה ממש לא מפריע לי להיות מרוצה ולהמשיך בחיי באופן רגוע ושלו. לא הבנתי מה מושך אנשים לחזור בתשובה. עכשיו אני מבין – מבטיחים להם שימצאו פתרון לכל סבלותיהם. אז דעו לכם: הדבר הרבה יותר פשוט. צריך להחליט ולהפנים שהכל לטובה ושהכל בסדר ואז תהיו יותר רגועים ושלוים – הדבר נמצא אצל כל אחד בראש. תהנו מהחיים, תעשו מה שבא לכם אך אל תפגעו בזולת (לפי הלל הזקן).

2. שמעון הוכמן

ט"ז טבת התשע"ג

12/29/2012

אני יהודי חילוני. צם ביום כיפןר. מכבד, ככל הניתן, את הזולת. החיים שלי, בסך הכל, בסדר. יש דברים שהייתי רוצה ואין לי ויש דברים שלא הייתי רוצה ויש לי. אבל זה ממש לא מפריע לי להיות מרוצה ולהמשיך בחיי באופן רגוע ושלו. לא הבנתי מה מושך אנשים לחזור בתשובה. עכשיו אני מבין – מבטיחים להם שימצאו פתרון לכל סבלותיהם. אז דעו לכם: הדבר הרבה יותר פשוט. צריך להחליט ולהפנים שהכל לטובה ושהכל בסדר ואז תהיו יותר רגועים ושלוים – הדבר נמצא אצל כל אחד בראש. תהנו מהחיים, תעשו מה שבא לכם אך אל תפגעו בזולת (לפי הלל הזקן).

3. דוד

ז' אייר התש"ע

4/21/2010

זה סיפור מהחיים שלי 2 שוב התחלתי להירדם.

ופתאום תפסתי את עצמי! כל מה ששמעתי – זה הייה אותו סיפור על כאב שיניים והיעלמותו עקב התשובה. החלטתי לנסות! מצאתי משהו קטן, קיבלתי החלטה – לא עזר. אז חשבתי על משהו גדול וקשה, קיבלתי החלטה ו…באותו רגע מייד (אפילו בלי לבטא את ההחלטה בשפתיי) הכאב הלך ודעך!

כבר הייה לי כח לקום להניח תפילין (הייה כבר קרוב לשקיעה) ולעלות שתי קומות לבית-מדרש ולתת שם שיעור.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה