ידיד נפש

רבי אלעזר אזכרי כתב את הפיוט "ידיד נפש" המפורסם שאנו שרים בשבת. שרון רוטר גילתה דברים מעניינים על עצמה בעקבות הפיוט הקסום.

3 דק' קריאה

שרון רוטר

פורסם בתאריך 04.04.21

רבי אלעזר אזכרי הוא פאר היצירה מבחינתי. החלטתי להתייחס לכל משפט בפיוט המיוחד שלו "ידיד נפש" שאנו שרים בשבת, וגיליתי דברים מעניינים על עצמי ועל הקשר המדהים של מילות הפיוט למה שאני מרגישה.

 

"ידיד נפש אב הרחמן משוך עבדך אל רצונך"

 

אוי כמה שהייתי רוצה לדבוק ברצון של הקב"ה, במקום להילחם בו כל הזמן. כמה שהייתי רוצה, פשוט, להרפות ולשמוח, במקום לחשוב שאני אמורה להיות עכשיו במקום אחר ולעשות משהו אחר. כל כך הייתי רוצה להשליך מעלי את האשמה, הקנאה, השנאה העצמית, צרות המוחין, ההקפדה, ורק לשמוח בידיעה שאני בדיוק במקום הכי טוב בשבילי כי הוא יודע-הכל החליט כך עבורי. פשוט, לרצות את מה שהוא רוצה עבורי וגם לדעת להתפלל שאמשיך להימשך כל הזמן לרצונו.

 

"ירוץ עבדך כמו אייל ישתחווה אל מול הדרך"

 

אתם יודעים כמה הייתי רוצה להיות קלילה כמו איילה בעבודת השם שלי, בהתנהלות שלי בחיי היומיום ומול הניסיונות שנקרים בדרכי? להיות משוחררת, קופצנית, שמחה. לראות את האור ואת ההוד שבבריאה גם בנמלה קטנה שהולכת לי על הרצפה במטבח ולהתבטל אליו באהבה.

 

"כי יערב לו ידידותך מנופת צוף וכל טעם"

 

כן, גם הייתי רוצה מאוד להיות קרובה, לשמוע דבר אמת בכל רגע ורגע. לתת לנשמה שלי להתרגש ולגוף להגיב בגלי חום נעימים ומדגדגים. לחוות את המימוש לגעגוע האינסופי והכואב, את התמלאות הבור שבבטן ואת המתיקות והחום הנלווים לזה.

 

"הדור נאה זיו העולם נפשי חולת אהבתך"

 

הייתי גם רוצה לאהוב אותו בכל נפשי ובכל ללבי ובכל מאודי, אבל אני כה חסרת ניסיון במערכת היחסים שלנו שהתחילה ממש לא מזמן. אני מנסה לבנות את האהבה, אבל בינתיים מרגישה יותר את התלותית, ממש כמו פעוטה בת שנתיים. אבל אולי ככל שתגדל התלות, הנתינה ויכולת הביטול האמיתית, כך גם תתעצם האהבה, בדיוק כמו במערכת יחסים זוגית.

 

מאמרים נוספים בנושא:

שיר השירים – ברית אהבה

לכה דודי – הפיוט שמקבל את השבת

ברוכים הבאים למציאות

גמרתי עם הדת

העצה של הזקן

אפשר אור?

יהדות? השתגעתם?!

עושה לי כנפיים

 

"אנא אל נא רפא נא לה בהראות לה נעם זיווך"

 

אוי כמה שנפשי צריכה רפואה. כל כך הרבה קליפות נבנו סביבה עם השנים. כל כך הרבה שריטות ופציעות שגרמו לי לבנות חומות והגנות. רק שאני מרגישה באמת החובקת-כל, משהו בפנים מתיישב ומרגיש פתאום כל כך במקום, כל כך נכון. כאילו ככה זה אמור להיות כל הזמן – בריא, זך, לבן וטהור.

 

"אז תתחזק ותתרפא והייתה לך שפחת עולם"

 

ואני באמת צריכה גם לנוח. אני מתפללת שהשם ייתן לי כוחות שאוכל להכיל את כל המארג המורכב הזה שנבנה סביבי עם השנים – בעל, ילדים, פרנסה, בית, מימוש עצמי, עבודת השם והחברה שסביבי, כל אלה דורשים ממני כוחות-על וישוב דעת כדי שלא אקרוס או אתייאש.

 

"ותיק יהמו רחמייך וחוסה נא על בן אוהבך"

 

אני זקוקה להם, לרחמי השמים. מרוב רחמים עצמיים נהייתי כבר קורבן של המציאות של עצמי. אני יודעת שבורא עולם מרחם עלי, אבל ממשיכה לבקש שינהג בי בכפפות הרחמים כדי שאוכל להרגיש את זה באמת ואולי, סופסוף, להפסיק לרחם על עצמי.

 

"כי זה כמה נכסף נכסף לראות בתפארת עוזך"

 

ואן לכם מושג איך אני רוצה לראות את צבאות השם נלחמים באויב בעוז ובתהילה. שהטוב ינצח את הרע אחת ולתמיד ושהצדק האוניברסאלי יהיה ברור לכולם. המעוות סופסוף יתוקן ונזכה להיות באחדות ובלי חילוקי דעות והתנצלויות.

 

"אנא אלי מחמד לבי חושה נא ואל תתעלם"

 

אוי אבא שלי שבשמים, צריך כבר למהר כי עוד מעט כבר לא יישאר לך על מי למלוך. אנחנו כאן משוועים לישועתך. אפילו אם צועקים אנו בקול דממה דקה. אז בבקשה, אל תתעלם מזעקותינו ותמהר לענות לנו כי הכל כאן כבר כל כך מעורבב שקשה כבר להבדיל.

 

"הגלה נא ופרוש חביב עלי את סוכת שלומך"

 

והשלום, אוי כמה שאני מייחלת לשלום המדובר… שלום אמיתי, אבסולוטי ונצחי. שלום המקובל על כולם. שלום בית, שלום בין אחים, בין הורים לילדים, שלום בעמנו, שלום בעולם.

 

"תאיר ארץ מכבודך נגילה ונשמחה בך"

 

ושמחה? וואו כמה שאני זקוקה לשמחה – אמיתית, פורצת גבולות ומתמשכת. רוצה לאהוב את הארץ שלנו באמת, להכיר ביופי שלה, להרגיש את  הקדושה פורצת מתוך האדמה, להבין ולחוות בגוף ובנפש, אחת ולתמיד, את החיבור בינה בין התורה ובין בורא עולם.

 

"מהר אהוב כי בא מועד וחנני כימי עולם"

 

ואחרון חביב, אוי כמה שהייתי רוצה שמשיח יגיע בימיי! שאזכה כבר לרקוד בבית המקדש עם כל עמנו הקדוש. זה חייב לקרות בקרוב, אפילו היום. אני מרגישה שהגיע זמן הגאולה. כבר לא צריך לדאוג יותר כי זה פה, וזה קורה וזה עומד להישאר לנצח.

 

 

* * *

שרון רוטר, רעיה, אמא, זמרת, כותבת ואוהבת לשאול שאלות ולקבל גם תשובות. נמצאת בתהליך של חזרה בתשובה כשבע שנים באופן מעשי, אך כבר יותר מעשור מעוניינת להתחבר ולחקור את שורשיה היהודים. את התפנית החדה שפתחה לה את הלב ואת האמונה בבורא עולם היא זוקפת לזכותו של רבי נחמן מברסלב ומשנתו. אתם מוזמנים לכתוב לשרון רוטר בכתובת: sharonroter@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה