במקום בו נגמרות המילים – ראיון

חיליק פרנק, ברסלבר "אורגינל" ואשף הקלרינט, מוציא בימים אלה אלבום חדש, ומגלה לנו מדוע כל המוסיקאים חולמים בכיליון עיניים על המשיח.

3 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

חיליק פרנק, ברסלבר "אורגינל"
ואשף הקלרינט, מוציא בימים אלה
אלבום חדש, ומגלה לנו מדוע כל
המוסיקאים חולמים בכיליון עיניים
על המשיח.

הוא רק בן 30 וכבר הספיק להוציא עד כה 10 תקליטים מצליחים, שמיקמו אותו כאחד מנגני הקלרינט הטובים בעולם.

חיליק פרנק, ברסלבר מלידה, מוציא כעת אלבום מלא ניגונים מחצרות חסידיות שונות ומעניק לגולשי "ברסלב ישראל" השמעת בכורה, וגם מגלה לנו מדוע כל המוסיקאים חולמים בכיליון עיניים על המשיח.

קבלו ראיון עם האמן שחגיגות ל"ג בעומר במירון, שמחת בית השואבה, פסטיבל הכלייזמרים וחתונות, הן כלל לא אותו הדבר בלעדיו.

מי שלא שמע את חיליק פרנק (30) מנגן (ולא נראה שיש אחד כזה במחוזותינו…), לא שמע אשף קלרינט מוכשר מימיו. בודאי שמעתם אותו בשמחת בית השואבה, בחגיגות ל"ג בעומר במירון, בפסטיבל הכלייזמרים בצפת ובחתונות, והתמכרתם לנגינה המהפנטת, הקופצנית והמרגשת, בהתאם לסיטואציה.

כשהוא מנגן על הקלרינט, נותן למוסיקה שלו להתחיל לדבר, במקום שבו נגמרות המילים, ניתן לראות בחוש את דברי רבי נחמן, כי היכל ניגון הוא אחד ההיכלות הגבוהים ביותר. "הניגון, בפרט בדור הזה, מאוד מקרב ליהדות ולחסידות, גם על ידי נגינה בלבד" מסכים איתי פרנק, "אני עושה הופעות לחילוניים גמורים ואפשר לראות את הצימאון בעיניים של אנשים, ואני בעצמי המום מזה. דרך הניגון אפשר לקרב, אתה מדבר לאנשים".

פרנק נולד בירושלים, למשפחה ברסלברית אותנטית, והתפרסם בייחוד בשל ניגוני ברסלב שלו. "אני ברסלב אורגינל", הוא אומר בגאווה.

הוא התחיל לנגן בגיל 16 וכבר בגיל 19 הוציא את אלבומו הראשון, "בין החומות". מאז, הספיק ללמוד מוסיקה בצורה מסודרת, אצל בעל תשובה בשם רומן קונצמן ז"ל וגם עם חברים, אך נראה שהכישרון הגדול היה טבוע בו מאז ומעולם, ותוך זמן קצר הפך הבחור הצעיר לאחד הנגנים המובילים בתחום המוסיקה האינסטרומנטאלית.

אלבומו העשירי, "שמחה לארצך", יוצא ממש בימים אלה.

במה שונה האלבום הנוכחי מתשעת האלבומים הקודמים שלך?

"באלבומים הקודמים שלי היו הרבה מאוד ניגוני ברסלב, ובאלבום הזה לקחתי ניגונים מהרבה חסידויות, בנוסף לברסלב, במטרה לעשות שלום על ידי המוסיקה בין הרבה פלגים, ללא מילים. זה רעיון שיכול לקרב מאוד לברסלב, זה שאני מנגן ניגונים של חסידויות אחרות, ואפילו של חסידויות שמתנגדות לברסלב, ומכניס אותם תחת כיפה אחת, זה נותן הרבה שלום, גם מוסיקלית וגם עצם זה שאנשים יכולים להתרגל לרעיון שכולם מופיעים על דף אחד, בתקליט אחד, זה מוריד הרבה קליפה מההתנגדות אצל החסידים, ובגלל זה אני מרגיש שזו שליחות מיוחדת", שוטח פרנק את מטרתו באלבומו האחרון.

אתה מנגן ניגונים מסגנונות מגוונים, לאילו ניגונים אתה, באופן אישי, הכי מתחבר?

"לכל המוסיקה החסידית העתיקה השורשית, לא משנה של איזו חסידות. כל ניגון יש לו את הזמן שלו ואת הסיטואציה שלו. אם אני מנגן בחתונה, למשל, את "4 באבות", אז אליו אני הכי מחובר באותו הרגע".

לפרנק יש תזמורת חתונות בשם "אזמרה", איתה הוא מנגן ועושה שמח. לחזרות, הוא כמעט ולא נזקק, אלא רק לפני הופעות גדולות. "כל חתונה זה עניין אחר" הוא עונה לשאלתי איך הוא עדיין מצליח להתרגש ולרגש בכל חתונה מחדש, "לכל חתונה יש את הרגישות וההתרגשות שלה. זה חתן אחר, כלה אחרת, צריך הרבה רגש בדברים האלה, אי אפשר לבוא ולנגן כמו אינסטלאטור או טייח, צריך רגש".

לאחרונה, הופיע פרנק ב"בית אבי חי" בירושלים, בערב מיוחד של ניגוני ברסלב, בפני קהל שהוא לא בהכרח דתי. עוד לפני תחילת הערב, אזלו הכרטיסים למופע ורבים שהגיעו, לא הצליחו להשיג כרטיסים ונאלצו לשוב לביתם, מאוכזבים. "זו הייתה הופעה מדהימה, מיוחדת במינה" מספר פרנק, "יש ימים שיש בהם השראה מיוחדת, ואותו היום היה יום כזה. אני מרגיש בזה שליחות, זה לא רק פרנסה בשבילי", הוא אומר על הופעות בקונצרטים מול קהל חילוני (כמובן, כשהכל בגבולות ההלכה).

חשבת פעם לשלב מילים לניגונים שלך ולשיר?

לשמחתי, פרנק לא נבהל מהשאלה הבלתי פוליטיקלי קורקט שלי. "אני עושה את זה לפעמים" הוא מפתיע אותי, "בבית אבי חי, למשל, שרתי ולא רק ניגנתי, וגם בחתונות שהחתן והכלה מבקשים ממני אני שר בהן קצת. זה לא שאני זמר, אבל זה לא מחוץ למסגרת מבחינתי".

ובכל זאת, מעדיף פרנק להמשיך בנישה המכובדת שלו, כאשף קלרינט מוביל, אותה כבש בזכות ולא בחסד. "שירה יש מספיק, יש מלא זמרים היום בשוק, אבל מוסיקה אינסטרומנטאלית זה דבר שכמעט ולא מצוי היום, ושם המשבצת שלי. זו מוסיקה איכותית ומצוינת שראוי להקליטה ולשמוע כזו מוסיקה".

ספר על הופעה מיוחדת שהייתה לך.

"היו לי הרבה הופעות מיוחדות ומרגשות, בעיקר בחתונות. באחת החתונות למשל, החתן היה בן להורים שנרצחו בפיגוע, זו הייתה בשבילי אחת החתונות, שיא השיאים, התרגשתי גם בחופה וגם בחתונה עצמה, חזרתי הביתה והייתי סהרורי כמה ימים מזה".

אתה ברסלבר מלידה. מיהו רבי נחמן עבורך?

"רבי נחמן בשבילי זה הכל. גם האדמו"ר, גם המכוון, גם המדריך, זה כל החיים שלי. בלי רבי נחמן אני לא יודע אם הייתי יהודי היום. בדורות הקשים האלו, זה ממש מחיה אותנו".

לסיום, מספר פרנק כי למרות שהוא "בן אדם די על הקרקע", כהגדרתו, החלום שלו הוא לראות את הגאולה. "אני מקווה שהיא תגיע כמה שיותר מהר, שנפסיק לראות את הצרות מול העיניים", הוא אומר.

עטיפת הדיסק החדש של חיליק פרנק "שמחה לארצך"

ואם תהיתם לעצמכם מדוע כל כך הרבה מוסיקאים שמתקרבים לרבי נחמן, חולמים כל כך על הגאולה ומצפים לה בכיליון עיניים, פרנק חושף בפנינו את התשובה המתוקה:

"כל מוסיקאי שלומד רבי נחמן, מחכה לגאולה קצת יותר, כי רבי נחמן אומר שמשיח יגלה דרך חדשה במוסיקה, וזה חלק מהחלום שלנו, לשמוע את המוסיקה של הגאולה".

ניגון ברסלב

ניגון חב"ד קנ"ח

הורא קרלין

לרכישת הדיסקים של חיליק פרנק בחנות האתר לחץ כאן

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אורלי

י"א כסלו התשס"ט

12/08/2008

פשוט מדהים!! יה”ר שנזכה לעוד הרבה נגנים כשרים ומשמחים כמו חיליק פרנק!!
אגב, הניגונים פשוט יפים ומעוררים… אני רצה לקנות את הדיסק!!

2. אורלי

י"א כסלו התשס"ט

12/08/2008

יה”ר שנזכה לעוד הרבה נגנים כשרים ומשמחים כמו חיליק פרנק!!
אגב, הניגונים פשוט יפים ומעוררים… אני רצה לקנות את הדיסק!!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה