יום הולדת לחסידי ברסלב

אם תשאלו חסיד ברסלב בן כמה הוא, הוא ישיב: "אני בן שמונה", או "עשר" או "שש-עשרה", תלוי במספר הפעמים שהיה באומן בראש השנה...

4 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 05.04.21

אם תשאלו חסיד ברסלב בן כמה הוא, הוא ישיב: "אני בן שמונה", או "עשר" או "שש-עשרה", תלוי במספר הפעמים שהיה באומן בראש השנה… כל אדם שלוקח חלק בהתקבצות אצל רבינו נחמן מברסלב בראש השנה מקרב את הגאולה השלמה של עמנו.

אנו נדרשים לעשות את מה שמוטל עלינו: להתבודד בכל יום וללמוד כמה שיותר גמרא ושולחן ערוך, ולעשות כל שביכולתנו כדי לשמור את מצוותיו של השם. ובכל השאר הרבי מטפל. רבינו הזהיר אותנו בשני דברים – שלא יעבור עלינו יום אחד בלי התבודדות, ולא להפסיד את לימוד השולחן הערוך בכל יום. ברגע שאנו עושים מה שהצדיק אומר לנו, אנו יכולים לשמוח כל היום.
 

אחד החלקים החשובים ביותר בהתבודדות הוא התודה-הודאה לבורא עולם. כשאנו מודים להשם ואומרים לו תודה על כל מה שעשה/עושה/נתן/נותן לנו זה ממש פותח לנו את הלב אליו. אתה לא יכול להיות חסיד ברסלב רק עם ההתבודדות. אתה צריך עוד משהו שרבי נחמן הזהיר אותנו לגביו – לא תוכל להיות חסיד ברסלב אם לא תלמד תורה, גמרא ושולחן ערוך.
 

רבי נתן מברסלב התחתן כשהיה רק בן שלוש-עשרה. הוא אף פעם לא פגם בברית, תמיד שמר את עיניו גם כשהיה בחדר סגור. הוא ידע את הגמרא והשולחן ערוך בעל פה והיה מקובל עצום. אם היה חי היום, כנראה שצדיקים גדולים היום היו ממש קטנים לידו. ועדיין, רבי נתן אמר לרבי נחמן: "הרב'ה, הכנס אותי לשק שלך וקשור אותי חזק כך שלא אוכל לצאת משם!". השאיפה היחידה של רבי נתן הייתה לדבוק ברבי נחמן. הוא התחנן לרבינו שיחזיק אותו חזק. ואם כך הוא הדבר עם רבי נתן, אז כמה אנחנו צריכים להתחנן לרבינו שיחזיק אותנו חזק ויסגור אותנו בשק שלו, שלא נצא משם לעולם???
 

רבינו הבטיח לפני שהסתלק מן העולם הבטחה מיוחדת. לשם כך, קרא לשני תלמידיו הקרובים: רבי אהרון – הרב של ברסלב, ורבי נפתלי מנמירוב שיהיו עדים לשבועה לא רגילה בכלל, וכה אמר: מי שיבוא על קברו ויאמר שם אלו העשרה מזמורי תהילים, וייתן פרוטה לצדקה עבורו, אפילו אם גדלו ועצמו עוונותיו וחטאיו מאוד מאוד חס ושלום, "אזי אתאמץ ואשתדל לאורך ולרוחב להושיעו ולתקנו". ואמר: "אשתטח לאורך ולרוחב להיטיב עמו. בפיאותיו אמשכהו ואוציאהו משאול תחתיות. ואני חזק בכל הדברים שלי, אך בזה אני חזק ביותר, שאלו העשרה מזמורי תהילים מועילים מאוד מאוד", ואמר: "שהוא תיקון הכללי, כי כל עבירה יש לה תיקון מיוחד, אבל התיקון הזה הוא תיקון הכללי". רק לצדיק האמיתי שבדור יש את הכוח והעוצמה להיות ערב לדבר שכזה, כפי שרבי פנחס בן יאיר היה ערב לבני דורו הכפריים, שהעכברים יפסיקו לאכול את התבואה אם יעשו תשובה ויתקנו את דרכם.
 

אם אנו רוצים שרבינו יכניס אותנו לשק שלו, אנחנו צריכים לקיים את עצותיו. וזה אומר תורה – וכמה שיותר, ושעת התבודדות בכל יום!
 

לרבינו היו תלמידים-חסידים שהיו צדיקים מקובלים גדולים מאוד באותו דור. אך עדיין, רבי נתן – שהיה צעיר בהשוואה לשאר התלמידים – נהיה לממשיך דרכו ומנהיג החסידות לאחר פטירת רבינו. אנשים שאלו אותו: "איך עשית את זה? למה אתה ולא… (תלמיד אחר שהיה ידוע כמתמיד עצום ואחד התלמידים הגדולים של רבינו)?". אז גילה רבי נתן את הסוד, ואמר שנעשה לתלמיד המוביל והמובהק של רבינו בגלל שהשליך את שכלו ממש והתחבר לחכמתו הקדושה של רבינו.
 

גם לנו ניתנה הזכות הגדולה הזו. גם אנו יכולים להשליך הצידה את מוחנו ושכלנו הקטן ולהתקשר בהתקשרות עצומה למאגר חכמתו של רבינו.
 

לא פעם אנשים מוחים ואומרים: "למה אני צריך אמצעי ביני לבין השם, אני יכול להסתדר לבד". הכרזה כזו היא התעלמות עיוורת ממש מן המציאות והאמת. כי זה בדיוק מה שקרח, דתן ואבירם חשבו. העולם חייב את קיומו לצדיק האמיתי שבכל דור, שהוא ניצוץ מנשמת משיח. להשם היו ספקות אם לברוא את העולם, כי ידע שהאדם יחטא ויתפתה לתאוות הגוף. אבל נשמת משיח הבטיחה להשם שהיא תהיה ערבה לכל באי העולם ושהיא לוקחת על עצמה את האחריות לתיקונם של האנשים. מסיבה זו, ולא רק, אנו צריכים לקשר עצמנו לנשמת משיח כדי שנזכה לתיקון המושלם שלנו.
 

נשמתו של משיח היא הצדיק האמיתי שבכל דור. חמישה צדיקים קיבלו את נשמת משיח ואת היכולת לעסוק בתיקון הנשמות. הראשון היה משה רבינו, השני רבי שמעון בר יוחאי, השלישי האריז"ל הקדוש, הרביעי רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש, והחמישי – רבי נחמן מברסלב, שהבטיח שהוא יהיה הצדיק שבדור האחרון עד לביאת משיח. משיח יהיה השישי והצדיק האמיתי האחרון של הדור, שיבוא במהרה אמן.
 

רבי נחמן השאיר לנו סימן המציין את האמת שבדבריו: הוא אמר שלפני שמשיח יבוא הרבה אנשים יכספו ויתגעגעו אליו. מי היה מאמין שעשרות אלפי אנשים טסים כל שנה לאומן כדי להיות עם רבי נחמן בראש השנה? והמספר גדל משנה לשנה…
 

הצדיק שבדור נקי מכל חטאים. אולם, רבי נחמן אמר שהוא סבל כל כך, סבל עצום שאי אפשר לתאר, עד שאם היה נושך עץ היה יכול להפילו. למה? מדוע רבינו היה צריך לסבול כל כך? מכיוון שידע כי בעתיד כל סוגי האנשים יזעקו ויבקשו לחזור בתשובה. רבים מהם יידחו מכיוון שהמקטרגים יעלו צעקה גדולה על כך שהם לא ראויים לזכות הזו, בדיוק כמו שאותה בת קול משמים הכריזה שלאלישע בן אבויה אין חלק לעולם הבא ואין תשובה למעשיו (גמרא, חגיגה ט"ו, ע"א). אם לא היה זה רבי נחמן שלקח ערבות על הדור שלנו, רבים מאיתנו היו נידחים ח"ו ולא זוכים לתשובה. אין שום הרהור תשובה בדור הזה שלא מגיע מרבי נחמן מברסלב, כפי שאמר: כל הרהור תשובה זה ממני! הוא מקור הכוח הרוחני לכל הישג והישג שלנו. הוא כותב לנו צ'קים כשהחשבון שלנו מתרוקן. לכן אנו צריכים להיות מחוברים ומקושרים לרבי נחמן המהווה את חבל ההצלה שלנו. הוא מקשר אותנו אל השם ועוזר לנו להגיע לתיקון האמיתי של נשמתנו.
 

בראש השנה, רבי נחמן מטפל בכל התיקים העומדים נגדנו בבית דין של מעלה, ומדובר בעניינים של חיים ומוות. כן, הוא ערב לנו. הוא מבטיח שנחזור בתשובה, במיוחד בראש השנה. רבי נחמן אמר בעצמו שהוא מסוגל לפעול בראש השנה על התיקון שלנו יותר מכל זמן אחר בשנה.
 

אנשים אומרים: "אני לא יכול לעזוב את אשתי בראש השנה לבד". תראה, אם אשתך יכולה לטפל בכל התיקים העומדים נגדך בשמים, להגן עליך מפני מיליון עבירות שעשית במשך כל השנה, אז תישאר בבית. כי אנשים שנמצאים במצב כזה, כאן בעולם הזה, מוכנים לשלם כל הון ולעשות הכל – להשיג עורך דין טוב כדי שיוציא אותם נקיים וזכאים, וזה כשמדובר במקרה של שניים-שלושה תיקים. אבל האם יוכל לטפל באלף או במיליון תיקים?
 

רבי לוי יצחק בנדר זצ"ל היה ברשימת המבוקשים של המשטר הקומוניסטי בגלל שלימד תורה. הוא ידע שאם יעשה את המסע לאומן הוא ייתפס (ואז היה מדובר במסע של ממש לאומן גם למי שהיה גר ברוסיה). אבל הוא לא ויתר. הוא נסע, נתפס ונגזר עליו גזר דין מוות מול כיתת יורים. בסופו של דבר, ניצל בנס ממש. לאחר ששוחרר שאלו אותו אנשים: "כבוד הרב, לא פחדת לנסוע לאומן בראש השנה?"
 

ורבי לוי יצחק היה משיב: "פחדתי יותר מהלא לנסוע לאומן בראש השנה".
 

רבינו לימד אותנו שככל שיבואו יותר אנשים על ציונו הקדוש באומן כך הכוח שלו יגדל יותר ויותר, ועם כוח גדול יותר אפשר לעסוק בתיקון הנשמות הרבה יותר, וכך גם בתיקונו המהיר של העולם, בביאת משיח צדקנו במהרה בימינו, ובבניין בית המקדש בירושלים, שיבנה במהרה בימינו, אמן.
 

יהי רצון שנזכה להכתב לשנה טובה ומתוקה.

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה