יש לנו שמירה מיוחדת

המצב בו אנו נמצאים היום הוא ניסיון קשה מאוד לעם ישראל. אי אפשר לומר שיש לנו פתרון צבאי או מדיני למצב, אבל בהחלט אפשר לומר שיש לנו שמירה מיוחדת.

5 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

המצב בו אנו נמצאים היום הוא
ניסיון קשה מאוד לעם ישראל. אי
אפשר לומר שיש לנו פתרון צבאי
או מדיני למצב, אבל בהחלט אפשר
לומר שיש לנו שמירה מיוחדת.

בימים אלו, אנו רואים וחשים יותר מתמיד שאין לנו על מי לסמוך אלא על אבינו שבשמים. צו השעה הוא להתחזק ולחזק זה את זה באמונה ובביטחון, כמו שהנביא ישעיה בנחמותיו, ההולמות באופן מדויק את אירועי הזמן, צועק לעם ישראל: "חַזְּקוּ יָדַיִם רָפוֹת וּבִרְכַּיִם כֹּשְׁלוֹת אַמֵּצוּ. אִמְרוּ לְנִמְהֲרֵי לֵב חִזְקוּ אַל תִּירָאוּ הִנֵּה אֱלֹהֵיכֶם נָקָם יָבוֹא גְּמוּל אֱלֹהִים הוּא יָבוֹא וְיֹשַׁעֲכֶם". (ישעיהו לה)

האמונה היא הנחמה היחידה שיש לכל עם ישראל, ובפרט לתושבי אותן ערים הנמצאים בטווח ההפגזות. כי מה כבר אפשר לומר לאדם שמשפחתו נמצאת בסכנה? האם אפשר להרגיע מישהו ולומר שיש לנו פתרון צבאי או מדיני למצב? הלא ברור כשמש שידינו כבולות מכל כוחי ועוצם ידי, ורק ה' יכול להושיע ולהגן. כשמאמינים בה' אין שום פחד, מכיוון האמונה מלמדת אותנו שאנחנו עם סגולה, וה' אוהב אותנו ושומר עלינו, כמו שכתוב: "הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל", ו"כי לא יטוש ה' עמו ונחלתו לא יעזוב", ועוד. לכן, על כל יהודי לחזק עצמו בנקודה זו, ולחזק אף את הסובבים אותו. לזכור שה' איתנו! ובכל דור ודור קמים עלינו לכלותינו והקדוש-ברוך-הוא מצילנו מידם.

אדם שיחזיק באמונה חזקה בימים אלו, ידע נאמנה שהוא יישמר מכל פגע רע. אם מסתכלים בעין אמיתית, רואים בבירור, שעל עם ישראל יש שמירה מיוחדת ולמרות שאנחנו מוקפים במיליוני אויבים אנחנו חיים וקיימים, בניסים גמורים. שדרות, למשל, מופגזת כבר למעלה משבע שנים, ויחסית לכמות הפגזים לא היו כמעט נפגעים. וכן בימים האחרונים, כשנפלו מאות טילים, ובאופן יחסי הנפגעים מעטים. אף על פי שאנו מצטערים וכואבים על כל פגיעה, ולו הקטנה ביותר, שלא תיפול שערה אחת מראשו של יהודי, כל שכן על פגיעה בנפש, אבל רואים בבירור, שלעומת כמות הטילים הגדולה, הפגיעות בנפש מועטות. דבר זה בא לחזק אותנו שישנה שמירה מיוחדת על עם ישראל.

אם כן, האמונה היא הנחמה וההגנה שלנו לכן ה' מראה לנו ניסים גדולים, כדי שנדע שהוא אוהב אותנו ושומר עלינו ורוצה בנו, וכדי שלא ניפול בדעתנו לשום פחד או מורא, רק נאמין בו שבודאי יהפוך את הכל לטובה ולישועה.

מצד שני, בורא עולם מכניס אותנו למצב קשה לפתרון, שבו אנחנו נתונים במלחמה מבית ומחוץ. אם פעם המלחמות התרחשו אי שם בגבול, עכשיו המלחמה בכל הארץ. אויבינו זרועים בתוכנו כצרעת, מבלי שתהיה לנו שום יכולת להילחם בהם ולהתגונן מפניהם. ואת כל זה עושה הבורא כדי שנדע שמלבד הביטחון שאנו בוטחים בו, אנחנו חייבים גם להתחזק ולהאמין בכוחה של התפילה והצעקה לה', כדי להביא ישועה שלמה, ולא רק ישועה חלקית והגנה מקומית. המסר העיקרי של ה' לעמו במלחמה זו הוא, שנתחיל להתפלל ולצעוק ולבקש את הגאולה, כי כבר "עבר קציר כלה קיץ ואנחנו לא נושענו". (ירמיה ח).

זה המסר: בורא עולם רוצה לגאול אותנו גאולה שלמה, גאולה של ממש. גאולה אמיתית ופנימית שבה לא רק הגוף יגאל מהצרות, אלא בעיקר הנפש תגאל מכל הכפירות והחושך, וכל עם ישראל יחיו באמונה שלמה. אלא, שאת הגאולה האמיתית הזאת אנו לא מבקשים. לכן ה' מכניס אותנו למצבים שאנו רואים במו-עינינו ממש שאין להם שום פתרון בדרך של כוחי ועוצם ידי, כדי שנצעק אליו. כי כמו שהגאולה הראשונה ממצרים החלה רק משפתחו ישראל את פיהם וצעקו לה', כך הגאולה האחרונה יכולה לבוא – רק כשנפתח את פינו ונצעק לה'. אבל בזה שונה הגאולה הנוכחית, שבה עיקר הצעקה צריכה להיות על הגאולה האמיתית, שנבקש מה' שיחזק את אמונתנו, שאין עוד מלבדו יתברך, ונתחיל לחיות באמונה הזו בכל יום, גם ללא הצרות.

על התקופה בה אנו חיים אמר רבינו הקדוש שני דברים: האחד – שעיקר הגלות אינה אלא בשביל חסרון אמונה, ומובן מזה, שכל הצרות הן אך ורק בגלל שאיננו מבקשים את האמונה – ללמוד אותה, לחזקה ולהגדילה, כי רק על ידי זה ניגאל. השני – וגם אמר, שלפני שיבוא משיח יהיו ניסיונות קשים, ושמעט יחזיקו באמונה. המצב בו אנו נמצאים כיום הוא אחד מהניסיונות הקשים הללו, שבהם צריכים כל אחד ואחת להתחזק באמונה יתירה.

ועיקר העבודה של האמונה היא להרבות בתפילה, כי אמונה זו תפילה. וכאשר ה' לוחץ את עם ישראל זה כדי לעורר אותנו לתפילה, ועל ידי זה לקרב אותנו אל האמונה. לכן, מי שיקבל על עצמו לעבוד על מידת האמונה ועל התפילה, הוא הרי התעורר למה שה' דורש ממנו, ויהיה סמוך ובטוח שעליו ועל כל הנלווים אליו והתלויים בו, יש שמירה מיוחדת.

בפרט מי שלומד לעשות התבודדות, מכיוון שהיא דבר גדול ועצום המקרב את הגאולה יותר מכל. לכן, אדם עם התבודדות, לא רק שהוא מוגן, כמו שכותב רבי נתן (ליקוטי הלכות), שמי שעושה שעת התבודדות אין כל מזיק יכול לגשת אליו, כי מי יעיז להתקרב ולהזיק לאדם שעומד לפני המלך ומדבר איתו? אלא הוא גם מגן על כל העולם כולו, כמו שרבינו אמר לאנשיו: מדוע אתם מניחים לקדוש-ברוך-הוא לגזור גזירות? התלמידים הסתכלו זה על זה בתמיהה. וכי אדם קטן יכול למנוע גזירות? אמר להם רבינו: כן. כשהאדם הכי קטן בעולם עומד לפני הקדוש-ברוך-הוא ומדבר איתו, באותה שעה הבורא לא גוזר שום גזירות.

בורא עולם ברא את כל העולם הזה רק כדי שאדם ידבר איתו. וכאשר אדם מדבר עם הקדוש-ברוך-הוא, הקדוש-ברוך-הוא אומר: עכשיו על כולם לצאת החוצה, אני נמצא עכשיו עם הבן שלי שמדבר איתי, או עם הבת שלי. כי כך כתוב בזוהר הקדוש! אדם שמדבר עם הקב"ה, אז אומר הקב"ה לכל פמליה של מעלה: צאו החוצה, אף אחד לא יהיה פה, אף אחד לא יתערב בשיחה שלי עם בני. וממילא, כשאין בית דין לפני בורא העולם, הוא לא גוזר גזירות.

אנו חייבים לדעת שזו עת של צרה ומבוכה, אבל דווקא בה אנו מסוגלים לפעול ישועות גדולות, כמו שנאמר: "עת צרה היא ליעקב, וממנה (דווקא) יוושע". דווקא הזמנים הלחוצים הם למעשה הזדמנות להיגאל גאולת עולמים. דבר זה מרומז בזוהר הקדוש (פרשת בלק דף סט), שם מתוארים מאורעות אחרית הימים, ומובא שם, שכאשר יתעורר הקדוש-ברוך-הוא לפקוד את ישראל ולגאול אותם, אזי יהיו צרות רבות מארבע רוחות תבל, אולם תפילתם של עם ישראל באותם ימים תהיה מקובלת ברצון ותעלה עד כסא הכבוד. לכן הגאולה מצויה בהישג יד היום יותר מתמיד, אבל בתנאי אחד: שנצעק לה'! כל יהודי ויהודיה צריכים בימים אלו להקדיש זמן מסוים, לפחות עשר דקות בכל יום, ולהתפלל על עם ישראל. הן תפילות על שלומם של בני ישראל, והן תפילות על הגאולה של עם ישראל. ובעיקר עלינו להתפלל בפרטיות – שכל יהודי ויהודיה יזכו להתקרב לאמונה, כלומר אל התפילה. ושכל עם ישראל ילמדו להתבודד ולדבר עם ה' על הכל.

למרות שמצד אחד האמונה מלמדת אותנו להיות מלאים בביטחון בה', שהוא יושיע אותנו מיד כל אויבינו, ואנו סומכים ובטוחים שה' כבר הכין תרופה למכה. מצד שני, האמונה גם מלמדת אותנו לא להיות שאננים, וכשיש ח"ו גזירה אסור לשבת על זרי הדפנה, אלא להרים צעקה גדולה לה' שיציל ויגאל אותנו, כמו שראינו בימי מרדכי ואסתר, שאז צעקו וזעקו לה' ובכוח התפילה התהפך הכל לטובה ולישועה גדולה. וכותב רבי נתן, שאף על פי שה' הכין אז את התרופה לפני המכה, וכשסיבב סיבות שהמלכה ושתי תיהרג ותבוא אסתר במקומה, היה זה זמן רב – כמה שנים – לפני הגזירה של המן, ואף על פי כן, כותב רבי נתן, בלא הצעקה של עם ישראל הם לא היו נגאלים.

במלחמה הזאת כולם צריכים להתעורר, וגם אלו שאינם נמצאים במוקדי הסכנה כרגע לא יכולים להתעלם מהמצב בו אנו נמצאים. זאת, משום שהרבה צדיקים צפו אותה ואמרו בפירוש, שבחנוכה ישבו במקלטים (מבצע עופרת יצוקה). ומשמע מדבריהם, שהמלחמה הזו אינה דבר פשוט כלל וכלל והיא מסוגלת להיות התחלת הגאולה. לכן, זה הזמן לפעול ישועה שלמה וגאולה.

לכן אנחנו קוראים לכל עם ישראל! עכשיו הזמן המסוגל ביותר להתעורר לתשובה. זה הזמן להתחיל ללמוד אמונה, ובעיקר לקחת את הספרים "בגן האמונה", ו"בשדי יער" המלמדים אמונה ותפילה, וללמוד בהם היטב ולהתפלל ולקיים כל מה שכתוב שם. עכשיו זה הזמן להפיץ ספרים אלו בכל עם ישראל, וכל מי שזכה ולמד והתעורר מהם, והוא יודע את הכוח הגדול שיש בהם לשנות את החיים מן הקצה אל הקצה, יראה להפיץ מהם כמה שיותר, ואנו בטוחים שכאשר השם יתברך יראה שישנה התעוררות לתשובה, ועם ישראל מקבלים על עצמם להתקרב לאמונה ולתפילה, תהיה המתקה עצומה ונזכה לראות ניסים ונפלאות גדולות, כמאמר הכתוב: "כימי צאתך ממצרים אראנו נפלאות" (מיכה ז).

יהי רצון שנזכה כולנו להתעורר לתפילה ולצעקה לה', לעודד ולחזק איש את רעהו, וללמוד וללמד אמונה, ובזכות זה נזכה להיוושע תשועת עולמים, אמן ואמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. חילונית

י' טבת התשס"ט

1/06/2009

תודה רבה נכנסתי לאתר כי אני מחפשת סיבות למלחמה.
זו התשובה הכי מספקת שקיבלתי עד כה. אני גם מרגישה את הצעקה הזו מאוד מאוד חזק ובהחלט אעשה התבודדות.

2. חילונית

י' טבת התשס"ט

1/06/2009

נכנסתי לאתר כי אני מחפשת סיבות למלחמה.
זו התשובה הכי מספקת שקיבלתי עד כה. אני גם מרגישה את הצעקה הזו מאוד מאוד חזק ובהחלט אעשה התבודדות.

3. יוסי

ח' טבת התשס"ט

1/04/2009

השם ישמור על עם ישראל השם ישמור על עם ישראל

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה