ישנה כמו חדשה. הסיפור שלנו.

"הכל בידי שמים" כך מלמדים אותנו. אין לי מושג אם הצלחנו לשנות כמה החלטות ומהלכים בשמים, אבל אחרי שנתיים זה קרה. ישנה כמו חדשה, המכונית והסיפור שלנו.

4 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

"הכל בידי שמים" כך מלמדים אותנו. 
אין לי מושג אם הצלחנו לשנות כמה
החלטות ומהלכים בשמים, אבל
אחרי
שנתיים זה קרה. ישנה כמו חדשה,

המכונית והסיפור שלנו.
 
 
התורה אומרת ש"הכל בידי שמים", ושהתקציב הגשמי והרוחני של כל השנה נקבע כבר בראש  השנה. ואם הכל כבר קבוע מראש, אז מה השם מצפה מאיתנו עכשיו? למה לשאוף להיות טובים יותר אם ה'משחק מכור מראש'? האם נוכל להמשיך לקוות שחלומות חיינו וההשראות שלנו יתקיימו גם אחרי יום הדין? הסיפור הבא מתאר את ההתמודדות של אשתי עם השאלות האלה, ואיך ראינו ניסים גלויים ממש, כאלה שלא ראינו קודם לכן.
 
אנו עולים חדשים מארצות הברית, נמצאים בארץ ישראל כבר שנתיים אבל בלי מכונית. התגעגענו לחופש והנוחות שיש בנהיגה על רכב משלך, מעין חלום גנוז כזה, לא נראה לנו שזה היה רצון השם באותו זמן. המניעה העיקרית הייתה, כמובן, כסף ובעיקר בגלל המחיר הגבוה של הדלק. לא העברתי יום בלי לחפש את הדילים שיכולים להיות אפשריים עבורנו, אלא שכל פעם חזרנו לאחור, מעדיפים להישאר במקום הבטוח.
 
זמן קצר אחרי שאשתי התחילה קורס באמונה ובחשיבה חיובית, נושא המכונית שוב עלה לכותרות. הכוונות שלה למצוא את המכונית הנכונה ובמחיר הנכון היו חזקות מתמיד. הבעתי נכונות להתקשר קצת יותר ולברר על משהו מתאים אבל, כרגיל, שום דבר לא יצא מזה. בינתיים, אשתי המשיכה להגביר את האמונה שלה עם דיסקים בנושא, וכמובן ראתה תוצאות חיוביות בשטח. היא הפכה לאדם עם ביטחון עצמי מוגבר, היא יצרה קשר עם השם, והיא הגיעה למסקנה שהשם יכול לתת לנו את המכונית שאנחנו צריכים.
 
לא ידעתי את זה באותו זמן, אבל התפילות של אשתי לא רק שהשפיעו בצורה חיובית עליה, אלא גם עלי. אפילו שינו אותי. פתאום, הרגשתי שאני מקבל אנרגיות חדשות למסע החיפוש אחרי המכונית הנכספת, לבדוק ולראות מה אני יכול עוד לעשות ואולי למצוא. בוקר אחד פגשתי חבר מהישיבה, שנהג על רכב בן 15 שנה, ואני כמובן שאלתי אותו איך אפשר למצוא מכונית כזו, והוא אמר לי שהוא בהחלט יכול לעזור לי. אגב, באותו יום גיליתי שחברי היה פעם מכונאי רכב מוסמך שהפך לתלמיד ישיבה. וכאיש מקצוע, הוא סיפר לי שהוא יכול לשמוע את המנוע של המכונית ותוך חמש דקות לומר לי אם כדאי לקנות אותה או לא. זה היה הסימן הראשון והחזק שקיבלתי משמים בשנתיים שחלפו – שבמקום כלשהו בארץ מחכה לנו המכונית המיועדת לנו משמים.
 
בינתיים, תוך כדי חיפושים והתמחות באיך קונים מכונית יד שנייה בישראל, אשתי דיברה עם איש "נחמד" שאמר לה שהוא בעסקים של "לעזור" לעולים אמריקאים, כאלה שרוצים למצוא את המכונית הנכונה במחיר הנכון. הוא הבטיח שלא רק שהוא ימצא לנו את המכונית 'שלנו', אלא יחסוך לנו את כל הכספים שמשלמים על דמי תיווך עם סוכנים ישראלים. חברי ואני לא כל כך סמכנו על המתווך הידידותי הזה, אבל אשתי גילתה ביטחון שלא ראיתי אצלה קודם, מה שהרגיע אותי וריכך את ההתנגדות שלי.
 
המתווך אמר לאשתי שהוא עובד עם סוכן מסוים שיש לו מכונית נפלאה בסכום שאנו מחפשים, אותה נוכל לקנות כאן ועכשיו. הוא אמר לה שעבור הסכום שאנו מוכנים לשלם, מדובר באמת במציאה טובה – מכונית מיוחדת שהוא בעצמו לא ראה אף פעם. חברי אמר לי שהוא מתנגד לקנות רכב יד-שנייה ממתווכים כאלה, כי רוב המכוניות שהם מוכרים היו מעורבות בתאונות לא פשוטות. מכונית יד שנייה, כך אמר לי, קונים רק מאדם פרטי שמן הסתם היה הבעלים היחידים שלה. ומה שהפריע לי עוד יותר היה שהמתווך לא אפשר לנו לקחת את המכונית לבדיקה, אבל אשתי המשיכה להפגין ביטחון עצמי ואמרה שאפשר לבטוח בו, ושהוא מצא את ה'מכונית שלנו'. כנגד כל הסיכויים וההיגיון, גם אני התחלתי לחשוב כך.
 
חברי ואני נסענו לרחובות לראות את המכונית. כשהגענו, הוא בחן את המכונית בזהירות ולקח אותה לנסיעת מבחן קצרה. כשחזר, הוא אמר לי שאם אני לא מתכוון לקנות אותה הוא יקנה! התקשרתי לאשתי ובישרתי על החדשות הטובות. זו הייתה מכונית מעולה במחיר מעולה עוד יותר, הרבה פחות מהמחיר האמיתי שלה. נראה שהשם הקציב לנו השנה גם מכונית, אחרי הכל.
 
באותו שבוע שמעתי את הרב שלום ארוש אומר באחד משיעוריו, שהוא בכלל לא מקנא במי שזוכה בשפע שהוא לא התפלל עליו. כל דבר שאדם מקבל בלי תפילה, אמר הרב, לא יהיה לתועלתו בסופו של דבר.
 
יומיים לאחר מכן, אשתי ואני נסענו לקחת את המכונית "החדשה-יד-שנייה" שלנו. כבר ראינו את ההשגחה הפרטית של השם עלינו, בצורה גלויה ממש, אלפי פעמים כאן בישראל. אבל השם רק הגביר את הקצב והלהבה עוד יותר. ומה שהיינו עדים לו, עלה על הכל. הנה צעד-אחר-צעד של אינספור הניסיונות שהשם שלח לנו מאותה נקודה. אשתי ואני התפללנו יחד בכל מבחן, מנסים לראות את התוצאה החיובית של המבחן וממשיכים לבטוח בבורא עולם שיעשה את הכל הכי מוצלח שיכול להיות:
 
המתווך שכח לומר לנו שהסוכן לא מקבל המחאות פרטיות, אלא רק בנקאיות.
 
התקשרנו לבנק בו מתנהל החשבון שלנו, אבל לא הייתה תשובה. ברור, זה כבר היה אחרי שעות העבודה…
 
הסוכן התקשר למתווך ושאל אם הוא יכול להיות ערב להמחאה הפרטית שלנו. אחרי שבדק את העניין עם הבוס שלו, התשובה הייתה חיובית.
 
שילמנו על המכונית, אבל על פי החוק לא יכולנו לנסוע איתה הביתה עד שנסדר את הביטוח.
 
התקשרנו לסוכן ביטוח ורצינו לשלם לו בכרטיס האשראי שלנו, דרך הטלפון, אלא שהכרטיס הגיע ללימיט שלו, גם של אשתי וגם שלי.
 
סוכן הביטוח התקשר אלינו, והודיע לנו שהוא ישלם את הכסף לביטוח בכרטיס האשראי שלו, ובמקביל, ייתן לנו את פרטי חשבון הבנק שלו כדי שנפקיד את הכסף למחרת. הוא גם הבהיר לנו שהוא אף פעם! לא עשה דבר כזה לפני כן, אולם אשתי נשמעה לו אדם ישר והגון. כן, גם דרך שיחת טלפון.
 
אחרי המתנה ארוכה, סוכן הביטוח התקשר ואמר לנו שגם הכרטיס שלו הגיע ללימיט.
 
נזכרתי במעשיהם של האבות והאימהות – יצחק ורבקה, שפנו כל אחד לפינה והתפללו. אשתי ואני ניסינו לחקות את מעשה אבותינו, ובמקביל, לשמור על אופטימיות.
 
סוכן הביטוח התקשר שוב. הפעם הוא התקשר מליד כספומט ממנו משך את הכסף, מחשבונו הפרטי, עבור התשלום לביטוח.
 
הערב כבר ירד ונעשה מאוחר. שעה של נסיעה מחכה לנו חזרה לירושלים, הילדים מחכים לנו בבית.
 
נכנסו למכונית, הכנסנו את המפתח ו… המכונית לא מתניעה.
 
התקשרנו לסוכן שהגיע לבדוק אותה. הוא אמר לנו שבגלל שהשארנו אור דולק בתוך הרכב הבטרייה נגמרה…
 
הסוכן אמר לנו לא לדאוג, כי השם בודאי 'בצד שלנו'. הוא התקשר למכונאי שהגיע למקום והחליף את הבטרייה. הוא גם דאג לציין שאנחנו ממש ברי מזל שזה קרה לנו כשהיינו שם. כולנו הסכמנו פה אחד.
 
בסוף, קיבלנו מכונית נפלאה. אנחנו עדיין לא יודעים אם המכונית הזו היא חלק מהדברים שנקבעים עבורנו בראש השנה, או שהצלחנו לשנות כמה מהלכים והחלטות שמימיות. בכל מקרה, הרגשנו שהמסר העיקרי שהשם לימד אותנו, ובעצם המתנה הכי גדולה ויפה שקיבלנו מהשם היא – התפילה האישית (התבודדות). עם מאמצים לקשר עצמנו אל השם עם התפילה, במקביל לעובדה שאנחנו עדיין בעולם הזה בגוף גשמי, בסופו של דבר, הצלחנו!
 
הרב שלום ארוש אומר, שכאשר אדם אומר תודה לבורא עולם אפילו על מה שנראה "רע", השם יגלה את רחמיו עליו. כן, השם משגיח על העולם שהוא ברא ומחליט איך כל פרט יהיה, ועדיין, הוא גם נותן לנו כוח עצום להציב מטרות, ובעזרת האמונה והתפילות להגשים את החלומות וההשראות שלנו. נכון, "הכל בידי שמים", אבל השם יוצר מצבים בהם הוא מאפשר לנו להשתמש בכוח הרצון והאמונה שלנו, אפילו להמתיק ולשנות גזר דין שמימי. 

 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום במשך 32 שנים. ד"ר בלן הוא חסיד ברסלב שאת רוב שעות יומו מעביר בבית מדרשו של הרב שלום ארוש – "חוט של חסד" בירושלים. על פעילותו בתחום הפסיכותרפיה קיבל הסכמה מגדולי הדור וביניהם הרבי מניקלשבורג – הרב יצחק פגלסטוק שליט"א והרב שלום ארוש שליט"א.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה