כבר לא יורד בתחנה הישנה

תמיר ימיני, מי שהיה המתופף של להקת "טיפקס" המיתולוגית והמצליחה, היום חוזר בתשובה והוא עומד להוציא שני אלבומים אינסטרומנטליים בקרוב. ואיך זה קרה? בגלל ספר קבלה. צפו בקליפ.

4 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 05.04.21

תמיר ימיני גדל בקיבוץ השומר הצעיר והיה המתופף של להקת "טיפקס" המיתולוגית, בעת שהייתה הלהקה הכי מצליחה בארץ. לאחר מכן הוא ניסה את מזלו בחו"ל ועלה בקלות על מסלול ההצלחה. אך דווקא אז – בעקבות ספר קבלה, ארז הכל, חזר לארץ וחזר בתשובה. "הייתי תינוק שנשבה קלאסי" הוא מעיד על עצמו בעוד הוא מוציא לאור שני אלבומים אינסטרומנטליים חדשים, כמדי שנה, מאז חזר בתשובה.

תמונות לכתבה: עוזי ברק

בשלהי שנות התשעים, כש"טיפקס" נחשבה ללהקה הכי מצליחה בארץ, תמיר ימיני היה שותף מלא להצלחתה. כמתופף הלהקה, הוא ידע לא מעט אבק כוכבים והתחיל לקנות לו מקום של כבוד בארץ ובעולם במסלול הבטוח המוביל אל תודעת הקהל, מסלול שכל אמן מייחל לעלות עליו.

הוא גדל בקיבוץ רוחמה של "השומר הצעיר" וכבר מגיל מאוד קטן, הוא ידע שנועד למוסיקה. פסנתר, מנדולינה, חליליות ולבסוף גם תופים – על כל אלה למד לנגן היטב עוד בהיותו תלמיד בבית הספר היסודי. "כל החיים שלי היו במוסיקה. זה משהו שבא לי מלמעלה" הוא אומר היום, חבוש מגבעת ופאות ארוכות. "מגיל קטן רציתי כבר לנגן וחשבתי שכל הילדים כמוני – מסתובבים כל היום ושומעים מוסיקה עם אוזניות".

למרות שגדל בבית הילדים בקיבוץ, ועד היום הוא אוהב את הקיבוץ, הוא מעיד על עצמו כי כבר אז לא היה "שמו"צניק" קלאסי. "באופיי הייתי די יוצא דופן שם, הייתי היפי כזה, ילד פרחים" הוא צוחק, "מסתובב בפסטיבלים. לא ממש שמו"צניק מן השורה".

הוא גדל כבן לאמא פולניה, בת קיבוץ ולאבא תימני שאבות אבותיו היו ידועים בגדולתם בתורה, עוד בתימן. "סבא שלי היה גם הוא מתופף בכפר שלו בתימן, על פח".

עוד בטרם התגייס לצה"ל, הצטרף ימיני לשורותיה של הלהקה הידועה. לאחר שחרורו, חזר שוב ללהקה שחבריה חיכו לשובו. לאחר זמן מה, החליט לעזוב הכל ולטייל בעולם, לפגוש מוסיקאים אמנים כמותו וליצור את המוסיקה שהוא אוהב. "בטיפקס זה היה עבודה, לא הסגנון המוסיקלי שלי" הוא מעיד.

ימיני טס לאפריקה, התרועע עם אמנים, ודווקא שם, רחוק רחוק מארץ ישראל ומיהדות, גילה את הניצוץ שלו. זה שגרם לו כעבור זמן מה, לוותר על הקריירה המתפתחת ולחזור בתשובה.

"הייתי תינוק שנשבה קלאסי. לא היה לי שום דבר נגד התורה אבל חונכתי שכמו שיש יהודי, יש גם יפני ואין עניין מיוחד ביהודי. תנ"ך היה בשבילי בסך הכל מקצוע בבית הספר", מתאר ימיני.

הייתי בחו"ל כמעט שלוש שנים. כבר ברגע שהגעתי לשם הבנתי שבארץ יש משהו מיוחד שאין שם. זה היה תחילת הרהורי התשובה שלי. שם השם התחיל לדפוק לי על הדלת ולומר – "תתעורר". דבר נוסף ששמתי לב אליו היה שכשהייתי אומר לתיירים מהעולם שפגשתי שאני ישראלי, הם היו מגיבים או בסקרנות או בהסתייגות. הבנתי שלהיות ישראלי זה לא כמו להיות שווייצרי והתחלתי להבין שיש משהו מיוחד ביהדות".

עם ההרהורים הללו המשיך ימיני במסעו – לאוסטרליה, לבקר את אחיו. שם נפגש לראשונה עם ספר קבלה. "התחלתי לקרוא בספר "מבוא לקבלה". תמיד עניינו אותי הדברים שמעבר. גם בתור חילוני תמיד חיפשתי. כבר מאז שהייתי ילד קטן היו לי כל מיני תיאוריות על העולם ובאוסטרליה קיבלתי אומץ לקרוא משהו שקשור לקבלה, ומצאתי אותן בספר. קראתי וירד לי האסימון. זו הייתה ההוכחה בשבילי שהתורה היא אמת. זה היה מדהים.

ראיתי איך כל התיאוריות שהמצאתי כבר מגיל חמש, בעצם לא אני המצאתי אותן. ראיתי שהבסיס לכל זה זה משהו שאני מכיר כבר מלפני כן. הייתי מרותק לאורך כל הספר. סיימתי אותו מאוד מהר והיה לי ברור שהתורה היא התכלית".

ימיני החליט לקרוא את התנ"ך, ולהבדיל, את הברית החדשה והקוראן, אבל בסוף קרא רק את התנ"ך, מתחילתו ועד סופו, וזה הספיק לו לגמרי כדי להבין מה היא האמת. אך למרות הידיעה הברורה שתורת ישראל והיהדות היא היא הדרך הנכונה, לקח לימיני עוד קצת זמן להתבשל עם ההחלטה לשנות את חייו, לעזוב את ההצלחה המוסיקלית לה זכה בעולם, ולחזור בתשובה.

הוא נסע לניו יורק, שם הצליח מאוד בעסקי המוסיקה. "הגעתי לשם כבר עם רקע תורני, אבל זה עדיין עמד רק ברקע. ניגנתי שם עם אמנים, הייתה לי כבר ויזת אומן והצלחתי להתפרנס רק ממוסיקה. אבל בשלב שבו התחלתי להסתדר שם, הבנתי שאם אמשיך להסתדר שם, בסוף לא אחזור לארץ, אז פשוט עזבתי הכל וחזרתי".

חודשים מספר לאחר שעשה את הצעד האמיץ, הגיע ימיני לחתונה של חבר טוב שחזר בתשובה והשתייך לקהילת הרב אויערבך בתל אביב. הוא הציץ – ונשבה.

בהתחלה עוד פחד לקפוץ למים והתגורר במקום מרוחק יותר והגיע רק לפעמים לישיבה. אך לאחר זמן קצר כבר עבר לגור בישיבה והפך ל"בחור" מן המניין. תוך שנה זכה להכיר את אשתו, גם היא בת קיבוץ לשעבר, ולהתחתן. לבני הזוג ארבעה ילדים והם מתגוררים בתל אביב בקהילתו של הרב אוירבעך. בבקרים ימיני לומד תורה בכולל, ובערבים יוצא להופעות. יש לו גם אולפן משלו ובשנה האחרונה הוציא שני אלבומים חדשים, עם מוסיקה אינסטרומנטלית מקורית שלו.

איך הגיבו ההורים שלך לשינוי שחל בך?

"הם מאוד הפתיעו אותי וקיבלו את זה בסדר גמור. הם מאוד תומכים, בגלל שהם ראו שזה טוב לי. היו ויכוחים קטנים אבל הכל היה בנעימות. גם אני מצידי מאוד הקפדתי תמיד לשמור על כיבוד אב ואם ולא לעשות סצינות מיותרות, אלא הכל בצורה הדרגתית ומתחשבת. אמא שלי אפילו הכשירה עכשיו את כל המטבח שלה".

היית רגיל להרפתקאות מוסיקליות בעולם הגדול, וכעת אתה לומד בכולל. איך מצליחים לשלב בין שני עולמות כל כך שונים? ההרפתקנות לא חסרה לך?

"היום אני במקום כל כך שונה מהיכן שהייתי אז. כל החיים שלי השתנו. פעם כל החיים שלי היו סביב המוסיקה אבל עכשיו זה עולם אחר. היום יש קודם כל את המצוות, התפילות, המשפחה, וכל צורת החשיבה משתנה. המוסיקה עצמה בשבילי נשארה מוסיקה אבל כל החיים שלי מסביב השתנו. זה משהו אחר מללמוד בכולל אבל כשטועמים מהתורה זה עולם אחר…" הוא צוחק.

"התורה מאוד מספקת את הכל. אם מצליחים להתמודד ולעמוד בפיתויים שמסביב. גם בה יש הרפתקאות והכל יש בה.

לפני כן הייתי כל היום סביב המוסיקה, אבל משום מה, דווקא מאז שהתחלתי לחזור בתשובה והקמתי משפחה והזמן שלי לעיסוק במוסיקה לכאורה הצטמצם, דווקא אז התחלתי להוציא את המוסיקה שלי החוצה. ליצור מוסיקה משלי ולהוציא אותה לעולם. מאז שחזרתי בתשובה, כל שנה אני מוציא דיסק. פעם אמנם ביליתי שעות באולפן אבל דווקא היום יש יותר פוקוס".

ולסיום, אי אפשר בלי מילה קטנה על טיפקס, להקתך משכבר הימים. אתם עדיין שומרים על קשר?

"בטח. אפילו השתתפתי בתקליט החדש של קובי (אוז, ע.ד)".

 

 קרדיטים לקליפ:
צלם-במאי: עופר שכטמן
עריכה: גדעון מוסיקנסקי
מ.א.מ.י הפקות – www.mami.fm

 

ובחרת בחיים – Then you choose in life

האתר של תמיר: http://www.tamiryemini.com 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה