כולם רוצים שנה טובה!

זה לא יהיה מוגזם לומר שכולנו רוצים שנה טובה. אבל איך עושים את זה? הרב שלום ארוש נותן את המפתח לשנה מוצלחת וחיים מתוקים כמו דבש. לא פחות!

6 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 17.03.21

כולנו רוצים שנה טובה. להתקדם בחיים ולהתחזק במשהו לכבוד השנה החדשה, משהו שיזכה אותנו בדין, שיפתח לנו שערים בצמיחה וההתעלות הרוחנית שלנו, שיכריע אותנו באמת לכף זכות.

 

לא פעם, בן אדם שואל את עצמו מהו הדבר הראשון והכי חשוב עבורי עכשיו? נכון שהכל חשוב, ונכון שכל התחזקות וכל נקודה טובה יש להן ערך אינסופי, אבל בכל זאת, חז"ל כפי שמספרת הגמרא חיפשו מהן המצוות שעל ידן אפשר להגיע לקיום כל התורה כולה, והם לימדו אותנו שיש מצוות שהן השער לכל. יש שמתחזקים בחסד, יש שמתחזקים בלימוד, יש מתחזקים בתפילות ואמירת תהלים, יש מתחזקים בשמחה – וצריכים להתחזק בכל. אבל ישנה מצווה ועבודה שהיא כוללת הכל, שהיא שיא החסד והאמונה, התכלית של כל לימוד התורה ובלעדיה אין שום שמחה. זו עבודה שרק מרוויחים ממנה, זוכים לחיים יפים ומתוקים בעולם הזה ולהצלחה בכל תחומי החיים. ולא רק, אור רוחני עצום נפתח ומאיר לאדם, מתיקות בתורה ובתפילה וגם זוכים על ידה ביום הדין.

 

ומהי אותה מצווה?

 

ובכן, הגמרא אומרת: 'כל אדם שאין לו אישה שרוי בלא שמחה, בלא ברכה, בלא טובה, בלא תורה, בלא חומה'. בלי אישה אין לך תורה, אין לך שמחה, אין לך טוב בחיים. ולא מדובר רק על רווקים, אלא גם אדם נשוי אבל הוא לא מחובר אליה – זה יותר גרוע וקשה מרווק שאין לו אישה בכלל. החיבור נעשה רק כאשר אדם מאיר את אורה של האישה, מכבד ומייקר אותה, כשיש לו קשר וחיבור אמיתי איתה. אם האישה ממורמרת – היא לא חווה את חיי הנישואין, היא מרגישה שאין לה בעל, שלא אכפת לו ממנה. ממה כן? מהקריירה ושאר הדברים שמעסיקים אותו. האישה, בלא מעט מקרים שנתקלתי בהם, הייתה כמו טרדה ומטלה שהבעל השתדל לפייס אותה בדברים שחשב שיעשו לה טוב, ובעיקר כדי שהיא לא תפריע לו בחייו ובעיסוקיו. וכל עוד היא שותקת ולא מפריעה, אז הוא חושב שהוא הבעל המושלם.

 

אולם הבעלים האלה רחוקים מאוד מאוד מהתואר "הבעל המושלם", כי בעל מושלם הוא זה שאוהב את אשתו כגופו ומכבדה יותר מגופו! הוא מי שמקיים בה את "ואהבת לרעך כמוך", ושהצרכים שלה זה כמו הצרכים שלו עצמו, הרגשות שלה חשובים לו כמו אלו שלו – רק זו אישה מאושרת באמת, כי רק אז היא זוכה לשלמות. שהרי, אדם בלא אישה נחשב חצי בן אדם, ומי שאין לו שלום בית אמיתי ומושלם עם אשתו, גם כן נחשב חצי בן אדם. כתוב "בצלם אלוקים עשה את האדם" ואדם נחשב רק כשיש חיבור של "זכר ונקבה בראם ויקרא את שמם אדם".

 

מאמרים נוספים בנושא:

מקום של אהבה

וגר זאב עם כבש

הצד המקבל

תבחרו בסליחה

אהבה ללא תנאים

ותודה על האישה

אהבה אמיתית?

כל יום מחדש

שניים זה ביחד

תבחרו באהבה

 

הריחוק מהשלמות ומלהיות בעלים מושלמים הוא כמו שמים מארץ, ועל בעלים כאלה יש קטרוגים בלי סוף מכיוון שהאישה בצער, והצער מעורר דינים בשמים. כן, גם אם היא לא אומרת שום דבר, אבל חיה בהרגשה רעה וכואבת. וזו הרגשה נוראה של בדידות שיש לאישה שמרגישה שבפנימיות של בעלה הוא לא מחובר אליה באמת. כן, גם אם הוא יאמר לה כל מיני יפות וטובות ויתייחס אליה ויקנה, לא יעזור שום דבר, היא תמיד תרגיש שהפה והלב הם שני דברים שונים… אי אפשר להבין איזו הרגשה נוראה זו עבור אישה.

 

וכמו שאתם מבינים, עם צער וקטרוגים כאלה אי אפשר להיכנס ליום הדין, כי שום דבר לא יעזור. בעניינים שבין אדם למקום, מספיק הרהור תשובה כנה והקב"ה מוחל לאדם. אבל בעניינים שבין אדם לחבר? עד שלא מפייס את חברו אין מחילה. כשאדם מגיע לראש השנה במצב כזה, הוא יכול לפשפש במעשיו ולחשוב: 'הנה, השנה עברה עלי בסדר גמור. בשלום בית אין לי מה לשפר, הכל טוב אצלי…' אבל לא רואה את האמת – שהמחשבה שלו רחוקה מלהיות הדבר הנכון…

 

אם אדם רוצה להתחזק במשהו משמעותי, בדבר שיזכה אותו באמת לפני יום הדין וייתן לו חומה וברכה וקשר עם התורה ועם כל הטוב שבחיים – שיתחיל לעבוד על שלום הבית שלו, ואני מדבר על שלום בית אמיתי! כי אז, הוא יתחיל ליהנות מהפירות כבר בעולם הזה, כי הרגשת הנועם והקדושה שיש בחיי זוגיות בריאים ומושלמים היא הרגשה שאין כדוגמתה! ואומרת הגמרא שהשכינה שורה בין בני הזוג! יש יותר מזה?

 

הקב"ה חי איתך, מתהלך בתוך ביתך, הכל מאיר לך, הפרנסה בקלות וכו'. כשיש לך אהבה אמתית, יש לך אדם אחד בעולם שבו אתה מקיים את הכלל הגדול בתורה "ואהבת לרעך כמוך", וזה אומר שיש לך קשר עם קיום התורה כי את המצווה הזאת אפשר לקיים בשלמות רק עם האישה, ואם תקיים את זה עם חברים שלך ולא עם האישה אז אתה מסכן גדול מאוד ואתה חי בשקר מוחלט. כשיש לך שלום בית אמיתי אתה מקיים את המצווה הראשונה בתורה: 'פרו ורבו' ,כי לא העיקר להוליד ילדים אלא העיקר הוא ש'יוכשרו הוולדות' – שהילדים שנוליד יהיו מוצלחים ולא יהיו נכים בנפש, וזה ייתכן רק כאשר האישה שמחה בשלמות, כפי שמסביר "ספר החינוך" את המצווה 'ושימח את אשתו'. אם אין שלום מושלם בבית, 'שנינו ביחד וכל אחד לחוד' – הילדים שגדלים בבית הזה אומללים מאוד!

 

זה הדבר שעוזר יותר מכל, והוא גם המשמעותי ביותר. כי כשיש שלום בית, כבר לא צריך להתפלל על שום דבר. למה? משום שהילדים יהיו בריאים בנפשם ויצליחו בחיים מבלי שתדבר איתם. הגמרא מבטיחה לך ברכה ושמירה ותורה ואת כל הטוב. אך אם לא תתחזק בזה – שום דבר לא יעזור לך, כי השלום הוא כלי שמחזיק את כל הברכות וכל ההשפעות. אם אין שלום, כל הטוב הזה הולך חלילה לאיבוד…

 

זו הסיבה שרבי נחמן מברסלב מלמד אותנו, שההכנה העיקרית לראש השנה היא לזכות לשלום בית! ההכנה לראש השנה מתחילה כבר בחודש אלול, ורבי נחמן אומר שכל כוונות אלול הן שהאדם יאיר לאשתו, לזיווג שלו, 224 אורות. כשהאישה שמחה ומאושרת, מלאה ברצון, 'תֹאבֶה האישה'. כל העבודה היא לזכות לתיקון הברית. כל הנסיעה לאומן בראש השנה נועדה לתיקון פגם הברית. ופגם זה קורה כשהאדם רואה רק את עמו, הוא אנוכי ולא אכפת לו מכלום. ואיך נעשה התיקון? כשהוא מתחיל להתחשב בשני, נותן לו שלא על מנת לקבל, מאיר בו. וכל זה מתקיים תחילה באישה!

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

תחילת שנה במחשבה תחילה

ארבעה צעדים להתחלה

חיים מתוקים

פותחים דף חדש

ההזדמנות הגדולה

שתי ציפורים

 

מתוך ניסיון של שנים

 

כבר שנים שאני מדבר על נושא שלום הבית, וברוך השם, זכיתי לראות פירות נפלאים של בתים מוצלחים וטובים. אבל לא פעם אני גם נתקל בזוגות שלא מצליחים ואני מתפלל לבורא עולם שיאיר את עיניי כדי שאזכה להבין מה חסר להם. והקב"ה זיכה אותי להבין נקודה יסודית בכל הגישה למושג 'שלום בית'. זכיתי להבין שישנה טעות רווחת חמורה מאוד בהבנה של המושג הזה.

 

פעמים רבות אדם חושב ששלום בית זה רק דבר טוב, כי יותר נוח לו להתעסק בעניינים שלו כאשר אשתו לא מתלוננת, או כשהוא חושב שהיא מסכנה שצריכה תשומת לב ויחס, לכן הוא 'מקריב' מעצמו ועושה לה טובה שהוא בכלל מתייחס אליה ועוזר קצת בבית. או כשהוא חושב שהיא רק תפריע לו להתקדם בחייו, לכן הוא יעשה הכל כדי שהיא תהיה מרוצה ולא תפריע לו. ההרגשה הכללית שלו היא שבכל דבר שהוא עוסק הוא צריך להילחם איתה או להסתדר איתה. לפעמים נוח לו לשקר קצת או להעלים ממנה דברים. זוג כזה מתנהל כמו שני אנשים שונים ואפילו כמו שני יריבים ואויבים, וכל חייהם הם במעין מאבק כוחות שכזה.

 

עם התובנות שקיבלתי, ומניסיון רב של שנים, אני רוצה לעקור ולקעקע את התפישה המעוותת הזו. זה שקר מוחלט!

 

ובמילים יותר בורות ופשוטות: בעל יקר, אתה לא עושה טובה לאף אחד, לא מוותר לאף אחד, אתה גם לא 'מסתדר' עם האישה ואתה לא שואף להגיע להפסקת אש, אלא האמת היא שהשלמות והייעוד שלך והעבודה העיקרית של החיים שלך – היא להתחבר עם אשתך ולהיות איתה אחד ממש. שכל רגש יהיה משותף לשניכם בשווה. כל כאב שלה – יכאב לך בדיוק כמו שכואב לה. הקב"ה ברא אותך חסר ופגום כדי שתישא אישה ועל ידי החיבור ביניכם תהיה אהבה משולמת, וכך תזכה להשלים את עצמך! זו לא טובה ולא חסד, אלא אתה עושה את העבודה האמיתית שלשמה נשלחת לעולם הזה. על האישה אין שום חיוב להתחתן, רק על הבעל. למה? כי זוהי שלמותו של האדם, שיישא ויחזר את העצם שנחסרה מעצמיו והם יהיו ביחד באהבה מושלמת.

 

לכן, זו המצווה העיקרית של החיים. זכרו זאת היטב: כל מה שאתם עושים – מוותרים, משקיעים, נותנים ועוד – זה רק בשביל עצמכם, השלמות והעבודה שלכם כאן בעולם הזה!

 

כאשר מבינים שהחיבור המושלם עם האישה הוא הדבר החשוב ביותר, ונמצא בראש סדר העדיפויות, אז אדם משיג את העיקר בעבודתו.

 

בחברה בת ימינו, יש לכל אדם סולם עדיפויות משלו עם יעדים ומטרות להשיג בחיים. אם תעשו סקר קצר ותשאלו אנשים, 'מהם היעדים שלכם?' אני באמת לא יודע כמה אנשים ישימו את החיבור עם האישה שלהם במקום הראשון. וזו בדיוק הטעות. קודם כל, חשוב להבין שזו המטרה של החיים שלנו בה"א הידיעה, ולשם נכוון את כל השאיפות, על זה נעבוד ונתפלל.

 

לכן מה שנדרש הוא – לשנות את ההסתכלות שלנו, כמו שאומרים 'לעשות סוויטש'. ואיך עושים את זה? בהתבודדות שאנו עושים כל יום! זה המקום להגיע לדעת ולהכרה שתעמוד מול עינינו תמיד – החיבור עם האישה, החיבור המושלם של הזוגיות, שלום הבית. תיגש לאישה כבר עכשיו, בערב ראש השנה, ותבקש סליחה מכל הלב. ולא סתם סליחה, אלא תפייס אותה עם מילים של אהבה ורצון שהיא תרגיש שבאמת אכפת לך ממנה. ותגיד הכל באמת, כמו שכתוב בכתובה 'אנא אוקיר ואפלח… בקושטא' – 'בקושטא' פירושו 'באמת'. התחייבת וחתמת שתכבד ותעבוד ותיתן הכל, ושהכל יהיה באמת, לא מן השפה ולחוץ אלא מתוך חיבור פנימי ועמוק.

 

ואל תחשוב שתקרא מאמר ותשתנה. אלא אתה חייב להחליט החלטה חזקה לצאת לעבודה יסודית. ראשית, יש לשנות את הגישה, ומכאן תצא לעבודת הרצון כמו שכתבתי בספרי החדש אור חדש. וגם, שתלמד בספר בגן השלום ותחדש את עצמך כל יום בידיעה של חשיבות הנוש, ושל הרווחים וההפסדים. והעיקר, שתקדיש זמן ארוך לתפילה יומיומית שתזכה להתחבר עם אשתך בחיבור שלם, ותבקש מבורא עולם שייתן לך רצון חזק בנקודה זו.

 

שלום בית הוא המדד המדויק ביותר למצב הרוחני של האדם, אין זיופים. ברגע שמשנים את הגישה ומבינים ומתעסקים בעיקר ולא בתפל, הבעיות נפתרות. סולם העדיפויות בחיים נראה אחרת, ומרגישים אחרת.

 

כשאדם מגיע לראש השנה כאדם שלם שמחובר עם אשתו באמת, אין עליו שום דין. יהי רצון שהשנה הבאה עלינו לטובה שנת תשע"ז ת'הא ש'נת ע'ת ז'יווגים, וכל עם ישראל יזכו למצוא את הזיווגים שלהם ולהתחבר אליהם באמת, ועל ידי זה נזכה לברכה שלמה ולחיבור מושלם עם בורא עולם ונזכה לשנה טובה ומבורכת.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה