כולנו אנשי מכירות

זה יסוד שצריך לשנות לאדם את כל הגישה לחיים, להפוך אותו למַאכֶער של אמונה, לאיש מכירות ה"משוגע לדבר". רוצים לדעת על מה הרב שלום ארוש מדבר?

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 15.03.21

ההיסטוריה רצופה מחלוקות ומלחמות. כאשר היו רק שני אחים בעולם כבר אז היו מריבות שהגיעו עד לרצח. בדור המבול הייתה שחיתות מוסרית גמורה שכמובן בלטה גם ביחסים שבין אדם לחברו, כמו שאומר רש"י 'הייתה מריבה ביניהם'. והנה, סוף סוף התורה מפגישה אותנו עם אנשים שמצליחים להתאחד ולחיות בשלום זה עם זה ולהירתם יחד למשימה משותפת: "ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים" – אנשי דור הפַּלָּגָה.

 

זו הייתה בחינה של שלום, כמו שאומר רש"י שמהם לומדים ש'שנוי המחלוקת וגדול השלום', ואמנם נקודה זו נזקפה לזכותם ובגללה בורא עולם לא כילה אותם לגמרי, כמו שכילה את דור המבול – אך היה זה שלום להָרַע, לא שלום שמטרתו להתקרב לבורא אלא במטרה להתרחק ממנו, לחלוק עליו ולמרוד בו. ומה עשה להם בורא עולם? גרם לפירוד ומחלוקת ביניהם על ידי שבלבל את שפתם, וכך הפיץ אותם על פני כל הארץ.

 

זה לא עונש. זו התוצאה.

 

ונשאלת השאלה: הרי לכאורה השלום היה הנקודה הטובה שלהם ובורא עולם כל כך אוהב ומחשיב את השלום, אז מדוע עשה פירוד ומחלוקת ביניהם?

 

הקב"ה זיכה אותי להבין שבאמת זה לא עונש, אלא זו התוצאה הישירה של מעשיהם הרעים. למה? כי כאשר בני אדם הולכים נגד הבורא, לעולם לא תהיה אחדות ביניהם. הפירוד והמחלוקת הם רק עניין של זמן.

 

במוקדם או במאוחר כל העסק היה "מתפוצץ". כאשר ההצלחה הייתה צוברת תאוצה – היה מתעורר הוויכוח 'מי בראש' ומי ינהיג את הקבוצה כולה, ואז כל הרע שבאותם אנשים היה מתגלה ויוצא החוצה בצורה המכוערת ביותר. מאבקי השלטון היו קורעים אותם לגזרים וגובים מהם מחיר דמים יקר. הקב"ה רק הקדים את המאוחר שהיה מגיע בכל מקרה, ובזה מנע מהם צער רב בהמשך. על זה נאמר בתהילים "יתפרדו כל פועלי אוון" – ומבאר המלבי"ם שהפירוד הוא לא עונש מאת הבורא, אלא "טבע פעולותיהם הרעות תחייב להם הפרידה והעדר החיבור והקיום". ונאמר (בגמרא) שקשר רשעים אינו מן המניין, וכך אומר גם הזוהר הקדוש שהרשעים מתחילים בחיבור ומסיימים בפירוד.

 

זה לא עונש. זו מתנה!

 

אפשר גם לומר יותר מזה. הפירוד שהקב"ה זרע בין אנשי דור הפלגה היה לטובתם. זה היה חסד גדול שלו שסלל להם את הדרך לתיקון.

 

ומדוע הפיזור הזה היה לטובתם? כי רק כך היה להם סיכוי למצוא את האמת! אין לך מניעה גדולה יותר כמו חברה רעה, כפי שאומר רבי נחמן מברסלב (שיחות הר"ן, פ): "בני אדם יש להם כוח למנוע ולהסית את האדם לרחקו מעבודת הבורא ומצדיקי אמת יותר מן היצר הרע…" והתיקון לזה הוא הבדידות, כמו שממשיך ואומר בשיחה הבאה (שם פא): "ודע, אם היה האדם לבדו ולא היה אצלו בני אדם אחרים למנעו, אף על פי שגם אז היו באים על האדם כל הבלבולים וכל המחשבות הטורדות וכל המניעות, אף על פי כן בוודאי היה מטה עצמו לדרך החיים כי סוף כל סוף היה מטה תמיד לדרך האמת…"

 

כל זמן שהייתה בין אנשי דור הפלגה אחדות להָרַע ולכפור בבורא, הם היו מושפעים ומוּסתים, סגורים ולכודים בבית כלא מחשבתי שלא אפשר להם לחשוב על האמת, ולא היה להם סיכוי לחזור בתשובה. לכן עבורם הפירוד והבדידות הם לא עונש אלא הרפואה – שכאשר יהיו לבד יתעורר בהם היושר הפנימי ויוכלו להתבונן ולחזור אל האמת.

 

מאמרים נוספים בנושא:

עשרה צעדים לצמיחה מהקשיים

שאיפות, התבלין של החיים

האלף-בית של החיים

האבנים הגדולות של החיים

לא ביום אחד

להזיז את הגבינה
השם אמר לי

אל תפסיקו לרצות

גלגל חסר רחמים

המפתח והדרך השלישית

אז יש או אין?

תספרו את הברכות

יום מלא צבעים

בצעדים קטנים אל האושר

 

יש כאן שני רעיונות יפים, אבל העיקר הוא שני המסרים החזקים היוצאים מהם למעשה:

 

הראשון – שאחדות בלי אמת ואמונה אינה אחדות וסופה להתפרק, לכן אהרן שהיה 'אוהב שלום ורודף שלום' היה גם 'אוהב את הבריות ומקרבן לתורה' כי ידע שלא ייתכן שלום בלי קרבה לתורה הקדושה. ומכאן תצא קריאה גדולה לעסוק בהפצה ויישר כוח גדול לכל העוסקים במלאכת הקודש שהם הם המרבים שלום אמיתי בעולם.

 

השני – שאדם חייב תמיד לחפש את האמת בכל כוחו ולהתנתק מהמניעות שחוסמות אותו מלקבל האמת. הרבה מניעות מקורן בקבוצה אליה אדם משתייך. אל תיסגרו בגלל שאתם שומעים רב שלא משתייך לקבוצה שלכם, אלא צריך לשמוע את האמת ממי שאמרה. אל תסתכלו לאיזה זרם, סידות, או עדה משתייך האדם שעומד מולכם, אלא בקשו אך ורק את האמת. ואם אתם רואים שהדרך שלכם לא מביאה אתכם לחיי אמונה ודבקות בבורא, לשלום עם עצמכם, הסובבים אתכם ולגן עדן בעולם הזה – דעו שאתם עוד רחוק מן האמת, אבל המשיכו לחפש וקבלו ושמעו מכל אדם, עד שתמצאו את האמת שתאיר לכם את אור האמונה ואור אהבת הבורא ויראתו.

 

חוזרים לגן העדן

 

ומכיוון שהקב"ה אוהב את האחדות והשלום נאחד את שני המסרים למסר אחד:

 

התורה מספרת לנו על חטא אדם הראשון ועל גירושו מגן עדן, והשאיפה של כולנו צריכה להיות לחזור לגן עדן ולהפוך את העולם לגן קסום כזה. אם אינכם מרגישים שאתם חיים בגן הזה עליכם לחפש, לדרוש ולבקש את האמת עד שתגשימו את הרוחניות שלכם, ביחד עם קיום התורה והמצוות, בדרך בה תרגישו חיי אושר וגן עדן בעולם הזה. אם אתם כבר זוכים לטעום את העונג של האמונה – עליכם להפיץ, לקרב ולזכות עוד אנשים באור הנפלא הזה, שיטעמו גם הם מטעם החיים ויחיו בגן עדן עלי אדמות. אלה הם באמת חיים בגן עדן. כל שבת, כל חג, כל יום בלוח השנה שלנו בא עם צבע וריח וטעם המיוחד לו. כל מצווה, כל חסד, כל חיוך, כל עזרה – הכל המתוק. גן עדן ממש.

 

הגיע הזמן לעשות שלום אמיתי בעם ישראל ובעולם כולו, לפתוח את שערי גן העדן לעצמנו, לסובבים אותנו ולכלל עם ישראל, שכל אחד ירגיש שהוא יוצא מן החושך, שישמח ויגאל בגוף ובנפש.

 

כולנו אנשי מכירות

 

אם אין לכם מה למכור, זה סימן שעוד לא קניתם בעצמכם. בשמים, כידוע, שואלים כל אדם "נשאת ונתת באמונה?" – אם לא הייתה לכם אמונה, למה לא קניתם? ואם כן הייתה, למה לא מכרתם? כולנו בעולם הזה רק נושאים ונותנים. מבינים עוד קצת, טועים עוד קצת, מאירים לאחרים, משתפים, חולקים תובנות נפלאות שתורמות לנו וכן האלה.

 

אין בכוונתי לכתוב רעיונות. מה שהעליתי כאן לפניכם הוא לא רעיון יפה, אלא דרך חיים! זה יסוד שצריך לשנות לאדם את כל הגישה לחיים, להפוך אותו למַאכֶער של אמונה, לאיש מכירות ה"משוגע לדבר" שיהיה אוהב אמונה ורודף אחריה, אוהב את הבריות ומקרבן לאמונה.

 

קנו אמונה מתוך שלום בלי דעות קדומות ובלי מחיצות, עד שתחיו חיי גן עדן בעולם הזה. ואז, תמכרו אותה בכל הכוח עד שכל העולם הזה יהיה גן עדן אחד גדול.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה