כיבוי והפרדה

עכשיו, כשמלחמת שפשוף המרפקים פסקה והמתח ירד, יש לנצל את ההפוגה ולבחון כל פעולה שננקטה. ההפרדה הזמנית, מסתבר, יש בכוחה להציל משפחה שלמה…

4 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

עכשיו, כשמלחמת שפשוף
המרפקים פסקה והמתח ירד, יש
לנצל את ההפוגה ולבחון כל פעולה
שננקטה. ההפרדה הזמנית, מסתבר,
יש בכוחה להציל משפחה שלמה…

לנער אחד היה חלום: להיות כבאי. ביום שהוא סיים את לימודיו בתיכון, הוא התגייס לשירות הכיבוי בעיר מגוריו. לאחר שעבר את כל מבחני הכניסה, ובהצלחה, הוא קיבל מכתב בו נאמר לו באיזה יום עליו להתייצב כדי להתחיל סדרת אימונים.

במהלך השבוע הראשון המדריך לא הזכיר ולו מילה אחת בכל הקשור להשתלטות והתמודדות עם שריפות, מנועים, סולמות, זרנוקים וכדומה. פרט לשעתיים בכל יום אותן הקדישו לכושר גופני, הם ישבו כל היום בכיתה והקשיבו להרצאה ועוד הרצאה ועוד הרצאה… הם לא האמינו כמה עוד צריך ללמוד על שריפות – שריפות הנגרמות מחומרים כימיקאלים, שריפות הנגרמות מגורמים סביבתיים, שריפות הנגרמות בגלל חשמל – והרשימה הייתה ארוכה והנושא היה מעניין ומסקרן.

ברגע שהם סיימו את כל הלימוד התיאורטי, המדריך החל ללמד אותם את הכללים הנוגעים להצלת חיים, עזרה ראשונה וכיבוי שריפות. ביום השלישי בשבוע השישי של הלימוד המעשי פרצה שריפת ענק, שאיימה על חייהם של אלפים. החניכים קיבלו פקודה להתייצב כשהם לבושים בבגדי העבודה ולעלות, וכמה שיותר, על משאיות כיבוי האש ולצאת לדרך.

"אבל המפקד", הם פנו למדריך בקול מוחה, "אנחנו בקושי יודעים משהו!"

"קדימה, קדימה", צעק המפקד, "כשהאש מתלקחת, כל שנייה חשובה. ברגע שנשתלט עליה נחזור לכיתה ונמשיך ללמוד"…

* * *

כאן, בסדרת מאמרים מתומצתת זו המלמדת אותנו לבנות חיי נישואין מוצלחים, בקושי כיסינו את היסודות. אולם, מכיוון שגולשים רבים כותבים לנו על משברים ובעיות בשלום הבית שלהם, שלא פעם מגיעים למצב של 'הפרד ומשול' (בין אם בני הזוג בוחרים בזה כצעד שיסייע להם בהמשך, ובין אם צעד זה נכפה על אחד מבני הזוג (לרוב הבעל) בצו משפטי) – סיטואציות המשולות לאש משתוללת שאותן חייבים לכבות בהקדם האפשרי. לכן, המסקנה המתבקשת היא להקדיש את המאמרים הבאים לסיבות וההתמודדות עם מצבים מעין אלה.

אל תתעלמו ממאמרים אלה מכיוון שהם מכילים יסודות חשובים וחיוניים לחיים בכלל, ולחיי הנישואין בפרט. כל זוג צריך ללמוד אותם. ובנוסף, גם אדם המתעתד לבנות בית ב"ה אף הוא צריך ללמוד אותם.

מבחני האמונה העיקריים שאדם מתמודד איתם מגיעים מהבית. כאשר אדם לא מתאמץ ומנסה להשיג את מידת האמונה, הוא חשוף למצבים מורכבים בחיי הנישואין, כפי שנראה בהמשך.

מספר רב של נשים בדורנו הוציאו צו הרחקה מהבית לבעלים שלהן. מצב זה לא קורה בין לילה. שבועות, חודשים ושנים של ריבים וכעסים מובילים לסיטואציות מעין אלה. באופן טבעי, אם לזוג הייתה אמונה, הם לא היו מגיעים לרמת ריבים וכעסים כאלה, אלא הרבה לפני, הם היו מתפללים להשם והיו עושים חשבון נפש מעמיק ונוקב כדי לתקן את שורש הבעיה של שלום הבית שלהם.

על הבעל לדעת כי למרות שהורחק מביתו – דבר שנראה בעיניו כחוסר צדק משווע, מנקודת מבטו של השם – זהו צדק מוחלט.

כי מי באמת הוציא אותו מהבית? בית המשפט? המשטרה? עובדי הרווחה? השם הוציא אותו, ויש לו סיבה מוצדקת. אם השם פסק דבר כזה, זה אך ורק לטובתו הנצחית של הבעל, גם אם לא עשה משהו חריג. ואם הוא פגע באשתו ובילדיו, קל וחומר ולטובתם, אין לו מקום בבית.

בעל מורחק צריך ללמוד, וליישם, את שלושת שלבי האמונה הבאים:

שלב ראשון: ככה השם רוצה – עליו להאמין באמונה שלמה שהשם הוא זה שהוציא אותו מביתו. עליו להשליך הצידה את כל המחשבות הרחמים למיניהן, תלונות, כעס, ולא לחשוב ש'ההוא אשם' או 'ההם אשמים' – החמות בחשה בקדירה או בני הדודים שהכניסו רעיונות מטורפים בראשה של אשתו – הכל שטויות. השם עשה זאת! עליו גם לשכוח מכל יצר נקמה שעולה בראשו, רחמים עצמיים, האשמות ושנאה. כל הרגשות השליליים האלה הם תוצאה של חסרון אמונה.

כאשר אדם נכשל בהבנה וקבלת עיקרון ההשגחה הפרטית, הוא מגיע למצב של האשמה (עצמית ו/או את הסובבים), עצבות ודיכאון. הוא גם מצליף באחרים את תלונותיו ותסכוליו אך אם הייתה לו אמונה, הוא לא היה מטיח שום דבר במשטרה, בחמות, בחברותיה של אשתו, או בכל אדם שהיה אחראי, מבחינתו כמובן, בהרחקתו מביתו שלו, אלא פשוט היה אומר: "ככה השם רוצה!".

שלב שני: הכל לטובה! – עליו להאמין באמונה שלמה שהשם הוא האחד שהרחיק אותו מביתו ועושה הכל לטובתו ולטובת אשתו וילדיו. הפסקת עימותי ה'פינג-פונג', שגורמים נזקים לטווח הרחוק ומשפיעים על כל המשפחה כולה, היא פעולה יעילה לכשעצמה! ודומה הדבר למכונה פגומה, ברגע שהטכנאי מוציא את המערכת או החלק השחוק, הוא יכול לתקן את המנוע. כך הוא הדבר במשפחה – כדי שישכון השלום בבית, הצדדים הלוחמים לא פעם זקוקים למצב של הפרדה כדי לבחון את עצמם ואת מעשיהם, להירגע ולתקן את הטעון תיקון.

ההפרדה מתרחשת כאשר הבעל והאישה לא מצליחים לתקן את הפגמים בקשר ביניהם תחת אותה קורת גג. ובנוסף, השם נוקט באמצעי זה כאשר אדם לא שם לב למסרים שהוא מעביר לו וה'מתלבשים' בתלונותיה של אשתו, או כאשר הוא נופל לתרדמה רוחנית ואינו מתקן את השורש שגורם לכל המתח והעימותים בחייהם.

השם מרחיק את הבעל כאמצעי אחרון כדי להציל משפחה מגירושין. הרחקת הבעל בדרך כלל עדיפה על פני הרחקת האישה, בפרט כשמדובר באמא של הילדים והפרדה בין אם לילדיה היא צעד קשה. ההרחקה הנכפית מעניקה לשני הצדדים הזדמנות לבחון את צעדיהם ולעשות חשבון נפש בסביבה רגועה יותר.

שלב שלישי: מה השם רוצה ממני? – כעת, כאשר הבעל לבד ובמקום שקט יותר, חופשי מהלחץ והמתח התמידיים, ממלחמת שפשוף המרפקים שהוא ואשתו ניהלו, עליו לנצל את הזמן לחשבון נפש ולבחון את מעשיו. זהו זמן לתפילה, תשובה ותיקון. זהו הזמן לבקש מהשם שידריך אותו ושירחם עליו כדי שיוכל להשיג את הפתרון לבעיה. גם האישה, במקביל, צריכה לעשות את אותן פעולות.

כאשר אדם עושה תשובה כראוי, מי שהוציאו מהבית – השם יתברך – הוא זה שיחזיר אותו לביתו.

מדברים אלה אנו מבינים עד כמה חשוב ללמוד את חשיבות ההתמודדות עם הבעיות, ואין זה משנה עד כמה קטנות הן נראות. הפגם הקטן ביותר שמתגלה בשלום הבית בין בני הזוג מצריך טיפול שורש מיידי. וככל שבני הזוג פועלים מתוך אמונה, ומתחזקים בה, הם יחסכו מעצמם צער וסבל אם וכאשר יתמודדו עם קשיים ובעיות בעתיד.

* * *
חשוב לציין: סדרת מאמרים זו הינה חומר למחשבה והדרכה מעשית לאנשים נשואים, או לאלה שבדרך לבניית התא המשפחתי. מאמרים אלה אינם מהווים תחליף לעזרה מקצועית במצבים קיצוניים המצריכים עזרה והדרכה באופן אישי לבני הזוג.

ספרים מומלצים בנושא זה: בגן השלום, חכמות נשים – מאת הרב שלום ארוש, וכן דיסקים בנושא זוגיות הניתנים לרכישה בחנות האתר.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה