כל יום שבת

הוא מופיע כמעט ללא הפסקה, וכעת הוציא את אלבומו השלישי ובו שירי הנשמה האהובים של סעודה שלישית. עוד סיבה להתגעגע לשבת כבר מתחילת השבוע. ראיון עם הזמר-חזן דב הנדלר.

3 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

דב הנדלר היה אברך בישיבת שעלבים, עם כישרון וקול משובח אך גם עם פחד במה, כשחברים שלו דחפו אותו לשיר כמה שירים בחתונה של חבר. מאז, הוא מופיע כמעט ללא הפסקה, וכעת הוציא את אלבומו השלישי ובו שירי הנשמה האהובים של סעודה שלישית. עוד סיבה להתגעגע לשבת כבר מתחילת השבוע.

זה כבר יותר משנה שבאינטרנט מסתובבת גרסה מתוקה ומיוחדת למילות ההבדלה של מוצאי שבת. כל השומע – מיד מתאהב בה. "הנה א-ל ישועתי אבטח ולא אפחד כי עזי וזמרת י-ה ה’…"

כך הגעתי אל דב הנדלר, הזמר שחידש את השיר שבמקור שר הרב קרליבך, וכבונוס, צירף אותו אל האלבום החדש שהוציא לאחרונה – רעוא דרעוין. אנשים רבים חיכו לאלבום שלו בקוצר רוח, בזכות אותה ה"הבדלה" שהופצה באינטרנט זה מכבר.

"זו מנגינה שמסתובבת בציבור הדתי כבר תקופה ארוכה. שמעתי שההבדלה הזו מיוחסת לרב קרליבך והתחלתי לחקור האם זה באמת שלו" מספר הנדלר, "מצאתי שהמקור של הניגון הזה מושתת על ניגון של חסידות מודז’יץ לזמירות של מוצאי שבת, אך למילים אחרות – ‘ויתן לך האלוקים…’". ואכן, ידוע שהרב קרליבך היה מחובר מאוד לחסידות מודז’יץ והוא אכן שר את השיר למילות ההבדלה אך לא הקליט אותו מעולם, כיוון שהוא הקליט רק שירים מקוריים שלו".

זהו אלבומו השלישי של הנדלר, חזן וטכנאי מחשבים, והראשון שהוא שר בהגייה עברית ולא חסידית. שני האלבומים הקודמים שלו, הכילו כולם שירים מקוריים שלו. ואילו האלבום הנוכחי מתהדר בשירי סעודה שלישית של שבת, שירי הנשמה האהובים, שהנדלר חידש.

"האמת היא שזה רעיון מבריק ואני מופתע כל פעם עד כמה הוא מבריק", מודה הנדלר, "לא תיארתי לעצמי עד כמה זה יצליח. בשני הדיסקים הקודמים שלי היו שירים מקוריים שלי. זה היה מאוד מקובל שזמר שמכבד את עצמו שר חומר מקורי משלו, כחלק מהגשמה עצמית שהוצאת משהו משלך ולא של אחרים. אבל בדיעבד אני יכול לומר שהרבה פעמים זה מצליח יותר מאשר חומר מקורי, שצריך להיות מאוד מוצלח ועם שיווק מאוד אגרסיבי כדי שהוא ייתפס, יושמע בחתונות וייהפך לנכס צאן ברזל של המוסיקה החסידית, כי אנשים נוטים יותר להתחבר למה שהם כבר מכירים מהעבר".

וזה מה שהוא עשה באלבומו האחרון. לקח אסופת שירי נשמה כאלו, המוכרים בייחוד לכל בוגרת אולפנה, מדרשה, או ישיבה, וחידש. בין השירים והמחרוזות תוכלו למצוא שם את "אנא בכוח", "למען אחיי ורעיי", "ארוממך ה’", "מזמור לדוד" ועוד רבים וטובים.

את עבודת הסינון ובחירת השירים עשה הנדלר, בעצמו בוגר ישיבה, בקפידה. "ישבתי עם חבר’ה צעירים ומבוגרים, שחלקם עדיין לומדים בישיבות, כדי לדעת מה שרים היום בישיבות ובאולפנות בסעודה שלישית, ולאחר מכן בניתי סקיצה של השירים שהייתי רוצה שיהיו באלבום".

הנדלר קרא לאלבומו בשם "רעוא דרעוין" שפירושו הוא – רצון הרצונות. כיוון שבמנחה של שבת זהו זמן של שעת רצון גדולה, ורבים מנצלים אותו לתפילה ולשירה של שירי דבקות ונשמה.

"אני מאוד אוהב את הזמן הזה של סעודה שלישית, שזה למעשה עת רצון" מסביר הנדלר, "יש על זה המון חומר בקבלה ובמקורות. כתוב שהרצון של הקב"ה לברוא את העולם הגיע אליו באותו הזמן של מנחה בשבת שלפני בריאת העולם, והעולם נברא ביום ראשון שלמחרת. לכן אותו הזמן נחשב לזמן מיוחד עם סגולות. יש הרבה זמנים כאלה ביהדות, כמו למשל בזמן שמלים את התינוק, או בזמן של תפילת נעילה. גם זמן סעודה שלישית זה הזמן הכי מיוחד ונעלה בשבת כדי לבקש ולהתפלל. אני בישיבה מאוד אהבתי את הזמן הזה של סעודה שלישית, שכולנו היינו יושבים יחד בצוותא ושרים".

לא במקרה מזכיר הנדלר בחיבה את התפילות והשירה בצוותא. אלו דברים שהוא עוסק בהם כמעט מדי שבוע. כבר 15 שנה שהוא משמש כחזן, כמעט מאז שהחל לעסוק במוסיקה. בימים הנוראים הוא משמש כחזן בקהילה ברעננה. מלבד הופעות בחתונות, יש לו גם סדרת מופעים המשלבת שירים עם סיפורים. ב"ניסים ונפלאות" הוא מופיע יחד עם מספרי סיפורים ירושלמים, בנושא ירושלים של פעם. כזו גם "סיפורי אדמו"רים" שלו. בשבתות בר-מצווה בבתי מלון הוא מנחה, משמש כבעל-תפילה, ומלווה את השבת בשירים ובסיפורים. וכך גם בחגים ובאירועים כשמזמינים אותו להנחות, בנופשים או במתנ"סים. "אני מופיע בפני כל סוגי הצבורים – ציבור מסורתי, דתי, חרדי. אפילו בקיבוצים של השומר הצעיר הופעתי. אהבו אותנו כי קרבנו אותם ע"י שביצענו שירי ירושלים שהם מכירים ולאו דווקא שירים מהמקורות, ואז נפרצו המחיצות" אומר הנדלר, שמגדיר את עצמו כשילוב בין דתי לאומי לחרדי, מה שנהוג לכנות במקומותינו "חרד"לי".

אתה עוסק הרבה במוסיקה. איך כל זה התחיל?

"זה התחיל כשבחורים מהישיבה שלי, ישיבת שעלבים, התחילו להתחתן. הכירו אותי בישיבה וידעו שיש לי קול, הייתי גם עובר לפני התיבה. במהלך אחת החתונות ביקשו ממני לעלות לשיר משהו" הוא משחזר, "אמנם נולדתי עם מיקרופון ביד אבל ניסיון בימתי לא היה לי. לא הייתי ילד פלא. ההורים שלי התנגדו בכל תוקף לשלוח אותי למקהלות בטענה שזה מפריע ללימודים. אז לא הייתה לי קריירה בתור ילד אבל זה תמיד היה בתוכי וידעתי שיום אחד זה יפרוץ".

אמנם היה לו את הדחף, הרצון והכישרון, אך עוד משהו היה להנדלר הצעיר – פחד במה.

"היה לי פחד במה אז דחפו אותי לבמה. עליתי ושרתי וקיבלתי שבחים רבים, לא רק מהקהל אלא גם מהתזמורת. אני זוכר עד היום איזו תזמורת זו הייתה, כי מיד אחרי אותה החתונה התחלתי להופיע יחד איתם והייתי הסולן שלהם במשך כשש שנים" מספר הנדלר בחיוך על להקת "צלצלי שמע" של דוד קוך (כוכב) שנתנו לו את הדחיפה הראשונה אל קדמת הבמה.

מאז הופיע הנדלר במקומות רבים, לא רק עם תזמורת "צלצלי שמע", אך הוא עדיין זוכר להם חסד נעורים. הוא הספיק להוציא, כאמור, שלושה אלבומים, שטעימות מהאחרון שבהם מוגשות לפניכם.

תיהנו.

הבדלה

אנא בכוח

לרכישת הדיסקים של דב הנדלר בחנות האתר לחץ כאן

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אבי

א' אדר התש"ע

2/15/2010

דיסק מדהים לדב הנדלר רכשתי את הדיסק ונהניתי מאוד בהיזכרי בימי הישיבה.
קול נעים מאוד, בביצוע מדוייק של הזמר חזן דב הנדלר. מחכה לדיסק הבא.

2. אבי

א' אדר התש"ע

2/15/2010

רכשתי את הדיסק ונהניתי מאוד בהיזכרי בימי הישיבה.
קול נעים מאוד, בביצוע מדוייק של הזמר חזן דב הנדלר. מחכה לדיסק הבא.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה