לדעת למה

אנחנו כל הזמן רוצים לדעת למה זה קרה, למה דווקא אני ולמה זה לא היה אחרת. הלהטוטן פיליפ פטיט צעק "אין למה!" כשביצע את "הפשע האמנותי של המאה".

3 דק' קריאה

יהודית חנן

פורסם בתאריך 15.03.21

פיליפ פטיט הוא לוליין ולהטוטן, אמן הליכה על חבל וסופר צרפתי. כשבנו את בנייני התאומים הוא החליט בליבו שהוא יהלך ביניהם. ואכן, הוא זכה לתהילה ופרסום בעיקר בגלל אותה הליכה מפורסמת שלו בין שני מגדלי התאומים בשנת 1974, אחרי שהוא וחבריו מתחו כבל בין הקומות ה-104, שזה גובה של כ-420 מטר מעל הקרקע, ולאורך של 43 מטרים. על הכבל הוא שהה במשך 45 דקות ללא כל אמצעי בטיחות כשהוא אוחז במוט לשיווי משקל בלבד. הוא הלך, רקד, ישב אפילו שבחלק מהזמן ירד גשם! כמובן שנעשו הכנות רבות וחישובים, חיבור הכבל עליו יצעד ועוד דברים שיש להביא ולקחת בחשבון כשיוצאים למבצע מדהים אם כי משוגע, שזכה לכינוי "הפשע האמנותי של המאה".

 

כך פליפ החליט לחגוג לעצמו יום ההולדת של גיל 25!

 

הסיפור האמיתי והנפלא הזה מעורר השראה ומדהים מהרבה מאוד סיבות. אבל קחו רק את העובדה שפיליפ וחבריו משכו כבל גדול וכבד כזה בין שני המגדלים! תחשבו על המורכבות שבדבר, על הפרטים הקטנים כדי שההליכה תהיה יציבה. כמה צריך ללמוד על כל פרט ופרט, לתכנן וליישם את כל מאות הנתונים. ההתחייבות והנחישות בהחלט משאירים את הצופים במחזה זה פעורי פה. אם זה היה דבר מטורף לעשות – זה ממש לא רלוונטי כרגע, אלא התעוזה של פליפ, הגבורה והאומץ שלו, שעושים את הסיפור הזה מרתק כל פעם מחדש.

 

עבורי גולת הכותרת, כשראיתי את הסרטון שתיעד את ההליכה של פיליפ על הכבל הזה לפני הרבה שנים, הייתה החלק בו כאשר פיליפ סיים את ההליכה וירד אל ההמון שצפה בו, אז ניידת משטרה הגיעה והוא נעצר מכיוון שהמיזם הזה לא היה חוקי. כתבים שהיו שם לתעד את ההליכה החלו להתגודד סביבו ולשאול שאלות. אחד הכתבים שהרים את קולו במיוחד הצליח לשאל את פיליפ: "למה עשית את זה?!?"

 

פיליפ פטיט הסתכל עליו למשך כמה שניות וצעק, "אין למה!" ונכנס לניידת.

 

אהבתי את התשובה ואני אוהבת להיזכר בה מדי פעם. בעיקר בפעמים בהן אני מבינה שוב ושוב שאני לא מבינה.

 

לשאול ולחקור את דרכיו של הבורא, אם לא על מנת להתפעל ולהודות לו על החסדים שהוא משפיע עלינו, זה חוסר אמונה. כל אדם צריך להגיע בסופו של דבר לנקודה בה הוא ירגיש שלא אכפת לו למה דברים קורים כך או אחרת. אבל דבר אחד כן חייב להיות לו ברור: שהבורא שלח לו את כל האתגרים, הקשיים, הסבל וכל מה שהוא חווה בחייו, והוא יודע טוב מאוד מה הוא עושה! זה כל מה שצריך לדעת.

 

מאמרים נוספים בנושא:

לאתחל מחדש

הוא ניצח אחרון

משובחים כמו גרגירי קפה
בזכות הקשיים
אל תפסיקו לרצות
המאמן האישי שלך
כנפיים של נשר

תהיו כוכבים
הגישה המנצחת

זה הלייק שלך!

 

עבודת ההבנה שאנחנו לא יכולים להבין, היא ממש אתגר בפני עצמו וגדול מול תאוות הלב הגדולה – להבין ולדעת. כי אנחנו רוצים לדעת למה. כי אנחנו בני אדם שרוצים תשובות ומשתוקקים להסברים. כי כך נבראנו, עם סקרנות ורצון לדעת.

 

אם רק הייתה לי עוד קצת אינפורמציה, אם רק היה לי רמז ללמה זה קורה לי! אבל האמת היא שגם אם הייתה לנו כל האינפורמציה שיש בעולם, במצב הקיומי שלנו באמת שלא היינו יכולים להבין.

 

הנה דוגמה שאני אוהבת להמחיש בעזרתה את הנושא המעניין הזה: ילד קטן מתגנב לחדר השירות בו נמצאת מכונת הכביסה וחומרי הניקוי השונים ומוצא בקבוק מרכך כביסה בהישג יד. הוא מצליח לפתוח את הפקק ומנסה לכוון את פיית הבקבוק לפה, אך באותו רגע אבא או אמא נכנסים לחדר הכביסה ומיד לוקחים את הבקבוק מידיו. הילד מתחיל לבכות ולצרוח, הוא מתוסכל וזועם למה עשו לו בכלל דבר כזה. הוא לא מבין למה אמא או אבא "הכאיבו" לו. אבל גם אם אחד מהם היה מושיב אותו על ברכיו ומסביר לו במשך שלוש שעות למה מסוכן לשתות מרכך כביסה, הילד הקטן לא היה מבין. הוא חסר את יכולת ההבנה מה חומר כזה עלול לגרום לגופו. הוא לא מסוגל לעבד את האינפורמציה הזו. לכן זה לא שהוא חסר את הסיבה לסבל שלו, הוא אפילו לא יכול להבין את התשובה לשאלה. אבל עמוק בתוכו הוא יודע שאמא ואבא אוהבים אותו, ועבורו הידיעה הזו מספיקה בהחלט.

 

גם אם בורא עולם בכבודו ובעצמו היה אומר לנו למה דברים רעים קורים לאנשים טובים, לא היינו יכולים להבין. וגם אין שום דרך בה נוכל להבין ותפוס במוח האנושי והמוגבל שלנו, ולא משנה מה הוא יאמר לנו.

 

אני מניחה שנתקלתם, כמוני, באנשים ששאלו את שאלת השאלות – "איך קרתה השואה? אני פשוט לא מבין את זה!", אבל רגע, האם הם בכלל מבינים משהו באמת? האם אנו מבינים למה דברים טובים קורים לאנשים רעים? האם אנו מבינים את השמש, הירח והכוכבים? היינו רוצים לחשוב שכן, אבל אנחנו לא.

 

בסופו של דבר, כולנו צריכים להגיע למקום בו אין לנו צורך כל הזמן בתשובות. כי אין תשובות ארציות. ואם אין תשובות בנמצא או אפשריות עבורנו בעולם הזה, אז איזה צורך יש לשאול שאלות כאלה?

 

כשנבין שאנחנו לא יכולים להבין, רק כך נגיע למקום בו "אין למה!" כפי שאמר פיליפ פטיט לאותו כתב.

 

"כל העולם כולו גשר צר מאוד, והעיקר והכלל לא לפחד כלל!", אמצו בחום את דבריו של רבי נחמן מברסלב, הם עושים טוב לכל סימני השאלה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה