להחיות את המוסיקה

אובדן של הורים הוא בין הדברים הקשים שחוויתי. בפעם השנייה זה היה נראה הרבה יותר קשה, מה גם שהמוסיקה מאוד חסרה לי. כמה דברים שלמדתי מקרוב עליה.

3 דק' קריאה

חיה עובדיה

פורסם בתאריך 05.04.21

אובדן של הורים הוא בין הדברים
הקשים שחוויתי. בפעם השנייה זה
היה נראה הרבה יותר קשה, מה
גם שהמוסיקה מאוד חסרה לי. כמה
דברים שלמדתי מקרוב עליה.
 
 
זו לא הפעם הראשונה שאני מתאבלת על הורה שנפטר, אבל גם בפעם השנייה זה לא היה קל. אני מודה לבורא עולם מעומק ליבי על הדרך שנתן לנו, כיהודים, להתמודד עם האובדן, הכאב והצער בתקופה לא קלה כזו בחיים. וזה לא מפתיע, מכיוון שבורא עולם ברא אותנו עם התורה, החוקים וההלכות שמתאימים לנו כמו חליפה שחייט תפר לנו במיוחד, בול במידה מה שנקרא. מצוות יקרות שמביאות שלווה וכבוד לנשמה שעזבה את העולם הזה.
 
לפני סיום 12 חודשי האבלות התחלתי להרגיש בצורה חדה תחושה של דיכאון. הרבה נושאים אישיים נראו יותר קשים להתמודדות ומאתגרים מתקופות רגילות, ולמרות שהתחזקתי באמונה ודיברתי יותר עם בורא עולם בתפילה  האישית (התבודדות, כפי שרבי נחמן מברסלב מכנה אותה) לא הצלחתי לצאת מבור העצבות שנפלתי אליו.
 
במהלך תקופת האבלות יש דברים שעל האדם האבל אסור לעשות, למשל לא להיות בשמחות או לשמוע מוסיקה, לפחות לא בציבור. כמובן שישנם ימים או זמנים שיוצאים מן הכלל כמו שבתות וחגים. אבל האמת היא, שגם אם לא הייתי מצווה להימנע מללכת לשמחות או מסיבות, לא הרגשתי שאהיה מסוגלת ליהנות קצת. התמונה של אבא היקר הייתה תמיד לנגד עיניי, המחשבה שהוא כבר לא ייהנה בעולם הגשמי הזה ביחד איתנו כאבה לי, והאובדן שלו הגביר בתוכי את הגעגועים לאמא ע"ה שנפטרה כמה שנים קודם לכן. המחשבה המשחררת היחידה שעלתה בראשי הייתה התמונה של שני הוריי נהנים להם באיזה עולם רוחני ועליון, משוחררים מכל הכאב והדאגות של החיים המאתגרים שכל אחד מאיתנו חווה.
 
מאמרים נוספים בנושא:
מוסיקה – הנקודה שמחברת עולמות
הפרידה  מאבא                                   
צלילי  המוסיקה
 
יום אחד הוזמנתי למפגש שאישה אחת ארגנה. המפגש, כך נאמר לי, ילווה במוסיקה ושירה. כמובן לא יכולתי להגיע, הייתי עדיין בתקופת האבל על אבא. שבוע לאחר מכן, נסעתי עם חברה ברכב שלה והיא שמעה מוסיקה ברדיו. באותם רגעים התנגן לו שיר מאוד יפה. שאלתי אותה אם היא יכולה להנמיך את הרדיו בגלל 'המצב שלי'. היא בהחלט הבינה אותי. כמובן שאין חיוב לאדם שאינו אבל לא לשמוע מוסיקה, אבל היא ידעה מה אני רגישה. השיר הזה גם להרגיש הנאה, בעיקר מהקצב, עד לנקודה שכמעט בכיתי. המוסיקה חדרה את הנשמה שלי. באותו רגע הבנתי מדוע אבלים צריכים להימנע ממוסיקה בתקופת האבל.
 
מוסיקה היא משהו שמימי, והיא יכולה לגרום עונג שאי אפשר לתאר לאדם ששומע אותה. זה משהו כל כך עמוק עד שקשה אפילו לתפוס בשכל מה זה אומר, כמו רוב המצוות שאנו מצווים לקיים, שהן מעבר ליכולת ההבנה שלנו, מעל לשכל וההיגיון.
 
כמעט שנה נמנעתי מאחד הכוחות הבסיסיים והחשובים שמשפיעים ברכה לאדם – המוסיקה. כשפתאום תפסתי רסיס קטן ממנה, באותו יום ברכב של חברה שלי, הייתה בי סערת רגשות. עכשיו, ברוך השם, כשלא חל עלי איסור לשמוע מוסיקה אני צועדת במציאות החדשה די בזהירות, נהנית מהמתנה שאלוקים העניק לנו, כלל האנושות, עם יכולת הערכה חדשה ומוגברת.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
ממתינים  בטרמינל
הפרידה מסבתא אירמה
החיים של בראין
 
רבי  נחמן מברסלב ותלמידו הקרוב ביותר רבי  נתן מברסלב, כתבו רבות על הכוח העצום הזה שנקרא מוסיקה, הנה חלק מדבריהם:
 
* בעולם הגשמי הזה, במיוחד אם חטאנו ואנו רחוקים מאוד מהבורא, הדרך העיקרית לקשר את עצמנו שוב עם הבורא היא המוסיקה והשירה.
 
* שירה וניגון כשרים מאוד מרוממים את נפש האדם, יש בהם כוח עצום לעורר את הלב ולמשוך עצמנו לבורא עולם.
 
* גם אם אתה לא יכול לשיר יפה, אתה יכול לעורר את עצמך עם ניגון. תשיר אותו הכי טוב שאתה יכול, כמו שזה יוצא לך מהלב. היכולת המרוממת של הניגון היא מעל לכל תענוג.
 
* החיים והעבודות של הגוף נמשלים על ידי עשרה מיני דפקים. והם מקבילים לעשרה  מיני נגינה שבאים מהנשמה. חרדות ודיכאון מחלישים את הדפקים הללו וזה יכול לגרום למחלות. אבל כשהניגון של הנשמה הוא שמחה ואושר, הוא מחזק וחיוני לעשרה מיני הדפקים ומושך בריאות לגוף.
 
* אנחנו גם חייבים להיות מאוד זהירים עם המוסיקה שאנחנו שומעים, כי לא כל מוסיקה טובה לנשמה. מוסיקה שהיא טובה לנשמה יכולה להעלות אותה לגבהים עצומים.
 
* ניגון כשר יכול להביא את האדם לדרגת נבואה. מוסיקה היא היסוד והבסיס של קשר אמיתי עם השם.
 
* כשדינים קשים מאיימים על ישראל, אפשר להמתיקם עם ניגונים, ריקודים ומחיאות כפיים.
 
* ואחרון וחביב, לב שמח ומאושר יכול להביא אותנו למטרה החשובה שלנו בחיים – הגאולה. בזמנים קשים אלה שכולנו חווים, ולא רק בארץ ישראל, יהי רצון שנזכה להיות ביחד לנצח.
 
יהי רצון שנזכה למשוך את החסד והרחמים העליונים עלינו עם האמונה והמתנה הגדולה שקיבלנו – המוסיקה, שירה ותפילה, ונזכה לגאולה השלמה במהרה בימינו אמן

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה