להיות מוסרי בחברה לא מוסרית

אולי התפקיד של לוחם-העל הקשוח הרבה יותר מושך מתפקיד העניו, האדם הפשוט. הבט על כל ה"הקשוחים" לאורך כל ההיסטוריה – האם למישהו היה 'הפי אנד'? איפה הם ואיפה האדם הפשוט?

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

אולי התפקיד של לוחם-העל הקשוח
הרבה יותר מושך מתפקיד העניו, האדם
הפשוט. הבט על כל ה"הקשוחים" לאורך
כל ההיסטוריה – האם למישהו היה ‘הפי
אנד’? איפה הם ואיפה האדם הפשוט?

לרב ברוידא שלום רב,

אני משפטן ממנהטן, ובכל הפסקת ארוחת-הצהריים שלי אני גולש באתר שלכם ובבלוג שלך – "לייזר בימס". אני מאוד אוהב את הכנות וגילויי הלב שלך, אבל לא פעם אני תוהה לשמע צליל כתיבתם של הכותבים הברסלברים, שנשמעים כאילו הם מדלגים באיזה שדה של פרחי הצבעונים. אם הייתי משתמש בעצות של הרב שלום ארוש בכל הנוגע לאמונה, מזמן היו רומסים אותי, במיוחד בתחום בו אני עוסק (וברור שגם בתחומים אחרים). המוסריות הזאת נשמעת טוב בסמינרים רבניים או בדיונים מתנשאים ששום דבר לא מפריע להם. אבל זה לא תואם את מה שקורא כאן, ב’תפוח הגדול’, בו אדם לאדם זאב (ואולי בעוד מקומות בעולם). אני בוגר ישיבה בעצמי, והגמרא היא כלי עצום מאוד לפיתוח השכל, אבל תסלח לי, אינני רואה איך דיבורים ‘נדושים’ ברי יישום בחברה של היום. בקיצור, איך בדיוק אתה מצפה שאדם יהיה מוסרי בחברה לא מוסרית? בברכה, לואיס.

לואיס היקר,

הבט על כל העריצים והמנהיגים, על כל המפורסמים והנוצצים למיניהם, חסרי המוסר והקשוחים מכל הזמנים. לאף אחד מהם לא היה ‘הפי אנד’. ההצלחה שלהם הייתה תמיד לטווח הקצר. דוד המלך ע"ה מלמד אותנו ש"ענווים ירשו ארץ" (תהלים לז, יא). הוליווד, וול סטריט, והרבה חברים למקצוע לא תומכים או נשענים על דבריו של דוד המלך, אבל בינתיים, העיקרון של דוד המלך הוכיח את עצמו לאורך כל ההיסטוריה, במשך אלפי שנים.

אולי התפקיד של לוחם-העל, הויקינגים או הרומאים הקדמונים נראה הרבה יותר מושך, מלהיות בתפקיד העניו של התלמיד החכם (שנראה מדבריך שאינך מעריך כלל, ובבקשה, תקן אותי אם אני טועה, פרקליט) אך עדיין, התלמיד החכם עדיין איתנו היום, בעוד הרומאים, הויקינגים וכל לוחמי-העל שההיסטוריה מספרת עליהם רבות – לא קיימים בכלל. אני יכול להמשיך ולתת לך עוד המון דוגמאות של אנשים כאלה, אבל אני חושב שהבנת את הנקודה.

אך בוא נתבונן על אותם ענווים שפלי רוח, מוגבלים ואנטי-מאצ’ואיסטיים, טיפוסים עם מוסר, שבאמת ירשו ארץ:

פרנקלין דלאנו רוזוולט – היה משותק מהמותן ומטה, אבל הנהיג בהצלחה את ארצות הברית באחת התקופות הקשות ביותר בהיסטוריה.

הלן אדמס קלר – הייתה עיוורת, אך עשתה פריצת דרך בשיטת כתב הברייל, וכל מערכת החינוך בתחום הזה נשענת על שיטתה.

תומס אלווה אדיסון – חירש חלקי, ואף אובחן כדיסלקטי, אמר: השתמשתי במגבלה שלי כדי להעצים את כוח הריכוז שלי, מכיוון שלא הייתי צריך להקשיב ולהתרכז בשיחות מיותרות ובשטויות של אחרים… כך העיד על עצמו אדיסון והפך לאחד הממציאים החשובים והגדולים באמריקה.

מהטמה גנדי – אדם חלש ושברירי, אבל בעל כוחות נפש עצומים. גנדי היה מנהיג פוליטי ורוחני הודי, שהוביל את תנועת העצמאות ההודית במאבקה נגד השלטון הבריטי. הוא נחשב גם לסמל ההתנגדות הלא-אלימה, תוך כדי התמקדות בחיפוש אחר האמת ובהתנגדות לרשע באמצעות התנגדות פעילה אך לא אלימה, דבר שהוביל לעצמאותה של הודו ועורר השראה לתנועות שונות למען זכויות האדם ולחופש ברחבי העולם.

ריי צ’ארלס – אדם עיוור, אבל אחד המוסיקאים הגדולים שידעה ארצות הברית במאה ה-20.

ראה איך ההיסטוריה זוכרת את כל האנשים האנטי-מאצ’ואיסטיים באהבה והערצה. כעת, הבט היטב על כל העריצים ומנהיגים, או כאלה שמתיימרים להיות דוגמא ומודל חיקוי, שאתה מכיר. האם יש סימן כלשהו המעיד על שמחה בחייו של אחד מהם? האם הצלחתו של אחד מהם הייתה לטווח הרחוק? האם ההיסטוריה אוהבת ומעריצה את המן, היטלר, סטאלין, אידי אמין או סדאם חוסיין? אני לא חושב.

הבחנתי בתופעה מעניינת של אנשים לוחמים, ממש מומחים – בתחום הפיזי גופני, וגם באנשים מפורסמים שהם לוחמי-על בתחום הנפשי-רוחני, כמו רבי ומורי הרב שלום ארוש – אנשים ענווים בצורה יוצאת מגדר הרגיל.

מניסיוני האישי בצבא, ראיתי פעם אחר פעם כיצד אנשים שעטו עליהם את המאצ’ואיסטיות בגאווה ורברבנות מחרידה, אבל ברגע האמת – כשפגזים עפו מעל הראשים שלנו – הם היו הראשונים שנכנסו למתח נוראי ופחד שאי אפשר להסביר, ממש כמו ילדים קטנים.

ישנו עוד חוק מהותי וחשוב בדרך בה ברא הבורא את העולם – אף פעם לא תראה ברכה בשום דבר שתשיג בכוח הזרוע – כוחי ועוצם ידי, בציוויי התורה. אל תבלבל בין המושגים הצלחה לטווח הקרוב לבין הצלחה לטווח הרחוק.

הבחירה בידך, לואיס. על ידי בחירת השביל המוסרי, תזכה שבורא עולם יהיה תמיד לצידך. בעזרתו, תמיד תהיה המנצח. האמונה עושה אותך חזק ונותנת לך את היכולת להתמודד עם מצבים שאתה לא יכול לתאר לעצמך עד כמה תוכל לעמוד בהם, לא כוח הזרוע, או כל הדברים הנשענים על חוסר מצפון משווע או אכזריות.

בברכה רבה, הרב אליעזר רפאל ברוידא.

* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס" בכתובת www.lazerbrody.net

כתבו לנו מה דעתכם!

1. יהודיה

ו' טבת התשע"א

12/13/2010

תשובה מהממת כבוד הרב, תשובתך ממש נגעה לי ללב. ככה זה גם בחיים הציבוריים וגם בחיים הפרטיים של כולנו. הלוואי וכולנו נהיה ענווים באהבה ובשמחה ואז העולם יהיה מאושר יותר, אמן.

2. יהודיה

ו' טבת התשע"א

12/13/2010

כבוד הרב, תשובתך ממש נגעה לי ללב. ככה זה גם בחיים הציבוריים וגם בחיים הפרטיים של כולנו. הלוואי וכולנו נהיה ענווים באהבה ובשמחה ואז העולם יהיה מאושר יותר, אמן.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה