להעביר לדור הבא – פרשת השבוע נצבים וילך

פרשת השבוע נצבים וילך - כך אפשר להסביר את עניין אהבת יעקב ליוסף, שדבר זה בא להורות על ההנהגה שעוברת כבר בחיים של הצדיק אל הצדיק שעתיד להנהיג בדור הבא!

1 דק' קריאה

הרב שמואל שטרן

פורסם בתאריך 06.04.21

פרשת וילך
 
 
"ויקרא משה ליהושע ויאמר אליו: חזק ואמץ כי אתה תבוא את העם הזה אל הארץ וכו'".
 
הנה פני משה כפני חמה ופני יהושע כפני לבנה, ובחיים חיותו של משה רבינו הוא מעביר לו את ההנהגה ומורה לו שהוא ינהיג את העם.
 
על פי זה אפשר להסביר גם את עניין אהבת יעקב ליוסף יותר מן האחים, שדבר זה בא להורות על ההנהגה שעוברת כבר בחיים חיותו של הצדיק אל הצדיק שעתיד להנהיג בדור הבא – והכל מכוחו של הראשון, ואף על פי שהתלמיד יכול לזכות לפי שניים, כפי שראינו אצל אלישע שזכה לפי שניים מרבו אליהו, אף על פי כן הכל מכח רבו.
 
וזהו שיעקב אומר להם: "אותי שכלתם" – יוסף איננו, כמובא בליקוטי מוהר"ן (תורה י') – שכלתם (ב-ש' ימנית) כי לא היה להם את השכל האמיתי שהוא הביטול לצדיק, זאת משום שמכרו את יוסף, ואף על פי שלמדו תורה אצל יעקב אביהם אולם לא זכו לשכל השלם לפי בחינתם כי לא היו מבוטלים ליוסף, כי אף על פי שיעקב הוא הצדיק שבדור, אף על פי כן הורה לבניו על ידי אהבתו את יוסף – שיוסף הוא ההמשך העיקרי של יעקב, כמובא בפסוק: "אלה תולדות יעקב יוסף" ולכן צריכים להתבטל אליו.
 
וזה העניין שמשה רבינו מורה ליהושע שהוא ממשיך דרכו בחיים חיותו, שהוא עניין: משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע וכו'. לכן כל רב ותלמיד יקרא בחינת משה ויהושע, וכן הוא אצל רבינו הקדוש ורבי נתן תלמידו, וכן נוהג לדורות – שהרב שבדור מקבל מדור שלפניו וכו'.
 
על כך אמר רבינו הקדוש שתלמידים יעשו תלמידים, ובכל דור יש את הרב שבדור שאור צדיק האמת מאיר דרכו לכל הדור, והוא בחינת תלמיד המקבל מן הרב שבדור שלפניו, וכן עד ביאת ינון במהרה בימינו, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה