להרזות בלי דיאטה

עוגה? גלידה? פסטה? כן. אפשר לאכול הכל, להיראות ולהרגיש טוב, בלי "אמא חיצונית" שתגיד לנו מה מותר ומה אסור. מיכל שולביץ, מומחית להרזיה בריאה, מסבירה לנו איך עושים את זה.

4 דק' קריאה

מיכל שולביץ

פורסם בתאריך 06.04.21

עוגה? גלידה? פסטה? כן. אפשר
לאכול הכל, להיראות ולהרגיש טוב,
בלי "אמא חיצונית" שתגיד לנו מה מותר
ומה אסור. מיכל שולביץ, מומחית להרזיה
בריאה, מסבירה לנו איך עושים את זה.

יש דרך חיים אלטרנטיבית לדיאטה, שבה אפשר לאכול מהכל, להיראות טוב ולהרגיש טוב. אם נצא מנקודת הנחה שהמשקל העודף ו/או אכילת יתר הם בעצם רק סימפטומים למה שקורה לנו בחיים, אז האכילה של מזון מתוך הקשבה לגוף ולצרכיו תאפשר לנו לאתר את הסיבות האמיתיות להשמנה ולאכילה ולבחור התנהגות אחרת עם אוכל. לכן, בניגוד למה שמקובל לחשוב, אפשר לאכול עוגה או גלידה, פסטה, תפוחי אדמה, וכל מה שאוהבים, ובכל זאת לרזות ולהישאר במשקל יציב לתמיד!

דיאטות לא עובדות.

לפי סטטיסטיקה, 99% מהאנשים שמרזים על ידי דיאטה מעלים חזרה את אותם הקילוגרמים ואף יותר תוך 5 שנים!

מותר לאכול מהכל? כן, ו… הצעד הראשון שמתבקש הוא להפסיק לעשות דיאטה, להתחיל לפרגן לעצמנו לאכול כל מזון שאוהבים. תוך כדי, יש ללמוד להקשיב לגוף, לתת לו מה שהוא רוצה וצריך – להיענות לצרכיו. עשיית דיאטה לשם ירידה במשקל מנוגדת לטבע שלנו: אוכלים מה שלא אוהבים, אוכלים את הכמות שכתובה בתפריט ולפי לוח זמנים מוכתב מראש, תוך התעלמות הן מן הצורך הפיזי והן מן הצורך הרגשי, ולא מתחשבים במנגנון הרעב הטבעי שלנו.

בדיאטה קשה להתמיד. לכל דיאטה יש סוף, ובסוף הדיאטה יש השמנה חוזרת. דיאטות מעוררות אותנו למרוד, לכעוס וגם מרגילות אותנו להיתלות ב"אמא חיצונית" שתגיד לנו מה מותר ומה אסור לנו לאכול. הפן הפיזי הוא, שככל שממעיטים לאכול אוכל – מזון, חילוף החומרים נעשה איטי יותר, ואז הדיאטה לא עובדת כמו פעם. כך אנו דנים את עצמנו לחיים בכלא נצחי שהוא כלא הדיאטות, שבו אם נסטה קצת (נשבור את הדיאטה), נדרדר לתהום (נשמין מחדש), כשהמחיר היקר שאנו משלמים הוא אובססיה בלתי נגמרת בנושא הגוף שלנו, הרזיה ואוכל. לא רק שאוכלים מה שלא אוהבים, אלא גם עסוקים יומם ולילה במחשבות על מה שאכלנו ועל מה שרצינו ולא אכלנו או על מה שיהיה כשנרזה, ובכך מחמיצים בעצם את ההווה.

דיאטות לא עובדות, כי הן מחמירות את בעיית המשקל שלנו – לא מקדמות אותנו לעבר משקל רצוי ויציב לתמיד!

אם לא דיאטה, אז מה כן?

אכילה מתוך מודעות לרעב ולשובע

כדאי לאכול אוכל כשרעבים פיזית, ולהפסיק לאכול כשאנו מרגישים שאכלנו די. אנו לומדים להכיר את מנגנון הרעב והשובע שלנו ולזהות בין רעב פיזי (הגוף זקוק לדלק) לבין רעב רגשי ("בא לי לאכול משהו" – אכילה מתוך כעס, עצב, שעמום וכו'). על ידי כך נוכל להגיע למצב שקל לנו לאכול, בדומה לאנשים רזים מטבעים. זו מיומנות שאותה אפשר ללמוד! התיידדות עם הרעב ועם השובע וההתמודדות עם הרגשות שעולים בלי 'לאכול אותם', תוביל בסופו של דבר להפחתת כמויות האוכל שאנו אוכלים ולאכילה שפויה יותר, להורדה במשקל ולשמירה על משקל יציב לתמיד.

קבלה עצמית

התהליך מלווה באימוץ פרספקטיבה של קבלה ושל אהבת עצמנו כפי שאנחנו, כי השינוי שלו אנו משתוקקים מתאפשר בקלות רבה יותר בסביבה של אהבה, ולא בסביבה של רגשות שנאה וביקורת עצמית. באופן אירוני, דווקא היחס החיובי אל גופנו עוזר לנו לרזות. הגברת המודעות בשטח זה מביאה אותנו להתייחס אל גופנו בכבוד הראוי, ואל עצמנו כבני אדם, יחס שמגיע לכל אחד ואחת מאתנו, ללא קשר לגודל, לצורה או לגיל.

הכל מתחיל בראש

השחרור מן הדיאטה מלווה בבדיקת מערכת ה'אמונות' וצורת החשיבה שלנו, ושינוי המחשבות שמנציחות את המצב של השמנה חוזרת. מה שמשמין זה לא הקלוריות או האוכל שאנו אוכלים, אלא מה שאנחנו חושבים עליהם! כשאנחנו מרזים בדיאטה, הראש נשאר 'שמן' במחשבותיו, כך שאם אנו מאמינים שכשאוכלים אחרי שבע בערב משמינים, אז בכל פעם שנאכל אחרי שבע בערב, אכן נשמין. התהליך מוביל למודעות למחשבות ולדעות המכשילות שמפעילות אותנו כלשונן – ואף מגשימות את עצמן. שינוי צורת החשיבה ואימוץ הרעיונות שתומכים בנו עוזרים לגוף שלנו לאזן את המערכות שלו, כולל אפשרות של האצת חילוף החומרים. ההרזיה, כמו היציבות במשקל, יתרחשו באופן טבעי.

איכות חיים

אני מזמינה אתכם להזדמנות פז מרתקת להתבונן בחיים שלכם דרך השימוש באוכל. היות שהאוכל עזר לכם, פעמים רבות, לדכא ולהחניק רגשות, התוצאה הייתה, לא פעם, התפשרות וויתור על ההעדפות שלכם. לכן תהליך זה עשוי להיות מלווה בשינויים בשטחים שונים בחייכם, לפי בחירתכם, כי כשהאובססיה לבעיית המשקל והאוכל נעלמת, אז אפשר להתפנות למה שבאמת חשוב לכם בחיים.

אני עצמי הגעתי לנושא ההרזיה ללא דיאטה לפני למעלה מ-18 שנה, כאשר חיפשתי אחר דרך שתאפשר לי להיפרד מ-25 קילוגרמים מיותרים שנשאתי על גופי, ולפתור את בעיית המשקל שלי אחת ולתמיד. אני שומרת באופן טבעי על משקלי הנמוך והיציב, לשביעות רצוני.

מספר מילים על צריכת דגים

אם החלטתם לבחור 'לעשות דיאטה' או שדווקא חשבתם כי אתם מסוגלים להקשיב לגופכם ולהעניק לו את הדרוש באמת, בכל מצב כדאי שתשימו לב למחקר הבא. אין כאן סתירה לכל דרך שתבחרו.

מחקר שערך פרופסור יצחק כ"ץ ממכון "מאגר מוחות" בקרב מדגם של דיאטניות, מגלה ממצאים מעניינים לגבי התייחסותן למאכלי דגים בכלל ולמאכלי דגים טריים בפרט. לבקשת עורכי המחקר דירגו הדיאטניות מוצרים שונים על פי רמת הבריאות שלהן. 59% ענו כי דג טרי הוא הכי בריא, 27% נתנו את המקום הראשון לבשר הודו, 23% ענו שעוף טרי הוא הבריא ביותר, לאחריהם היו בשר הבקר עם 9%, הדג הקפוא עם 7%, ואחרון היה העוף הקפוא עם 2%. נוסף לנתון הבולט לגבי הדג הטרי, עולה מהמחקר כי הדיאטניות מבדילות בין האיכויות של הדג הטרי, שאותו הן מיקמו במקום הראשון, לעומת אחיו הקפוא, שדורג במקום שלפני האחרון.

הנתונים על בריאות הדג מסבירים את ההמלצה הגורפת של הדיאטניות לגבי תדירות אכילת דגים. 89% מהן ממליצות לאכול דגים כל יום, 2% ממליצות על מספר פעמים בשבוע, ו-9% מהן אומרות כי פעם אחת בשבוע מספיקה.

דגים מומלצים לילדים ולתינוקות – התפישה כי דגים לא מתאימים לילדים ולתינוקות מופרכת על ידי הדיאטניות. 48% מהן סבורות שמומלץ לתת לתינוקות כבר מגיל חצי שנה לאכול דגים נקיים מעצמות, 16% מהן היו מחכות לגיל שנתיים, 14% היו מתחילות בגיל 4, ו-14% נוספים מגיל 6.

דגים טובים יותר לדיאטת הרזיה – המחקר מגלה כי מרבית הדיאטניות (61%) חושבות כי אנשים המשלבים דגים טריים בדיאטת ההרזיה שלהם מצליחים לשמור על משקלם הנמוך זמן רב יותר מכאלה שלא משלבים. רק 2% טענו כי הם לא מצליחים בכך, והשאר לא ידעו להשיב.

זו גם הסיבה, ככל הנראה, ש-48% ממליצות לשלב בדיאטה מאכלי דגים, בעוד רק 7% ענו כי הן ממליצות על מאכלי בשר. השאר טענו כי זה לא קבוע ומשתנה בהתאם לנסיבות. מעניין לציין שאף לא אחת מהן ענתה כי הדיאטה המומלצת לא כוללת לא בשר ולא דגים.

מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים יוסי יעייש אמר בעקבות התוצאות כי: "המחקר מוכיח את מה שאנחנו יודעים כבר שנים, כי נוסף לטעמם המשובח של הדגים הם גם בריאים לכלל הציבור, כולל ילדים, ובמיוחד לכאלה המעוניינים לרזות ולהישאר בריאים לאורך זמן".

* * *
מיכל שולביץ, מומחית להרזיה בריאה בדרכים טבעיות.

(באדיבות מגזין שעה טובה)

כתבו לנו מה דעתכם!

1. השמן והרזה

כ"ד תמוז התשס"ט

7/16/2009

מעניין מאוד אם כי… אני אדם רזה שלא מצליח להשמין. ואי אפשר לומר עליי שאני לא אוכל טוב. אני אוכל ארוחות מסודרות ומשביעות. האם כדי להשמין אני צריך לא לאהוב את עצמי ולא להיות שלם עם עצמי?(בהלצה כמובן)
או שישנה שיטה הפוכה איך לעלות במשקל?
מעבר לכך אין לשלול את העניין הפיזי לצד הנפשי.
אין לשכוח שהמצב הנפשי קשור גם למצב פיזי. אדם שלא אוהב את עצמו ולא שלם עם עצמו לרוב הוא אדם פחות פעיל, פחות אנרגטי מה שגורם לו לשבת הרבה ולא לעשות פעילות גופנית שבהכרח מובילה להשמנה.
הייתי רוצה לראות נתונים יותר מדוייקים מדעית מאשר סקר.

2. השמן והרזה

כ"ד תמוז התשס"ט

7/16/2009

אני אדם רזה שלא מצליח להשמין. ואי אפשר לומר עליי שאני לא אוכל טוב. אני אוכל ארוחות מסודרות ומשביעות. האם כדי להשמין אני צריך לא לאהוב את עצמי ולא להיות שלם עם עצמי?(בהלצה כמובן)
או שישנה שיטה הפוכה איך לעלות במשקל?
מעבר לכך אין לשלול את העניין הפיזי לצד הנפשי.
אין לשכוח שהמצב הנפשי קשור גם למצב פיזי. אדם שלא אוהב את עצמו ולא שלם עם עצמו לרוב הוא אדם פחות פעיל, פחות אנרגטי מה שגורם לו לשבת הרבה ולא לעשות פעילות גופנית שבהכרח מובילה להשמנה.
הייתי רוצה לראות נתונים יותר מדוייקים מדעית מאשר סקר.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה