להתגבר על הפחדים

אמונה ופרנויה לא הולכות ביחד. עם אמונה שום דבר בעולם לא יכול להפחיד אותך! כל החששות, הפחדים, וכל מה שאדם פרנואיד קושר סביבו, הופכים חסרי ערך, ממש כלום.

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

אמונה ופרנויה לא הולכות ביחד.
עם אמונה שום דבר בעולם לא יכול
להפחיד אותך! כל החששות, הפחדים,
וכל מה שאדם פרנואיד קושר סביבו,
הופכים חסרי ערך, ממש כלום.

כל אחד מאיתנו סובל מפחדים כאלה ואחרים, במידה מסוימת, תלוי עד כמה האמונה שלנו פגומה.
 

פרנויה – מצב קשה (לרוב פסיכוטי) המאופיין על ידי פחד וחרדות מופרזים, מחשבות שווא, בלי שום קשר למציאות וללא היגיון. אדם חש כי הוא נרדף, מאוים, סכנה נשקפת לחייו, שמישהו עוקב אחריו באופן תמידי – למרות, שוב, שאין שום ביסוס להרגשות אלה עם המציאות. הפרנויה מוגדרת כסוג של שיגעון. לעיתים ניתן לזהות תופעה זו גם אצל אנשים שלא מוגדרים כחולי נפש, שחווים את אותן אשליות רדיפה, רק במידה נמוכה יחסית, שמאפשרת להם להמשיך לתפקד.

תנו דעתכם על דברים שאנו שואלים את עצמנו בכל יום:

"למה הוא לא חייך אלי? כי הוא בטח שונא אותי!"

"למה הבוס מתייחס לקולגה שלי יותר טוב ממני? הוא בטח רוצה לפטר אותי!"

"למה אשתי מדברת על אח שלה כל כך הרבה? אה, זה בגלל שהיא לא מכבדת אותי…"

המכנה המשותף לקשירת איומים וסכנות מעין אלה, שאדם קושר אותם – התגלמות הפרנויה – הוא שכולם נובעים מחוסר אמונה. גם אם נחפש, ונמצא, את האדם חסר החשיבות והמשמעות עלי אדמות, אם יש לו אמונה, הוא לא ירגיש מאוים מאף אחד. שום אדם לא יכול לאיים או להפחיד אדם שדבוק בהשם עם אמונה. כי עם אמונה, אנו יודעים שאין עוד מלבדו! שהכל מאת השם. האמונה ממיסה את כל הפחדים והחרדות.

מנקודת מבט זו, אמונה ופרנויה הם שני דברים התלויים זה בזה – אם יש לך אחד מהם, אין לך את השני. כי אם אנו מרגישים מאוימים בגלל מישהו או משהו, אז עלינו לחזור ולקרוא שוב ושוב את הספר בגן האמונה ולהתחזק באמונה.

וכך, אם נמשיך לגעת בעוד סעיפים ברשימה זו, נגלה כי כל הפחדים והחרדות הם כולם ביטוי לפגם האמונה. עם אמונה, אדם לא דואג כלל אם חלילה בריאותו ח"ו נפגעת או אם איבד את כספו. הוא יודע שכל מה שהשם עושה – זה הטוב ביותר. ולא רק, עם אמונה אדם יודע שאין רע בעולם כלל, כל מה שנראה רע הוא באמת לטובה הנצחית של כל אחד מאיתנו.

אדם עם אמונה מסוגל להודות להשם על כל דבר שקורה לו, משום שהוא יודע שהכל מאת השם, הכל בהשגחתו של הבורא. כל מה שעובר עליו הוא בדיוק כמו חליפה שהחייט הכין ללקוח שלו בדיוק במידותיו. לכן, תמיד תראו אדם כזה עם חיוך מלא שיניים על פניו לאורך כל היום, ולא רק כשהשמש זורחת לו והכל מתנהל כפי שהוא רוצה, אלא דווקא ההיפך – כשקשה לו, כשלא הולך לו.

אפשר להמשיך עם הרשימה זו ולגעת בכל הנקודות שפוגעת בבריאותו הנפשית של האדם, אחת לאחת. רבי נתן מברסלב העביר פעם שיעור לתלמידיו. במהלך השיעור אדם עם הפרעה נפשית החל ללכת לאורך ולרוחב החדר, נכנס ויצא, והדבר חזר על עצמו מספר פעמים. אמר רבי נתן: "כולנו כמו האדם הזה – לאף אחד מאיתנו אין דעת. אבל ברוך השם שזכינו שכולנו מקושרים לאדם עם דעת שמנהיג אותנו – וזה רבי נחמן!". רבי נתן העביר בדבריו שלוש נקודות: האחת – לצדיק האמיתי יש אמונה שלמה, השנייה – האמונה של כולנו פגומה וחסרה, לכן עלינו לתקנה, השלישית – חסרון באמונה זה חסרון בדעת. למעשה, רבי נתן אמר בצורה מפורשת שהפגמים והחסרונות הרגשיים שלנו נובעים מחסרון האמונה, וכדי לחיות חיים טובים עם בריאות טובה, נפשית וגופנית, בעולם הזה, על האדם לדעת שכל מה שקורה בעולם הוא מהשם וזה רק לטובה.

רבי נחמן מברסלב אומר: "אדם שחי בלי אמונה – חייו אינם חיים", החיים עבורו הופכים להיות משהו בלתי נסבל. במשפט אחד, שבע מילים, אנו מוצאים את המפתח הרוחני והשכלי לחיים נפלאים, ולהיפך – השם ישמור, או כמו שמגדיר זאת רבי נחמן: "חייו אינם חיים"!

פעם הגיעה אלי אישה אחת שסיפרה לי, שלפני מספר שנים השכנה שלה פגעה בה (העליבה אותה). היא ניסתה בכל דרך, למרות שהיה לה קשה, אבל אף פעם לא הצליחה לסלוח לה. המצב הזה רק החליש אותה עד שהכריחה את בעלה למכור את הבית ולעבור לשכונה אחרת. המעבר עלה להם בעשרות אלפי דולרים. ולמרות זאת, גם כשהיא גרה בקצה השני של העיר העניין עם שכנתה עולה מדי פעם, ובכל פעם כשזה קורה זה ממש מוציא אותה מדעתה. הסברתי לאישה שהבעיה שלה מורכבת משני דברים: האחד – מכיוון שיחסה את מה שקרה לה, ואת הסבל שלה, לשכנתה ולא להשם, היא פשוט פספסה את המסר של השם ונכשלה במבחן האמונה. השני – מכיוון שלא תיקנה את הבעיה משורשה, את הדבר שגרם לפגיעה לכתחילה, היא עדיין סובלת בכל פעם שהשכנה עולה בזיכרונה. עזרתי לה על ידי שלימדתי אותה כיצד להגיע לשורש הבעיה בעזרת התפילה האישית (התבודדות). נתתי לה, לשם המחשת העניין, תפילה קצרה לבורא עולם: "השם, בבקשה ממך האר בליבי ועזור לי להבין מה לא היה בסדר מצדי, בכל העניין הזה. אני יודעת שאתה אבא אוהב, וצר לך כאשר אתה מייסר את ילדיך. לכן, אם גרמת לי סבל, חייבת להיות סיבה מוצדקת לכך. אנא עזור לי לחזור בתשובה על המעשה שעשיתי, כדי שאוכל לחיות בשלום איתך, עם הסובבים אותי ועם עצמי".

אחד הדברים הנפלאים שהתפילה האישית מעניקה לאדם הוא – העצמת וחיזוק האמונה, והיא גם שומרת על בריאות נפשו. בדרך זו אדם משתחרר מכל מיני רגשות שליליים כמו קנאה, נקמה, צרות עין וכן הלאה. אלה דברים שפשוט מכרסמים את האדם מבפנים (או כמו שנוהגים לומר 'אוכלים לו את הלב') ומשחיתים כל חלקה טובה שבו, בדיוק כמו הפעולה שחומצה רעילה מאוד עושה. מנקודה זו אפשר להגיע גם לדבר הבא: ידוע, שהאמונה מונעת רשימה ארוכה של מחלות כגון, מחלות לב, אירוע מוחי וכיב קיבה (אולקוס). אם אתם מכירים אדם שמחלים מהתקף לב, הדבר הטוב ביותר שהוא יכול לעשות, כדי להגיע להחלמה מושלמת ולחיות חיים בריאים וטובים, הוא לאכול אוכל בריא, ללכת שעה ביום, ולחזק את האמונה שלו. אמונה מונעת חולי, כאבים וחולשות של הלב והמוח. אם נותנים לרגשות השליליים לכרסם בליבנו קשה למנוע את החולי שבא בעקבות התאזרחותם של רגשות מעין אלה בליבנו ובנפשנו.

כל צער שאדם חש בחייו נובע מחוסר אמונה. ואמונה, משמעה שהכל לטובה. לכן, אם אנו מרגישים צער מדבר מסוים, זהו חוסר אמונה מצידנו.

בואו נחזור לעניין של האישה שנפגעה מהשכנה שלה. עליה להודות להשם במשך חצי בכל יום על הביזיון שקיבלה. עליה לעשות תשובה על כך שהתלוננה במשך שנים רבות על מה שקרה לה עם שכנתה. מדוע? דבר ראשון – זאת לא הייתה השכנה, אלא היה זה השם. דבר שני – הכל לטובה. השם לפעמים מחליף גזר דין קשה או עונש משמים לאדם בביזיון או השפלה, כדי לכפר לו. דבר זה לא גורם נזק פיזי לגופנו, או פוגע בפרנסה שלנו. האין זה חסד עצום של השם? האם התקף לב עדיף על ביזיון? פשיטת רגל? כאשר אנו מסתכלים על מה שהשם עושה איתנו בעיני האמונה, אנו רוצים לשיר ולרקוד, ורק להודות לו במשך כל היום.

כאשר אדם עושה תשובה על חסרון האמונה שלו, ואז מודה להשם על כל הקשיים והאתגרים איתם מתמודד בחייו, הוא לא ירגיש שום צער כלל. ולא רק, כאשר אדם מודה להשם בזמן ההתבודדות, הוא נמצא, מבחינה רוחנית, בדרגה של צדיק, ומשפיע שפע ורחמים אלוקיים לכל העולם כולו.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אחוה

י"ב תשרי התשפ"ג

10/07/2022

שלום הרב ארוש.
קראתי את המאמר הזה ואני פשוט נפעמתי לטובה מהסיפור שקראתי.
תודה רבה על החיזוק. הסיפור מעודד אותי להאמין בעצמי ולחזק את האמונה שלי בהשם!!!

2. ניב

י"ג אב התשס"ט

8/03/2009

הרב הרוש אני אוהב אותך ובעזרת השם יתברך תבוא לעלי זהב שוב!! תחזק אותי הרב שנגיע לשיעורים שלך יותר ונתחזק באמונה אני רוצה להתזחק יותר הרב!!!!

3. ניב

י"ג אב התשס"ט

8/03/2009

תחזק אותי הרב שנגיע לשיעורים שלך יותר ונתחזק באמונה אני רוצה להתזחק יותר הרב!!!!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה