להתחיל (שוב) מבראשית?

הזוגיות לא במיטבה? הילדים לא מקשיבים? לא מצליחים להתמודד עם הכעס שמציף? דברים פתאום נראים גדולים עליכם? זה הזמן להתחיל (כן, שוב) מבראשית!

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 05.04.21

אז זהו, החגים מאחורינו. לא השארנו יום אחד, כמעט, פנוי בלי חג וארוחה מפוארת וטעימה. האחרון שבהם היה שמחת תורה, החג בו סיימנו את התורה עם פנים להתחלתה מחדש ועם הפרשה בהא הידיעה – פרשת בראשית.

 

שנה מתחילה, שנה נגמרת ושוב מתחילה שנה חדשה, ושוב מתחילים מבראשית…

 

הרב שלום ארוש אומר תמיד, שספר התורה אינו ספר היסטוריה חלילה, האירועים המסופרים שם אינם רק נחלת העבר, ממש לא. אלה סיפורים חיים וקיימים בכלליות ובפרטיות הנוגעים לעם ישראל ומה שקורה בעולם. המקרים, הסיטואציות, הדילמות, הפתרונות, המעשים וכן הדמויות – הן של הצדיקים והן של הרשעים, מהווים דוגמה חיה ומופת עבורנו. עלינו לקחת אותם עם חשיבה נכונה, לדעת ולהבין שהם למעשה מהווים סוג של התמודדות וניסיונות, ובעיקר, כמראה עבורנו.

 

המקרים קרו אומנם לפני אלפי שנים, אבל עדיין, משולים לחיי היומיום שלנו באופן ממשי ומעשי. זה מה שנותן את הביטוי של עשיית הדברים בצורה הנכונה. לקרוא, להבין ולהפנים, ללמוד מהטעויות, להפיק לקחים ומוסר השכל, ובעיקר, להסיק את המסקנות המתבקשות מאיתנו!

 

"בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ, והארץ הייתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום, ורוח אלוקים מרחפת על פני המים" (בראשית א, א-ב).

 

בראשית, מלשון ראשית, ראשון, תחילתה של דרך חדשה.

 

ועל איזו התחלה מדובר? שימו לב, זה ממש לא מקרי שאנו מתחילים את קריאת התורה מחדש מיד אחרי חגי תשרי. השנה החדשה מביאה בכנפיה התחדשות ורעננות, ואחרי שסיימנו את שרשרת החגים אנו יוצאים לדרך חדשה.

 

בנקודה זו מתחילים גם (כן, שוב) ההתמודדויות, הניסיונות, האתגרים, וכל מה שבא עם התחלה חדשה.

 

מאמרים נוספים בנושא:

התחלה מרעננת

עוד קצת וזהו

התחלה חדשה

הסוף וההתחלה נפגשים

משהו חדש עומד להתחיל

לקבל את המציאות

הופה, אמונה סטייל!

ושוב, מתחילים מההתחלה

בהתחלה דמעות, אחר כך כל הקופה

להתחיל הכל מהתחלה

 

בראש השנה המלכנו את בורא עולם עלינו, ביום הכיפורים ביקשנו סליחה ומחילה והבטחנו לא לשוב על חטאינו, בחג הסוכות ישבנו בסוכה ביחד עם האושפיזין ובשמחת תורה רקדנו עם התורה הקדושה ובורא עולם שמח יחד איתנו. עכשיו, חוזרים לשגרה, לחיי היומיום, להתחלה החדשה. למעשה, עד לרגע זה, לאורך כל חגי תשרי, ואפילו בהכנות אליו בחודש אלול, היינו במעין קונכייה, בלופ של חגים-שבתות, כך שהקשר עם חיי היומיום היה נמוך מן הרגיל.

 

אבל עכשיו, יוצאים לדרך חדשה.

 

עכשיו, מתחברים לשגרה הברוכה, וכן, גם לניסיונות החיים. הרי זו לא חכמה גדולה לבקש סליחה פעם בשנה, נכון? לסמס לכל העולם חג שמח/סליחה/תודה. האתגר העיקרי הוא דווקא להתמודד עם הניסיונות שבאים עם השגרה, וכל יום. בנקודה זו אנו נבחנים. בנקודה זו הקב"ה בוחן אותנו ורוצה לראות כיצד נתנהג עם המתנה היפה שקיבלנו – התחלה חדשה. האם אנו יוצאים באמת עם רצונות טובים, או שמא הסליחה הייתה מהשפה אל החוץ? הוא מצפה מאיתנו להצטייד בכלים טובים וחזקים (וברור שתמיד אפשר להוסיף עוד כלים נפלאים לארגז הכלים).

 

ועכשיו, אחרי שיצאנו לדרך החדשה, אנחנו מתבקשים לפתוח את ארגז הכלים הזה ולהשתמש בכלים שבו.

 

הבוס עיצבן אותך בעבודה? המינוס בבנק מעיק יותר מתמיד? הרכב נכנס למוסך בתדירות גבוהה? הזוגיות לא במיטבה? הילדים לא מקשיבים? קיבלתם זימון לפגישה עם המורה בגלל התנהגות הילד/ה בבית הספר? לא מצליחים להתמודד עם הכעס שמציף? דברים פתאום נראים גדולים עליכם? שאלות ה'מה יהיה ואיך יהיה?' לא מפסיקות לנקר במוח?

 

עכשיו, זה בדיוק הזמן הטוב ביותר לעצור, לעשות חשבון נפש עם ההתחלה של בראשית, עם ארגז הכלים הרוחניים שזה עתה קיבלנו. זו בדיוק הכוונה של להתחיל מבראשית, לא לשבת בחיבוק ידיים עד לשנה הבאה…

 

אחרי שקראנו את פרשת בראשית, עלתה בראשי המחשבה – מדוע התורה מתחילה דווקא באות ב' ולא באות א', כפי שהיינו מצפים, שהרי האות א' היא הראשונה, היא המסמלת את ההתחלה, למה דווקא ב'?

 

האות ב', כך הבנתי, מסמלת כפילות וריבוי, מבטאת את כוח ההתחלקות וההתרבות שבטבע הבריאה, לכן גם מבטאת את הברכה, את השפע הרב הבא מתוך המעט שנמצא ברובד הרוחני העמוק יותר, את עצם בריאת העולם יש מאין!

 

אתם מבינים? בראשית, התחלה חדשה, נוצרת דווקא מהאות ב', מהניסיונות שבאים אחרי ההתחלה, אחרי האות א', מהאתגרים, מההתבוננות והתובנות.

 

אז צאו לדרך, לבראשית שלכם.

 

 

* * *

רוחמה אפרתי, בעלת תואר בפסיכולוגיה ותקשורת (B.A) יועצת ומטפלת רוחנית ליחידים וקבוצות, מרצה ומעבירה סדנאות וחוגי בית ושדכנית למגזרים השונים. לפרטים והתייעצות: ruhi_d@walla.co.il. אתם מוזמנים לבקר באתר של רוחמה: www.ruchama.co.il

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה