להתרחק ולחזור

כאשר אנו נטולי שיפוט, פרשנות ורגשות, מרחב חדש של הבנה נפתח בפנינו. עדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, על הסוד של להתרחק ולחזור ולראות את החיים אחרת.

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 04.04.21

עבודת המידות היא עבודת חיים יומיומית שאיננה מסתיימת.

 

היכולת לראות במידת הריחוק מאפשרת לנו לראות פנימה!

 

מידות ותכונות הן מה שמרכיב אותנו. הן מי שאנו, האישיות שלנו, מה שאנו חושבים ומרגישים וגם התגובות וההתנהגות שלנו.

 

האדם מורכב מאיברים פנימיים וחיצוניים שביחד הם גוף האדם. כך הנפש שלנו, מידות פנימיות וחיצוניות שביחד הן ביטוי לאדם שבנו.

 

עבודת המידות היא ההתפתחות, התיקון וההתקדמות של האדם בחייו. אינה דומה עבודת המידות של אחד לשני. כל אדם ותיקון המידות שלו. כל אדם והמידות והחיצוניות והפנימיות שלו. ישנן מידות קיצוניות ובולטות. ישנן מידות נסתרות או משותקות.

 

על אילו מידות הכי חשוב לעבוד? על ענווה? זריזות? חסד? שמחה? שפלות רוח?

 

הרמב"ם מלמד אותנו שיש דרך לאזן את המידות. "דרך הזהב" או "שביל האמצע" – זו הדרך בה נאזן את מידותינו. הרמב"ם אומר שאם לאדם יש נטייה למידה מסוימת, טוב שיטה עצמו לצד הנגדי לזמן מה כדי שבסוף יהיה מאוזן. למשל, אם אדם קמצן עליו להיות פזרן. עד מתי? עד שיתאזן. עד שיתרגל.

 

מכאן אנו מבינים שעבודת המידות היא עבודה של מודעות. טוב לשלב עבודת מודעות עם עשייה כדי להטמיע את האיזון, כמו שטוב לעשות דיאטה ברמת מודעות וגם ברמה מעשית. הציר המחשבתי והציר המעשי עובדים במקביל!

 

מידת הריחוק

 

ישנה מידת אחת מיוחדת מאוד – מידת הריחוק, אותה יש ללמוד וליישם לא פחות מכל המידות המוכרות לנו. מידת הריחוק היא מידה/תכונה המאפשרת לנו להתבונן על מצבים בחיים בריחוק מסוים. מידה זו מאפשר לנו לראות מציאות בהתבוננות ניטראלית. כאשר אנו נטולי שיפוט, נטולי מחשבות, נטולי פרשנות ורגשות – מרחב חדש של הבנה נפתח בפנינו.

 

מאמרים נוספים בנושא:

פרופורציה, זה שם המשחק

אף אחד לא אשם, זה אני השם

עשרת הדיברות לחיים מאושרים

סוף עמוד…

מרירות מדבקת

ההצגה חייבת להימשך

והעיקר לא לפחד כלל!

מתנות קטנות

תניחו את הכוס

 

מידת הריחוק, זה להיות בלי ערבוב רגשות אישיים, בלי מחשבות או פרשניות אישיות.

 

מידת הריחוק, מאפשרת לנו להיות גם וגם – גם להתחבר אל המציאות וגם להתנתק מהאירוע בו זמנית. זו נקודת מבט עליונה וגבוהה.

 

המיוחד במידה זו הוא, שהיא מאפשרת לנו לראות גם את עצמנו מנקודת מבט גבוהה ומורמת ללא התערבבות עם רגשות, עלבונות, פגיעות, משחקי אגו ושליטה.

 

וכתבה ימימה: "מידת הרוחק מאפשרת לי לצפות גם על עצמי מנקדות מבט שונה… בעזרת מידת הרוחק אני יכולה להתרחק מהשני, מהכעס שלו, מהדרישה שלו, מהחרדות והכאבים שלו. כי אז, אני גם מתרחקת מהכעס שלי, מהדרישה שלי, מהחרדות והכאבים שלי, ומתקרבת אל האהבה שבי, ההכלה שבי, הרגש הטוב שבי, מתקרבת וחוזרת אל עצמי. ואז אני מוצאת מילים אחרות, רואה עוד אפשרויות, מקבלת את החולשות, ממוקדת ביכולות. אז אני מבינה, אז אני עושה, אז אני רואה ברכה".

 

לא נותר לי דבר אחרי ההתנסחות של ימימה. ובכל זאת, אם יורשה לי אנסה להנגיש ולפשט את המידה החשובה הזו, מידת הריחוק.

 

למשל, (סיפרה לי מישהי): "המורה שעובדת במקביל אלי כל הזמן מקטינה אותי, מתפרצת ומרכלת עלי. קשה לי…"

 

איך מידת הריחוק תעזור במערכת היחסים ביניהן ובחיזוק האישי שלה?

 

אם היא תתבונן על האירוע בניטראליות, יפתח בפניה מרחב של הבנות ושכל חדש. אם היא תתבונן על האירוע מהמקום הפגוע שלה, מהערבוב הרגשי שלה, הרי שהראיה תהיה מצומצמת.

 

ניטראליות – זה להניח את הרגש והדרמות בצד לזמן מה. להניח את העלבון, הפחד, הכעס, ולהפריד את הרגש מאירוע. להתבונן במידת הריחוק ואחר כך אפשר למצוא מילים אחרות, אפשרויות אחרות. יש התמקדות ביכולות ובהתחזקות.

 

להתאמן במידת הריחוק – זאת עבודה על המידות.

 

מידת הריחוק מביאה להבנה, לעשייה ולברכה.

 

היכולת לראות במידת הריחוק מאפשרת לנו לראות את עצמנו פנימה!

 

להתרחק ולחזור.

החיים נראים אחרת.

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע", להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה