למה חיסנתי את הילדים שלי?

כמו לכל דבר בחיים, גם לחיסונים יש את המיתוסים שצריך לשבור והאמת שצריך לגלות. שרון רוטר חקרה לא מעט ומצאה שלוש סיבות ששכנעו אותה.

3 דק' קריאה

שרון רוטר

פורסם בתאריך 15.03.21

בזמן האחרון אני שומעת על סערת הדיון בנושא החיסונים, בעקבות הימצאותם של חולים במחלת החצבת באזור השומרון.

 

אני יודעת שהגישה הקונבנציונלית היא בעד חיסונים, הרי בזכותם נעלמו המגפות מהעולם (אולי מלבד מגפות חדשות כמו מחלת הסרטן – צורה חדשה של מחלה שבה הגוף מבלבל ותוקף את עצמו). כשבתי הבכורה נולדה, יחד עם המחקרים שעשיתי על עגלה כדאית, סבון טבעי ויעוץ להנקה, חקרתי גם את נושא החיסונים.

 

נכון, לא למדתי שבע שנים ואחר כך עשיתי עוד ארבע שנים סטאז' (אני לא כזאת חרשנית), אבל נפגשתי עם רופאים ושמעתי את הטיעונים בעד ונגד. אחרי שחקרתי עוד קצת בכוחות עצמי גם באתר של האף. די. איי (משרד הבריאות האמריקאי) לבסוף גיבשתי דעה שנראתה לי מאוזנת בין כל הצדדים. חיסנתי את ילדיי, אך בשליטה ומתוך ידע.

 

מדע הרפואה אינו מדויק וישנם עוד הרבה תחומים אפורים וכאלו שהם ממש שחורים. בורא עולם נתן רשות לרופאים לרפא – כשליחיו, ולא כישות אוטונומית עצמאית. מכיוון שאכן דרוש ידע רב ומומחיות כדי להבין בנושא, אנו נוטים להקטין ראש מול הרופאים ולקבל על עצמנו את גזר הדין ללא עוררין. אבל, כמו שבדקנו את תנאי הביטוח לפני שחתמנו, או את התנאים להלוואה – כך גם יש מקום לבדוק את הוראות הרופאים בעצמנו, ככל שניתן, ואז לגבש החלטה מושכלת.

 

אני לא מהמתנגדים לחיסונים מכמה סיבות:

 

1. ישנן מחלות מסוכנות שעלולות להשאיר פגם לכל החיים ואפילו לגרום למוות (והאמת היא שכל מחלה, אפילו שפעת או וירוס עלולות להסתבך ולגרום למוות ח"ו).

 

2. גם אם המחלה אינה נחשבת מסוכנת (כמו אבעבועות רוח) לא תמיד יש לנו זמן וכוח להתמודד עם ילד חולה ועם השלכות הדבקת הילדים האחרים בבית – מיני מגפה ביתית יכולה להשבית אמא לחודש ויותר.

 

3. עצם החיסון הפרטי משפיע גם על הכלל. מי שמחסן עוזר להמעיט את התפשטות המחלות. הדבר נכון במעגלים הקרובים אבל גם באלו הרחוקים (כמו העובדה שגם במדינות העולם השלישי התמעטו המחלות גם אם לא מחסנים שם).

 

מאמרים נוספים בנושא:

חיסון לכל וזה הכל

למענם – לנהוג בזהירות בילדים של אלוקים

ראש גדול או קטן?

זה מתחיל בבית

בוקר טוב, כאן הקדוש ברוך הוא

מתנות קטנות

בוקר לא רע, אחרי הכל

הכל מתנה

חלון יפה

חלב ועוגיות

לראות את מה שיש

עוברים קירות

להזיז את הגבינה

 

עם זאת, ישנו כמובן גם מחיר לשלם. במו עיניי חזיתי כיצד חלק מהילדים שלי הגיבו באופן שלילי לחיסונים (לרוב באלרגיה מקומית ועד התפשטות של אסטמה של העור). ישנם חומרים מזיקים בחיסונים העוזרים לשמר אותם לאורך זמן, ויש ילדים שהחומרים הללו מזיקים להם יותר מאחרים.

 

אבל יותר מכל, מצאתי שהבעיה במתן החיסונים נעוצה בצורך של המערכת המחסנת להגן על עצמה. אני מתכוונת לשיטה הגורפת במתן החיסונים אשר מתחשבת יותר ביעילות, בצרכים ובהקלת העומס על טיפת חלב, ולאו דווקא בגופם של התינוקות.

 

כשתינוק מגיע לעולם, הדבר הראשון שהוא מקבל זה חיסון נגד צהבת זיהומית. החיסון ניתן מכיוון שבית החולים מזוהם ויש חשש לחשיפה של תינוק בן יומו לזיהומים. אבל צריך לדעת, שבצהבת כזאת ניתן להידבק רק ממגע של דם או של זיווג. כלומר, רק אם מחט מזוהמת תגיע לתינוק הוא יהיה חשוף לצהבת. אם כן, בית החולים מגן על עצמו כשהוא מחדיר לגוף שרק הגיע לאוויר העולם מחלה מוחלשת להתמודד עמה.

 

כל מערך החיסונים הלאה נועד לייעל ולהקל על עומס המערכת. חיסונים נקבעים לפי זמנים קבועים ובכל פעם מוחדרות לגוף כמה מחלות בבת אחת. תינוק בן חודשיים בלבד נצרך להתמודד עם שלושה או ארבעה נגיפים שונים המוחדרים אליו. וכמו בכל דבר בעולם – לא כל מה שמתאים לאחד מתאים גם לאחר.

 

אני מבינה שהמערכת חייבת להגן על עצמה ולהפוך את מתן החיסונים למשהו מסודר, יעיל וכמה שיותר פשוט. אני רק בוחרת להגדיל ראש ולהחליט אם זה מתאים לי ולתינוק שלי. מצאתי שיש מקרים רבים בהם אני יכולה להחליט להפריד את החיסון ואף לקיים אותו בזמן התאים לי. לדוגמה, חיסון טטנוס הניתן בגיל חודשיים – טטנוס היא מחלה שמגיעה לרוב מאדמה חקלאית מעובדת. לכן, אם התינוק שלכם אינו בא במגע עם אדמה שכזאת בגיל חודשיים, אתם בהחלט יכולים להחליט לחכות עוד מעט (אולי עד שיזחל) ואז לחסן אותו.

 

עד גיל שנה הגוף שלנו מפתח את הקשרים העצביים ולכן יש חשיבות לזמן שבו אנו מחדירים את הנגיפים לגופם, מכיוון שכל דבר כזה משפיע על עיצוב וחוזק הגוף. ישנם שיאמרו שאני לוקחת בכך סיכון. להם אני משיבה שגם בנתינת החיסונים בגיל חודשיים ישנו סיכון – כזה שאין לנו ממש דרך לחשבו מראש.

 

לסיכום אומר, שהמאמר הזה אינו רפואי ואינו המלצה לנהוג כך או אחרת. הוא כן ממליץ להגדיל ראש, לחקור, להבין וללמוד ולקבל החלטות מושכלות ואישיות לגבי חיסונים כמו שאנו עושים בכל דבר מהותי בחיינו.

 

 

* * *

שרון רוטר, רעיה, אמא, זמרת, כותבת ואוהבת לשאול שאלות ולקבל גם תשובות. נמצאת בתהליך של חזרה בתשובה כשבע שנים באופן מעשי, אך כבר יותר מעשור מעוניינת להתחבר ולחקור את שורשיה היהודים. את התפנית החדה שפתחה לה את הלב ואת האמונה בבורא עולם היא זוקפת לזכותו של רבי נחמן מברסלב ומשנתו. אתם מוזמנים לכתוב לשרון רוטר בכתובת: sharonroter@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה