לעשות בכאילו?

להפוך את השלילי לחיובי ולהיות אדם אחר או שמא מדובר בשטיפת מוח? ד"ר זאב בלן עם אסטרטגיה נפלאה לשפר ולשנות בדרך קלה עם ים של מוטיבציה.

3 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 16.03.21

לפני שלמדתי והכרתי את המושג אמונה לעומק, ועל מנת לעזור למטופלים להגיע למצב של שמחה, ביקשתי מהם מדי פעם להיזכר בתקופות שמחות וישאבו מהן את העוצמות שחוו בעבר כדי להתחזק.

 

בפועל, הם אפילו לא הצליחו לדוג זיכרון אחד ממרתפי הזיכרון שלהם. הם ניסו וניסו ורק הרגישו גרוע עם העובדה שאף תמונה או רגע כזה לא עלה משם. האמת, גם לי כמטפל זאת לא הייתה חוויה נעימה. כי מה אפשר לומר לאנשים שלא חוו יום טוב אחד, או בכלל?

 

אבל מאז שאני משלב את האמונה בעבודה, תודה לא-ל, לא נתקלתי בסיטואציות כאלה יותר. אני כבר לא צריך לתסכל את המטופלים בלנסות לדלות זיכרונות חיוביים שחסרים להם מאוד, או תמונה עם גוונים מעודדים על מנת לקבל תקווה לעתיד שלהם.

 

הבנתי שזה בהחלט בסדר אם אנשים לא יכולים לזכור דברים חיוביים מהחיים שלהם כדי להיות שמחים או מאושרים. ולא שזה לא מומלץ, כדאי לשמור את הזמנים האלה במקום טוב ונגיש באלבום הזיכרונות שלנו. אך חשוב מאוד לדעת! שהאושר והשמחה לא תלויים בשום גורם! הבנתי שכוח האמונה, כפי שראיתי עם המטופלים, הצליח לעורר בהם דברים אדירים.

 

ולא רק, עם האמונה גילתי אסטרטגיה נפלאה עם המטופלים – אפשר להעמיד פנים בכל מה שנרצה, ועם הזמן, לשלוט בזה באמת.

 

לשם כך צריך לעשות שני צעדים חשובים:

 

צעד ראשון – ללמוד להיכנס למצב של הלך חשיבה אמונתי (עם אמונה). זהו שינוי מצב הכי עוצמתי וחזק שישנו.

 

צעד שני – פשוט, להעמיד פנים שכביכול יש לכם את היכולת, דפוס ההתנהגות, הגישה, ההצלחה  שאתם שואפים להשיג.

 

אדם יכול להעמיד פנים ולהיות שמח ויצירתי או חברותי וחרוץ, ובעצם כל מה שחשוב בעיניו. אנשים שאני מכיר מעמידים פנים שהם רגועים ונדיבים, אפילו שהם אף פעם לא חוו רוגע או ולא עשו חסד בחייהם! יש לי מטופלים שאף פעם לא עמדו על דעתם, והם מעמידים פנים שהם יכולים להיות כאלה. ראיתי אנשים ביישנים שהעמידו פנים כאילו יש להם ביטחון עצמי, וגאוותנים שלא היה להם שמץ של מושג מהי עוונה מעמידים פנים שהם כאלה.

 

מאמרים נוספים בנושא:

החיים בקופסה

תניחו את הכוס

כמה דקות בתוך המראה

לחלום בגדול ולהגשים בצעדים קטנים

על נעליים והרגלים

הרגלים, חובה לשנות!

הרגלים, זה קודם בראש!

להזיז את הגבינה

שינויים ותופעות לוואי

רוצה שינוי

אף פעם אל תגיד אף פעם

למה לנסות?

 

איך העמדת פנים עובדת ואיך היא קשורה לאמונה?

 

כשאדם מעמיד פנים שהוא יכול לשלוט במזג רוחו השלילי, אחרי שנים שהוא התפוצץ על הסובבים אותו, הוא מציג את האמונה שלו שעם עזרתו של הבורא הוא כבר לא אסיר של העבר והכעסים שלו. כי הכלל שהנחילו לנו חז"ל – שלא לשמה, יבוא לשמה! אם הוא רוצה באמת הוא יגיע לזה. והקב"ה עוזר מאוד לאותם ש"מעמידים פנים" ואכן עושה אותם האנשים שהם רוצים להיות – רגועים, מוצלחים, מתוקנים במידות שלהם וכן הלאה. וכל זה, למרות שהם חוו הצלחות בודדות בדרך לשינוי!

 

כשאדם מעמיד פנים שהוא יכול לשלוב במצב בעייתי, או עובר מבחן חיים שלא בדיוק עבר אותו, הוא לא ממש לא משטה בעצמו. למה? כי זאת כפי שאמרתי טכניקת ה"שלא לשמה יבוא לשמה"! אסטרטגיה נפלאה לעבוד על היבטים שונים בנפש ובמידותיה. הוא לא מוליך את עצמו שולל כשהוא חושב שהוא כבר האדם שהוא רוצה להיות. הוא יודע שיש לו עבודה, אבל לפחות הוא מתרחק מהדפוס השלילי.

 

אדם שמתנהג ו'מעמיד פנים' שהוא טוב יותר, דבר שגורם לו להתנהג כך ולתקן את עצמו מבפנים עם הזמן, זה בהחלט מראה על הרצון שלו להשתפר. וכשאלוקים רואה את הרצון להשתנות ולהיות טוב יותר הוא הופך את העמדת הפנים הזו לדבר האמיתי, למציאות החדשה שלו.

 

פורים כבר ממש בסביבה והוא מביא איתו כלל אדיר נוסף שגם עליו חלה חזקת דברי חז"ל – ונהפוך הוא! ואדם, אם באמת ירצה בדבר ההפוך – בדפוס חשיבה אחר, בתיקון שלו, בלהיות שמח ורגוע – הוא יחווה את זה. ועם נקודת פתיחה כזו הדרך כבר סלולה ואפשר לצעוד בה בשמחה. השינוי המיוחל כבר מתחיל גם אם לא מוצאים זיכרון עמוס חוויות וקרני שמש מאירות.

 

 

* * *

ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים, מטפל ומאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג) ועל פי משנתו של רבי נחמן מברסלב.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. ענת

כ"ד אדר התשע"ח

3/11/2018

מדהים

מדהים ומחכים ישר כוח

2. ענת

כ"ד אדר התשע"ח

3/11/2018

מדהים ומחכים ישר כוח

3. יחזקאל

י' אדר התשע"ח

2/25/2018

יפה מאוד

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה